cx konge

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

cx konge

Post by citro1cx »

tenkte jeg skulle benytte anledningen til å gratulere CX kongen (Harald V) med bursdagen :lol: det sies at han hadde en CX på 70 tallet, men jeg har ikke sett bilder av den. Kanskje noen som vet om det finnes?

se under "Notable uses"http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_CX
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: cx konge

Post by Black Lemon »

Som kronprins hadde Harald en CX Prestige i stallen og for noen år siden stoppet han sin BMW 750 med reg nr. C-570 for en hel Citroën-kortesje i Colbjørnsensgate bak slottet i forbindelse med "jakten på den gule pære". Jeg vokste opp i Asker og så ofte kronprins Harald i bil, men aldri i CX. Han kjørte BMW 3,0 Si på begynnelsen av 1970-tallet. Det var noe av det råeste som fantes den gangen med 0-100 km/t på 7,9 sekunder. Ingen annen 4-dørs sedan var i nærheten av det.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: cx konge

Post by gopp »

citro1cx wrote:tenkte jeg skulle benytte anledningen til å gratulere CX kongen (Harald V) med bursdagen :lol: det sies at han hadde en CX på 70 tallet, men jeg har ikke sett bilder av den. Kanskje noen som vet om det finnes?

se under "Notable uses"http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_CX
Det er krefter i sving for å få bekreftet hvilken bil han hadde, noen som ikke er så enkelt som man skulle tro. En ivrig sjel har planer om å skrive litt rundt "kongebilene", og har gjort en god research. Enkelte i klubbens administrasjon har også lagt ned endel arbeid her, og trolig får man en slags bekreftelse i løpet av et par dager. Hvis bilen er den man tror, er den ikke hugget.

Jeg skal ikke "kuppe" denne historien fra ham som har jobbet med dette, og man kan håpe at vi får lese om dette i Citrophile :)
Gopp
-----------------
Har no' CX
Post Reply