Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

2er feil:

(Ikke hos merkeverksted)

* Farlige bremseslanger (2400 kr)
* Skiver/Klosser foran (3200 kr)
* Lysjustering og bytte av pærer evt. sikring foran og bak (750 kr)
* EU-kontroll (500 kr)
* Løst batteri (gratis da jeg fester det selv på 10 sek!)

+ Opsjonellt oljebytte m/filter (950 kr)

1er feil:

* MANGE, men de bryr jeg meg ikke noe om nå! :)

Totalt: 6850 kr

Er det verdt det? ZX'en min har gått 250.000 km siden høsten 1996 da vi fikk den. Den har blitt påkostet med over 130.000 kroner, som også var det bilen kostet da den var ny. Vurderer å skifte skiver/klosser selv, da blir totalen kun 3650 kr. Olje og filter må jeg da også klare å fikse selv. Noen her som vet hvor lett dette er å fikse på en ZX? Skiver/Klosser og Olje+Filter? Verkstedet kommenterte med at bilen ellers var i fin kjørbar stand. Noe jeg er enig i. Vet dog at den bruker en del olje, så jeg må etterfylle en gang i blant.


Mvh.
Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by rundgren »

ThomasWH wrote:2er feil:

(Ikke hos merkeverksted)

* Farlige bremseslanger (2400 kr)
* Skiver/Klosser foran (3200 kr)
* Lysjustering og bytte av pærer evt. sikring foran og bak (750 kr)
* EU-kontroll (500 kr)
* Løst batteri (gratis da jeg fester det selv på 10 sek!)

+ Opsjonellt oljebytte m/filter (950 kr)

1er feil:

* MANGE, men de bryr jeg meg ikke noe om nå! :)

Totalt: 6850 kr

Er det verdt det? ZX'en min har gått 250.000 km siden høsten 1996 da vi fikk den. Den har blitt påkostet med over 130.000 kroner, som også var det bilen kostet da den var ny. Vurderer å skifte skiver/klosser selv, da blir totalen kun 3650 kr. Olje og filter må jeg da også klare å fikse selv. Noen her som vet hvor lett dette er å fikse på en ZX? Skiver/Klosser og Olje+Filter? Verkstedet kommenterte med at bilen ellers var i fin kjørbar stand. Noe jeg er enig i. Vet dog at den bruker en del olje, så jeg må etterfylle en gang i blant.


Mvh.
Thomas
Er vel i bunn og grunn bare du selv som kan avgjøre om du syns dette er verdt det eller ikke.. Men hvis du greier bremser, oljefilter og lyspærer/justering selv så har du bil i to år til for ca. 4-5000 (bremsedeler må du jo kjøpe selv om du gjør jobben sjøl). Det er vel ikke så verst? Skal du selge og få mer enn vrakpant for bilen må den jo også være EU-godkjent.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

rundgren wrote:
ThomasWH wrote:2er feil:

(Ikke hos merkeverksted)

* Farlige bremseslanger (2400 kr)
* Skiver/Klosser foran (3200 kr)
* Lysjustering og bytte av pærer evt. sikring foran og bak (750 kr)
* EU-kontroll (500 kr)
* Løst batteri (gratis da jeg fester det selv på 10 sek!)

+ Opsjonellt oljebytte m/filter (950 kr)

1er feil:

* MANGE, men de bryr jeg meg ikke noe om nå! :)

Totalt: 6850 kr

Er det verdt det? ZX'en min har gått 250.000 km siden høsten 1996 da vi fikk den. Den har blitt påkostet med over 130.000 kroner, som også var det bilen kostet da den var ny. Vurderer å skifte skiver/klosser selv, da blir totalen kun 3650 kr. Olje og filter må jeg da også klare å fikse selv. Noen her som vet hvor lett dette er å fikse på en ZX? Skiver/Klosser og Olje+Filter? Verkstedet kommenterte med at bilen ellers var i fin kjørbar stand. Noe jeg er enig i. Vet dog at den bruker en del olje, så jeg må etterfylle en gang i blant.


Mvh.
Thomas
Er vel i bunn og grunn bare du selv som kan avgjøre om du syns dette er verdt det eller ikke.. Men hvis du greier bremser, oljefilter og lyspærer/justering selv så har du bil i to år til for ca. 4-5000 (bremsedeler må du jo kjøpe selv om du gjør jobben sjøl). Det er vel ikke så verst? Skal du selge og få mer enn vrakpant for bilen må den jo også være EU-godkjent.
Vel, det blir isåfall:

3650 kr for bremseslanger, lys osv.
2250 kr for ansvarsforsikring.
3000 kr for veiavgift.

Blir rundt 9000 kr det! :p HVIS jeg klarer å bytte olje/filter og skiver/klosser selv. Har bestilt skiver og klosser. Kostet rundt 700 kroner totalt. Ganske billig. OM jeg får fikset det selv......... :p Finnes det noen guider til dette?
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by rundgren »

ThomasWH wrote: Vel, det blir isåfall:

3650 kr for bremseslanger, lys osv.
2250 kr for ansvarsforsikring.
3000 kr for veiavgift.

Blir rundt 9000 kr det! :p HVIS jeg klarer å bytte olje/filter og skiver/klosser selv. Har bestilt skiver og klosser. Kostet rundt 700 kroner totalt. Ganske billig. OM jeg får fikset det selv......... :p Finnes det noen guider til dette?
Finnes sikkert noen guider på nett, ja. Men anbefaler deg at du kjøper en god gammel bok fra Haynes - grei å ha med i bilen, ikke så dyr, og dekker som regel det meste av det du noensinne kommer til å gjøre sjøl på bilen.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

rundgren wrote:
ThomasWH wrote: Vel, det blir isåfall:

3650 kr for bremseslanger, lys osv.
2250 kr for ansvarsforsikring.
3000 kr for veiavgift.

Blir rundt 9000 kr det! :p HVIS jeg klarer å bytte olje/filter og skiver/klosser selv. Har bestilt skiver og klosser. Kostet rundt 700 kroner totalt. Ganske billig. OM jeg får fikset det selv......... :p Finnes det noen guider til dette?
Finnes sikkert noen guider på nett, ja. Men anbefaler deg at du kjøper en god gammel bok fra Haynes - grei å ha med i bilen, ikke så dyr, og dekker som regel det meste av det du noensinne kommer til å gjøre sjøl på bilen.
Jøss, hvor anskaffer jeg en slik bok? :)
Haster litt å få ZX'en godkjent. Vinteren står på dør! :p MÅ ha den ut av garasjen (med skilter!) før snøen faller. Da skal C5'en inn i garasjen der den fortjener å stå! :)


PS! MENER DU NOE SÅNT??? http://cx.podolsk.ru/xm/docum/haynes_zx/zx-00.pdf
Last edited by ThomasWH on Wed 06 Oct, 2010 15:36, edited 1 time in total.
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by tronde »

Du må vel ikke kjøpe originaldeler?
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

tronde wrote:Du må vel ikke kjøpe originaldeler?
Nei??? Det fortjener da ikke ZX'en! :) Har følgende ting liggende:

* 4 liter fullsyntetisk motorolje
* Oljefilter
* Bremseskiver (bestilt i dag)
* Bremseklosser (bestilt i dag)

- Og det er nøyaktig dette jeg mandler også. Problemer er bare å installere/fikse disse tingene! :o Noen som kan hjelpe meg eller? Bor i Asker! Slenger gjerne over en 500-lapp for bremsehjelp fra en fellow-Citroen entusiast!! :p Det er alt jeg har råd til! :p
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by jonsto »

Det var da veldig til pris for å skifte bremseslanger. :?
Et lite råd til alle som skal ha bilen på EU kontroll. Vask bremseslangene med Lynol eller tynner før kontrollen. I 8 av 10 tilfeller der jeg har fått anmerkning for sprekker på bremseslangene har det vært sprekker i dritt/undersdtellsmasse. Etter at jeg begynte å gjøre dem reine så har jeg omtrent ikke skiftet en bremseslange. :wink: :D
Mvh
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

Godt tips! :)
Ja, det var dyrt for å skifte bremseslanger. Men også dyrt for å skifte bremseskiver og klosser. Alt er dyrt.......... Og det er ikke merkeforhandler engang!!!

Men........ Kan jeg prøve meg og be dem bruke oljen min, og oljefilteret mitt? :) Så slipper jeg å tenke på DET problemet. For den har 2+ år gammel olje nå! :p
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by RolandM »

Haynes-manual til ZX: Gå inn døren på Biltema, still deg foran en av kundeterminalene, tast inn "Haynes" og søk. Følg så anvisningen til riktig hylle i butikken. Der står etter all sannsynlighet det du trenger.

Bytte olje og filter selv: Selv jeg greier dette (inkl. på en DS - da var jeg litt fornøyd med meg selv), og følgelig er oddsene mer enn store for at du greier det uten problemer. Bare gjør alt i riktig rekkefølge!

Alt du trenger av praktiske råd for oljefilterbytte finner du her: http://www.youtube.com/watch?v=n8B9erdk0go

Slurv ikke med støttebukker! :!:

Skiver skal noen andre få uttale seg om, men å bytte bremseskiver er det neste jeg hadde dristet meg på å fikse hvis jeg skulle avansere fra oljeskift. Jeg har allerede tatt mellomtrinnet, som er å nødrense en fuskende CX Prestige-forgasser på Dombås med kun en skiftenøkkel og 15 minutter å gå på til neste ferge Åfarnes-Sølsnes.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

RolandM wrote:Haynes-manual til ZX: Gå inn døren på Biltema, still deg foran en av kundeterminalene, tast inn "Haynes" og søk. Følg så anvisningen til riktig hylle i butikken. Der står etter all sannsynlighet det du trenger.

Bytte olje og filter selv: Selv jeg greier dette (inkl. på en DS - da var jeg litt fornøyd med meg selv), og følgelig er oddsene mer enn store for at du greier det uten problemer. Bare gjør alt i riktig rekkefølge!

Alt du trenger av praktiske råd for oljefilterbytte finner du her: http://www.youtube.com/watch?v=n8B9erdk0go

Slurv ikke med støttebukker! :!:

Skiver skal noen andre få uttale seg om, men å bytte bremseskiver er det neste jeg hadde dristet meg på å fikse hvis jeg skulle avansere fra oljeskift. Jeg har allerede tatt mellomtrinnet, som er å nødrense en fuskende CX Prestige-forgasser på Dombås med kun en skiftenøkkel og 15 minutter å gå på til neste ferge Åfarnes-Sølsnes.


Likte videoen! Men hvordan skifter jeg olje? ;)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by RolandM »

ThomasWH wrote:Likte videoen! Men hvordan skifter jeg olje? ;)
Prøv å ikke la deg distrahere av "verksteduniformene", og følg med hva damene faktisk sier! Haynes sier akkurat det samme, dog i litt mindre festlig innpakning.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by ThomasWH »

RolandM wrote:
ThomasWH wrote:Likte videoen! Men hvordan skifter jeg olje? ;)
Prøv å ikke la deg distrahere av "verksteduniformene", og følg med hva damene faktisk sier! Haynes sier akkurat det samme, dog i litt mindre festlig innpakning.
Tror jeg bør lese Haynesen jeg har bestilt på Ebay! Hvor mye koster den på Biltema? Anyway, den er på vei! :) Takker for alle tips folkens! Var bare litt surt å høre 7000 flis for å få bilen godkjent i dag liksom! Håper å få gjort alt for 4000 med litt hjemmesnekring. Forsikring og veiavgift kommer i tillegg. :p
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by jonsto »

ThomasWH wrote: Forsikring og veiavgift kommer i tillegg. :p
Det må du jo ha på en bil i alle fall.
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Resultater av EU-kontroll av min ZX 1.4i Monaco 1997-modell

Post by tronde »

ThomasWH wrote:Godt tips! :)
Ja, det var dyrt for å skifte bremseslanger. Men også dyrt for å skifte bremseskiver og klosser. Alt er dyrt.......... Og det er ikke merkeforhandler engang!!!
Offisiell timesats for bytte av skiver begge sider foran er mellom 1,10t og 1,50t avhengig av motor. Jeg kjenner ikke motorkodene for ZX. Disse tidene er inkludert lufting, og bør vel også dekke klosser.
Bytte to slager er oppgitt til 1.10t inkl.. lufting. Dette er tid uten andre jobber, men en del er jo allerede gjort når hjulet er tatt av.


Forøvrig tror jeg det er mest fornuftig å bruke NAF til EU-kontroll. De har selv gått ut og sagt at alt for mange bremseslanger underkjennes uten grunn, selv om det er små sprekker i gummien. Da de gikk ut og sa dette, fikk de støtte fra vegdirektoratet. Poenget er at det ikke er gummien som er styrken i bremseslangen. Det er et helt annet materiale som holder trykket på plass.

F.eks.

http://www.nettavisen.no/motor/article491048.ece
Post Reply