A-Ford spotting

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

A-Ford spotting

Post by Black Lemon »

Det er jo noen som får åndenød av å se en CX på veien om vinteren. Det er kanskje ikke så rart om det dreier seg om en "rustfri serie 1, men noe mer spiselig om det er en litt sliten serie 2. I dag så jeg en lurvete A-Ford (!!!) i Karenslyst Allé ved Skøyen i Oslo. Dette var et fantastisk syn som klippet ut av en tegneserie. Jeg har sett denne bilen før, men like fullt. Veterantbiler av denne årgang er jo noe man kun ser i strøkne utgaver på en pen sommersøndag uten antydning til regn i lufta. Å se en slik antikvitet stående ute i 10 minusgrader i 2010 er jo helt fantastisk!

Det minner meg forøvrig om at det for over 10 år siden rullet en virkelig lurvete CX Turbo rundt på Majorstuen-Frogner-området. Den var helt matt sort i det som en gang hadde vært lakk og hadde forskjellige felger rundt om - altså en skikkelig ratmobile. Plutselig en dag var den ikke lenger å se.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: A-Ford spotting

Post by gopp »

Denne A-Forden har jeg sett mange ganger, og har også slått av en prat med eieren utenfor en av de lokale skolenes loppemarked. Bilen er stort sett helt original, og har kun mindre oppgraderinger fra ny. For noen år siden så jeg den ofte på Majorstuakrysset, særlig på vinteren. Det var ganske surralistisk å se den blandt bygninger fra tiden bilen var ny, og hadde det ikke vært for alle de moderne bilene kunne man tro bildet var fra et postkort. Det er ikke mer enn noe få dager siden jeg så den på E18 ved Blommenholm retning Oslo.

Eieren påpeker at bilen er til for å brukes, og med vanlig vedlikehold mener han at den ikke tar skade av det. Jeg tror han har mye rett, og at det er manglende vedlikehold, og ikke bruken som er årsaken til at gamle biler går i stykker. De krever jo tross alt endel mer vedlikehold enn nyere biler. Noe å tenke på for oss CX-eiere?
Gopp
-----------------
Har no' CX
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: A-Ford spotting

Post by Black Lemon »

Ja det var nesten som å være tilstede ved innspillingen av en film da A-Forden stod der. Sånt er morro!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply