ZZ-skilt

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

ZZ-skilt

Post by Black Lemon »

Jeg har lagt merke til stadig flere biler i Oslo-området med ZZ-skilt, bla. Oslo-taxier. Dette er jo en knalltøff bokstav-kombinasjon og en ZZ-registrert (f.eks. ZZ 12345) C6 vil jo være knall. Må man fysisk registrere bilen i Lakselv for å få slike skilt? Ellers må jo vi CX-ister vente til Jessheim går over fra CV til CX-skilt, men det tar vel ennå noen år.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: ZZ-skilt

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:Jeg har lagt merke til stadig flere biler i Oslo-området med ZZ-skilt, bla. Oslo-taxier. Dette er jo en knalltøff bokstav-kombinasjon og en ZZ-registrert (f.eks. ZZ 12345) C6 vil jo være knall. Må man fysisk registrere bilen i Lakselv for å få slike skilt? Ellers må jo vi CX-ister vente til Jessheim går over fra CV til CX-skilt, men det tar vel ennå noen år.
Trooor man ikke kan velge og vrake mellom registreringdistrikt.. D.v.s at du nok må møte opp i Lakselv for å få ZZ. Mener jeg har sett CX på motorsykkel, og dermed har jeg tenkt at denne kombinasjonen ikke vil bli brukt til bil.. Men det er kanskje feil?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: ZZ-skilt

Post by jonsto »

rundgren wrote: Mener jeg har sett CX på motorsykkel, og dermed har jeg tenkt at denne kombinasjonen ikke vil bli brukt til bil.. Men det er kanskje feil?
Tror jeg er feil. Forskjellen ligger vel i antall siffer, gjør den ikke det da?
Mvh
Ztil
Posts: 54
Joined: Thu 29 May, 2008 10:12

Re: ZZ-skilt

Post by Ztil »

Undersøkte det her for noen år siden når jeg importerte en XM.
Ved førstegangs registrering i Norge kan man nemlig velge hvilket distrikt bilen skal registreres i.
Tror dem brukte "XM" i Levanger da. Ble ikke til at jeg gadd å styre noe med det.
Bilen hadde for øvrig registreringsnummer "XM ... " i sitt hjemland =)
På vei hjem traff jeg en staselig sort svensk C6 på kaia i Saznitz. Den hadde registreringsnummer "C6"
Etter at C6-chaufføren hadde pådratt seg kink i nakken nikket vi anerkjennende i det vi passerte hverandre 8)
XM V6 Excl. s2 Musketier
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: ZZ-skilt

Post by ingkogni2 »

rundgren wrote:
Black Lemon wrote:Jeg har lagt merke til stadig flere biler i Oslo-området med ZZ-skilt, bla. Oslo-taxier. Dette er jo en knalltøff bokstav-kombinasjon og en ZZ-registrert (f.eks. ZZ 12345) C6 vil jo være knall. Må man fysisk registrere bilen i Lakselv for å få slike skilt? Ellers må jo vi CX-ister vente til Jessheim går over fra CV til CX-skilt, men det tar vel ennå noen år.
Trooor man ikke kan velge og vrake mellom registreringdistrikt.. D.v.s at du nok må møte opp i Lakselv for å få ZZ. Mener jeg har sett CX på motorsykkel, og dermed har jeg tenkt at denne kombinasjonen ikke vil bli brukt til bil.. Men det er kanskje feil?
Har sett CX-rgistrering på en lastebilhenger også... Motorsykler, traktorer og tilhengere etc har 4 tall mens biler etc har 5 tall. Tror ikke en bokstavkombinasjon er reservert kunn for en gruppe...

EDIT: Her er forøvrig oversikt over alle bokstaver som er brukt, og hvor bilen da ble registrert første gang i Norge...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: ZZ-skilt

Post by citro1cx »

Til de som er opptatt riktige bokstavkombinasjoner på skiltplatene, kan det være nyttig å lese dette:

http://www.dinside.no/105539/hele-listen

som det vises i tabellen er bokstavkombinasjonen CX dedikert Jessheim når CV serien er brukt opp (CV 99999). CV serien er nå kommet til ca 55000. Skal man vente til CX med 5 tall dukker opp kan det altså ta noen år.

Når det gjelder bokstavkombinasjonen XM eksisterer ikke den i Norge (I allefall ikke ennå). Det har en naturlig forklaring fordi Statenes vegvesen valgte å utelate bokstaver som kunne forveksles med tall og andre bokstaver i vårt alfabet. Ved å studere listen nærmere ser man at følgende bokstaver mangler:

G=kan forveksles med tallet 0,
I=kan forveksles med tallet 1,
M=kan forveksles med N,
O=kan forveksles med tallet 0,
Q=kan forveksles med tallet 0,
W=kan forveksles med bokstaven V.

Logisk? jo, men det stemmer likevel ikke helt. Det kan se ut som de innfører f.eks W fordi de går tom for kombinasjoner som de har gjort i Fredikstad.

Et annet system med norske bilskilt er at det er mulig å sånn omtrent hvor bilen er registert ved å se på bokstavkombinasjoen. For de som er skikkelig skiltnærder, kan man også se ca når bilen registert ved å se på hvor langt i tallrekka bokstavkobinasjonen er kommet. F.eks DB 81000 = Oslo fra 1975, DC43000 = Oslo fra 1977. Men heller ikke denne logikken stemmer helt. Det kan man f.eks se på Trondheim serien som startet på VD som nå har fått føyd til FP. Årsaken til dette er at registerings nr forb.l.a. mopeder gikk tom i Trondheim og man måtte finne en ledig kombinasjon med 99999 nye nr. Samme fenomen finner man også i Vadsø som i utgangspunktet har ZP og ZR og som nå har fått kombinasjonen FR i tilegg. F kombinasjoner hører i utgangspunktet til i Oslo og Hamar.

En annen brist i logikken og systemet er at noen trafikkstasjoner en gang på 80 tallet tok i bruk "gamle" bokstav og tallrekker som var registert ut av systemet. F feks en bil registert i Trondheim i 1980 kunne ha VD serie som først gikk på tidlige på 70 tallet.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: ZZ-skilt

Post by pål »

noen som sa skilt-nerd ? :D :wink:
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: ZZ-skilt

Post by citro1cx »

pål wrote:noen som sa skilt-nerd ? :D :wink:
Vi som er oppvokst i en pre-digital verden på 70 tallet måtte jo ha noe å forta oss, så vi samlet registererings nr i ledige stunder. Systemet ble finstudert i fars NAF bok :lol:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Re: ZZ-skilt

Post by Prestige1 »

Kjører selv en 20RE Break med reg nummer ZZ10998. Disse fikk jeg i lakselv etter at de gamle skiltene ble stjålet i Niklasdalen i Lebesby.
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: ZZ-skilt

Post by Black Lemon »

ZZ10998 er jo et knallnummer. Gratulerer!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply