Bilpriser

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Bilpriser

Post by Black Lemon »

Jeg satt og kikket litt på franske bruktbilpriser og da kan man jo få stygge tanker. C6 til 12.000 euro er jo ikke uhørt og Renault VelSatis, som jo er en staselig bil (er i likhet med C6 finere i virkeligheten enn på bilder) fra mellom 5.000 og 10.000 euro. De høye norske avgiftene bidrar jo til at vi binder opp unødvendig mye kapital i biler. Selv om avgiftene er en inntekt for staten, bidrar det til en helt unødig høy kapitalbinding med dertil høye avskrivninger. At man hadde høye avgifter for å spare valutareserver den gangen bilrasjoneringen opphørte i 1960 er forståelig, men ikke i 2010. Det er egentlig litt skremmende at de ikke lenger er noen ordentlig debatt rundt dette temaet i Norge i dag. Norge som nasjon har jo ingenting å tjene på å opprettholde slike høye engangsavgifter. Jeg er jo selv økonom og har aldri sett en debatt rundt dette på et saklig økonomisk grunnlag.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Bilpriser

Post by citro1cx »

Black Lemon wrote: At man hadde høye avgifter for å spare valutareserver den gangen bilrasjoneringen opphørte i 1960 er forståelig, men ikke i 2010. Det er egentlig litt skremmende at de ikke lenger er noen ordentlig debatt rundt dette temaet i Norge i dag. Norge som nasjon har jo ingenting å tjene på å opprettholde slike høye engangsavgifter. Jeg er jo selv økonom og har aldri sett en debatt rundt dette på et saklig økonomisk grunnlag.
Veldig enig i det du skriver om dette, men jeg tror nok det er grobunn for en solid debatt rundt dette så lenge det er en organisasjon ev. politisk parti som står bak tema på dagsorden. I dag tror jeg det er betegnet som "politisk selvmord" å snakke om å fjerne denne statlige melkekua fra budsjettene. Ingen partier som sikter mot regjerningsmakt fronter denne saken (fjerning/redusering av avgiftene) som hovedsak. Frp er vel de som er tydeligst når de skriver følgende:

I 2009 vil bilistene bidra med 50 milliarder kroner i ulike bilavgifter. I tillegg kreves det 6 milliarder i bompenger hvert år. Gjennom den rødgrønne regjeringens tid har bompengeinntektene økt med 30 prosent. Bare 17 milliarder kroner av disse avgiftene er foreslått brukt på riksveiene. Fremskrittspartiet mener det er helt urimelig at bilistene belastes med langt mer i avgifter enn det som faktisk tilbakeføres veinettet.

Men heller ikke de tør foreslå å fjerne avgifter, men sier de heller vil bruke pengene til å ruste opp veinettet. Etter min mening er vi da like langt; litt bedre veier, men fortsatt alt for dyrt å kjøpe seg en ny bil for folk flest.

NAF, som er norges største bil interesseorganisasjon er heller ikke særlig på banen når det gjelder temaet. De er svært så forsiktige med å kritisere dagens rødgrønne regjering og jeg kan ikke huske å sett NAF uttalt seg tydelig hva de mener om avgiftsnivået.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bilpriser

Post by dagmatti »

Det er vel kanskje de mektige miljølobbyistene som sørger for dette? :D


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bilpriser

Post by jonsto »

dagmatti wrote:Det er vel kanskje de mektige miljølobbyistene som sørger for dette? :D


-m
ImageImage

Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Bilpriser

Post by Black Lemon »

Men heller ikke de tør foreslå å fjerne avgifter, men sier de heller vil bruke pengene til å ruste opp veinettet. Etter min mening er vi da like langt; litt bedre veier, men fortsatt alt for dyrt å kjøpe seg en ny bil for folk flest.

NAF, som er norges største bil interesseorganisasjon er heller ikke særlig på banen når det gjelder temaet. De er svært så forsiktige med å kritisere dagens rødgrønne regjering og jeg kan ikke huske å sett NAF uttalt seg tydelig hva de mener om avgiftsnivået.
Det er nettopp dette som skremmer meg en smule. Vi husker vel alle den svenske ministeren Rosengren som i fobindelse med den planlagte fusjonen mellom Telia og Telenor uttalte at Norge var den siste sovjet-stat. Som det hevdes her er dette temaet betraktet som et "dødt" tema og det er synd. Jeg mener det er galt å kunstig binde opp kapital som ikke direkte kan relateres til kostnadene ved det å kjøpe bil. Ingen tjener på oppblåste kapitalkostnader - selv ikke staten etter min mening.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bilpriser

Post by dagmatti »

Black Lemon wrote:
Jeg mener det er galt å kunstig binde opp kapital som ikke direkte kan relateres til kostnadene ved det å kjøpe bil. Ingen tjener på oppblåste kapitalkostnader - selv ikke staten etter min mening.

Ikke nok med det, men jeg lurer på om det har blitt en endring i nedskrivingen av verdien på biler også? Kan det stemme at biler var nedskrevet på 10 år for noen få år siden, mens de nå bruker 15 år? (Lurer på om ikke min xm hoppet opp i overkant av 60 000 i selvangivelsen på et år... :lol: ^ 3)


-m
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Bilpriser

Post by citro1cx »

dagmatti wrote:
Black Lemon wrote:
Jeg mener det er galt å kunstig binde opp kapital som ikke direkte kan relateres til kostnadene ved det å kjøpe bil. Ingen tjener på oppblåste kapitalkostnader - selv ikke staten etter min mening.

Ikke nok med det, men jeg lurer på om det har blitt en endring i nedskrivingen av verdien på biler også? Kan det stemme at biler var nedskrevet på 10 år for noen få år siden, mens de nå bruker 15 år? (Lurer på om ikke min xm hoppet opp i overkant av 60 000 i selvangivelsen på et år... :lol: ^ 3)


-m
Det er vel ligningsverdi av bilen du tenker på. Etter som biler beskattes som luksusgjenstander må staten hå noe å gå etter. Listen finnes her og går som dagmatti skriver 15 år tilbake:

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek ... is-som-ny/

nedskriving av av bilen som formue skjer i følgende tempo:
Årsmodell - skattbar % av nypris
2009 - 75 %
2008- 65 %
2007 - 55 %
2006 - 45 %
2005 - 40 %
2004 - 30 %
2003 - 20 %
2002-1994 - 15 %
1993-1980 - 1.000 kroner
1978 og tidligere individuelt

Dette betyr at en 1997 modell XM 2,1 TD break med ny pris på 350 600,- har en ligningsverdi på 52590,-.

Varebiler og minibusser har egen tabell.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bilpriser

Post by jonsto »

Takk og pris, alle mine går for 1000 kroner. :D :D
Håper jeg. Det mangler ett år på lista. 1979. :?
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Bilpriser

Post by tronde »

citro1cx wrote:
Varebiler og minibusser har egen tabell.

De bryr seg tydeligvis ikke om å øke skatt på ombygde varebiler. Min har i allefall vært skattet etter 199900 hele tiden.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Bilpriser

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:Jeg satt og kikket litt på franske bruktbilpriser og da kan man jo få stygge tanker. C6 til 12.000 euro er jo ikke uhørt og Renault VelSatis, som jo er en staselig bil (er i likhet med C6 finere i virkeligheten enn på bilder) fra mellom 5.000 og 10.000 euro. De høye norske avgiftene bidrar jo til at vi binder opp unødvendig mye kapital i biler. Selv om avgiftene er en inntekt for staten, bidrar det til en helt unødig høy kapitalbinding med dertil høye avskrivninger. At man hadde høye avgifter for å spare valutareserver den gangen bilrasjoneringen opphørte i 1960 er forståelig, men ikke i 2010. Det er egentlig litt skremmende at de ikke lenger er noen ordentlig debatt rundt dette temaet i Norge i dag. Norge som nasjon har jo ingenting å tjene på å opprettholde slike høye engangsavgifter. Jeg er jo selv økonom og har aldri sett en debatt rundt dette på et saklig økonomisk grunnlag.
Tror det er så enkelt som at man innførte denne avgiften av grunnene du beskriver over, og at man så har blitt avhengig av den for å få dekket inn statens utgifter. Dette innrømmes jo også - engangsavgiften ble vel kalt en "ren fiskalavgift" av fru Halvorsen den gang hun var statsminister. Altså har den ikke noe annet formål enn å skaffe penger i statskassa - akkurat som f.eks dokumentavgiften ved kjøp av bolig.
Helt enig i at begge disse avgiftene, og mange andre, godt kan problematiseres og diskuteres fjernet. Men som vanlig er det ikke et tema hvor pengene skal tas fra... 50 milliarder (med forbehold om at tallene til FrP er riktige) er faktisk en hel del penger. Det er vel litt mer enn hele forsvarsbudsjettet, for eksempel.. Et kutt i statsbudsjettet av denne størrelsen kommer til å påvirke økonomien og hverdagen til de aller fleste velgere.
Så for politikerne er saken ganske enkel: Hva er mest populært blant velgerne: Kutte en litt upopulær avgift, eller kutte utgiftssiden på statsbudsjettet med 50 milliarder? Svaret gir seg egentlig selv, spesielt i Norge men også i de fleste andre land vil jeg tro..
Det man jo kan lære, er at ingen skatter noengang fjernes når de først er innført. Skatter er for staten som dop for den avhengige, så skatteletter i særlig omfang skjer i praksis ikke. Tror kanskje det beste man kan gjøre når man skal gå til stemmeurna er å stemme på de partier som det er minst sannsynlig at kommer til å innføre nye, eller øke eksisterende, skatter og avgifter (V, H, FrP ??)

Interessant apropos for oss skatteskeptikere: Denne herlige videoen med nobelprisvinner i økonomi, Milton Friedman:
http://www.youtube.com/watch?feature=iv ... RDMdc5r5z8
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Bilpriser

Post by gopp »

rundgren wrote:
Interessant apropos for oss skatteskeptikere: Denne herlige videoen med nobelprisvinner i økonomi, Milton Friedman:
http://www.youtube.com/watch?feature=iv ... RDMdc5r5z8
Bra video, som kortfattet forklarer hvordan ting henger sammen.

I Norge er vi så godt vant med at Staten syr puter under armene på oss, at de ikke har råd til å kutte ut melkekuer, som bilavgifter og dokumentavgifter. De vet at skatt og avgifter er nødvendig, og finner stadig på nye ord på skatt, slik at det ikke skal bli for negativt betinget. Bot, gebyr, og bompenger, er ofte skatt i forkledning, og kan jo forklare hvorfor trafikkpolitiet virker langt ivrigere i jobben enn f.eks. de som etterforsker mindre voldsaker og innbrudd hos private.

En liten feil var det i innlegget ditt, Fru Halvorsen var aldri Statsminister, heldigvis, men hun ble såpass kneblet og ansvarliggjort i sin stilling som Finansminister at det var til å holde ut. Nok et bevis på at ytterlighetene i norsk politikk faktisk ikke spiller så stor rolle som de selv hevder.
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Bilpriser

Post by rundgren »

gopp wrote: En liten feil var det i innlegget ditt, Fru Halvorsen var aldri Statsminister, heldigvis, men hun ble såpass kneblet og ansvarliggjort i sin stilling som Finansminister at det var til å holde ut. Nok et bevis på at ytterlighetene i norsk politikk faktisk ikke spiller så stor rolle som de selv hevder.
Ooops, så galt var det heldigvis ikke nei. Tenkte finans og skrev stat..
Helt enig i at ytterlighetene spiller liten rolle - jo mer etablert og ansvarliggjort et parti blir, jo mer vil det gravitere mot sentrum (som dog i Norge er litt til venstre for det man med rimelighet kan kalle midten av den politiske akse) - fordi det er der man finner koalisjonspartnere og velgere.
FrP er jo også godt i gang med denne prosessen, illustrert av at de ikke lenger er for å fjerne engangsavgiften men øremerke den til bruk på vei. Gjetter på at når denne prosessen kommer langt nok, får vi et nytt protestparti og alt ligger til rette for at historien kan repeteres. AP gikk jo fra protestparti til statsbærende parti på noen få år - sånn ca. mellom 1930 og 1935 i følge denne: http://www.aftenposten.no/fakta/article980752.ece
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply