Opel DS5? Citroën Escalade?

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by jonsto »

mads wrote:
Black Lemon wrote:Opel er rimelige og greie biler for de som ikke er opptatt av at bilen skal være noe annet enn et trygt og pålitelig transportmiddel og ære være dem for det. Av og til skulle jeg ønske at jeg også kunne være slik. Tenk så enkel tilværelsen hadde vært da.
En Opel i drift heller enn 12 Citroën på låven..? ;D Hadde sikkert vært enklere, ja. Du er ikke den eneste som kan bli litt sliten av å skulle være sær :)
Skjønner ikke problemstillingen. ;-)
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by dagmatti »

Black Lemon wrote:Vanskelig å si hvor fornuftig den alliansen vil være, men allianser vil være helt nødvendig for å overleve i den stadig tøffere konkurransen i bilbransjen. Biler er jo i dag et høyteknologisk produkt som selges til en lav pris (jeg ser her bort fra avgifter i Norge). Den tiden da man kunne produsere en så spesiell bil som CX og selge den i over 1 mill eksemplarer over 15 år, er forbi. I dag forventer markedet nye biler minst hvert 7. år og om noen år vil man forvente nye modeller oftere. I USA hadde man nye modeller hvert år på 1950-tallet, mens vi i Europa pga. krigen måtte nøye oss med gamle modeller som ble produsert i 10-15 år. Volvo satte vel rekord med 140/240-serien som ble produsert fra 1966-1990.
Hei,

jeg skjønner godt hva du mener, og tror du kanskje har rett i mye. Men likevel noen kommentarer for å skape litt debatt: :)

1) Aliansen er nesten helt sikkert inngått kun for økt fortjeneste. PSA konsernet er veldig dyktige på motorkonstruksjon, spesielt diesel, og har vært det siden cx trd (turbo). De selger store mengder motorer, og det kan jo væåre åpenbare fordeler med alianser slik sett.

2) Biler har (alltid) vært høyteknologiske produkter. Det er ikke noe nytt idag, heller tvert om. Teknologi endrer seg hele tiden, og når den blir "allemannseie" er den ikke lengre avansert. :) Det har aldri vært enklere å lage biler, og det er også veldig lenge siden man hadde virkelig store nyvinninger innen bilindustrien. Det er noe av grunnen til at det kommer så mange modeller. Med dagens billige, enkle og pålitelige data og sensorteknologi trenger man ikke engang være flink til å designe hjuloppheng for å få en stabil bil!



-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by dagmatti »

Se her ja, da skal den første fabrikken legges ned. :)

http://e24.no/bil/peugeot-kutter-10-000 ... r/20249523


-m
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by n10516 »

Jeg har bare en reaksjon: Skrekk og gru.... :evil: :twisted: :!: :( :mrgreen:

Dette synes jeg er forferdelige fremtidsutsikter...
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by jonsto »

Har hatt tre Opler opp gjennom tidene. A Rekord, B Rekord og en Kadett (første typen med forhjulsdrift). Rustet minst like mye som CX. Skrudde ikke noe mindre på dem heller. Skal du ha noe du slipper å skru på så kjøp hest, ;-))

Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by n10516 »

Og skal du ha en skikkelig bil, skal du ligge langt unna Opel.... :evil: :twisted: :(

Jeg har aldri hatt Opel, men jeg har sittet i en. :evil: Jeg snekrer mykere seter på sløyden - av massivt tre! Nei takk, den slags "uavfjæret skrot skal jeg aldri ha! Den er nesten like komfortabel som en Solaris :( :twisted: buss (et lokalt problem her i Aurskog). Og måtte større makter forby at alliansen mellom PSA og GM blir mer enn det GM eier i dag. :evil:

Alle biler ruster - og alle biler krever vedlikehold (også hesten...) Og Citroën er ikke verre enn andre i så måte.

Nei, dette blir norgesmesterskap i grinete Smileys....


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by Kristian N »

Det var da voldsomt, Opel er jo bra de :D
Har en i stallen av type Corsa. Den har nå gått uproblematisk i de siste 5 åra :D
Rust? Jepp finnes på den også :(
Ikke noe bedre en andre biler :x

Den trolig eneste forskjellen mot Citroen,må vel være at man ikke kan sveve seg gjennom bilturen :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by rundgren »

Kristian N wrote:Det var da voldsomt, Opel er jo bra de :D
Har en i stallen av type Corsa. Den har nå gått uproblematisk i de siste 5 åra :D
Rust? Jepp finnes på den også :(
Ikke noe bedre en andre biler :x

Den trolig eneste forskjellen mot Citroen,må vel være at man ikke kan sveve seg gjennom bilturen :mrgreen:

Corsa? Grusom bil - ble utsatt for en dame med en sånn i sitt eie for en tolv års tid siden. Måtte kjøre '86 Corsa til jobb. Det var et slit. Fikk b.l.a motorstopp under Sinsen-krysset i rushet og lagde kø til Ullevål...
Husker at varmeregisteret ikke var kobla til dysene i midten, og ingen av dysene gikk an å lukke helt. Siden jeg er rimelig høy hadde jeg kneet rett foran dysene, så om vinteren var jeg god og varm på venstre kne og iskald på høyre. Ble så stiv i kneet at jeg nesten ikke kom meg ut av bilen.
Sittestillingen var også forjævlig, og rattet var ikke sentrert i forhold til førersetet.
Det var en 1.2S, så dau som en campingbil av billigste merke. Kjøregenskapene var også selvfølgelig elendige, bremsa skjeivt gjorde den også.
Har aldri hatt noen gode opplevelser med Opel. Skal det være bil i den sjangeren der så tar jeg heller en Ford.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply