Fabrikkny C6 selges i Norge

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Fabrikkny C6 selges i Norge

Post by ThomasWH »

Jeg prøver å finne frem til hvilken Citroen som er best totalt, og C6 er jo den nyeste (ved siden av C5) toppmodellen... Så det må jo være den? CX'en er den mest komfortable Citroen jeg har sittet i, men jeg har aldri sittet i en C6 eller DS heller. Men CX'en slår min 2002 C5 i allefall! Særlig med tanke på setekomfort.
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Fabrikkny C6 selges i Norge

Post by pål »

Hmmm,, DS er kanskje den "ultimate" Citroenen med tanke på svømmende Citroenfølelse, men du verden for en "gammel" bil. Den føles gammel på alle måter, støyer fælt gjør det inni der og.... CX en er ett kvantesprang frem i tid til sammenligning, fortsatt Mye Citroenfølelse igjen men ikke på langtnær DS. På den måten er ikke spranget like stort til Xm og Xantia på fjæringen ( om vi ser bort ifra Hydraktiv / Aktiva). En Xantia med friske kuler og "gamle" systemet og mye gummi er svært så komfortabel fjøringsmessig men ett mareritt når det kommer til sete :( C5'en vår (2005 med facelift) synes jeg på mange måter er en skuffelse uten at jeg kan peke på så mye konkret. Men materialvalg på interiøret..... haff :( Støymessig.... hører mye til bakhjula :( Lyder generellt... bilen virker ikke like kompakt og tight som en Xm eller Xantia ( å vår bil har akkurat tippet 40t km) Jeg har enda til gode å sitte i eller prøve nye C5 og C6.
har masse Citroèn:-)
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Fabrikkny C6 selges i Norge

Post by BEO »

Nå har jeg en C5 2011 modell med hydraulikk og jeg har også kjørt C 6 ved to anledninger. Jeg vil ikke si at jeg synes C 6 er så mye "bedre" enn C 5 at det forsvarer merprisen for ny bil. Absolutt ikke!

Jeg ser poenget med at DS nå er en "gammel" bil som nevnt her. Men tenk tilbake til hva den representerte da den ble presentert i 1955!! Et så stort skritt fremover i bilutviklingen har vel neppe vært tatt hverken før eller senere, hverken av Citroën eller andre produsenter. Det er det som er mitt poeng med at DS'en er den ultimate Citroën.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
IngolfC6
Posts: 52
Joined: Thu 02 Jun, 2011 00:34

Re: Fabrikkny C6 selges i Norge

Post by IngolfC6 »

Selv holder jeg nok en knapp på gamle DS som den ultimate Citroën på mange måter. Nå er det dessverre svært mange år siden jeg kjøret DS, men jeg husker enda den fantastiske følelsen.
I flere år kjørte jeg CX serie 1, og det som virkelig imponerte meg der, var at sittestilling/komfort var fantastisk bra, til tross for fraværet av justerebart ratt og høydejustering på setet osv. Men også C6 kan skilte med meget bra sittekomfort med sine utallige justeringsmuligheter både på sete og ratt.

Ingolf
2007 C6 2,7HDi
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Fabrikkny C6 selges i Norge

Post by ThomasWH »

pål wrote:Hmmm,, DS er kanskje den "ultimate" Citroenen med tanke på svømmende Citroenfølelse, men du verden for en "gammel" bil. Den føles gammel på alle måter, støyer fælt gjør det inni der og.... CX en er ett kvantesprang frem i tid til sammenligning, fortsatt Mye Citroenfølelse igjen men ikke på langtnær DS. På den måten er ikke spranget like stort til Xm og Xantia på fjæringen ( om vi ser bort ifra Hydraktiv / Aktiva). En Xantia med friske kuler og "gamle" systemet og mye gummi er svært så komfortabel fjøringsmessig men ett mareritt når det kommer til sete :( C5'en vår (2005 med facelift) synes jeg på mange måter er en skuffelse uten at jeg kan peke på så mye konkret. Men materialvalg på interiøret..... haff :( Støymessig.... hører mye til bakhjula :( Lyder generellt... bilen virker ikke like kompakt og tight som en Xm eller Xantia ( å vår bil har akkurat tippet 40t km) Jeg har enda til gode å sitte i eller prøve nye C5 og C6.
Helt ærlig, første C5 er en flott bil. Men den er IKKE like komfortabel som CX. Jeg vokste opp i GSA, BX og CX (pappa hadde BX, bestefar CX) og CX var den ultimate cruisebilen! Bestefar hadde også hundretalls vellykkede forbikjøringer i droningen sin! :)

Men C5'en min, fra 2002, har god komfort. Det gjelder egentlig mest på motorveien og langkjøring. Alle kommenterer på det. Setene er IKKE like gode som på tidligere Citroen, og særlig da CX. Beste setene jeg har sittet i var de lyseblå skumgummisetene til CX'en (var vel en 82 modell 2.0 eller 2.2, husker ikke helt nå!).

MEN det skal sies at nyeste C5 er et kvantresprang fremover i kvalitet når vi sammenligner med forrige C5. Den er SÅ godt skrudd sammen, og man føler man sitter i en "cockpit" i den. Litt BMW-ish akkurat det med cockpiten. Og jeg foretrekker den "åpne" gode gamle Citroen dashbordfølelsen over den nye. MEN nye C5 er en FANTASTISK bil på ALLE måter. Lett den beste masseproduserte kurrante familiebilen på markedet. Peneste også.

Å sette seg tilbake i 2002 C5'en min etter en tur i 2008 C5 er en liten nedgradering gitt! :)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Post Reply