Marinisering av XUD motor

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Marinisering av XUD motor

Post by gsak »

Hallo og godt nyttår

lurer på om det er noen av dere som har erfaring med tilpasse xudmotoren til bruk i båt?
de er jo veldig solide kraftverk og bruker lite drivstoff, og jeg skulle gjerne hatt ny motor i båten så jeg tenker litt på dette..
tåler kjølesystemet å ha saltvann i seg så lenge det ikke står over lang tid?
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Marinisering av XUD motor

Post by ingkogni2 »

Jeg er kronisk landkrabbe, og kan svært lite om båt, men ville det ikke være enklere med en varmeveksler saltvann/frostvæske eller luft/frostvæske?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Marinisering av XUD motor

Post by gsak »

Jeg vet ikke hva som er best selv, men er direktekjøling på motoren idag. forestiller meg kanskje at det er enklere enn et lukket system ifht mindre sjanse for lekkasje, færre ting som blir ødelagt.. dessuten er det en snekketype båt så motoren står midt på gulvet under en trekasse, så er begrenset plass og vil helst ikke gjøre kassa større
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Marinisering av XUD motor

Post by jonsto »

Nå kjenner ikke jeg XUD motoren, men som skipsmaskinist og flere års erfaring med motorer i fritidsbåter, både innboard og outboard føler jeg at jeg har uttale rett. :-)
Jeg ville personelig ikke ha brukt saltvannskjøling. Årsakene er flere. Mer korrosjon, igjennsalting av kanaler mm. Men det verste er at du ikke kan kjøre med høyere temperatur enn 50 til 55 grader. Da begynner saltet å skilles ut og du får saltsprenging i blokk og topp. Det absolutt beste er å få til en varmeveksler. Dette kan gjøres på flere måter. Enten ved en rørkjøler eller platekjøler eller ei rørsløyfe under båten. Kan komme med nærmere forklaring på hva jeg mener om det er ønskelig. Og så må du inn med en oljekjøler. Hvis det ikke er på motoren fra før. Om det er nok med en slik som står på filteret bl. a. på CX vet jeg ikke. Personelig ville jeg prøvd å få montert ei pumpe med gummi impeller. Fra Johnson pump eller tilsvarende. Kjølere kan sikkert skaffes pent brukt fra en havarert marinemotor eller du kan bygge noe selv. Går du med tanker om varmeapparat eller noe så er det et absolutt must. Og du vet, kjølerne trenger ikke sitte på motoren. Eneste kravet er at eksp. tanken sitter høyere enn motoren.
Mvh
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Marinisering av XUD motor

Post by gsak »

Uttalelse berettiget mer enn noen annen :D
Da er jo direktekjøling med saltvann uaktuelt. Men hvorfor blir det ikke saltsprenging på motoren som er der allerede, er marinemotorer laget av annet matereale? Utdyp gjerne, hva er de forskjellige kjølesystemene du nevner? Jeg trodde at alternativet til saltvannskjøling var et lukket system med radiator slik som vanlig på bil? Og hvis jeg forstår rett, vil ikke å legge rør for kjøling under båten være risikabelt?
Har tenkt at man kan sette radiator et annet sted hvor det er plass, unna motoren, men hvor langt rørsystem/hvor stort fall/hvor mye vann kan vannpumpa på motoren pumpe? Hvis ikke man skal legge opp egen pumpe da...
Jeg trodde også oljekjøler var noe bare turbomotorer har? Jeg tenker da på en xud uten turbo på 50-60hk, turbodiesel på 90-110 hk blir for heftig for et motorisert badekar haha...
23062010002.jpg
23062010002.jpg (174.12 KiB) Viewed 1752 times
Blir kanskje litt mer omfattende enn praktisk mulig og forsvarlig dette her da.....
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Marinisering av XUD motor

Post by jonsto »

Hvorfor det ikke blir saltsprenging? Motorer som er beregnet på det går med temperaturer under 55 grader og da reduseres faren. På de gammle semi diesel motorene var det et kjent fenomen.
Kjølesløyfe er et bronserør som går i sløype under båten. Er som regel festet på siden av kjølen. Se her: http://www.marcussen.no/index.php?optio ... &Itemid=57
Radiator som varmeveksler kan du glemme. Tar for stor plass. Det må være en varmeveksler med ferskvann på ene siden og saltvann på den andre. Og så må det være en eksp. tank. Lik den som det fylles vann på i biler. Det er to typer kjølere. En med masse rør som saltvannet passerer gjennom og fersk vannet på utsiden, og så er det platekjølere som er mer effektive og dyrere. der er det tynne plater med salt vann på den ene siden og ferskvannet på den andre. Søk litt på nettet så finner du sikkert bilder.
Oljekjøler er viktig. Husk du får ingen kjøling på bunnpanna når du setter motoren i en båt. Og så er det eksosen da. I dag bruker jo de fleste våt eksos. Og det kan vel også by på utfordringer. Det finnes mange maritime forum på nettet. Kanskje det var en ide og prøve å spørre litt der. Da får du sikker ergfaringer i flere rettninger.

Mvh
Post Reply