Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by jonsto »

tronde wrote: Poenget er at det ikke er gummien som er styrken i bremseslangen. Det er et helt annet materiale som holder trykket på plass.
Ja, riktig. Lettest å sammenligne det med et hardplastrør med gummi utenpå.
Mvh
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

Nå fikk jeg dem til å fikse det da.. Selv om det muligens var 2400 kroner rett i dass.. Gjort er gjort.. Men 1000 kr i timen for arbeidskraft er EKSTREMT mye! Jeg fant et verksted i Drammen som tar 690. Litt mer respektabelt. Tror jeg kjører ZX'en over dit snart. Så får de feilsøke på det elektriske anlegget - Verkstedet der jeg bor finner nemlig ikke ut hvorfor baklysene er helt døde. De har byttet sikring, pærer. Null respons der bak. Sånt kan vel skje når bilen står stille i 2 år. Noen tips her? Jeg syntes uansett feilsøk til 1000 kr timen blir for drøyt når man leter etter noe sånt...!

Så gjenstår det altså:

* Feilsøk lys bak (1-2 timer, eller mer...)
* Nye bremseskiver og klosser foran (3200 kroner lokalt, 2800 kroner i drammen.. fortsatt sykt dyrt mener nå jeg!)

Kan jo ringe og sjekke om Drammen-gutta gidder å bruke stæsjet jeg har liggende, så betaler jeg bare for arbeidet!?
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by pål »

Jeg skulle gjerne hjulpet deg, men det blir vel uforholdsmessig dyrt, med tanke på alle milene imellom :)
har masse Citroèn:-)
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by givretto »

Er det ikke ganske vanlig at det kan bli brudd i strømpa mellom bakluka og karosseriet da? Der ville ihvertfall jeg begynt å leite. Det burde ethvert verksted vite, med mindre de ikke vil tjene ekstra penger på å late som om de ikke veit noe som helst. Og det vil de jo... 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

Takk Pål! Tanken teller vettu!

Er det ingen som bor i Asker/Bærum omegn som kunne tenkte seg å ta en rask titt på en gammel sliten ZX som betyr ganske mye for meg? Har IKKE lyst til å selge den... Med mindre jeg finner en perfekt CX eller BX da! :)


Mvh.
Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by Adelsøn »

Skifte skiver og klosser på ZX er VELDIG enkelt. Eneste trikset er at du må skru stemplene i calipern tilbake for å få plass til nye deler... Ellers er det stort sett bare å ta vekk, huske hvordan ting satt og sette tilbake. Hvis du vil unngå for mye møkk på finga kan du vaske med kokende vann, som løser opp gammelt bremsestøv suverent.
Hvorfor du ikke har baklys er interessant... Enten kommer ikke strømmen fram, eller så er det ikke jording. Kjøp en prøvelampe til 16,90 på Biltema og sjekk om det kommer fram strøm først. Sett klypa på lampa på f.eks. festebolten på gassdemperen til bakluka og sett spissen i bunnen av pæreholderen. Sjekk med det samme om f.eks. blinklyset virker. Virker ikke det heller, er det sannsynlig at det er dårlig jord. (vanlig på VW) Hvis du ikke vil lage ny jording selv, tar det nok en grei bilelektriker minst ti minutter...
Hvis det ikke er dårlig jord, kan du grave fram ledningen framover i bilen (som regel under teppet eller sideveggen i bagasjerommet, dette sitter sjelden all verdens) og sjekke deg framover til du finner et eventuelt ledningsbrudd). dette burde ikke ta veldig lang tid å fikse. Har du skiftet radio, klarer du dette. Hvis ikke har du kanskje en kompis... Å trekke en ny ledning bakover fra under for- eller baksete burde være en smal sak.spør eventuelt samme bilelektriker...
Det bør også være noen i nærheten som evt. kan hjelpe med spesifikke ting, eller i det minste forklare en face :)
Lykke til!
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
Primajor
Posts: 160
Joined: Sat 13 Aug, 2005 00:22

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by Primajor »

Fikk du det Thomas...?
Hvis ikke kan du hente bilen til meg " en CX entusiast " som mekket en del på en ZX 1.4 Reflex til en kamerat, og vet en del om ZX..
Orker du en tur til Sarpsborg er velkommen skal du være...
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

Primajor,

Takket for tilbudet og håper det fortsatt gjelder?

I dag fikk jeg en kjip nyhet: Etter å ha hatt bilen på EU-kontroll i vinter, hvor man da fant sprekk i bremseslanger foran, samt ødelagt elektrisk anlegg (ingen dashbordbelysning, baklys eller forlys) og nedslitte skiver og klosser, som jeg da fikset først på bilservice'n (bremseslager var DYRT, ca. 3000 kr) og så hos gsak (bremseskiver, klosser og olje, billigere!), har den andre bilservicen nettop funnet ut at bremseslangene BAK også er gåene, samt en fjær. Så nå har de fikset de elektriste (brent rele og feilkobling - hvordan er det mulig???) og tatt EU-kontroll; Totalt 2050 kr. Men så skal de ha over 3000 kr bare for arbeidet på slanger og fjær, pluss delene. Og det har jeg IKKE råd til! :(

Hva blir løsningen her? Og hvordan er det MULIG at en bil kan FØRST få et par 2'er feil på en EU-kontroll, og så UTEN å ha blitt kjørt, 4-5 måneder senere, få et par helt nye 2'er feil på en annen EU-kontroll på et annet verksted? Jeg ser gjerne at noen kommenterer på DEN! For nå er jeg i dritthumør! :\

PS! På toppen av det hele fant jeg ut at den lekker! Sist jeg satte meg inn i den hadde det regnet ute, og da så jeg at det kom vann ned fra taklyset foran. Så det lekker enten rundt antennen rett over lyset, eller langs listen øverst på frontruten! :\ Bør jeg fuge dette snarest eller?

Fant dette da jeg søkte om lekasje i ZX:

"Had this same problem on a Citroen zx. Sounds like access to aerial is similar on a peugeot.I removed the twin centre lamp assembly,removed the aerial lead and then the mounting nut.Cleaned up and refitted with some silicone sealer.No more leaks.Pretty sure you will not need to disturb the headlining."

What to do?


Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by tronde »

Det er i alle fall vanlig at andre Citroën med takmontert antenne har lekkasje under antennefoten, så du gjør nok ikke noe galt med å ta den av for en titt og litt fugemasse.
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

Finnes det en slags guide for hvordan man gjør dette? Nå står bilen låst inne på bilverkstedet mot kausjon 2050,- for et brent rele og EU-kontroll. De spør om minst 3500 kroner til for sprukket fjær foran (ikke bak som jeg sa tidligere) og begge bremseslangene bak. Jeg har kun råd til delene. Og ikke det engang. Så jeg er totalavhengig av at noen kan hjelpe meg for free nå. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe delene? Fjær + bremseslanger? Har faktisk fugemasse i bilen - En kompis kom over og sa jeg kunne bruke den! Men han virker mer kompetent enn meg på dette med å demontereantenner og tak på innsiden for tetting. Så jeg sitter her alene og blank nå!
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by jonsto »

Akk ja, useriøsitet finner du over alt. Det med bremseslanger er ( eller var) en gjennganger. Så kom det nye instruksjoner, og det hjalp noe. Men ønsker å si to ting. Når det skiftes deler må du be om å få med deg de gammle. Da kan slangene inspiseres av en uavhengig person eller biltilsynet. Og så en ting til. La ALDRI det verkstedet som har foretatt EU (PKK) kontrollen utføre reperasjonen! Men kjør tilbake dit for etterkontroll. Da kontrolerer de kun at manglene er utbedret. Det verkstedet som utfører reperasjonene må få spesifikk beskjed om hva de skal gjøre. Får de beskjed om å skifte bremseslanger så gjør de det. Finner de noe mer de mener skulle vært utbedret skal de gi deg beskjed, men ikke gjøre noe.
Dette hjelper deg jo ikke med ditt problem, men kan være til hjelp en annen gang. Håper du finner noen som kan hjelpe deg.
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by tronde »

Det er litt uklart her. Har de de satt inn delene til 3000, eller er det noe de krever byttet for at bilen skal bli godkjent?
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

Tronde,

De skal ha 3500 spenn ekstra for springfjær x 1 foran og 2 x bremseslanger bak, og arbeidet. (som er 95% av prisen uansett). For at den skal bli EU-goidkjent hos dem.

Det jeg ikke FATTER er hvordan bilen hadde 2 stk 2'er feil på forrige EU-kontroll i høst/vinter (som ble fikset av en på forumet her), og nå på neste EU-kontroll, hadde den plutselig 2 NYE 2'er feil. Bilen har stått stille siden forrige EU-kontroll rundt nyttårsskiftet. Kan ting bare råtne så fort, eller kødder disse nye gutta med meg og finner feil som ikke er feil bare for å tjene penger, eller var de forrige EU-kontroll gutta sløve og ikke så disse to "NYE" feilene?

Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by tronde »

ThomasWH wrote:Tronde,

De skal ha 3500 spenn ekstra for springfjær x 1 foran og 2 x bremseslanger bak, og arbeidet. (som er 95% av prisen uansett). For at den skal bli EU-goidkjent hos dem.

Det jeg ikke FATTER er hvordan bilen hadde 2 stk 2'er feil på forrige EU-kontroll i høst/vinter (som ble fikset av en på forumet her), og nå på neste EU-kontroll, hadde den plutselig 2 NYE 2'er feil. Bilen har stått stille siden forrige EU-kontroll rundt nyttårsskiftet. Kan ting bare råtne så fort, eller kødder disse nye gutta med meg og finner feil som ikke er feil bare for å tjene penger, eller var de forrige EU-kontroll gutta sløve og ikke så disse to "NYE" feilene?

Thomas
Jeg tror jeg hadde hentet ut bilen uten godkjenning og tatt en titt på de påståtte skadene selv for å se om det er hold i dem. Ei defekt fjær bør være enkelt å se selv, og bremseslanger bak kan godt være at det er skitt eller Tectyl som sprekker opp.
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

tronde,

Skjønner. Skal ta en titt.

Men vet noen hvor jeg kan kjøpe de nevnte delene? HVIS jeg skulle trenge dem? :) Finner ingenting av dette på brems.no fks, hvor jeg kjøpte skiver og klosser.
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Post Reply