La Marseillaise est arrivée!

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by dagmatti »

Hei,

ja det er forskjellig sporvidde, og selve bakramma er jo også ganske forskjellig. Men hva som er brukt på prestige vet jeg jo ikke, men antar vel at det er bakramme fra berline. Den har vel ikke behov for større bæreevne (og større kuler)?


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by dagmatti »

Forøvrig superkul bil da, gratulerer!! :D Hvordan synes du 2,4 literen føles sammenliknet med 2,5? Vil tro 2,4'en er litt hissigere på turtall? :D


-m
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by gopp »

dagmatti wrote:Forøvrig superkul bil da, gratulerer!! :D Hvordan synes du 2,4 literen føles sammenliknet med 2,5? Vil tro 2,4'en er litt hissigere på turtall? :D


-m
Jeg håper du snakker i relative termer her dagmatti. Disse motorene er nok ikke kvalifisert til at "hissig" og "turtall" kan nevnes i samme setning :)

Hilsen en med endel italienske biler
Gopp
-----------------
Har no' CX
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by Robert »

Takk Givretto! :)
For å igjen-innsette Prestige som noe helt eget mht. kjøreegenskaper (smal bakstilling)
Nå er det vel strengt tatt forgasser i 2.4 til Roland. Det er ganske stor forskjell i forhold til 2400 IE.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by jonsto »

givretto wrote:Hmm, ifølge denne CX-brosjyra fra 1977 er det da forskjell på sporvidden på Berline og Break... ?

8)
Så ikke sånn ut i instruksjonsboken for serie 2 som jeg kikket i, men det kan nok stemme at det er litt forskjell, men det skyldes nok ikke ramma. Armene på Berline er kortere og med annet hjullager. Tror helst at forskjellen ligger der, men jeg kan godt måle. Har både Break og Berline rammer "liggende og slenge". :wink: :D
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by dagmatti »

jonsto wrote:
givretto wrote:Hmm, ifølge denne CX-brosjyra fra 1977 er det da forskjell på sporvidden på Berline og Break... ?

8)
Så ikke sånn ut i instruksjonsboken for serie 2 som jeg kikket i, men det kan nok stemme at det er litt forskjell, men det skyldes nok ikke ramma. Armene på Berline er kortere og med annet hjullager. Tror helst at forskjellen ligger der, men jeg kan godt måle. Har både Break og Berline rammer "liggende og slenge". :wink: :D
Mvh
Men er ikke disse rammene en del ulike i seg selv da? Får du i det heletatt en break kule på en berline?


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by dagmatti »

gopp wrote:
dagmatti wrote:Forøvrig superkul bil da, gratulerer!! :D Hvordan synes du 2,4 literen føles sammenliknet med 2,5? Vil tro 2,4'en er litt hissigere på turtall? :D


-m
Jeg håper du snakker i relative termer her dagmatti. Disse motorene er nok ikke kvalifisert til at "hissig" og "turtall" kan nevnes i samme setning :)

Hilsen en med endel italienske biler

hihi, ja fortrinnsvis 2,4 relativt til 2,5. :D



-m
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by RolandM »

Oi, her var det mye å svare på! :-)

Sporvidde bak er ifølge svenske Bilprövningen 1360 mm på Berline, 1390 på Break. Det står ikke angitt spesielt for Prestige, men vi kan jo måle. :-) Det jeg vet er at Prestige vel har Breakunderstellet for øvrig, hvilket blant annet gjør at det er like vanskelig å skifte kuler bak på Prestige som på Break. Henri Fradet satte derfor på fyllenipler før han solgte bilen. Jeg merker ingen forskjell på kjøring fra vanlig Break, men Diravien er lettere, muligens fordi den ikke har gått over 300 000, hvilket Langskipet har.

Dette er jo en DS-motor. Bilen er også omtrent like sprek å kjøre som min DS21, hvilket skulle stemme bra. Den veier 100 kg mer, men har noe lavere luftmotstand og 9 hk ekstra. Men utvekslingen på girkassen, samt maks dreiemoment (nærmere 200 nm) fra ca 2800-3000 omdreininger gjør at den på ingen måte virker "sluggish". Bunndraget er alltid godt, det er bare i ren aksellerasjon for å komme opp i fart at du merker at det kunne godt vært litt mer motor. Men så er jeg bortskjemt med TRD'en da...

2500 bensin har jeg faktisk ikke kjørt, den heller.

Prestige1: Nevnte herre hos Biltilsynet er nok snill og kjekk han. Men det hjelper ikke når systemet deres ikke fungerer så godt. Jeg kontaktet trafikkstasjonen før jeg dro, fikk vite at jeg kunne komme på drop-in og ta med meg "den dokumentasjonen du har". Det eneste jeg hadde var vognkortet, og på et fransk vognkort står ikke så mye. Og når jeg kom på dropin, fikk jeg vite at det var timebestilling på veteranbiler... Mannen var dog grei og tok meg likevel inn fordi jeg hadde fått feil informasjon, men klaget sin nød over at han ikke hadde noe data på bilen. Jeg prøvde å forklare at samme årsmodell var typegodkjent i Norge før og at de hadde sikkert data i systemet på den, men kom ingen vei. Jeg måtte ringe Citroen og få dette. Jeg kontaktet Citroen, de har ikke data på biler eldre enn 30 år (så smart....) og henviste meg til et fransk autensitetsregister som er helt ubrukelig til å overbevise biltilsynet om noe som helst. Jeg fikk heldigvis tak i et DS-klubbmedlem i Oslo som har arbeidet mange år hos Citroen og attpåtil arbeider hos Biltilsynet. Han var direkte overrasket over at ikke stasjonen i Kristiansund hadde slått opp på merke 1750 Citroen, for der sto typegodkjenningen fra 1976... Han sendte meg denne samt den svenske, for der står sporvidde, og jeg sendte det videre, men siden har ingen hørt noe, og så langt har de ikke en gang åpnet mailen med dokumentasjonen. Nå skal nevnte herre i Kristiansund på kurs og så på ferie og kan ikke se på dette før om tidligst fire uker. Jeg ringte dem og klaget min nød i dag, og traff en annen, relativt firkantet fyr som sier at dette kan jo ikke han vite noe om. Og han er selv fullbooket ut oktober, for nå må jeg plutselig bestille time igjen.... Kontrasten er stor til han i Oslo som sendte meg dokumentasjonen med kommentaren "Da regner jeg med at du har skilter på den til helga". Og det sa han på en fredag!
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by tronde »

RolandM wrote:Jeg merker ingen forskjell på kjøring fra vanlig Break, men Diravien er lettere, muligens fordi den ikke har gått over 300 000, hvilket Langskipet har.
Er den lettere, eller mer "skarp" i følelsen? CX1 har annen kam i diaravistyringen enn CX2, og CX2 virker litt mer som andre biler i følelse ved rattutslag, særlig fra midtstilling.
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by gopp »

tronde wrote:
RolandM wrote:Jeg merker ingen forskjell på kjøring fra vanlig Break, men Diravien er lettere, muligens fordi den ikke har gått over 300 000, hvilket Langskipet har.
Er den lettere, eller mer "skarp" i følelsen? CX1 har annen kam i diaravistyringen enn CX2, og CX2 virker litt mer som andre biler i følelse ved rattutslag, særlig fra midtstilling.
Jøss, er det forskjell på dette også? Stadig nye ting jeg lærer ved å følge med her inne.

Ang. biltilsynet, så er det virkelig synd at det er så personavhengig som det er. Egentlig er reglene i Norge ganske liberale, og det skulle slett ikke være vanskelig å få godkjent en tidlig CX. De finner det de trenger i autosys, men noen gidder ikke slå opp. Selv har jeg godkjent flere biler, hvor de ikke engang har sett under bilen, eller målt noe som helst. Kun chassisnummer ble sjekket, og rett på kontoret for å fylle ut papirer. Det skal sies at jeg kom godt forberedt, og hadde mye dokumentasjon på mål og vekter på bilen. Den særnorske "maks vekt pr. aksel" er det sjelden man finner i vognkort på utenlandske biler som er over 30 år, men her ble det brukt skjønn. Den ene bilen hvor de gjorde dette var en Alfa Montreal, den andre en Fiat X1/9. Ingen montere hengerfeste på noen av disse, og man har heller ikke 500 kg. i baksetet.

Dessverre ble nok noen av de som jobber i den etaten mobbet mye som unge, og har litt å ta igjen, men det finnes noen som er veldig hyggelige og service-minded.
Gopp
-----------------
Har no' CX
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by RolandM »

tronde wrote:
RolandM wrote:Jeg merker ingen forskjell på kjøring fra vanlig Break, men Diravien er lettere, muligens fordi den ikke har gått over 300 000, hvilket Langskipet har.
Er den lettere, eller mer "skarp" i følelsen? CX1 har annen kam i diaravistyringen enn CX2, og CX2 virker litt mer som andre biler i følelse ved rattutslag, særlig fra midtstilling.

Nå er det (pga Biltilsynet....) faktisk en del dager siden jeg kjørte den sist, men jeg opplevde den som helt klart lettere og kanskje litt mer presis. Jeg vet ikke helt hva du mener med "skarp", men utvekslingen er vel den samme som på serie II, og omtrent slik føltes det også. Men på min serie II TRD med godt over 300' bak seg lugger det av og til bittelitt, slik at den ikke er fullt så lett å kjøre smoooth for eksempel når man skal helt rundt til venstre i en rundkjøring. Man kompenserer med å gi litt mer utslag, så "kommer" plutselig styringen og man har bittelitt for mye utslag hvis ikke man er obs på det. På Prestigen går det silkemykt. Den er også veldig god å kjøre på passe svingete landevei - suger seg fjellstøtt gjennom svingene. Det er det som gir den litt spooky følelsen av at du kjører en krysning av et lokomotiv og en Lotus ... 8) I slike hastigheter er forøvrig også TRD'en fin.

Det sier litt at min ektemann, som er tidligere erklært fiende av Diravien, uoppfordret kommenterte at Prestigen var mye bedre å styre enn TRD'en, og at han nå som resultat kan potensielt gå med på en XM V6 med Diravi som dagligbil. :D
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by tronde »

RolandM wrote:Jeg vet ikke helt hva du mener med "skarp", men utvekslingen er vel den samme som på serie II, og omtrent slik føltes det også.
Antall tørn på rattet for fullt utslag er nok likt, men hvordan servokraften tilføres, eller kanskje føles, i forhold til rattutslag akkurat rundt "rett frem" er/var forskjellig, i alle fall på de bilene jeg kjørte.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by jonsto »

Jeg, som jo kjører en del forskjellige CXer opplever at det kan være stor forskjell på de forskjellige bilene. Ikke spesielt mellom serie 1 og 2, men mellom bilene generelt. En av årsakene er trykket til det stemplet som gjør den progresive styringen. Her kan slitasje ha en stor del å si. Når det gjelder det som Roland skriver om, at den plutselig kommer så ligger det nok en annen plass. Det er et par små filtere i systemet blant annet.
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by tronde »

jonsto wrote:Jeg, som jo kjører en del forskjellige CXer opplever at det kan være stor forskjell på de forskjellige bilene. Ikke spesielt mellom serie 1 og 2, men mellom bilene generelt.
Jeg mener bestemt å huske fra den gangen CX fortsatt var en kurant bil at de ble gjort noen grep med styringen på S2 for å imøtekomme en del kritikk fra særlig det tyske markedet. Det stemmer i alle fall med mine praktiske opplevelser, selv om det dreier seg om vesentlig færre biler enn hva du har å trille rundt med.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by jonsto »

Tja, mulig det. Jeg oppererer tre biler til daglig (nesten). -83 Breaken er litt tung på styringen, Croisetten er mye lettere og GTien er noe midt i mellom. Om noe av dette er tilsiktet av fabrikken aner jeg ikke.
Post Reply