"Lettmekket" bil

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: "Lettmekket" bil

Post by RolandM »

Serie 1 Prestige? Den må vi få høre mer om ved en anledning! Hadde jo vært morsomt hvis det var flere tidligere Prestiger på Landstreffet i Trondheim, da. :wink:

Multipla er en usedvanlig tøff bil; den fremstår anderledes på en stolt italiensk måte og er attpåtil synderlig praktisk. Bortsett fra at den vel er litt bredere, har den jo omtrent de samme målene som en C3 Picasso, men er mye mer "utenfor boksen" enn sistnevnte. Mange syntes C3P var frekk, nytenkende og moderne da den ble lansert for et par år siden, men Multipla får den til å virke direkte konform i sammenligning.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: "Lettmekket" bil

Post by rundgren »

gopp wrote:
rundgren wrote:Betyr dette at garasjen er ferdig? I så fall gratulerer. Imponerende og misunnelsesverdig.
Nei, ikke ferdig, men isolert, gipset og sparklet. Mangler maling og montering av lysarmatur. Jeg brøt mitt løfte om å gjøre garasjen helt ferdig før jeg mekket bil igjen, men suget etter å mekke bil ble for stort (evt. trangen til å male for liten).
Skjønner jeg godt, nå som våren er her... Fikk en idé: Hva om jeg hjelper deg litt med maling mot at du hjelper meg litt med mekking? Har noen ting jeg skulle gjort på CXen før sesongen og ting blir enklere med bukk (trenger ikke ta alt dette hos deg, altså..)

Hva jeg har lyst til å gå fjort (i prioritert rekkefølge)
* Justere krengingshemmere for å bli kvitt senking framme.
* Få på Hydroflush og rense LHM-filter.
* Justere clutch.
* Fikse speedowire.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: "Lettmekket" bil

Post by jonsto »

rundgren wrote:Justere krengingshemmere for å bli kvitt senking framme.
Kan du forklare hva du mener med dette?
Spør av ren nyssgjerrighet.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: "Lettmekket" bil

Post by rundgren »

jonsto wrote:
rundgren wrote:Justere krengingshemmere for å bli kvitt senking framme.
Kan du forklare hva du mener med dette?
Spør av ren nyssgjerrighet.
Mvh
Skal gjøre et forsøk: Har lenge ment at bilen min er litt i stiveste laget framme til tross for nyfylte kuler, og på klubbkvelden 1. mars ble det påpekt at det er lite klaring mellom hjul og hjulbue og for kort fjæringsvei. Det ble dermed ment at noen hadde senket bilen, sannsynligvis ved å flytte krengingshemmerne (eller var det høyderegulator? - husker ikke samtalen ordrett). Vil hvertfall gjerne ha det sjekka av noen som har sett en CX før, eller/og har en bil stående man kan sammenligne med.
Er jo en del ting som tyder på at bilen har vært i eie hos en person troende til sånt - Poppy-lukta sitter enda i og det gjør også merket på dashbordet etter flaska, dessuten hadde jo vedkommende trimma og kjørt bilen så hardt at han greid å kjøre i stykker originalmotoren (som vel i utgangspunktet skal tåle en del..)
Se på bilde - dette er med motoren i gang... (er dessverre en skygge over forhjulet, prøvd å kompensere ved å lysne bildet men det hjalp litt lite)
senka.jpg
senka.jpg (132.05 KiB) Viewed 2235 times
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: "Lettmekket" bil

Post by gopp »

rundgren wrote:
gopp wrote:
rundgren wrote:Betyr dette at garasjen er ferdig? I så fall gratulerer. Imponerende og misunnelsesverdig.
Nei, ikke ferdig, men isolert, gipset og sparklet. Mangler maling og montering av lysarmatur. Jeg brøt mitt løfte om å gjøre garasjen helt ferdig før jeg mekket bil igjen, men suget etter å mekke bil ble for stort (evt. trangen til å male for liten).
Skjønner jeg godt, nå som våren er her... Fikk en idé: Hva om jeg hjelper deg litt med maling mot at du hjelper meg litt med mekking? Har noen ting jeg skulle gjort på CXen før sesongen og ting blir enklere med bukk (trenger ikke ta alt dette hos deg, altså..)

Hva jeg har lyst til å gå fjort (i prioritert rekkefølge)
* Justere krengingshemmere for å bli kvitt senking framme.
* Få på Hydroflush og rense LHM-filter.
* Justere clutch.
* Fikse speedowire.
Det er hyggeligere å male når man er to, så vi kan gjerne gjøre en slik deal. Nå står det en Multipla uten bakstilling på bukken i påvente av deler. Har blitt lovet dem i løpet av to uker, så da bør den også være klar ellers. Etter den må jeg nok prioritere Merak, for jeg har visningstime på biltilsynet i slutten av april. Men i mai er det håp om både CX-mekking og maling, gjerne i den rekkefølgen :-)
Gopp
-----------------
Har no' CX
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: "Lettmekket" bil

Post by knut »

Gopp, kunne du ringe meg på tlf. 45392854? Mvh. Knut.
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: "Lettmekket" bil

Post by gopp »

knut wrote:Gopp, kunne du ringe meg på tlf. 45392854? Mvh. Knut.
Ring, Ring
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: "Lettmekket" bil

Post by jonsto »

rundgren wrote:Skal gjøre et forsøk: Har lenge ment at bilen min er litt i stiveste laget framme til tross for nyfylte kuler, og på klubbkvelden 1. mars ble det påpekt at det er lite klaring mellom hjul og hjulbue og for kort fjæringsvei. Det ble dermed ment at noen hadde senket bilen, sannsynligvis ved å flytte krengingshemmerne (eller var det høyderegulator? - husker ikke samtalen ordrett).
Det var noe sånt jeg trodde ja. Høyden justeres med å vri på den stanga som går fra høydekorektøren til midt på stab. staget. Dette må gjøres mens bilen står på en firesøylers bukk eller på ei grav. Det finnes et mål på hvor høy den skal være i kjørestilling. Ta en titt under bilen og se om du ser et klammer på stab. staget.
Årsaken til at den virker stiv er vel at den bunner i gummiklossene som øvre bærearm går imot.
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: "Lettmekket" bil

Post by gopp »

jonsto wrote:
rundgren wrote:Skal gjøre et forsøk: Har lenge ment at bilen min er litt i stiveste laget framme til tross for nyfylte kuler, og på klubbkvelden 1. mars ble det påpekt at det er lite klaring mellom hjul og hjulbue og for kort fjæringsvei. Det ble dermed ment at noen hadde senket bilen, sannsynligvis ved å flytte krengingshemmerne (eller var det høyderegulator? - husker ikke samtalen ordrett).
Det var noe sånt jeg trodde ja. Høyden justeres med å vri på den stanga som går fra høydekorektøren til midt på stab. staget. Dette må gjøres mens bilen står på en firesøylers bukk eller på ei grav. Det finnes et mål på hvor høy den skal være i kjørestilling. Ta en titt under bilen og se om du ser et klammer på stab. staget.
Årsaken til at den virker stiv er vel at den bunner i gummiklossene som øvre bærearm går imot.
Mvh
Jeg har lest om dette på "Mekartips", så vi finner en løsning. Jeg har noen paller vi kan legge under hjula, så senker vi bare bilen ned til labbene på bukken slipper jekkfestene. Da bør vi ha god sikring, og kan stille inn høyden på mål.
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: "Lettmekket" bil

Post by rundgren »

gopp wrote: Det er hyggeligere å male når man er to, så vi kan gjerne gjøre en slik deal. Nå står det en Multipla uten bakstilling på bukken i påvente av deler. Har blitt lovet dem i løpet av to uker, så da bør den også være klar ellers. Etter den må jeg nok prioritere Merak, for jeg har visningstime på biltilsynet i slutten av april. Men i mai er det håp om både CX-mekking og maling, gjerne i den rekkefølgen :-)
Glimrende! Da har vi en slags deal. Jeg er på ferie i USA det meste av mai, men det er jo mye sommer igjen etter det også.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply