Bompenge Norge!

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Bompenge Norge!

Post by jonsto »

Var en rundtur på nordre nordmøre sammen med Citroën venner sist lørdag. Vi kjørte fra Melland i Aure kommune via Kristiansund, Atlanterhavstunellen og Atlanterhavsveien til Bud hvor vi spiste middag. Så returnerte vi over Krifast. Det ble en tur på ca. 280 Km. Tilsammen kostet turen i fergebiletter og bompenger kr. 665,00!!
HEIA NORGE!

Mvh
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Bompenge Norge!

Post by pigland »

Med andre ord en god grunn til å holde seg unna Nordmøre. Og Trøndelag. Og Vestlandet. Og Oslofjorden. Og E18. Og E6. Og..... tja, hvilke veier kan man nyte bompengefritt nå tro? Det blir vel færre og færre av dem. Og folk er tilsynelatende fornøyd med det, ref. velgerguide på Aftenposten (50 % av dem som tok testen synes det er helt OK med bompenger) så det blir nok ikke noe politisk skifte med det første.

Jeg har tatt grep i egen stue, ved å la være å kjøre gjennom den siste bommen før jobb og heller gå noen få minutter, så slipper jeg de store utgiftene. Da er det lettere å måtte kjøre gjennom bom på fritida for å være med på gøye ting som LHM-kaffe m.m ;)

Men over 600 spenn for en liten utflukt er et rent ran. Noe av samme sum er vel mellom Bergen og Stavanger.

Look to Sweden.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Bompenge Norge!

Post by mads »

Til sammenligning er ferger på svenske riksveier en del av veinettet og -enn så lenge- uten egen avgift. Nå har felles goder i Folkhemmet fått noen kraftige bulker, får se hvor lenge 'hver sin egen lykkes smed'-tanken vinner valgene der
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Bompenge Norge!

Post by knut »

For et par år siden var jeg på en rundtur i Europa. Bertalte totalt ca.2,5euro for et par nye undersjøiske tuneller. Kom over Svinesund på returen. Innen 1,5 timer etter grensepassering hadde jeg betalt 105 kroner i bompenger.
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Bompenge Norge!

Post by knut »

Svinesundbrua hadde vært bompengefri hadde svenskene fått det som de ville, men i.o.m. at det var et felles prosjekt med nordmennene presset Norge på slik at det blei bompenger.
Post Reply