DS5

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: DS5

Post by pål »

CX-en ble vel produsert produsert i nærmere 17 år. Og det er vel ikke mange bilmodellene som faktisk henger med så lenge nå tildags? De som faktisk gjør det har gjennomgått så store endringer at de ikke lenger kan kalles samme type bil. Det er slutt på den tiden da man kunne lage ett karrosseri og kundene var fornøyde med nye fangere og speil ;)
Materialkvalitet har vel aldri vært Citroen sitt spesialområde? Uansett en GTI Turbo2 kostet vel noe slikt som 330k i 1987, omgjort i dagens kroner vil nok det ikke være langt unna hva en C6 kostet?
Det er markedet, eller VI som har forandret oss. Vi har vendt oss til att man får "full" pakke for under 400tusen, men har ikke sett nøye nok på hva man får. Hvis man skal ha ny bil for samme antall kroner idag som for 24 år siden, så sier det seg selv at det må gå på bekostning av noe.

Ett litet tanke-eksperiment : En CX måtte man ut med over trehundre tusen for i -87, hva fikk man for 200? En Mazda 626 eller toypta Camry eller BX? For en C6 skulle de vel ha omkring 600k for? Å hva får du for 400 idag, Jo en helt ok C5 (med hydr) Og de samme japser og annet brask. CXen var ikke akkurat en bil som oste kvalitet, noe enkelte mener om interiøret i C6?
Så det er ikke tilbudet som har endret seg , men kundene.


Det er en grunn til att samarbeidet mellom bil-produsentene øker, og samme "bil" kommer i de forskjellige butikkene med litt kosmetiske forskjeller, som f.eks. C1-Yago og C-crosser-8007-Outlander. Dette blir det mer og mer av. El-og klima-anleggene masseproduserer hos f-eks bosch og er det samme på alle biler, kun med software forskjeller, og hvor mange er det ikke som kjøper dieselmotorer fra PSA?

Hvor mange C6 ble det produsert i løpet av de 4-5 årene?
har masse Citroèn:-)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: DS5

Post by mads »

Black Lemon wrote:Har man en CX 25 GTi Turbo og vurderer ny bil - hva i all verden skal man kjøpe?
C6. Hvis du får tak i en holdt jeg på å si.
Det dumme fra produsentens her var at de gikk ut med at den ikke skulle komme i så stort antall og her til lands kjøpte interesserte andre biler mens de ventet på allernådigst å se en brosjyre, kanskje en bil og kanskje <..ta-taaa..> prøvekjøre øsa. I NL var det litt annerledes, der kom det etter sigende e-post til medlemmer av kluber for å bestille prøvetur.
pål wrote:Nå er det engang slik at det er markedet som bestemmer alt, om man ikke får solgt bilene sine må man enten slutt å lage de eller lage de på en slik måte at folk vil kjøpe. SÅ ENKELT ER DET!!!.
Amen. Desverre. Når det er sagt er jeg av de sikkert få som fortsatt mener at folkeopplysning og voksenopplæring kan føre til egen bevisstgjøring, men det passer ikke med den herlige private konkurransens hegemoni i vår det av verden. En helt annen debatt, men hatten av for de som våger i et slikt marked! jeg kunne finne på å løpe og kjøpe denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=27602025
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Joda Avantime er morsom og jeg likte den godt fra første gang jeg så bilder av den. Jeg ble imidlertid litt skuffet første gangen jeg så den live her i Norge for et par år siden. I motsetning til C6 som er fantastisk mye vakrere i virkeligheten enn på bilder, fikk jeg den motsatte følelsen med Avantime. Men uansett, den skiller seg ut.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Blåser liv i denne tråden igjen. Jeg leste en test av DS5 på autoexpress.co.uk. Den får mye skryt for et interiør som ikke står tilbake i kvalitetsfølelse fra det beste fra Audi og BMW. Dette lover godt for det samme kunne ikke sies om C6 som faktisk er priset som en luksusbil. Jeg må faktisk tilstå at jeg liker DS5 mer og mer og særlig interiøret. Jeg syntes også DS4 ser svært bra ut "live". At vi ikke får hydraulikk, er selvsagt trist for oss Citroënister, men så lenge CXen går skal vi alltids overleve. Jeg for min del blir aldri lei av å kjøre CX.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: DS5

Post by fido »

Man kan jo håpe på at jo flere "Audier" de får solgt, jo mer rom er det til å dyrke det Citroënske gjennom f.eks biler som DS9..
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: DS5

Post by RolandM »

For moro skyld googlet jeg meg frem til ulike tester av DS5 - både den Black Lemon nevnte og to-tre andre, inkludert Top Gear sin.

SAMTLIGE klager over komforten - i en Citroën! Og altså da ikke at komforten er dårlig til å være en Citroën - men dårlig til å være en hvilken som helst bil.

De skryter, og formodentlig rett og riktig, av fantastisk material- og sammenføyningskvalitet, og de skryter av designen, som noen av oss sikkert trenger litt tid på å venne seg til. Men de klager altså over å få nyrene ristet ut av neseborene, selv på ganske Preben-pregede franske asfaltveier av den absolutt bedre sorten.

Citroën har altså gitt på båten det som kanskje har vært den aller mest sentrale merkeverdien fra 1955 og frem til i dag.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Jeg er forberedt på at fjæringskomforten i DS5 ikke er som CX, og vi som liker den duvende Citroën-følelsen vil nok ikke like fjæringen i DS5, men vi er dessverre i klart mindretall og når flertallet foretrekker biler med seter og fjæring som er "german hard", så må vi innse at den eneste måten å fortsatt kunne nyte duvende fjæring på er å ta vare på våre gamle CXer.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

fido wrote:Man kan jo håpe på at jo flere "Audier" de får solgt, jo mer rom er det til å dyrke det Citroënske gjennom f.eks biler som DS9..
Ja det kan man si, men jeg synes Audi har viste gode takter med A7 som jeg synes er en lekker bil. Jeg har egentlig aldri vært så begeistret for sedaner med 3-box design (typisk A6 osv) til tross for at de er praktiske så sant man ikke har for stort lastebehov, og ikke minst stillegående. 3-box design blir rett og slett for forutsigbart for meg. I så måte synes jeg A7 (og forsåvidt til en viss grad også A5) er et skritt i riktig retning fra Audis side. At du får dem med skikkelige sekssylindrede bensinsmotorer, er jo også et stort pluss. Citroën har vel ikke lenger sekssylindrede bensinmotorer i sitt program og det er en stor svakhet synes jeg. XM serie 1 V6 24v var jo en fantastisk bil da den kom og i dag finnes det ingen Citroën som fyller gapet den etterlot seg. DS5 med 200 THP vil vel bli det nærmeste man kommer, og når selv en bil som BMW 528i heretter kommer til å ha en firesylindret motor under panseret, forstår vi at det er store endringer på vei i bilverden.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: DS5

Post by BEO »

Black Lemon wrote:Jeg er forberedt på at fjæringskomforten i DS5 ikke er som CX, og vi som liker den duvende Citroën-følelsen vil nok ikke like fjæringen i DS5, men vi er dessverre i klart mindretall og når flertallet foretrekker biler med seter og fjæring som er "german hard", så må vi innse at den eneste måten å fortsatt kunne nyte duvende fjæring på er å ta vare på våre gamle CXer.
Så lenge Citroën kan tilbu C 5 både med stålfjærer og hydraulikk, ser jeg ingen som helst grunn til at ikke de skal kunne gjøre det samme i DS 5. OK, så blir den kanskje dyrere da, men noen av oss er jo villige til å betale for å kunne kjøre ny bil med hydraulikk.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: DS5

Post by fido »

BEO wrote:Så lenge Citroën kan tilbu C 5 både med stålfjærer og hydraulikk, ser jeg ingen som helst grunn til at ikke de skal kunne gjøre det samme i DS 5. OK, så blir den kanskje dyrere da, men noen av oss er jo villige til å betale for å kunne kjøre ny bil med hydraulikk.
Sannsynligheten for at man kan få DS5 levert med hydraulikk er nok ganske nær 0.. Hovedårsaken til dette er at den til tross for navnet ikke er basert på C5, men på samme plattform som C4 (og et lass med Peugeoter)
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

fido wrote:
BEO wrote:Så lenge Citroën kan tilbu C 5 både med stålfjærer og hydraulikk, ser jeg ingen som helst grunn til at ikke de skal kunne gjøre det samme i DS 5. OK, så blir den kanskje dyrere da, men noen av oss er jo villige til å betale for å kunne kjøre ny bil med hydraulikk.
Sannsynligheten for at man kan få DS5 levert med hydraulikk er nok ganske nær 0.. Hovedårsaken til dette er at den til tross for navnet ikke er basert på C5, men på samme plattform som C4 (og et lass med Peugeoter)
Det er korrekt. Den har felles plattform med Peugeot 3008 og er vel da vesentlig kortere enn C5.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: DS5

Post by RolandM »

Jeg har stor sans for konseptet med en luksuriøs sports-MPV, og spesielt i hybridversjon. Jeg synes også det er deler av designet som har mye for seg, og kan kanskje til og med venne meg til de litt for nymotens "støttennene" langs toppen av panseret. Så egentlig kunne det vært en ideell bil - med fjæringen til C5. Som for øvrig får ros nettopp for det etter 85 000 km så langt i Auto Motor und Sport sin langtidstest. Men DS5 er ikke bare tysk hard, den er banebil-hard!
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

Men DS5 er ikke bare tysk hard, den er banebil-hard!
Bilnorge har kjørt DS5 og bekrefter dette. Den er altså både hard i fjæringen og har upresis styring - det høres ut som verken fugl eller fisk og det lyder bekymringsfullt. På den positive siden er brytere som sitter i taket. Sånt synes jeg er morsomt. Det er jo kjedelig at alle biler har de sammen funksjonene på de samme stedene selv om det er praktisk.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: DS5

Post by citro1cx »

Black Lemon wrote:
Det er korrekt. Den har felles plattform med Peugeot 3008 og er vel da vesentlig kortere enn C5.
Da tenker vel du på C4 air cross (2012 modell) som bygger på mitsubishi asx/Peugeot 3008 ?
http://www.dinside.no/879285/er-nye-cit ... elig-en-c4
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: DS5

Post by Black Lemon »

citro1cx wrote:
Black Lemon wrote:
Det er korrekt. Den har felles plattform med Peugeot 3008 og er vel da vesentlig kortere enn C5.
Da tenker vel du på C4 air cross (2012 modell) som bygger på mitsubishi asx/Peugeot 3008 ?
http://www.dinside.no/879285/er-nye-cit ... elig-en-c4
Nei, Citroën C4 air cross er Citroëns utgave av Mitsubishi ASX. Citroën DS5 bygger på samme plattform som Peugeot 3008. DS5 er 25 cm kortere enn C5 Berline.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply