La Marseillaise est arrivée!

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by tronde »

jonsto wrote:Tja, mulig det. Jeg oppererer tre biler til daglig (nesten). -83 Breaken er litt tung på styringen, Croisetten er mye lettere og GTien er noe midt i mellom. Om noe av dette er tilsiktet av fabrikken aner jeg ikke.

Jeg oppfattet det ikke som om det var forskjell på "lett" og "tung", men mer som om at S2 måtte dreies litt lengre på rattet for å få samme hjulutslag som På S1 i området rundt "rett fram". Litt vanskelig å forklare så mange år etter. Det er ikke snakk om forskjellig utveksling, bare om hvordan servovirkingnen (egentlig motkraften i rattet) ble oppfattet i det området. Det ble klaget på at servoen på CX1 var vel brå, eller nervøs.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by RolandM »

tronde wrote:
jonsto wrote:Tja, mulig det. Jeg oppererer tre biler til daglig (nesten). -83 Breaken er litt tung på styringen, Croisetten er mye lettere og GTien er noe midt i mellom. Om noe av dette er tilsiktet av fabrikken aner jeg ikke.

Jeg oppfattet det ikke som om det var forskjell på "lett" og "tung", men mer som om at S2 måtte dreies litt lengre på rattet for å få samme hjulutslag som På S1 i området rundt "rett fram". Litt vanskelig å forklare så mange år etter. Det er ikke snakk om forskjellig utveksling, bare om hvordan servovirkingnen (egentlig motkraften i rattet) ble oppfattet i det området. Det ble klaget på at servoen på CX1 var vel brå, eller nervøs.
Dette stemmer brukbart med min opplevelse også, men jeg syntes ikke Prestigen var vanskeligere å håndtere av den grunn - bare mer presis. Jeg har også en annen serie II Break, som jeg dog ikke har kjørt så mye pga at den bare har vært på prøveskilt i mitt eie ennå, og den oppleves omtrent som TRD'en å kjøre, med unntak av at jeg på TRD'en som nevnt av og til må ta litt kraftigere i rattet for å dreie det - og det er mulig det kan komme av de filtrene Jon nevner.

Til gjengjeld har jeg nå endelig fått flunkende nye motorfester på TRD'en (nedre festet var så gåent at bunnpannen så å si var på vei ned i rammen...), slik at den nå fremstår som sofistikert og moderne og en generell fryd å kjøre, sånn for øvrig. :)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by RolandM »

Og i dag fikk jeg skilter på La Marseillaise! Etter minst fem besøk hos Statens Vegvesen...

Det blir nok et sjette besøk, for jeg ser av det midlertidige vognkortet at de har notert at bilen er registrert for fire. Tatt i betraktning at opprinnelig typegodkjenning viser fem plasser, og at første sakkyndige noterte fem plasser, burde det være en ren feil å sette fire. Muligens fordi jeg la ved svensk typegodkjenning også - og der står "antall passasjerer: 4".

Nei, da kunne de heller hentet hengervekten fra den svenske godkjenningen.... :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by jonsto »

:shock: Du har da vel ikke tenkt å ha 3 i baksetet på en Prestige? Der skal det sitte kun to! Godt tilbakelent og med "setedeleren" nede. ;-)
Grattis med skilter for øverig. :-)
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by gopp »

RolandM wrote:Og i dag fikk jeg skilter på La Marseillaise! Etter minst fem besøk hos Statens Vegvesen...

Det blir nok et sjette besøk, for jeg ser av det midlertidige vognkortet at de har notert at bilen er registrert for fire. Tatt i betraktning at opprinnelig typegodkjenning viser fem plasser, og at første sakkyndige noterte fem plasser, burde det være en ren feil å sette fire. Muligens fordi jeg la ved svensk typegodkjenning også - og der står "antall passasjerer: 4".

Nei, da kunne de heller hentet hengervekten fra den svenske godkjenningen.... :wink:
Gratulerer med skilter!
Gopp
-----------------
Har no' CX
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by Prestige1 »

de har notert at bilen er registrert for fire.
Det er kanskje ikke så rart, min har bare fire sikkerhetsseler.
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by RolandM »

Prestige1 wrote:
de har notert at bilen er registrert for fire.
Det er kanskje ikke så rart, min har bare fire sikkerhetsseler.
Jo, men når typegodkjenningen fra 1976 er for fem, så.... Og første sakkyndig, som så bilen, har notert seg fem, mens andre mann, som ikke har sett bilen, har notert fire....

Nå er det vel, som Jon sier, svært sjelden det ville bli behov for å ha med fem. Men jeg har nå likevel sendt dem en høflig mail, gjort dem oppmerksom på fakta, og lurt på om det går an å rette vognkortet. Det verste som skjer er at de sier nei (eller at de er lei meg og svartelister meg for all fremtid, men det tror jeg ikke).

Ellers oppdaget jeg noe rart i går: For første gang har jeg fått en Diravistyring til å bli stående pal med fullt rattutslag!

En av garasjene mine er i en litt kronglete dump der jeg må runde et skarpt hjørne rundt et gelender og manøvrere litt frem og tilbake. Jeg kom ned bakken og rundt gelenderet med maks utslag, rygget to meter opp bakken med motsatt maks utslag for å få snuten mer mot porten, lot bilen gå på tomgang, og gikk ut for å åpne porten. På vei tilbake til bilen ser jeg at hjulene faktisk står med maks utslag fortsatt. Det er ikke servoeffekt på rattet når jeg drar det tilbake, før jeg slipper brekket og lar bilen trille litt fremover. Da kommer også servoen.

I vanlig kjøring er servoen helt grei, men jeg har opplevd at den henger litt etter ved manøvrering - dvs litt MER etter enn TRD'en. Jeg vet jo at jeg skal gi systemet et par sek til å bygge opp trykk igjen. Men her var tydeligvis trykket brukt opp til å rette opp bilen som står veldig bratt i bakken med nesten all vekt på forhjulene. Eller er det en annen forklaring?
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by jonsto »

"Blåmann" har det også slik av og til. Har vurdert å gi den en tablett, men vet ikke riktig hva. :mrgreen:
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by hl »

RolandM wrote:I vanlig kjøring er servoen helt grei, men jeg har opplevd at den henger litt etter ved manøvrering - dvs litt MER etter enn TRD'en. Jeg vet jo at jeg skal gi systemet et par sek til å bygge opp trykk igjen. Men her var tydeligvis trykket brukt opp til å rette opp bilen som står veldig bratt i bakken med nesten all vekt på forhjulene. Eller er det en annen forklaring?
Kanskje du treng ny bremseakkumulator (og kanskje ogso hovudakkumulator).
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by RolandM »

Reproduserte i hvert fall hendelsen med stor grad av nøyaktighet i går, og med akkurat samme resultat. Det var ikke mulig å rikke rattet før jeg slapp bilen litt fremover - altså ingen servovirkning.

Jeg synes jeg hører litt hyppig klikking fra akkumulatoren under vanlig manøvrering, ja, så jeg mistenker at den skal pensjoneres til våren. :)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by hl »

RolandM wrote:Jeg synes jeg hører litt hyppig klikking fra akkumulatoren under vanlig manøvrering, ja, så jeg mistenker at den skal pensjoneres til våren. :)
Du kan jo starta med å testa bremseakkumulatoren (senk bilen til nederste stilling, slå av motoren, opna lufteskruen og sjå deretter kor mange gonger du kan trø inn bremsepedalen før trykket blir vekke). Er kula til bremseakkumulatoren defekt, vil du få alt for lite trykk til servoen (diravien).
jonsto wrote:"Blåmann" har det også slik av og til. Har vurdert å gi den en tablett, men vet ikke riktig hva. :mrgreen:
Å jo, det veit du nok. Image
( Tok laang tid før eg skjønte den... Image )
Last edited by hl on Fri 01 Oct, 2010 11:47, edited 1 time in total.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: La Marseillaise est arrivée!

Post by rundgren »

Sånn som dette er diravien min også av og til, virker som om om den ikke helt har det trykket den trenger. Har merket meg at det hjelper litt å kjøre opp turtallet og vente litt. Har planlagt rens av filter og kjøring med Hydroflush, men trikset til Helge hørtes nyttig ut så det må jeg også prøve å få til..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply