Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

rundgren,

Takker! Fant mye god info der! Har aldri virkelig vasket bil før. Sånn, på ordentlig, "slik det SKAL gjøres!" :p Fant jeg ut nå.. Hehe! Har brukt svamp, pusseskinn, standard voks. Men det har aldri gitt perfekte resultater. Begge Citroenene mine har relativt stygg lakk, nettop fordi de har blitt vasket/polert feil. :p

Burde man bruke en lakkfarge-spesifik voks når man skal polere? Har vinrød ZX og koksgrå C5. Mener å huske jeg kjøpte noe sånt på TV Shop på tidlig 1990-tallet. Det var vel en lyseblå voks, mener jeg å huske. Som jeg brukte på BX'en! :)

Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by rundgren »

ThomasWH wrote:rundgren,

Takker! Fant mye god info der! Har aldri virkelig vasket bil før. Sånn, på ordentlig, "slik det SKAL gjøres!" :p Fant jeg ut nå.. Hehe! Har brukt svamp, pusseskinn, standard voks. Men det har aldri gitt perfekte resultater. Begge Citroenene mine har relativt stygg lakk, nettop fordi de har blitt vasket/polert feil. :p

Burde man bruke en lakkfarge-spesifik voks når man skal polere? Har vinrød ZX og koksgrå C5. Mener å huske jeg kjøpte noe sånt på TV Shop på tidlig 1990-tallet. Det var vel en lyseblå voks, mener jeg å huske. Som jeg brukte på BX'en! :)
Thomas
Tror jeg ville droppet sånn farge-greie hvis jeg var deg, men jeg har igrunn ikke voldsomt bra peiling på dette her.
Oversiktlig og grundig guide for nybegynnere:
http://www.detailersclub.no/artikler/guide/46
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by RolandM »

Burde ikke denne tråden vært flyttet bort fra "CX generelt" og over til "Utenomsnakk"? :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by rundgren »

Helt klart. Bare å gi meg moderator-rettigheter så skal jeg fikse (hint, hint dagmatti :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

Enig, flytt tråden! :)

Men kanskje dere vet om det er holdbart å kjøpe vaskeutstyr på Biltema/Torshov kontra å bestille fra nettet? Tenker på kvalitet vs. pris. Ser man nå får vaskevott for 10-20 kr på Torshov. De har noe tilbudsgreier nå. På nettet ligger jo disse på 130-140 kroner stk! Slang på nye hjulkapsler på ZX'en i går da. Det var det minste jeg kunne gjøre for den.

Så lurer jeg på hvordan jeg skal fikse frontstøtfangeren. Kjørte over en stor stein en gang, som dro ut fangeren på siden, og "pappen" som sitter i hjulbrønnen løsnet. Så nå subber høyre forhjul mot den og lager hull i den. Ah, hvorfor kjenner jeg ingen som mekker bil? :p

Er for langt å kjøre opp til Mæhlum også... (Bor i Asker)

Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by Adelsøn »

Jeg er en gammel mann, og sverger til gul Simoniz voks. Hvis bilen er bra i lakken i utgangspunktet er dette suveren voks, litt arbeidsom, men gir en utrolig dybde og glans til gammeldags lakk. På tokomponent vannmaling som sitter på moderne biler (-82 Opel og -90 BX...sic...) virker den noe dårligere, men jeg velger å tro at det er fordi lakken allerede er kraftig oksydert. Der jeg fikk vekk all oksydasjon på BX'n er det fremdeles skamløst blankt etter over ett år. Mye jobb å få renset lakken, dog, og man kan ikke bruke hva som helst av "Lurium" som "gir bilen dens opprinnlige glans". Hadde BX'n vært så stygg som ny, hadde ingen kjøpt... Minførste bil, en Sunbeam, beholdt glans og dybde som bare det i de åtte årene jeg hadde den ved årlig polering med Simoniz.
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
Post Reply