Hvorfor har man ikke en C5 del på forumet?

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Hvorfor har man ikke en C5 del på forumet?

Post by ThomasWH »

C5 er jo i følge mange den beste citroen noensinne! (Den nyeste C5'en..)
Selv holder jeg en knapp på CX, men det er bare meg! ;)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Hvorfor har man ikke en C5 del på forumet?

Post by rundgren »

Er jo egentlig CX-klubben, dette da.. Kanskje mer aktuelt at XM-klubben tar C5?
Er BX og GS(A)-del her, men det er jo biler som "levde" samtidig med CX.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Hvorfor har man ikke en C5 del på forumet?

Post by givretto »

XM-klubben har en egen C5-del. Men for å komme inn på dette forumet, må man være betalende medlem. Det koster kr 200,- pr år, hvis jeg ikke har misforstått helt, og kr 400,- med medlemsbladet Citrophile. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Hvorfor har man ikke en C5 del på forumet?

Post by RolandM »

CX-klubben og de andre Citroen-klubbene er vel først og fremst for entusiastmodeller som er gått ut av produksjon, ikke for dagens modeller. Jeg synes nok også at dagens C5 er såpass mainstream og lite bærer av Citroen-genet at det ikke er sannsynlig at den vil bli noen entusiastmodell i årene som kommer heller. Jeg synes ikke den har noen naturlig plass inne på CX-forum. Etter min oppfatning strekker vi det litt når vi tar med BX og Xantia også; det er biler som teknisk har mer til felles med XM og kanskje derfor burde vært i den klubbens forum. Men nå er det nå et årsmøtevedtak på det, og BX er det for tiden ingen andre klubber som bryr seg om (men XM-klubben har en del Xantia-stoff).

I en tenkt situasjon med et felles forum for alle Citroen-modeller ville man nok kunne se for seg en del av forumet som omhandler dagens modeller (men slik er det ikke i dag).
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Hvorfor har man ikke en C5 del på forumet?

Post by Göran W »

Jag tror inte att det språkliga är ett hinder - surfa in på citroenakuten.com där i princip ALLA modeller finns representerade! :wink:
Många här inne som dubblerar! 8)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Hvorfor har man ikke en C5 del på forumet?

Post by gopp »

Det har stadig forundret meg at Citroën-folket er så fragmentert her til lands. Man har klubber for modeller, selv om det tross alt er et marginalt merke i Norge. I andre bilklubber jeg er medlem av, er det bilmerket som er det samlende, ikke modellen. Det er stadig diskusjoner om man er en "skikkelig entusiast" dersom man kjører en bil nyere enn XX alder, men disse diskusjonene forsvinner like fort som de kommer, fordi man innser at miljøet er for lite i Norge til at man skal ekskludere noen.

Selv kommer jeg trolig aldri til å eie en C5, sikkert ikke kjøre en heller. Den kan være så bra den bare vil, men jeg liker den ikke. All Citroën-utstråling er borte, etter min mening, og jeg synes XM var siste bilen som har noen "gener" igjen. Det utelukker ikke at jeg mener eiere, og entusiaster for alle Citroënmodeller, burde være medlem i en felles Citroën-klubb her til lands, men jeg har forstått det trolig ikke blir noe av med det første. En felles klubb hadde vært enklere å drive, og ikke minst billigere, men det hadde vel ikke vært typisk fransk tenkesett å gjøre det så effektivt :)
Gopp
-----------------
Har no' CX
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Hvorfor har man ikke en C5 del på forumet?

Post by RolandM »

Gopp, bare for å presisere: Jeg er defintivt ikke motstander av en felles Citroenklubb, tvert imot. Men jeg ville ikke diskutert C5 inne på CX-tråder der heller! Dine øvrige kommentarer om C5 kan jeg slutte meg til. Når Citroen i praksis forsøker å markedsføre den som en fransk Passat, så er det fransk Passat de får...
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvorfor har man ikke en C5 del på forumet?

Post by BEO »

RolandM wrote:I en tenkt situasjon med et felles forum for alle Citroen-modeller ville man nok kunne se for seg en del av forumet som omhandler dagens modeller (men slik er det ikke i dag).
Det er jo slik i Danmark - det er flere Citroënklubber og for alt jeg vet har de sine nettsider også, men alle kan samles, med både eldre og nyere modeller, på den ypperlige nettsiden www.citronik.dk
Anbefales! :D
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Hvorfor har man ikke en C5 del på forumet?

Post by ThomasWH »

Er det kun den nyeste C5'en man føler det slik for, eller inkluderer det den første C5'en også? Jeg eier den første, og det føles da som en Citroen. Det sørger hydraulikken for! :) Media roser den nye C5'en til himmels, og den selger relativt bra har jeg hørt. Dette er jo BRA for Citroen og Citroen-eiere uansett! Men, den beste komforten jeg noengang har følt... Var i bestefars lysesølvgrå CX 20 fra tidlig 1980-tall og oppover.. Koste meg alltid i baksetet på den ja! :) Sovnet alltid mellom Asker og Tønsberg i den husker jeg.. Jeg ville ha en problemfri bil med min C5 type 1, og det fikk jeg. 2 år, og null problemer. Har ikke gjort noe med den! Annet enn å renske opp i frontspylerdysene.. Som jeg sliter litt med enda! ;)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Hvorfor har man ikke en C5 del på forumet?

Post by tronde »

BEO wrote:
Det er jo slik i Danmark - det er flere Citroënklubber og for alt jeg vet har de sine nettsider også, men alle kan samles, med både eldre og nyere modeller, på den ypperlige nettsiden http://www.citronik.dk
Anbefales! :D
Det er vel i prinsipp to klubber i Danmark, med mindre "klubber" som avdelinger? Skillet ser ut til å mellom dem som må spise maten fra dekket bord, og dem som klarer seg med å holde den i hånden. Eller noe sånt.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Hvorfor har man ikke en C5 del på forumet?

Post by RolandM »

ThomasWH wrote:Er det kun den nyeste C5'en man føler det slik for, eller inkluderer det den første C5'en også? Jeg eier den første, og det føles da som en Citroen. Det sørger hydraulikken for! :) Media roser den nye C5'en til himmels, og den selger relativt bra har jeg hørt. Dette er jo BRA for Citroen og Citroen-eiere uansett! Men, den beste komforten jeg noengang har følt... Var i bestefars lysesølvgrå CX 20 fra tidlig 1980-tall og oppover.. Koste meg alltid i baksetet på den ja! :) Sovnet alltid mellom Asker og Tønsberg i den husker jeg.. Jeg ville ha en problemfri bil med min C5 type 1, og det fikk jeg. 2 år, og null problemer. Har ikke gjort noe med den! Annet enn å renske opp i frontspylerdysene.. Som jeg sliter litt med enda! ;)
Hvordan man ser på C5 (nye eller forrige) kommer nok delvis an på om man vurderer den som en dagligbil eller som en arvtager av de klassiske Citroen-genene. Begge C5 er nok kompetente dagligbiler som kan frakte far, mor og 2,4 bråkebøtter i skytteltrafikk mellom REMA1000, barnehagen og svigerforeldrene på søndag. Og det med en bedre komfort enn sammenlignbare biler.

Men dette er som før nevnt en entusiastklubb, der Citroens historisk særpregede design og for sin tid avanserte tekniske løsninger - samt ikke å forglemme en ganske stor porsjon avantgarde-status - er sentrale ingredienser. Vurdert ut fra slike kriterier faller nok C5 fort igjennom.

Designmessig er første C5 i mine øyne minst like spennende og sexy som en Citroen Xsara med kapselløse stålfelger. 8) Den har noen formildende omstendigheter, men de er ikke for mange. Nye C5 er mer spennende som generisk bil enn forrige modell, man kan til og med si at det er et ganske vellykket design. Og dessverre forvekselbart med Ford Mondeo, Mazda 6 og tidligere nevnte Passat. Hvor ble de typiske Citroen-trekkene av? En BMW kan du med en gang kjenne igjen på den markante nyregrillen, langt lavt panser kombinert med forhjul langt fremme, kompaktheten, dashbordet som er dreid mot føreren og en del andre slike trekk som er nedarvet gjennom modellgenerasjoner. Se på bilder av en DS, CX eller til og med BX og XM. Noter deg hva som er de designmessige fellesnevnerne, de fleste av dem er lette å se. Studer så din egen C5 eller for den del nyeste modell, og se hvor mye av designgenene du kjenner igjen. Eller pek ut en ny C5 til slekt og venner og si at "det er den nye Peugoten" og se hvor mange som går på....

De mer perverterte hardcore-Citrophile (meg inkludert) har også vondt for å svelge at Citroen har gått nesten helt bort fra egne tekniske løsninger og velger standard pan-europeisk hyllevare til omtrent alt. Selv hydraulikken er nå kun tilgjengelig på biler som i Norge koster godt over 400 000. Den overlegne styregeometrien på DS, SM, GS og CX forsvant med innføringen av BX og XM på 80-tallet og ble erstattet av en slags quasi-McPhersonløsning av den billigere sorten. DIRAVI-styringen fikk aller nådigst lov å være med i begrenset omfang frem til 1997, da selv XM V6 gikk over til DIRASS. On pourrait continuer tout le soir...
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply