Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

Heisann folkens,

Thomas her! Jeg er den stolte eier av en "ekte" Citroen C5 HDi 2.0 2002 modell stasjonsvogn, og en "uekte" Citroen ZX 1.4i Monaco 1997 modell. Hehe. Jeg sier uekte fordi den ikke har hydraulisk fjæring. Jeg vokste opp i en GSA (foreldre) og i en CX (besteforeldre) og deretter byttet fattern GSA'en inn i en ultra-moderne BX 1.6 RS da den var helt ny. Mener å huske det var i 1983. Så ble den igjen byttet ut mot den aktuelle ZX'en, som jeg overtok som "førstebil". Den ble kjørt hardt, og er trolig Norges raskeste 1.4i med 205 km/t som raskeste måling (Autobahn sommeren 2005, med tre personer og mye bagasje ombord!), og fet 0-100 takket være god innkjøring av undertegnede! :) Ja, det ble litt historie her først, siden dette er mitt første innlegg. Jeg ville bare bevise at jeg er en ekte Citroen-elsker! Det er jeg! :) Går aldri en dag uten at jeg skryter av C5'en min til folk. Elsker den bilen! Kjøpte den brukt i 2008 da jeg innså at ZX'en ikke var "verdt" å påkoste stort mer, etter en del større utbytter av bla. bakaksel, girkasse.. TO ganger.. osv.! :) Savner å kjøre ZX'en, men mest pga at den er så lettkjørt, og alle minnene jeg har fra tiden med den! (2001-2008). Står nå i en garasje som jeg betaler 500 kroner måneden for å ha, stått der i 1 år, og tror ikke jeg vil ha den der lenger. Tiden har kommet for å ta en avgjørelse. Derfor skriver jeg her nå. Fordi jeg vil ha meninger fra "godfolket" !!! :) Dere! Skal jeg omregistrere den (ca. 1500 kr), skaffe forsikting (ca. 5500 kr året - DYRT!!!) og betale veiavgift (ca. 2700 kr) og bruke den når jeg føler for det? Blir til at den står ute i vinter da, isåfall. Så får C5'en endelig stå inne i garasjen igjen. Er noe dritt å bo i leilighet! Skulle hatt enebolig med masser av plass ute! Så kunne jeg ha begynt med samlingen min! Planlegger å kjøpe BX, CX, XM, osv. :) ELLER skal jeg bare selge ZX'en? For ikke stort for den. Er ikke i veldig bra stand, kjørbar, men en del bulker, bruker en del olje, osv. Har kjørt ca. 270.000 faktisk. Ikke dårlig for en 1.4i. ELLER skal jeg selge den og kjøpe en annen brukt Citroen? :)

Alle forslag mottas med entusiasme!!!


Mvh.
Thomas i Asker
- Som drømmer om å eie en C6 en vakker dag!!! *sikle, sikle*
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by rundgren »

ThomasWH wrote: ELLER skal jeg selge den og kjøpe en annen brukt Citroen? :)
Spør du _meg_, og det tar jeg sjansen på at du gjør, ville jeg gjort dette. Kvitt deg med ZXen, og kjøpe noe annet gammelt og kult med hydraulikk som du kan investere tid, penger og garasjeplass i. CX, GS, DS eller SM :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by gopp »

rundgren wrote:
ThomasWH wrote: ELLER skal jeg selge den og kjøpe en annen brukt Citroen? :)
Spør du _meg_, og det tar jeg sjansen på at du gjør, ville jeg gjort dette. Kvitt deg med ZXen, og kjøpe noe annet gammelt og kult med hydraulikk som du kan investere tid, penger og garasjeplass i. CX, GS, DS eller SM :-)
+1

Modellene rundgren nevner er også gamle nok til å være veteran, så da blir de årlige utgiftene langt lavere. For ca. 800 kr. har du både full forsikring og årsavgift (omreg. er gratis også), så da er det mer penger ingen til selve bilen. Dessuten vil de ikke tape seg i verdi, dersom de får nødvendig stell. Det er derfor lav kost forbundet med dette, annet enn kapitalbinding. En brukbar GS koster jo ikke mange pengene (dessverre, nettopp derfor blir de heller ikke kostet på), men det må da være en god kandidat som bruksveteran.
Gopp
-----------------
Har no' CX
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by pigland »

Hei,

Godt å høre om folk som er entusiastiske overfor en helt vanlig bil som ZX, det er ikke hverdagskost. I sin tid var jo GS/A, CX, BX vanlige biler som folk flest ikke skjønte bæret av at noen kunne være entusiastiske ovenfor.

Man hører stadig om hvor ofte folk angrer på salget av sin første bil, så jeg ville gått for en lengre lagring av ZXen, til du igjen får bruk for den eller vil ta den ut på søndagsturer. Det er en del ting å ta hensyn til med tanke på langtidslagring men det kan man diskutere hvis det blir aktuelt. Hør f.eks med Erik Seierstad (Erik S) her på forumet som tilbyr lagring nede i Vestfold hvis ikke du har noen i familien med god garasjeplass. Da slipper du å tenke på at den blir tauet vekk pga det ikke er skilter på den, de gjør ihvertfall det i Oslo etter kort tid.

ZX blir en sjelden fugl i trafikken om få år, det er helt sikkert. Skal du selge den, er det ikke mange kronene slike biler går for, og km.standen vil nok skremme vekk mange. Så har du økonomi nok til å betale for lagring, så gjør det. Hvis ikke vil du garantert angre den dagen du vil mimre om tiden fra 2001-2008 :)

Forøvrig ligger vel denne postinga i litt feil kategori på forumet, men regner med administrator kan flytte den til "Utenomsnakk".
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

Jeg tør påstå at Citroen, med sine "normale" biler, det vil si de uten hydraulikk, har den beste komforten av alle biler med vanlig fjæring. ZX'en er intet unntak. Mange har kommentert på komforten i den. Kanskje de allerede visste de satt i en CITROEN, og antok derfor da at den hadde bedre komfort enn biler av andre bilmerker. Placebo-effekten, med andre ord. Hehe. Nei, ikke vet jeg. Jeg vet bare at jeg alltid har elsket å kjøre ZX'en min. Selv om jeg skulle ønske min mor og far kjøpte 1.8 eller 1.9, istedenfor 1.4. Å komme opp i 205 km/t med en utrimmet 1.4i er alikevel en prestasjon mener nå jeg! :) Uansett... La oss snakke litt om prosjektet mitt: Å få ZX'en tilbake i kjørbar stand!

I de siste par dagene har det skjedd ting! Jeg kjøpte et VARTA Blue batteri, 24-cm (4 cm høyere enn standard-batteriet til ZX 1.4i.) fordi jeg ville ha bedre effekt. For to dager siden var det på tide med en oppstart! Og etter å ha satt det på plass, uten å lade opp batteriet (bilbatterier kommer jo med ca 80% effekt nå for tiden!), startet ZX'en min, kanskje litt overraskende, på FØRTE FORSØK! Og kun etter 1 sekund! Ikke noe tull, ikke noe hosting, harking, eller støv i forgasseren! Neida, rett på RENT SOM EN KLOKKE. Hadde 1/4 tank med 95 på tanken, og bilen har stått i en garasje (uten oppvarming, men det er alikevel varmere der enn ute, på vinteren!) i nøyaktig 1 år nå. Det viste seg at jeg kunne stole på ZX'en alikevel! Den har jo alltid startet på første forsøk før! Alltid. I pluss 30. I minus 30. Aldri noe tull! :)

I går gikk jeg til innkjøp av oljefilter og olje (full-syntetisk) på Torshov Bilrekvisita, hvor jeg forøvrig kjøpte batteriet også. Batteriet kostet 850 kr. Orginalbatteriet kostet 1000 kr, men det til 850 var et bedre batteri med større effekt. Tror det har noen og 60 ah. Og pga. at de solgte flere av 24 cm'ers batteriet, ble det også billigere enn "C6" batteriet. Selvfølgelig tenkte jeg på Citroen C6 da jeg hørte betegnelsen på orginalbetteriet. Hehe. Men det var ikke nok til at jeg gadd å bruke 150 kroner ekstra på et DÅRLIGERE batteri! :)

Vindusspylervæske er også på plass. Jeg har sjekket bremsevæsken, den er på midten, og helt fin. Kjølevæsken er jeg usikker på. Hvordan sjekker jeg denne? Bare titter nedi? Hvor ofte bør denne byttes? Den som er der nå har vært der i mange år. Minst 2! Det er så lenge bilen har stått! Først sto den 1 år UTE, hos mine foreldre. Og da naboene begynte å klage på at ZX'en sto der uskiltet i 1 år, måtte jeg flytte den. For noen gamle gretne pensjonister! - og BEGGE har Citroen! Tenke seg at så ufyselige mennesker har Citroen! De burde ikke fått lov til å ha Citroen, slik de behandlet min Citroen! Så nå har jeg betalt 500 kr måneden for å ha ZX'en på lagring på plassen hvor C5'en min EGENTLIG burde stå på vinteren. Og på sommeren. I tryggheten til et garasjeanlegg her utenfor leiligheten! Så C5'en (min primærbil - har kun 2 Citroen dessverre: C5 2.0 HDi 2002-mod og ZX 1.4i Monaco 1997-mod) har stått ute en hel vinter nå. Stakkars bil...

PLANEN ER: Å sette ZX'en ute denne vinteren så C5'en, som er en finere, bedre og nyere bil, får varmen fra en garasje i vinter! :) Håper dere er med på den... Selv om jeg føler at jeg ikke eier en eneste SUPER-EKTE Citroen (Dvs. DS, CX, BX, XM osv.) - Er C5 en ekte Citroen? Hva er DERES meninger om DEN saken? :) Jeg ser nok på C5 som en ekte citroen, og den NYE C5'en er jo helt fantastisk... MEN... Sjarmen.. Den gode gamle Citroen sjarmen.. Den føler jeg kun sitter i modellene XM/Xantia, og nedover. Men nok om det.

Hva mer trenger jeg å sjekke på ZX'en før jeg får den på veien? Den må jo ha skilter! Og jeg må også betale veiavgift, samt forsikring. Hvilken løsning anbefaler dere der? Med tanke på forsikringsselskap, priser på det, og priser på veiavgift og omregistrering? Kan jeg få mitt gamle skiltnummer? Savner det... Har sjekket, og ingen har tatt det i bruk enda! (Hvis man bruker nummere om igjen, det har jeg ingen anelse om! Men sånn er det med mobiltlf nummere!)

JO! Kort om oljeskift: Er filteret jeg kjøpte på Torshov like bra som orginalfilteret? Kostet rundt en 100-lapp, så jeg tenkte.. Den tar jeg! Hvor mye koster oljeskift (med helsyntetisk olje og filter) på merkeforhandler tro? Får vel ringe ned til Auto Elite på Billingstad og sjekke..

Bilen er generelt sett påkostet på den måten at jeg har blodkjørt den så hardt (i mine tidlig 20-års dager, hehe!) at girkassen er byttet ut 2 ganger, og bakaksel en gang. Så den er nok litt nyere teknisk enn en orginal 1997 modell totalt sett!

Tar i mot alle tips og råd folkens! Nå må vi få ZX'en på veien før vinteren kommer! Syntes ting har gått lekende lett så langt!

Er det forresten noen der ute som har et ORGINALT førersete å gi/selge/bytte meg? Trenger det til ZX'en. Orginalen knakk (muttern behandlet ikke bilen så bra dessverre!) så vi satte inn et annet ZX sete oppe i Øier. Billig, men stygt - Hater å ha TO forskjellige forseter! :p Et pent (passasjer) og et styg (fører) - Syntes Monaco-setene er lekre! Dessuten er Monaco setene SKIKKELIG bøtteseter! Og så sitter man lavere i dem! Det setet jeg har nå er bare drit... Flatt er det, og jeg sitter for høyt i det også!!!Jeg er 1.93 høy, og ser veien, men ikke taket på bilene jeg kjører bak! Så ille er det!

Da snakkes vi folkens! Ha en god Citroen-dag!!!

Thomas

PS! Er det teknisk mulig å trimme en ZX 1.4i??? Har alltid lurt på det.

PS2! Spørsmål: Kan jeg bruke denne på ZX'en min? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Brems ... R-CITROEN/ og må jeg kjøpe skiver fra BILTEMA også, hvis jeg kjøper klosser fra dem? Hvilken løsningn er best her? Trenger skiver og klosser! Er GANSKE SIKKER på det! Når jeg bremser høres det ikke bra ut! :)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

Hadde satt stor pris på tips her :)
Er hypp på å få min kjære (min første kjærlighet, selvkjørt!) ut på veien igjen!
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by pål »

Hehe, jeg kommer gjerne med tips, men for min del forsvant spørsmålene i skrivekløen din ;)

Bemse væske tiltrekker seg fukt ifra lufta, det er ofte lurt å bytte, ett verksted kan sjekke tilstanden på væska i beholderen.

Kjølevæske, sies vel at den bør byttes hvert annet år, men det går vel som regel mye mer enn dette for de fleste :wink:

Klosser og skiver,,,, behøver vel ikke nødvendigvis kjøpes på samme sted, men klossene bør vel være av samme fabrikat. At det skraper ved bremsing er ikke uvanlig ved såpass lang lagring. Skivene ruster når de ikke brukes, dette er derimot som regel overflaterust og vil i mange tilfeller slites "rent" ved litt bruk.
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by pål »

I tillegg kan det vel være lurt å ha på en skvett med kondensfjerner i bensina og bytte bensinfilter, før vinteren setter inn.

Hvor du kjøper oljefilter vil jeg vel si ikke spiller noen rolle. Det viktigste etter min menig er at det blir skiftet sammen med oljen ;)

Ellers er det sikkert snart klart for en eukontroll på bilen og da vil du nok få bekreftet/avkreftet diverse feil med drivverk og bremser.
har masse Citroèn:-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by Citrusen »

PS kondensfjerneren fjerner ikke vannet, den bare får vannet til å ligge over bensinen og ikke på bunnen. Så når du har brukt opp bensinen og fyller på nye dyrebare dråper ligger vannet igjen på bunnen....
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by Göran W »

Nja, "kondensfjerneren" gör att vattnet blandas med bensinen! Är i princip alkohol som blandar sig både med vatten och bensin.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by pål »

For å si det slik : Jeg håper Göran har rett, jeg har også hørt dette men VET jo ikke.
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by dagmatti »

Hei,

ja kondensfjerner er vanligvis isopropanol, og isopropanol løser seg i bensinen, og gjør den mere hygroskopisk, den kan da løse opp mere vann. Men det er en grense for hvor mye vann du får til å løse opp i alle tilfeller, så har du mye vann på tanken bør den tømmes.

Sikkert noen som bruker rødsprit til dette, og det fungerer mye dårligere, ihvertfall en faktor 10. Og spesielt når det blir -10 eller -20 så har ikke etanolen så stor virkning lengre. Etanolen selv blander seg fint, men bensinen klarer ikke å ta opp så mye mere vann av det.

Alt bra så langt, men: Hvis du leser på billig kondensfjerner på bensinstasjonen, så står det at den inneholder 60-100% isopropanol. Hva er resten? Som oftest betyr nok det at det er vann. :( Hvordan de greier å få opp mot 40% vann på isopropanolen sin aner ikke jeg, men de må ha seriøse kondensproblemer eller noe på lagerflaskene sine. :D

Tips: Biltema har en kondensfjerner på litersflasker som inneholder 60% isopropanol og 40% etanol. Det er mye bedre enn 40% vann...



-m
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

Takk Matti,

Kanskje jeg skal skaffe Biltema sin da? Uansett. Prøvde å starte ZX'en nå, for sikkert 20'ende gang på noen få dager. Funker den! MEN jeg syntes den har begynt å "humre-riste" litt BÅDE når motoren går på tomgang OG når jeg gasser. Tok den på en liten prøvetur i går, uten skilter! :) Et par hundre meter. Den er SVÆRT responsiv på gassen, sikkert fordi Mæhlum har gått over den et par ganger. (Han kommenterte til og med at det var den sprekeste 1.4i'en han hadde prøvd noen gang! Hehe!) - Jeg vil ikke ødelegge bilen heller. Ikke nå! Har blitt for gammel for å ødelegge biler. Og særlig Citroener, de fortjener bedre-enn-dame-behandling! ;) Fordi ER er bedre enn damer. Man kan stole på Citroen! Hehe! Så... Hva blir neste skritt? Jo, jeg får bare takket til folk, bla. Pål (hei hei Pål!) - All feeedback settes stor pris på! Da blir det vel å skaffe prøveskilter (250 flis?) og rulle over til EU-kontrollen som jeg har bestilt om noen få dager da?? "Feil" jeg regner med er: Skiver, klosser, begge frontpærer (park og fjern fungerer begge to!) i vanlig modus, og det var det. HÅPER det ikke er så mye mer. Koster 4300 kroner å bytte skiver og klosser orginalt på merkeforhandler. Uaktuelt. Gjort det alt for mange ganger før! :p Borte på lokalreppen koster det 3150. Også dyrt. Har allerede kjøpt oljefiler og olje (er det Castrol fullsyntetisk som er best av alle oljer i hele verden BWT folkens? Jeg kjøpte den billigste fullsynteten til Torshov, husker ikke type/merke..) - Og har lyst til å bestille skiver og klosser på brems.no - Men da må jeg skaffe noen til å slenge på detta for meg gratis. Jeg kan evt. slenge over en 500 lapp! :p Noen frivillige i Asker/Bærum som kan tenkte seg å hjelpe til med? :)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

Hvilken bilsåpe/shampoo er best? Skal vaske ZX'en. C5'en kjører jeg gjennom gullvasken.. :p Eller tar den manuelt med høytrykk på Statoil. Og hva ere best for å vaske interiør? Jeg tenker først og fremst på ZX'en nå, men også C5'en (type 1) min.

Mvh.
Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Citroen ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by rundgren »

Skal du vaske "seriøst", så er det gode tips her:
http://cuoresportivo.no/index.php?topic=28377.0
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply