Å gå fra vettet....

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: Å gå fra vettet....

Post by Robert »

Klart du skal ha Lincoln. Jeg har sett annonsen på finn - den ser utrolig bra ut. Dog liker jeg bedre kapslene som har design a'la Bugatti Royale.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Å gå fra vettet....

Post by citro1cx »

Black Lemon wrote:Det der er vel egentlig en såkalt T-top og den er heller ikke jeg veldig begeistret for. Den eneste forskjellen mellom Landau-toppen og ordinært vinyl-tak er på Landau-toppen er det kun vinyl fra den ene C-stolpen og rett over bakre del at taket over til den andre C-stolpen.[


Må innrømme at jeg har litt sans for US cars når de var på sitt mest vulgære og mest mulig ufornuftig. Hadde jeg hatt mindre vett og alt for mye penger hadde jeg helt sikkert endt opp med denne penisforlengeren :lol: 8) :

69 charger
Image
Black Lemon wrote:De lå vel prismessig opp mot en hel årslønn for en dyktig politinnspektør som Columbo som trofast holdt seg til sin 1959 Peugeot 403 Cabriolet, mens Cannon som hadde sluttet i LAPD og begynt som PI, hadde penger både til luksusleilighet i Sunset Towers og stadig ny Lincoln.
Dette har jeg ikke tenkt på før :lol: det setter jo seriene i et litt annet lys.

Hva med Kojak forresten? han hadde vel ikke annet en skarve Buick så vidt jeg husker, mens Stefan Derrick og Harry Klein måtte plage seg rundt med en BMW :P
Litt over middels interessert i Citroën cx!
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Å gå fra vettet....

Post by givretto »

Chargeren kan jeg forstå, den er jo tøff, og så kunne man få litt pulver i den, men InContinsenstalen er jo bare en feit, stygg slede synes jeg. Bulderet fra en V8er er vanskelig å ikke like, men hadde de bare gått like bra som de låter! Har prøvd en god del "spreke" Skranglikanere opp igjennom, og har blitt like skuffa hver gang. De har jo ofte et kult og eksotisk utseende, men styring, bremser og akselerasjon holder langt fra mål. Ikke akkurat turtalsvillige motorer, de orker jo så vidt å dra seg opp til et par tusen. Husker tidlig på 90-tallet, da prisene var litt mer fornuftige, da hadde jeg skikkelig dilla. Ute hver helg for å finne en amerikaner jeg kunne like, og kjøpe. Alle kameratene mine fant seg etterhvert en, bl a en 73' Mercury Cougar (351", 5,7l - 168 hk, en 55' Oldsmobile Super 88 (324", 5,3l - 185 hk) og en 67' Pontiac LeMans (326", 5,3l - 250 hk). Legg merke til hestekreftene i forhold til motorstørrele (særlig Cougaren), det verste er vel at det går langt dårligere enn hestene skulle tilsi. Uansett, ingen av dem var vel egentlig noe for meg, LeMansen var nærmest. Jeg ville gjerne ha noe mer i retning Buick Riviera 64 - 68, eller Plymouth Hemi 'Cuda, men prisene... Så det ble aldri noen amerikaner på meg, og kompisene gikk fort lei og nå er det ingen som har. Ikke det at Citroëner går så jævlig, men de går iallfall bedre enn noen amerikaner jeg har prøvd, og så har de jo en uslåelig kombinasjon av fjæring, styring og bremser. Og det til en latterlig lav penge. Deletilgangen derimot... Ofte ganske håpløst. Så var det BMW da... Heller det enn en Skranglikaner, de går mye, mye bedre, de har fantastiske seksere fra 2,5 l og oppover ihvertfall, og de er mye bedre skrudd sammen. De ser kanskje kjedelige og gammeldagse ut, men kjøreegenskapene er definitivt ikke det. Synes nå jeg. Sånn, da har jeg fått sagt litt for ei stund.
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Å gå fra vettet....

Post by Göran W »

Att jämföra hästkrafter är meningslöst eftersom amerikanare använde sig av SAE men europeer angav hk DIN. SAE mäts på vevaxeln utan växellåda, bakaxel, generator, mm medan DIN mäts på bakhjulen i komplett bil! Dessutom är hk alltid ett dåligt mått på acceleration - mycket bättre att jämföra vridmoment!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Å gå fra vettet....

Post by givretto »

He he jeg er klar over SAE og DIN, men alikevel... Og he he en gang til, dreiemomentet hjelper så lite, når motoren slutter og dra rett over tomgang... Amerikanere med sine kjempemotorer går dårlig, uansett hvordan man vender og vrir på det. Man forventer liksom mer av f eks en 5,7 liters motor (les Chevrolet 350), de burde ha minst 280 Hk, men det greier dem vel nesten ikke å få til i dag engang. Helt utrolig hvor strupa de motorene er.
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Å gå fra vettet....

Post by Göran W »

Visst är effektuttaget extremt lågt i förhållande till motorvolym men de behöver inte varva som japanska symaskiner för att orka. Med automatlåda tappar de knappt varv vid växlingarna!
Det är inte svårt att locka ut 500 hk DIN(!) ur en 350! I seriösa tävlingssammanhang är det snarare 1000hk..... :lol: :lol: :lol:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Å gå fra vettet....

Post by Black Lemon »

Oj her var det kommet mye kommentarer. La meg forsøke meg på noen svar. Jeg har aldri vært noen amcar-fan og har vel egentlig aldri kjørt noen skikkelig amcar. Årasaken til at jeg liker Lincoln Continental Mark IV er sikkert en kombinasjon av at jeg så Cannon da jeg var ung ungdom kombinert med at bilene i Norge den gangen var dørgende kjedelige og at det er noe ved det totalt ufornuftige ved den bilen som tiltaler meg. Den er jo lang, men er jo egentlig ikke spesielt rommelig innvendig - en slags anti C4 Picasso, men jeg må innrømme at, mens C4 Picasso på alle måter er en langt er egnet bil for de fleste, klarer jeg bare ikke å fordøye en slik sak. Her er vi selvsagt inne på følelser, men det er jo derfor jeg fortsatt kjører min CX. Tenk dere en bil der varmen står på hele året (bare for å teste hvor utholdende jeg er) der jeg får stekt tærne mine når jeg kjører i sandaler og der enhver moderne Toyota Corolla ville gitt mine tær en bedre opplevelse, likefullt holder jeg stand med denne gamle bilen som har gått ut på dato for lenge siden nettopp pga følelser.

Så til Kojak: Kojak kjørte Buick Century. "Who loves ya baby?" var Kojaks slogan. Buick var jo egentlig litt up-class merke - hakket under Cadillac. Ser man på Perry Mason, så var den serien sponset av både GM og Ford slik at Perry Mason kjørte vekselsvis Cadillac og Loncoln, men dette var jo på slutten av 50-tallet og begynnelsen på 60-tallet - altså 10 før Cannon. Cannon var tjukk og stygg (visste dere at han var Matt Dillon i Gunsmoke da den gikk på radio?, men han fikk ikke rollen da Gunsmoke ble TV-serie da de passet bedre med den 1,97 m lange James Arness) og man måtte konstrastere det med en pen bil og Lincoln Continental Mark IV er en pen bil.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Å gå fra vettet....

Post by RolandM »

givretto wrote: Jeg ville gjerne ha noe mer i retning Buick Riviera 64 - 68, eller Plymouth Hemi 'Cuda, men prisene... Så det ble aldri noen amerikaner på meg, og kompisene gikk fort lei og nå er det ingen som har.
Hvis du er på jakt etter Buick Riviera, så står det et kremeksemplar til salgs i det samme lokalet hvor flere av bilene mine står. 129 000 kr. Har ingen idé om årgang, men den dekker i hvert fall en garasjeflate tilsvarende 3 stk C3 Picasso, sånn anslagsvis. Gjetter på tidlig 70-tall.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply