Nybakt XM-eier...

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Nybakt XM-eier...

Post by ingkogni2 »

Har vist pluttselig handla meg en XM Break TCT fra 1995.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29581416
Trenger tips om hvor man bestiller deler til noe slikt på nett...

Fjærbenet på ene siden forran virker som det sitter fast/går veldig tregt... Søkke stiv på fjæringa på ene siden, og heller ikke veldig myk på den andre siden. Er også en slags vibrasjon i girstanga ved pådrag i 2.giret, men det tror jeg enten kommer av det stive fjærbenet, eller kast i dekk/felg...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Nybakt XM-eier...

Post by jonsto »

Har sendt deg en PM.
Mvh
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Nybakt XM-eier...

Post by Helge S »

Nå er vel ikke jeg blant de største tekniske guruene på XM, det er det flere andre i Norsk XM klubb som er.

Det stive fjærbenet - kan det være en helt tom/punktert gasskule? - det føles helt jævlig. Hvis ikke må kanskje selve fjærbenet byttes.
Kan være lite gass på den andre siden også høres det ut som.
Vibrasjon i girstanga ved pådrag kan vel være flere ting, men på den ene XM'en min var dette høyre drivakse (byttet)l. Dog var ikke vibrasjonene bare på 2.gir

Mht deler er vel en del av medlemmene i Norsk XM Klubb den billigste og beste løsningen mht å kjøpe brukte deler - mange har samlet deler og delebiler der en faktisk har ca 30 XM!
Dessverre er det allerede alt for mange XM deler som nå er NPF (kan ikke leveres av Citroen lenger) selv om XM bare er 11 til 22 år gamle, så på en hel del deler MÅ man gjerne bruke brukte deler når noe skal byttes.
Vil anbefale deg et medlemsskap i Norsk XM Klubb (200 kr/år) om du ikke allerede er medlem - store mengder med elektronisk informasjon på medlemssidene og FTP-server (manualer, el-skjema, ca 110 stk GjørDetSelv-artikler - en del av dem med bilder, med mer).
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Nybakt XM-eier...

Post by tronde »

Det er et par ting du bør sjekke som nybakt XM-eier.

Fjærbensfester:

Sjekk for rust og løs gummi. Alternativet er å kjøpe nytt panser.
Image
Image
Image



Reimskiva på veivaksel.
Gummien i midten bryter opp. Enten så sporer reima av, og havner i registeret, eller så havner små gummibiter under regreima. Da finner du ut at det er mye jobb å skifte topp på TCT.

Image


Jeg kan legge til at selv merkeverksteder har godkjent XM med tvilsomme fjærbensfester, så bruk litt tid på dem.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Nybakt XM-eier...

Post by mads »

..jah, her kommer reklamen fra ihuga XMpiloter.. Selv ikke produsent og importør kunne anbefalt varen bedre, trur eg 8) Og ennå har ingen nevnt all den morsomme elektronikken som av og til virker .. litt .. kanskje .. på en annen måte enn beskrevet/tilsiktet.. Hærlig :P Men når folk -i hvert fall noen- holder ut med alt dette kan kjerra jo ikke være så værst å ratte på :)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Nybakt XM-eier...

Post by tronde »

mads wrote:..jah, her kommer reklamen fra ihuga XMpiloter.. Selv ikke produsent og importør kunne anbefalt varen bedre, trur eg 8) Og ennå har ingen nevnt all den morsomme elektronikken som av og til virker .. litt .. kanskje .. på en annen måte enn beskrevet/tilsiktet.. Hærlig :P Men når folk -i hvert fall noen- holder ut med alt dette kan kjerra jo ikke være så værst å ratte på :)

Jeg kjørte CX fra 1991 til 2001. Fra 2001 til nå har jeg kjørt XM. Jeg skal ikke ødelegge kvelden din med å si hvem jeg har skrudd mest på, men jeg har kjørt nesten dobbelt så langt med XM-en... :D
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Nybakt XM-eier...

Post by n10516 »

Dette ble litt "hvilken bil elsker jeg" off topic variant, så da får jeg bidra litt, jeg også.

Jeg har både CX og XM, men hjertet er hos CX. Av praktiske grunner må jeg ha en XM, det er varebilen min for øyeblikket. MEN, det er min 3. XM på ikke alt for lang tid. Den første.... ja ha, toppakning på en 2,1 TD + rust + bremsetrøbbel. Den gikk på dynga, dessverre. Bil nr 2: En nydelig 2,1 TD Break med automat: Den viste hvor bunnsolid en XM er da den ble "tatt av "OBR" - Oslo Brann- og redningsetat. Fulltreffer i venstre side, bakdør + venstre bakhjul ble gjenfunnet 50 meter unna. Men min gode venninne som kjørte, hadde ikke en skramme. Men brannvesenet fikk på henne nakkekrage omtrent før bilen hadde stoppet. De gutta kan sine saker. Det var et sjokk å se bilen igjen etterpå, men du verden, den for de inni bilen besto den allverdens tester!

Og bil nr 3... En helt grei 2,1 TD varebil. Men nå må jeg sveise rust i venstre jekkfeste, det klarer nok ikke EU-kontrollen.

Medlemskap i XM-klubben er å anbefale selv om jeg så langt ikke har hatt dem annet enn som utgiftspost (er ikke en gang sikker på om jeg har husket kontingenten i år....)

Jeg er enig med Helge S i sine vurderinger av mulige årsaker til at bilen er stiv, jeg ville sjekket kulene fremfor alt. Ellers: VÆR obs på toppene på fjærbena foran. Panseret ser ikke pent ut etter brudd der... Og få orden på fjæringen før du bryr deg om vibrasjonen i 2. gear...

Men søker en komfort og kjøreglede: Ja da er CX bilen

Dette var passe "off topic" ikke sant... unnskyld... :D :oops: :shock: :?


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Nybakt XM-eier...

Post by citro1cx »

ingkogni2 wrote: Trenger tips om hvor man bestiller deler til noe slikt på nett...

IngKogni2
CP har noen slitedeler til XM:
http://www.classicparts.org/

For å finne ut mer om din bil vil jeg anbefale deg å åpne konto her. Gtatis å registrere og innholder komplett delfilm for akkurat din bil når du registerer med VIN nr:
http://service.citroen.com/

Kan også være lurt å sjekke "gratis seksjonen" på XM klubbens sider. Den innholder mange nyttige tips, linker og generell info om bilen: http://www.citroenxm.no/

linker til b.l.a. delesalg: http://www.citroenxm.no/linker.html
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Nybakt XM-eier...

Post by Helge S »

Ja så var det igjen dette med smaken er som baken - delt.... og ære være det :D
mads wrote:....og ennå har ingen nevnt all den morsomme elektronikken som av og til virker .. litt .. kanskje .. på en annen måte enn beskrevet/tilsiktet...
Tja... har hatt en 1994 XM i 12 år nå (toppmodellen 3,0 V6.24 med det meste av elektronikk :D ) og er med den bilen blant de som IKKE har hatt noe tull med den avanserte elektronikken.
tronde wrote: Jeg kjørte CX fra 1991 til 2001. Fra 2001 til nå har jeg kjørt XM. Jeg skal ikke ødelegge kvelden din med å si hvem jeg har skrudd mest på, men jeg har kjørt nesten dobbelt så langt med XM-en... :D
Jeg har kjørt en 1984 CX GTi fra 1987 til 1999 (12 år) og en 1994 XM 3,0 V6.24 fra 1999 til nå 2011 (12 år) og sier det rett ut at jeg måtte mekke MYE mer på CX'en dessverre, men for andre kan det selvsagt ha vært annerledes.
n10516 wrote:Dette ble litt "hvilken bil elsker jeg" off topic variant, så da får jeg bidra litt, jeg også. Jeg har både CX og XM, men hjertet er hos CX. Men søker en komfort og kjøreglede: Ja da er CX bilen
Jeg elsker både CX og XM for min del og skulle gjerne hatt begge deler (+DS +SM +Traction mm :D ) om jeg hadde hatt plass til alle bilene (har nå 5). Men kjøreglede og komfort er for meg mere XM V6.24 enn CX 25 GTi, med mindre krenging i svinger og fjæring som tilpasser seg kjøringen. CX'en skal imidlertid få stor honnør for at den er mykere over fartsdempere for der gjør den hydraktive fjæringen på de dyrere XM'ene at fjæringen stiver av (den er faktisk lagd for å gjøre det, ved at signalet fra vertikalsensoren på framakslingen får datamaskinen som styrer fjæringen til å stive opp). Men over telehiv etc ute på landeveien merker man faktisk svært liten forskjell.

Men som sagt av Ole Brum... "ja takk begge deler" :D
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Nybakt XM-eier...

Post by citro1cx »

Gutter... det er ok at dere øser av kunnskap og følelser rundt våre elskede XMer og CXer :mrgreen: ,MEN...det var ikke det mr Inkogni2 først og fremst lurte på. Tror nok også at Inkogni2 kjenner til CXs fortreffeligheter og mindre positive sider, han har tross alt både kjørt og skrudd CX i noen år. :wink:

Det han vil ha svar på er:

Trenger tips om hvor man bestiller deler til noe slikt på nett...
Fjærbenet på ene siden forran virker som det sitter fast/går veldig tregt...
Søkke stiv på fjæringa på ene siden, og heller ikke veldig myk på den andre siden.
vibrasjon i girstanga ved pådrag i 2.giret, men det tror jeg enten kommer av det stive fjærbenet, eller kast i dekk/felg...

start heller en ny tråd om hvilken bil som er best , vi blir nok aldri enig lell :lol:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Nybakt XM-eier...

Post by ingkogni2 »

Nå har jeg kjørt bilen noen dager, og funnet ut at fjærbenet er i orden. Tror heller at det er en/noen ventiler som her med Hydractiv'en å gjøre som ikke åpner for LHM som dem skal/stenger når dem ikke skal.... Henner av og til at den stivner på ene siden forran, men har inntrykk av at det er lenger og lenger mellom hver gang.
Bilen har stått ganske lenge uten å bli kjørt, så kan kanskje ha satt seg...?

Bilen er for øvrig en drøm å kjøre sånn jamt over:)

Ristingen jeg nevte i starten tror jeg kan være et motorfeste eller drivaksling. Ristingen oppstår kunn på 2. gir og litt på 3. gir, men forsvinner om man slipper gassen.
Spedometeret og tankmåleren er ustabile. Begge har en tendens til å dette i bunn i tide og utide uavhengig av hverandre. Virker som spedometeret funker igjen om man slår oppå dasjbordet... Regner med det er en dårlig kontakt et sted... Hvordan tar man ut instrumentene?

Har prøvd å plokke ut blinklys/tåkelyset forran, men finner ikke ut hvordan. Instuksjonsboka siar at man skal påvirke klips A og trekke ut innsatsen, men jeg finner ikke noen A... :roll: .

Så langt er jeg en kjempefornøyd nybakt XM-eier:)

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Nybakt XM-eier...

Post by tronde »

citro1cx wrote: Fjærbenet på ene siden forran virker som det sitter fast/går veldig tregt...
Søkke stiv på fjæringa på ene siden, og heller ikke veldig myk på den andre siden.
Begynn med å kryssbytte gasskuler for å se om det blir forskjell.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Nybakt XM-eier...

Post by mads »

ingkogni2 wrote:Tror heller at det er en/noen ventiler som her med Hydractiv'en å gjøre som ikke åpner for LHM som dem skal/stenger når dem ikke skal.... [...] Bilen har stått ganske lenge uten å bli kjørt, så kan kanskje ha satt seg...?
Kanskje en runde med terpentin (white-spirit) hjelper? Etter det jeg har lest høres det ut som anti-synkventilen til Trond E løsnet da. HA-ventilene småbiter som gror ned i møkk. (Skjønner fortsatt ikke hvor møkk i hyd-anlegget kommer fra, svart blir det inni, men det er en annen sak.)
Kort fortalt er det å suge ut mest mulig LHM fra tanken, fylle på terpentin, litt bøy-og-tøy, kanskje stå over natta, ut med terpentin. Så et lite LHM-skift for å få ut mest mulig terpentin før full tank med ny LHM. Terpentin smører ikke pumpa, men så smører ny LHM nokk bedre enn den gamle.
ingkogni2 wrote:Ristingen jeg nevte i starten tror jeg kan være et motorfeste eller drivaksling. Ristingen oppstår kunn på 2. gir og litt på 3. gir, men forsvinner om man slipper gassen.
Ha også et blikk på høyde, akslinger med vinkel lager mer spetakkel.
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Nybakt XM-eier...

Post by Helge S »

citro1cx wrote:Det han vil ha svar på er:

Trenger tips om hvor man bestiller deler til noe slikt på nett...
Fjærbenet på ene siden forran virker som det sitter fast/går veldig tregt...
Søkke stiv på fjæringa på ene siden, og heller ikke veldig myk på den andre siden.
vibrasjon i girstanga ved pådrag i 2.giret, men det tror jeg enten kommer av det stive fjærbenet, eller kast i dekk/felg...
...og det har jeg allerede delvis svart på. Jeg mener fortsatt at for lavt gasskuletrykk er en mulig synder og burde sjekkes ut - helst ved å få noen til å måle kuletrykket.
Vibrasjon i girstanga tror jeg kan være drivaksling som er kilden til problemet, og da er det helst på høyre siden på XM. Motorfeste kan det kanskje også være, men jeg har mer tro på drivaksling. Dekk/hjul har jeg mindre tro på for da merkes det typisk også på rattet.
ingkogni2 wrote:Nå har jeg kjørt bilen noen dager, og funnet ut at fjærbenet er i orden. Tror heller at det er en/noen ventiler som her med Hydractiv'en å gjøre som ikke åpner for LHM som dem skal/stenger når dem ikke skal.... Henner av og til at den stivner på ene siden forran, men har inntrykk av at det er lenger og lenger mellom hver gang. Bilen har stått ganske lenge uten å bli kjørt, så kan kanskje ha satt seg...?
Kan jo være mye skitt i LHM systemet, men sjekk trykket i gasskulene. Det er minst 3 (muligens flere) i XM klubben som kan hjelpe deg med det og sikkert noen i CX klubben også.
ingkogni2 wrote:Ristingen jeg nevte i starten tror jeg kan være et motorfeste eller drivaksling. Ristingen oppstår kunn på 2. gir og litt på 3. gir, men forsvinner om man slipper gassen.
At det er mest utpreget når du gir gass mener jeg styrker teorien om drivaksling!
ingkogni2 wrote:Spedometeret og tankmåleren er ustabile. Begge har en tendens til å dette i bunn i tide og utide uavhengig av hverandre. Virker som spedometeret funker igjen om man slår oppå dasjbordet... Regner med det er en dårlig kontakt et sted... Hvordan tar man ut instrumentene?
Trøbbel med tankmåler og speedometer oppstår utvilsomt på enkelte XM. Mitt inntrykk ar at med tankmåleren er dette som oftest en dårlig kontakt ifm speddometerinnsatsen, men det hender også at problemet ligger i selve sensoren på den nedsenkede bensinpumpen i tanken. Tilsvarende problem på speedometer kan også ligge i speedometerinnsatsen (var tilfelle på min søsters XM), men der kan også et lite tannhjulgir på utgangen av gir kassen være synderen. De gangene jeg har hørt at XMister har løst problemet med speedometerinnsatsen har de enten gått over loddepunktene med loddebolt (det tar en del tid for det er mange punkter, men ble blant annet gjort på min søsters XM) eller byttet innsats (fra delebil/huggeri). På serie 1 XM synes jeg det er svært enkelt å ta ut speedometerinnsatsen - 2 små svarte plastpropper ut, 2 små skruer ut, et realt klask oppover i framkant av "hetta" over speedometerinnsatsen så kommer man til å koble fra ledninger og vire samt skru ut noen få skruer på innsatsen. På serie 2 er det litt mer tidkrevende/avansert, men det ligger en GjørDetSelv artikkel med full beskrivelse av prosessen på medlemssidene til XM klubben.
ingkogni2 wrote:Har prøvd å plokke ut blinklys/tåkelyset forran, men finner ikke ut hvordan. Instuksjonsboka siar at man skal påvirke klips A og trekke ut innsatsen, men jeg finner ikke noen A... :roll: .
På serie 1 XM (til og med 1994 modell tar man ut tåke/blink innsatsen bare med å trykke inn et klips ja, men på serie 2 fra 1995 er det mer tungvindt og du må skru ut minst et par tre skruer på baksiden av støtfangeren
ingkogni2 wrote:Så langt er jeg en kjempefornøyd nybakt XM-eier:)
Sjannsene for at du fortsetter å være fornøyd er enda større om du som medlem i XM klubben har tilgang til massevis av denne typen informasjon når det passer deg. Klubben selger også til tilnærmet kostpris egenutviklede pollenfilterholdere (finnes ikke pollenfilter originalt på XM), transistorer for å reparere styreboksen til hydraktiv fjæring (ikke så lett å få tak i disse) og flere andre nyttige ting. Måtte bare ha med litt reklame til slutt :lol:
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Nybakt XM-eier...

Post by Black Lemon »

Det er helt avgjørende å være medlem av disse klubbene når man har gamle biler. Jeg har vært medlem av både CX- og XM-klubben siden starten av begge klubbene og har hatt stor nytte av det. Det er alltid noen som har svar på de spørsmål jeg har og det er betryggende. Jeg er imponert over hvor mye kompetanse det befinner seg i disse klubbene.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply