Miljøårsavgift

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Miljøårsavgift

Post by RolandM »

Her om dagen fikk jeg høre at det i 2013 kommer en sterkere differensiert miljøårsavgift. Detaljene er vel ikke klare, men det kan hende at biler som slipper ut mer enn et visst nivå co2 (tror det var ca 175 g/km) kommer til å få et sted rundt dobbel årsavgift!

175 g/km er vel noe sånt som 0,67-0,68 per mil i EU-syklus, hvilket får konsekvenser for de fleste som kjører CX over veteranbilalder, med et mulig unntak for dieslene (men de får vel sikkert også svi pga manglende partikkelfilter) samt de fleste XM'er og BX'er. For de mer "gale" av oss kan det fort ha femsifrede årlige konsekvenser...

Jeg er prinsipielt for at bilkostnader i større grad innrettes etter miljøvennlighet, så jeg skal ikke sutre for mye over det. Men jeg tror dette fremskynder, evt. forsterker den litt smertefulle overgangen for disse modellene fra billig bruksbil til enten klassiker eller vrakpant. Mange som har en CX/XM/BX som bruksbil (nr 2) eller som "kosebil", holder dem jo rullende for relativt små summer; brukte deler, tar service selv, kun delkaskoforsikring; mikroskopisk verditap sett i forhold til en nybil. Å da skulle betale i størrelsesorden 6000 kr i årsavgift øker de faste kostnadene ganske mye, prosentvis. En Citroenentusiast vil kanskje mene at det er det verdt, men det er mange andre som ennå ruller rundt i en av disse modellene og som har et mindre sentimentalt forhold til dem.

Derfor tror jeg det vil "dumpes" enda flere av disse bilene hvis og når årsavgiften økes såpass drastisk - at de enten legges ut for (enda mindre) fillepenger på FINN, eller at de går rett til skraphandleren. Tenker spesielt på BX, som jo er bemerkelsesverdig "unloved" selv i Citroen-miljøet, som omtrent er det billigste man får på FINN allerede, og som slurper relativt mye drivstoff til å være en så liten og lett bil - i hvert fall nok til at de fleste modeller vil passere denne miljøgrensen. I Tyskland går en del XM'er for svært små summer pga miljøskatter som i effekt er sammenlignbare med det som beskrives her.

Med ny avgift fra 2013 er det 83-84-modeller og tidligere som slipper unna, og så må man for de senere modellene gjøre en vurdering av om de er såpass fine å ta vare på at man rettferdiggjør driftskostnadene. Og da ryker det nok noen CX og veldig mange BX. Evt. er det lurt å ha noen penger klar på bok for å samle dem opp etter hvert som de legges ut for vrakpant + +...
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Miljøårsavgift

Post by pigland »

Dette kan ikke gjelde gamle biler, for det finnes ingen god nok dokumentasjon på utslipp. Den dokumentasjonen som finnes er altfor unøyaktig. Antall CO2 i g/km er en EU-standard, og når begynte Norge å tilpasse seg EU? Hva med biler som ikke er fra EU, f.eks AMCAR?

Mulig at de da ville skjært alle gamle over en kam, i så fall vil de få mange i entusiastbilmiljøet mot seg, altså de som i størst grad vil forsvare seg mot slike regler i motsetning til hvermansen som bare vil fra A til B.

Dette ligner noe de har gjort i Tyskland med umweltzonen (miljøsoner) i by, men der sliter de med å dokumentere effekten. Antall partikler er ikke ulikt det det har vært før loven begynte. Så dette var nok heller en ren gave til nybilindustrien, sikkert etter mye lobbyvirksomhet derfra.

Jeg har også mine tvil om at dette kommer i 2013, i så fall er det et enda større steg mot graven for den sittende regjering fordi det vil slå beina under de som såvidt har råd til bil. Og ikke minst barnefamilier som må ha plass til hele familien. Men vi får se, skrekkadvarsler om bil har det vært før også.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Miljøårsavgift

Post by jonsto »

Og så er det vel et aspekt med lover og tilbakevirkende kraft?
Mvh
JON
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Miljøårsavgift

Post by RolandM »

pigland wrote:Dette kan ikke gjelde gamle biler, for det finnes ingen god nok dokumentasjon på utslipp. Den dokumentasjonen som finnes er altfor unøyaktig. Antall CO2 i g/km er en EU-standard, og når begynte Norge å tilpasse seg EU? Hva med biler som ikke er fra EU, f.eks AMCAR?

Mulig at de da ville skjært alle gamle over en kam, i så fall vil de få mange i entusiastbilmiljøet mot seg, altså de som i størst grad vil forsvare seg mot slike regler i motsetning til hvermansen som bare vil fra A til B.

Dette ligner noe de har gjort i Tyskland med umweltzonen (miljøsoner) i by, men der sliter de med å dokumentere effekten. Antall partikler er ikke ulikt det det har vært før loven begynte. Så dette var nok heller en ren gave til nybilindustrien, sikkert etter mye lobbyvirksomhet derfra.

Jeg har også mine tvil om at dette kommer i 2013, i så fall er det et enda større steg mot graven for den sittende regjering fordi det vil slå beina under de som såvidt har råd til bil. Og ikke minst barnefamilier som må ha plass til hele familien. Men vi får se, skrekkadvarsler om bil har det vært før også.
Vi begynte å tilpasse oss EU da vi skrev under EØS-avtalen, meg bekjent - altså veldig mange år siden. :)

Husk at importavgift for nye biler er allerede i dag satt ut fra nettopp det samme systemet, OG det brukes ved bruktimport av biler også - man kan velge fortolling ut fra co2-utslipp. Nye biler som slipper ut over 200 g/km får et heftig påslag i pris, biler som slipper ut under 120 g/km får redusert avgift.

Tatt i betraktning at vi allerede i dag har fått økt årsavgift på dieselbiler uten partikkelfilter, også de som har vært i landet lenge, så ser jeg ikke at det med tilbakevirkende kraft kommer til å stoppe myndighetene heller. Det kan muligens være et bedre argument at man har unøyaktige tall for eldre biler, men er det ikke slik at man mer eller mindre lineært kan avlede CO2-utslippet ut fra drivstoff-forbruket, da? Og så er det noen forskjeller på dieselbiler og bensinbiler, vet jeg. Men også biler fra 90-tallet har et oppgitt snittforbruk i henhold til EU-norm; muligens kom dette allerede på 80-tallet.

At det sikkert blir gresselig mye styr om et slikt forslag (det er jo ikke kommet ennå da!) tror jeg nok, men det var ikke hensikten med mitt innlegg å være en av dem som protesterer, nær sagt tvert imot. Og hva angår barnefamilier og dårlig råd, så slipper f.eks en 2005 C5 1,6 HDi Break ut ca 143-145 g/km, de eldre 2.0 HDiene kommer vel også glatt under 175 g/km; det samme gjør en C4 Grand Picasso med diesel. Så helt vanlige, store familiebiler som er relativt rimelige på bruktmarkedet vil ikke bli rammet av denne årsavgiften, hvis jeg har forstått det riktig. Men folk vil nok tenke seg litt mer om hvilken bruktbil de velger neste gang, og i så tilfelle er jo hensikten med en slik miljøavgift oppnådd.

Nok en gang: Dette var IKKE ment å være en avgiftsdiskusjon fra min side. Jeg er mer interessert i om en slik endring vil ha noen konsekvenser for det som for noen av oss er i ferd med å bli samlermodeller i større eller mindre grad, og hvordan man da kan agere for å ta vare på biler det er verd å ta vare på.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Miljøårsavgift

Post by tronde »

jonsto wrote:Og så er det vel et aspekt med lover og tilbakevirkende kraft?
Mvh
JON

Det hjelper deg nok ikke så mye i denne saken.
Hvis det vedtas økt avgift fra f.eks 2013 er det OK, men hvis det samtidig vedtas økt avgift for tidligere år, er det ikke OK.

Høyesterett har ment noe om moms og tilbakevirkende kraft.

http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol ... rtversjon/

Hvis det vedtas forbud mot bruk av gammel bil, kan det muligens komme i konflikt med Grunnlovens § 97.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Miljøårsavgift

Post by jonsto »

tronde wrote:
jonsto wrote:Og så er det vel et aspekt med lover og tilbakevirkende kraft?
Mvh
JON

Det hjelper deg nok ikke så mye i denne saken.
Hvis det vedtas økt avgift fra f.eks 2013 er det OK, men hvis det samtidig vedtas økt avgift for tidligere år, er det ikke OK.

Høyesterett har ment noe om moms og tilbakevirkende kraft.

http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol ... rtversjon/

Hvis det vedtas forbud mot bruk av gammel bil, kan det muligens komme i konflikt med Grunnlovens § 97.
Hvis noe sånt blir vedtatt så får vi ta et valg etter Egypisk, eventuelt Sør Amerikansk modell. :mrgreen: :mrgreen:
Men det var vel ikke dette Roland ville diskutere.
Mvh
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Miljøårsavgift

Post by RolandM »

jonsto wrote:
Hvis det vedtas forbud mot bruk av gammel bil, kan det muligens komme i konflikt med Grunnlovens § 97.
Hvis noe sånt blir vedtatt så får vi ta et valg etter Egypisk, eventuelt Sør Amerikansk modell. :mrgreen: :mrgreen:
Men det var vel ikke dette Roland ville diskutere.
Mvh[/quote]

Yupp. :) Spørsmålet blir: Står vi klar til å berge (enda flere!) peeeent brukte CX, BX'er og andre bedagelig duvende youngtimere som med sikkerhet blir forlatt av eieren for vrakpant + en kopp kaffe når denne nye årsavgiften trer inn? Og vi bør vel allerede forberede et stort lagerlokale å sette dem på til de er 30 år? 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply