Regler ang. gule H4 pærer?

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
elto
Posts: 8
Joined: Thu 28 Oct, 2010 15:47

Regler ang. gule H4 pærer?

Post by elto »

Hei folkens, har nylig anskaffet en ZX og fant veien til forumet! :D

Spm. Er det tillatt å kjøre i trafikken med slike gule pærer som selges på ebay: ?

http://cgi.ebay.com/ampoule-12-volt-H4- ... 483d0fd310

(mistenker at selvom selve H4 lampa evt. er E-merket(?) så er alikvel muligens denne gule boblen som er tredd utenpå ulovlig eller?)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Regler ang. gule H4 pærer?

Post by jonsto »

Vet ikke, men har kjørt med slike pærer i mange år uten problemer på EU kontroll. Har ikke fått kommentarer ved utekontroller heller. Den gule boblen er jo også satt på av fabrikken. Hvorfor skulle den være ulovlig forresten? Det som skulle vært forbudt er de h..... xenon lysene. :(
Mvh
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Regler ang. gule H4 pærer?

Post by RolandM »

Samme erfaring som Jonsto - ingen som reagerer på EU-kontroll eller ved politikontroll. En annen sak er at disse gule "koppene" ikke er spesielt fordelaktige for sikten på mørk vei, så jeg vurderer å ta dem av for vinteren.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
elto
Posts: 8
Joined: Thu 28 Oct, 2010 15:47

Re: Regler ang. gule H4 pærer?

Post by elto »

ok, takk for tilbakemeldingene. Da tar jeg sjansen å bestiller et par. (med ulovlig tenkte jeg også på om kanskje selve "patentet"/utførelsen på overstående ikke var etter boka fra slik sånne pærer opprinnelig så ut den gangen franskmennene kjørte med denslags (dog uten at jeg noen gang har sett "originale" det må jeg innrømme :)

Har forøvrig ikke tenkt å benytte de før det har lagt seg "en halvmeter snø" og er fint & hvitt ute, for da skal de visst gi et behagelig lys? Tar jobben med å switche litt frem og tilbake (avhengig av vær og kjøreforhold) mellom normal-pærer og disse gjennom vintern :wink:
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Regler ang. gule H4 pærer?

Post by citro1cx »

RolandM wrote:Samme erfaring som Jonsto - ingen som reagerer på EU-kontroll eller ved politikontroll. En annen sak er at disse gule "koppene" ikke er spesielt fordelaktige for sikten på mørk vei, så jeg vurderer å ta dem av for vinteren.
...men de fungerer alldeles utmerket på snøføre. :wink: BTW..har også blitt vinket inn til fartskontroll uten å få noe som helst påpakning om å bytte pærer. Tvert i mot ble konstabelen oppmerksom på de gule lysene og spurte høflig om hvorfor jeg brukte gule pærer. Etter leksjon om særfranske lysregler, citroëngalskap og CX GTi turbo forteffeligheter ble jeg høflig vinket videre, med en fartsbot liggende på passasjersetet. :oops:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Regler ang. gule H4 pærer?

Post by Sturla »

Det gule lyset har en del fordeler fremfor det hvite, siden grensen mellom det som er belyst ikke er så skarp, er det mindre anstrengende for øynene. Mange lastebiler har gulaktige kjørelyspærer av den grunn. Men det hvite lyset gir inntrykk av å være lysere, uten at det nødvendigvis lyser opp fler hindringer.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Regler ang. gule H4 pærer?

Post by ingkogni2 »

Sturla wrote:Det gule lyset har en del fordeler fremfor det hvite, siden grensen mellom det som er belyst ikke er så skarp, er det mindre anstrengende for øynene. Mange lastebiler har gulaktige kjørelyspærer av den grunn. Men det hvite lyset gir inntrykk av å være lysere, uten at det nødvendigvis lyser opp fler hindringer.
Og en annen viktig grunn til å ha gule pærer er at man kan kjøre med fjærnlys i tett snøvær uten å bli blendet.... Hadde gule H4 + gule H3 i hovedlysene + gule H3 i ekstra bøttelykter + gule H3 i originale serie 2 tåkelys på den første TRD Breaken min, og det var kjempemessig å kjøre med i tett snøvær.
På min nåværende vinterbil har jeg H4 Nightbreaker-pærer i hovedlysene som gir et blå-hvitt lys + vanlige H3 i 2 bøttelykter med blått glass på fangeren, og det er genialt på møreke saltede høstveier, men ikke så smart i tett snøvær, som jeg har kommet ut for 3 ganger allerede i høst/vinter... Vurderer å gå for gule pærer igjen nå i hovedlysene, og så beholde blåaktig lys i ekstralysene...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply