LHM i Maserati

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

LHM i Maserati

Post by gopp »

Det var hyggelig å møte likesinnede over kopp kaffe i går.

Det ble litt snakk om LHM og Maserati, og her er et bilde med LHM-deler fra en Dansk Khamsin som er under renovering:
Image

De sorte sylinderene er til vippelysene, og to av de små delene er bryteren som regulerer setet og lysene. Løftesylinderen til setet ser jeg ikke, og heller ikke ventilen som regulerer servoeffekten til styringen. Clutch-masteren ser ut som den er hentet fra en vanlig bil, mens slaven er helt anderledes, da denne også har servoeffekt fra LHM-kretsen.

Tannstangen og delene med grønnmaling kjenner dere sikkert igjen.
Gopp
-----------------
Har no' CX
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: LHM i Maserati

Post by pigland »

Aiai, spennende saker dette! Finnes det noe håndfast litteratur på dette mer eller mindre obskøne samarbeidet som fant sted på hver side av Alpene på 70-tallet? Gjerne i en kombinasjon av historikk og teknikk. Eller er man prisgitt slike dissekeringsbilder og en stor smule pågangsmot som du tydeligvis har gopp :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: LHM i Maserati

Post by gopp »

pigland wrote:Aiai, spennende saker dette! Finnes det noe håndfast litteratur på dette mer eller mindre obskøne samarbeidet som fant sted på hver side av Alpene på 70-tallet? Gjerne i en kombinasjon av historikk og teknikk. Eller er man prisgitt slike dissekeringsbilder og en stor smule pågangsmot som du tydeligvis har gopp :)
Husk at bildet over ikke er av bilen min, det tilhører en Danske som jeg deler endel informasjon med, men neste vinter ser det nok slik ut hjemme hos meg også.

Det skrives en bok om Maserati fra Citroën-årene i disse dager. Forfatteren er Marc Sonnery, en meget hyggelig Fransk/Svensk/Amerikansk kar som jeg også har utvekslet endel informasjon med. Han skriver litt artikler i magasiner også, den siste jeg leste var i C&S (http://www.classicandsportscar.com/news ... te=2009_11), hvor det omhandlet Maserati Bora Grp. 4. Han har brukt flere år på research, bla. bodde han i Italia i 6 mnd. for å gå gjennom Maseratis arkiver, og han har også hatt løpende dialog med Citroën, selv om de ikke besitter like mye detaljert informasjon.

I tillegg er boken om Bora og Merak av Jan P. Nordby veldig bra, selv om den begynner å bli gammel nå.

Det er lite informasjon om LHM i Maserati, men noen få eksperter finnes. Stort sett har folk skydd disse bilene pga. LHM, men begynner frykten å slippe taket, og man verdsetter at disse supersportsbilene er meget enklere å leve med enn sine konkurrenter fra samtiden, nettopp pga. LHM.

Se TopGears repotasje om Bora: http://www.youtube.com/watch?v=BndEMMNdekg
Gopp
-----------------
Har no' CX
Post Reply