LJK Setright's Citroën-omtaler.

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

LJK Setright's Citroën-omtaler.

Post by rundgren »

Legendarisk britisk motorjournalist og kjent Citroën-elsker.
Skrev utrolig bra - totalt annen klasse over dette enn det man vanligvis leser i VG, Motor og ViMenn.. (Finnes det noen bra norske bilblader eller nettsider egentlig? Jeg liker Carl's Cars, men det er egentlig ikke et tradisjonelt bilblad .)

Artikkel fra 1983 der han sammenligner med Sierra og Audi 100.
http://www.citroenet.org.uk/publicity-b ... /83-1.html
Inneholder blant annet et følgende gullkorn om Diravi:
"The steering of the CX was so sharp and quick, so accurate and unhesitating, so unfailingly faithful to every suggestion imparted to the steering wheel, be it a tiny twitch or a brutal jerk, as to leave the other two cars quite outside any comparative possibilities. There is no steering like this; all steering should be like this."

Artikkel fra 1981, CX-automat og GSA:
http://www.aussiefrogs.com/articles/cit ... oto_1.html
http://www.aussiefrogs.com/articles/cit ... oto_2.html

Noen som har linker til andre artikler av LJK Setright om Citroën? Kunne vært en god idé å samle dem i denne tråden..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: LJK Setright's Citroën-omtaler.

Post by gopp »

Takk for linkene!

Jeg har lest noe av denne legendariske mannen tidligere, og han har en stil de aller fleste seriøse motorjournalister strekker seg etter, men sjelden får til.
Han skrev en artikkel om Maserati Khamsin, en sportsbil som er proppet med LHM, og som fikk mye negativ pressedekning pga.nettopp dette. Mr. Setright var langt mer nyansert, og så på LHM som noe positiv. Artikkelen kan leses her: http://www.maseratikhamsinregistry.com/art_001.html
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: LJK Setright's Citroën-omtaler.

Post by rundgren »

Strålende artikkel, skrev ut og leste på t-banen hjem fra jobb. Ble enda mer nysgjerrig på denne bilen, håper det blir mulig å få ta en kikk på din en gang, gopp!
Ellers så skriver han jo mye om det jeg også har lurt en god del på: Hvorfor i all verden er det ikke hydraulisk clutch på CX? Mener å ha lest at dette fantes på (noen ganske få?) Prestige, og skjønner derfor ikke helt hvorfor det ikke var mulig å få på f.eks Berline GTI..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: LJK Setright's Citroën-omtaler.

Post by jonsto »

rundgren wrote:Ellers så skriver han jo mye om det jeg også har lurt en god del på: Hvorfor i all verden er det ikke hydraulisk clutch på CX? Mener å ha lest at dette fantes på (noen ganske få?) Prestige, og skjønner derfor ikke helt hvorfor det ikke var mulig å få på f.eks Berline GTI..
Sannsyneligvis fordi de i så fall ville ha den på LHM systemet. Den ventilen de brukte har jeg sett tegning av. Den er virkelig komplisert og sikkert veldig dyr. En annen ting er vel at du måtte sette fra deg bilen i fri. Eller røske den ut av gear når du skulle starte. :mrgreen:
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: LJK Setright's Citroën-omtaler.

Post by rundgren »

jonsto wrote:
rundgren wrote:Ellers så skriver han jo mye om det jeg også har lurt en god del på: Hvorfor i all verden er det ikke hydraulisk clutch på CX? Mener å ha lest at dette fantes på (noen ganske få?) Prestige, og skjønner derfor ikke helt hvorfor det ikke var mulig å få på f.eks Berline GTI..
Sannsyneligvis fordi de i så fall ville ha den på LHM systemet. Den ventilen de brukte har jeg sett tegning av. Den er virkelig komplisert og sikkert veldig dyr. En annen ting er vel at du måtte sette fra deg bilen i fri. Eller røske den ut av gear når du skulle starte. :mrgreen:
Mvh
Kunne vel funnet en måte å spare på trykket? Forstår det sånn at nyere XM gjør dette (de synker ikke..)
Hvordan er dette løst på Khamsin'en? Den clutchen er vel på LHM-systemet. Hydraulisk høydejusterbare seter hadde forresten heller ikke vært dumt i CX :-)
Er vel som alltid et spørsmål om penger, kan virke som om PSA ikke var så ivrige å sprøyte inn penger i videreutvikling i CXen.. De kunne jo godt tatt litt mer i (flere forbedringer) når de først skulle forlenge livet til CX med en serie 2. F.eks bakluke og hydraulisk clutch, ellers så har jeg sett på en eller annen webside at det ble eksperimentert med antikrenging og mekanisk ABS på 70-tallet, hadde jo vært utrolig morro om de hadde fått penger til å putte sånt på CXen..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: LJK Setright's Citroën-omtaler.

Post by gopp »

rundgren wrote:
jonsto wrote:
rundgren wrote:Ellers så skriver han jo mye om det jeg også har lurt en god del på: Hvorfor i all verden er det ikke hydraulisk clutch på CX? Mener å ha lest at dette fantes på (noen ganske få?) Prestige, og skjønner derfor ikke helt hvorfor det ikke var mulig å få på f.eks Berline GTI..
Sannsyneligvis fordi de i så fall ville ha den på LHM systemet. Den ventilen de brukte har jeg sett tegning av. Den er virkelig komplisert og sikkert veldig dyr. En annen ting er vel at du måtte sette fra deg bilen i fri. Eller røske den ut av gear når du skulle starte. :mrgreen:
Mvh
Kunne vel funnet en måte å spare på trykket? Forstår det sånn at nyere XM gjør dette (de synker ikke..)
Hvordan er dette løst på Khamsin'en? Den clutchen er vel på LHM-systemet. Hydraulisk høydejusterbare seter hadde forresten heller ikke vært dumt i CX :-)
Er vel som alltid et spørsmål om penger, kan virke som om PSA ikke var så ivrige å sprøyte inn penger i videreutvikling i CXen.. De kunne jo godt tatt litt mer i (flere forbedringer) når de først skulle forlenge livet til CX med en serie 2. F.eks bakluke og hydraulisk clutch, ellers så har jeg sett på en eller annen webside at det ble eksperimentert med antikrenging og mekanisk ABS på 70-tallet, hadde jo vært utrolig morro om de hadde fått penger til å putte sånt på CXen..
Clutch på Khamsin går på LHM-kretsen, og som det bemerkes her, man parkerer ikke en slik bil i gir. Det vil i så fall gi deg god benkpress-trening, så Khmasin-eiere bruker brekket når det parkeres. Den ene Khamsin jeg har kjørt, holder godt på trykket, vi snakker om uker. Det er derfor ikke et veldig stort problem på denne, men likevel bruker eieren brekk konsekvent når det parkeres.

Min bil er ikke noe å se på, den er et restaureringsobjekt, og jeg skal selv gjøre jobben på denne. Jeg samler foreløpig deler og kontakter for denne sjeldne modellen, som det finnes ca. 300 av totalt. Sannsynligvis henter jeg en delebil til våren, så da er alt tilrettelagt for å begynne på den.

Jeg skrev en liten reiseskildring fra min tur med bilen i sommer her: http://forum.lazzaroni.no/viewtopic.php?t=3687
Gopp
-----------------
Har no' CX
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: LJK Setright's Citroën-omtaler.

Post by Black Lemon »

(Finnes det noen bra norske bilblader eller nettsider egentlig?
John Winding-Sørensen som startet bladet BIl i sin tid skriver meget bra. Han er også svært positiv til de bilene vi kjører.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: LJK Setright's Citroën-omtaler.

Post by hl »

Dette burde vel vore i ein eigen tråd, men her står iallfall litt om hydraulisk clutch på CX:
http://tedperkins.com/embass.htm
Post Reply