Å gå fra vettet....

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Å gå fra vettet....

Post by Black Lemon »

...å gå fra vettet er heldigivis fortsatt ikke straffbart i Norge medmindre man misbruker det manglende vett til kriminelle handlinger. I følge Aften her forleden kunne vi lese at det er mindre kriminelle, hvilket i samsvar med godt norsk skulle tilsi at de kriminelle blir stadig mindre (av vekst eller alder?). Etter å ha lest artikkelen kommer det frem at det nok skulle stå færre kriminelle i overskriften, men vi kan vel ikke forlange at journalister (eller det et typografene?) kan skrive korrekt rettskrivning i 2009. Uansett de av oss som fortsatt kjører CX lever jo uansett i fortiden og da spiller det jo ingen rolle. Jeg gjorde en opptelling av alder i familien i dag, og resultatet var som det måtte bli:

Hus: Bygget 1925
Far: Oddbjørn (nest eldst etter huset med 47 år)
Mor: Anniken (41 år)
Båt: Granada 31 seilbåt med den samme gamle motoren og de gamle seilene (27 år)
Citroën CX 25 GTi Turbo (23 1/2 år)
Ingeborg (15 år)
Citroën XM Break Turbo CT (12 år)
Veslemøy (snart 11 år)
Vemund (6 1/2)
Engelsk setteren Kaysa (snart 14 måneder)

....og nå driver jaggu far sjøl og lurer på om han skal kjøpe en 1976 Lincoln Continental Mark IV Black Diamond med tre ganger så stor motor som CX GTi Turbo og som er ti år eldre! Kan man bli galere? Han burde jo isteden kjøpen en ny Toyota Avensis stasjonsvogn, men man taler for døve ører.....Verden går under.....
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Å gå fra vettet....

Post by jonsto »

Til dette er det bare en ting å si. Vi gale har det godt. :wink: :D :D
Mvh
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: Å gå fra vettet....

Post by Robert »

...gi oss i dag
vårt daglige brød...

Image

8)

Image

(black diamond til høyre)
André
Posts: 102
Joined: Sun 22 May, 2005 19:58
Location: Bergen

Re: Å gå fra vettet....

Post by André »

Det med CX versus Avensis forstår jeg.... men Lincoln Continental Mark IV ...jo...smak og behag selfølgelig...jeg kjørte bak en blå av samme modell i Bergen forleden....nei...gi meg en DS eller CX ..... :D
Xantia 1,8 16V + 2CV6 Special
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Å gå fra vettet....

Post by Black Lemon »

CX og Lincoln Continental Mark IV er selvsagt ekstremt forskjellige biler, men det er likevel noe sprøtt med Lincoln'en som jeg liker - og så vokste jeg opp med å se Cannon på tv. Det var en tid da bilbildet i Norge var preget av Ford Taunus og Opel Rekord og da var bilen til Cannon som fra en annen planet. Jeg må bare tilstå at jeg liker den bilen, også liker jeg spesielt knekken i hoften som SM og XM også har. Også er det en liten ting til da; når man kjører Lincoln så kjører man også C6 - slå den! (hint: automatkassa i Lincoln heter C6)
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Å gå fra vettet....

Post by BEO »

Var det Lincoln som Cannon kjørte? Jeg trodde i grunnen det var en Oldsmobile Toronado, men jeg husker vel feil...
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Å gå fra vettet....

Post by citro1cx »

BEO wrote:Var det Lincoln som Cannon kjørte? Jeg trodde i grunnen det var en Oldsmobile Toronado, men jeg husker vel feil...
Han kjørte stort sett Continental i hele serien. Det begynte med en 1971 Mark III , så en 1972 og til slutt en MK IV 1973.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Å gå fra vettet....

Post by Black Lemon »

Jeg har jo allerede forklart at jeg har gått fra vettet, så da bekymrer det vel ingen av forumets lesere at jeg har laget en fullstendig oversikt over hvilken modell Cannon kjørte i samtlige 125 episoder. Han begynte med mark III i episode 3 (som egentlig var 1. ordinære episode da 1 og 2 episode var såkalte pilot episoder som ble sendt i USA våren 1971). Første gang han kjørte Mk IV var i episode 24 og den var lys grønn. Ellers var de stort sett lyse blå med rød interiør (skinn eller velour). Allerede i episode 27 er har han lyseblå Mk IV 1972-modell. I episode 36 kjører han Mk IV, men i en scene er han plutselig tilbake i Mk III. I episode 54 har han for første gang en 73-modell Mk IV. 73-modellen har federal bumpers foran, men var ellers lik 72-modellen i hekken. i Episode 92 er han for første gang i en hel episode i en 74-modell mk IV. 74-modellen hadde også federal bumper i hekken og skiller seg derfor tydelig fra 73-modellen. 75-og 76-modellen var ellers lik 74-modellen. I episode har vekselsvis 73-og 74-modell mk IV. Siste episode gikk 3 mars 1976 og da kjørte han sannsynligvis en 74-modell, men de var tro mot fargekombinasjonen: lys blå og rødt interiør. I mars 1976 ble spesialmodellen Black Diamond introdusert i tripple black med sort metallic lakk, sort interiør (valg mellom velour og skinn) og vinyl landau topp (landau = er bare vinyl på C-stolpen og over bakre del av taket). Vinylen på denne modellen hadde krokodillemønster. Alt dette er helt unødvendig kunnskap som bare folk som har gått fra vettet sitter og ruger på.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Å gå fra vettet....

Post by Black Lemon »

Robert wrote:...gi oss i dag
vårt daglige brød...

Image

8)

Image

(black diamond til høyre)
Nydelige bilder Robert, men skal jeg være helt korrekt er modellen til høyre enn Bill Blass designer edition. Ellers er det Givenchy (lys blå), Emilio Pucci (rød) og Cartier (sølv). Black Diamon er tripple black, dvs. interiød, lakk og vinyltak, men den bakerste delen av taket er dekket med vinyl som i disse fire designer editions (kalles som alle vet Landau)

I Norge kunne man få Ford Taunus i versjonene L, XL og GXL. Jeg tror GXL hadde klokke som standard....
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Å gå fra vettet....

Post by tronde »

Image
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: Å gå fra vettet....

Post by Robert »

Black Lemon wrote:Nydelige bilder Robert, men skal jeg være helt korrekt er modellen til høyre enn Bill Blass designer edition.
You're the expert, sir!
8)

Godt å høre at den er triple black. Det mandelpudding-taket og tape-stripene ødela litt.
Ensfarget så der den jo intet mindre enn lekker!

Er det egen-import du vurderer?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Å gå fra vettet....

Post by jonsto »

I Norge kunne man få Ford Taunus i versjonene L, XL og GXL. Jeg tror GXL hadde klokke som standard....
:?: :? Large, Xtra Large og Garantert Xtra Large?
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Å gå fra vettet....

Post by Black Lemon »

Robert wrote:
Black Lemon wrote:Nydelige bilder Robert, men skal jeg være helt korrekt er modellen til høyre enn Bill Blass designer edition.
You're the expert, sir!
8)

Godt å høre at den er triple black. Det mandelpudding-taket og tape-stripene ødela litt.
Ensfarget så der den jo intet mindre enn lekker!

Er det egen-import du vurderer?
Det ble laget mange av disse, men Black Diamond er relativt sjelden. Utvalget er større i USA, men ser man på finn, er det over 50 Lincolns til salgs og flere av dem ser meget bra ut. I USA kan man også få tak i modeller som ikke er brukt, men da dreier det seg stort sett om Mk V som ikke er så myk i linjene som Mk IV. Det er jo enkele mekanikk i disse og de er bygget på samme plattform som datidens Ford Thunderbird, bortsett fra Mk V som hadde egen plattform da Thunerbird var downsized fra og med 1977. Lincoln ble downsized fra og med modellår 1980 med modellen Mk VI. Den ser slett ikke bra ut. Siste årgang med stor motor (460) var 1978, bortsett fra California-biler der man kun fikk "den lille" 400-motoren. Siste årgang for Mv IV fra modellår 1976 og Black Diamond var en av de siste.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Å gå fra vettet....

Post by citro1cx »

Black Lemon wrote:Black Diamon er tripple black, dvs. interiød, lakk og vinyltak, men den bakerste delen av taket er dekket med vinyl som i disse fire designer editions (kalles som alle vet Landau)
....
det er akkurat den Landau greia jeg har problemer med å like. På 80 tallsbiler er dette helt disgusting :cry:


Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Å gå fra vettet....

Post by Black Lemon »

Det der er vel egentlig en såkalt T-top og den er heller ikke jeg veldig begeistret for. Den eneste forskjellen mellom Landau-toppen og ordinært vinyl-tak er på Landau-toppen er det kun vinyl fra den ene C-stolpen og rett over bakre del at taket over til den andre C-stolpen. Resten av taket har ordinær lakk og man kunne også få denne delen av taket med takluke i glass eller såkalt moonroof. Glasstak slik en del fabrikater i dag markedsfører seg med (Peugeot og Citroën særlig) er altså ikke noe nytt. Det spesielle med disse Lincoln-bilene er at det vel var høy kvalitet i materialvalget. Jeg har sett 78-modeller av typen Diamond Jubilee edition med sandfarget velourstoff som ser helt ut som nytt. Dette var jo Fords konkurrent til Cadillac og de måtte virkelig legge seg i selen for å konkurrere med Cadillac som var svært innarbeidet i det amerikanske markedet. Disse bilene har jo ingenting med fornuft å gjøre, men de var populære og solgte i stort antall tross høye pris. De lå vel prismessig opp mot en hel årslønn for en dyktig politinnspektør som Columbo som trofast holdt seg til sin 1959 Peugeot 403 Cabriolet, mens Cannon som hadde sluttet i LAPD og begynt som PI, hadde penger både til luksusleilighet i Sunset Towers og stadig ny Lincoln.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply