DS 30 Pallas IE

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

DS 30 Pallas IE

Post by Black Lemon »

Dette hører vel strenkt tatt hjemme i DS-klubben, men likevel: Er det noen som har tenkt tanken på å installere en 3-liters boxer fra Subaru i en DS slik at DSen endelig kan bli det som Walther Becchia prøvde på men ikke klarte; boxeren liggende helt i front og helt flatt gulv foran med plass til 3 i sofaen fremfor T/A-motoren som sitter halveis inne i kupéen? Det burde vel gå?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

:shock: :shock: :shock:


Har du noe mer informasjon om dette?
Har aldri hørt om dette før.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Nei da. Jeg bare synes det måtte være en god idé å gjøre DS'en med lik slik den var tenkt å være og Subaru lager jo gode boxere så derfor tenkte jeg på den kombinasjonen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

Det ble vel forsket på noen større motoralternativer i DS'en på 70-tallet.
Mener å huske en prototype (husker ikke om dette var med boxer eller wankel motor, eller med V6 Maseratimotoren fra SM).
Dagens 3-liter fra Subaru (Outback 3,0R) har hele 245 hk.
Å sette inn en slik motor i DS'en er vel så vanskelig og kostbart at man sikkert like gjerne kunne satt inn hele den "symetriske drivlinjen" derfra (med hydraulisk fjæring, selvsagt).
"Citroën DS 30 IE Pallas All Wheel Drive" 8)

Thomazo
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Dersom man leser historien om DS og studerer designen, vil man se at motoren i DS'en var tenkt å ligge så langt frem som mulig og dermed frigjøre plass i kupéen. Walther Becchia hadde oppdraget med å lage en "flat six" - altså en 6 sylindret boxermotor for dette formålet. Dette prosjektet ble aldri klart til lanseringen av DS og man måtte i stedet ta frem den gamle T/A-motoroen. Denne måtte plasseres lenger bak i motorrommet og man måtte bygge seg delvis inn i kupéen. Dette ødela mye av den opprinnelig planen med DS der gulvet foran forsetet skulle være helt flatt og dermed gitt god plass til tre personer i forsetet. Med T/A-motoren sittende delvis inne i kupéen, ble et av problemene med DS at kupéen ble svært varm som følge av varme fra motoren. Når der e ser inn i en DS-kupé vil dere med en gang se hvordan dette ødelegger et ellers praktfullt design. Derfor var min tanke at med dagens motorteknologi ville det være mulig å lage en DS slik den egenltig var ment å være.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

CX-protoen "Project L" børstet jo støv av tankene om en B6, luftavkjølt denne gangen - komponert ved hjelp av 2,5 GS-motorer (som på sin side ikke har så mye med 2CV å gjøre som folk later til å tro, men faktisk i prinsippet er to Panhard-motorer paret sammen).

Image

Når det gjelder DS så var det vel "hell i uhell" at de gikk for å forflytte den tunge framdriftspakken bakover. Slik ble den pr. definisjon en midtmotorbil (motor bakenfor foraksel) og dermed en helt unik vektfordeling/balanse i personbilsammenheng - som sammen med nullpunktgeometri i hjulopphenget sørget for det vi kjenner som en av de fetere kjøreopplevelser. Men bevares... Jeg tar gjerne en DS 30 Pallas jeg!!! Si fra når du nærmer deg innspurten i prosjektet ditt, BlackLemon! :D
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Og jeg synes det er "helt på jordet" la oss bevare bilene som de er.
Merker meg att det er lett og snakke "tullball" om ikke CX.
ID/DS er mer bevarings verdig enn Cx.
Mann tuller ikke med mora til CX.
Husk att det er langt mellom unike cx'er.Men ID/DS er unik i alle varianter og utgaver.
Og noe så dumt som "japse motor"" gå og vask munnen med SALO"
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Når det gjelder DS så var det vel "hell i uhell" at de gikk for å forflytte den tunge framdriftspakken bakover. Slik ble den pr. definisjon en midtmotorbil (motor bakenfor foraksel) og dermed en helt unik vektfordeling/balanse i personbilsammenheng - som sammen med nullpunktgeometri i hjulopphenget sørget for det vi kjenner som en av de fetere kjøreopplevelser
Dette har du nok helt rett i Robert. Vektbalansen blir selvsagt dårligere med en tung sekser i fronten.
Og noe så dumt som "japse motor"" gå og vask munnen med SALO"
Bilbransjen er jo forlengst blitt en fullstendig internasjonal bransje. Det er ikke lenger noe som heter japanske motorer eller franske for den saks skyld. Alt er et sammensurium av kryssproduksjoner fra underleverandører fra hele verden. Visste dere forøvrig at da de japanske produsentene skulle begynne å produsere biler i Storbritannia, hadde japanerne et minstekrav på 200 feil pr. million del (MPS) mens engelskmennene hadde en historie som viste 20.000 feil /MPS !!! Etter å ha tatt seg kraftig sammen klarte engelskmennene å redusere dette til kun 100 feil/MPS !!! Dette reddet hele den engelske underleverandørindustrien. En annen kjent historie er hvordan japanerne lært amerikanerne å lage Harley Davidson.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Jeg tror ikke persongalleriet i Citroëns utviklingsavdeling på den tiden hadde nevneverdige skylapper heller. En Comotor to-rotors wankel fant jo veien inn i noen hundre GS (eller GZ Birotor som den ble hetende).

Finnemann mener kanskje at det burde stått en 19-, 21- eller 23-motor i SM også? :lol:
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Robert wrote:CX-protoen "Project L" børstet jo støv av tankene om en B6, luftavkjølt denne gangen - komponert ved hjelp av 2,5 GS-motorer (som på sin side ikke har så mye med 2CV å gjøre som folk later til å tro, men faktisk i prinsippet er to Panhard-motorer paret sammen).
Nååå - vet nå ikke helt om jeg er enig i at GS-motorene ikke ahr så my med 2CV å gjøre ---- Når jeg for en del år siden kjøpte deler til å overhale ett par sylindertopper i en GS, kom Citroën-forhandleren frem med 2CV-deler. Og de passet....
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Finnemann mener kanskje at det burde stått en 19-, 21- eller 23-motor i SM også?

Nei det mener ikke Finnemann,men og begynne og rote med orginalbiler er etter mitt syn meget dumt.]
Og om jeg ikke husker feil var v6 motoren til SM ett bestillings verk.(uten kjedestramer på registet :oops: :roll: :idea: )
Men når amatører skrur biler til vrak, noe som er vanligt i Norge.
Nei gutter da er det bedre att dere dytter en fransk motor oppi en japs.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

ID/DS er mer bevarings verdig enn Cx.
Mann tuller ikke med mora til CX.
Husk att det er langt mellom unike cx'er.Men ID/DS er unik i alle varianter og utgaver.
Å hvorfor er Ds mer bavaringsverdig?? Om vi ser utenfor norske landegrenser finnes det nesten fler DS enn CX!! Noe som sikkert kommer av samme tanke som du her prater om.
DS unik?? Bare fordi det er få biler her? Hallo, nei bygg om og konstruer, DA får du en UNIK bil.
Om man ikke skulle leke med DS,en , tenk på alle cab'er og annet som trillet ut av Tissier? Det var ofte ganske unike biler.
har masse Citroèn:-)
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

25trd wrote: Nååå - vet nå ikke helt om jeg er enig i at GS-motorene ikke ahr så my med 2CV å gjøre ---- Når jeg for en del år siden kjøpte deler til å overhale ett par sylindertopper i en GS, kom Citroën-forhandleren frem med 2CV-deler. Og de passet....
Min uttalelse var som vanlig (fra den kanten) basert på ren fantasi. :lol:
Neida. Det var en Panhard PL17 Tigre-sjåfør som overbeviste meg om dette. :)
Post Reply