Opel DS5? Citroën Escalade?

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by fido »

Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by givretto »

Leste kun overskriften jeg, og holdt på og spy.
HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLLLP!

:shock:
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by Black Lemon »

Vanskelig å si hvor fornuftig den alliansen vil være, men allianser vil være helt nødvendig for å overleve i den stadig tøffere konkurransen i bilbransjen. Biler er jo i dag et høyteknologisk produkt som selges til en lav pris (jeg ser her bort fra avgifter i Norge). Den tiden da man kunne produsere en så spesiell bil som CX og selge den i over 1 mill eksemplarer over 15 år, er forbi. I dag forventer markedet nye biler minst hvert 7. år og om noen år vil man forvente nye modeller oftere. I USA hadde man nye modeller hvert år på 1950-tallet, mens vi i Europa pga. krigen måtte nøye oss med gamle modeller som ble produsert i 10-15 år. Volvo satte vel rekord med 140/240-serien som ble produsert fra 1966-1990.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by fido »

Black Lemon wrote:I USA hadde man nye modeller hvert år på 1950-tallet, mens vi i Europa pga. krigen måtte nøye oss med gamle modeller som ble produsert i 10-15 år. Volvo satte vel rekord med 140/240-serien som ble produsert fra 1966-1990.
Ahem! ;-)

Image
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by Black Lemon »

Beklager - selvsagt ble både 2CV og VW type 1 produsert lenger enn Volvo 140/240-serien, men begge disse var jo på mange måter en form for kultbiler som egentlig ikke hadde konkurrenter. Volvoen derimot var jo en typisk A4-bil med mange konkurrenter.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by pigland »

Man må heller ikke glemme Hindustan Ambassador som produseres enda, med verktøyet som ble sendt fra England i 1958. Hvis man er rundhåndet kan man plusse på et par år til, for forgjengern Morris Oxford III kom i 1956.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by rundgren »

Ser ut til at pengefolkene synes at dette er en like dårlig idé som meg:
http://www.thetruthaboutcars.com/2012/0 ... into-junk/

Visdomsord fra Moody's: "The cost of implementing the alliance will hurt Peugeot’s earnings in the short term, the agency warned, and cooperation may not produce the savings expected later. "Moody’s notes that past mergers and alliances in the automotive industry have often not resulted in the anticipated competitive advantage and improved performance,""
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by rundgren »

pigland wrote:Man må heller ikke glemme Hindustan Ambassador som produseres enda, med verktøyet som ble sendt fra England i 1958. Hvis man er rundhåndet kan man plusse på et par år til, for forgjengern Morris Oxford III kom i 1956.
Både denne, 2CV og VW type1 er vel å regne som kuriositeter og unntak.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by mads »

Var det ikke samme gjengen som fikk kroken på døra til SAAB? Tok ikke såå lang tid. Dystert.
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by pigland »

rundgren wrote:
pigland wrote:Man må heller ikke glemme Hindustan Ambassador som produseres enda, med verktøyet som ble sendt fra England i 1958. Hvis man er rundhåndet kan man plusse på et par år til, for forgjengern Morris Oxford III kom i 1956.
Både denne, 2CV og VW type1 er vel å regne som kuriositeter og unntak.
Kuriositet og unntak fra hva? Spør du meg er dette viktig brikker i bilhistorien. I motsetning til mursteinsklumpen 240.

Mads: Hvis en anonym kommentar stemmer fra linken til rundgren, så ville jeg heller sjelve i buksene hos Opel..
maybe this will allow GM to practically starve/shut down Opel and Vauxhall, reduce capacity, and still maintain access to competitive European-developed platforms and technologies (really Opel’s only valuable asset). Between GM Daewoo and Peugeot, GM could still outsource most mass market FWD platforms.
I så fall vil det bli et kiss-and-goodbye for Citroen til Opel..
Opels historie på bilnorge.no wrote:
Fords fremste disippel i Europa var franskmannen André Citroën, som hadde fått voldsom sving på bilfabrikken sin på sensasjonelt kort tid ved å adoptere Fords produksjonsprinsipp. Nå ville Opel være først i Tyskland.

Men de nøyde seg ikke med å kopiere Fords produksjonsmåte, de kopierte også Citroëns lille folkebil 5 CV -selv om Opel tegnet hele bilen på nytt med masse dimensjonsendringer og noen få detaljavvik, som 12V el-anlegg mot Citroëns 6V.

Mens Citroën 5CV populært ble kalt ”sitronen” fordi så mange av dem var gule, ble Opels 4/12 kalt Laubfrosch eller ”løvfrosken” fordi de oftest var grønne.

Etter at publikums nysgjerrighet først var tent, rullet omsetningen fortere og fortere, godt hjulpet av Opels vidt forgrenede forhandlernettverk, lave delepriser og Tysklands første fastpriser på verkstedreparasjoner. Citroën føyk selvsagt i taket over den frekke modellplagieringen og kjørte sak mot Opel, men tapte fordi ingen deler fra det ene merket passet til det andre.
Tiden vil vise. Er mer bekymret over manglende satsing på hydraulisk fjæring enn om merket overlever eller ei.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by rundgren »

pigland wrote:
rundgren wrote:
pigland wrote:Man må heller ikke glemme Hindustan Ambassador som produseres enda, med verktøyet som ble sendt fra England i 1958. Hvis man er rundhåndet kan man plusse på et par år til, for forgjengern Morris Oxford III kom i 1956.
Både denne, 2CV og VW type1 er vel å regne som kuriositeter og unntak.
Kuriositet og unntak fra hva? Spør du meg er dette viktig brikker i bilhistorien. I motsetning til mursteinsklumpen 240.
Markedsføringsmessige kuriositeter, mener jeg. Ikke konstruksjonsmessige, nødvendigvis. Det må sies å være et unntak, og noe som neppe kommer til å skje igjen, at en sånn enkel bil selges i et såpass stort antall og over så lang tid. Eller, kanskje ikke, hvis Tata får sving på ting i India kan det hende de kommer opp med en folkebil som vil holde seg i 30 år der borte..? Men i Vesten så tviler jeg, med mindre det skjer noe dramatisk (økonomisk kollaps.)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by rundgren »

mads wrote:Var det ikke samme gjengen som fikk kroken på døra til SAAB? Tok ikke såå lang tid. Dystert.
Jo, men PSA har vel en helt annen størrelse enn SAAB, som virkelig var en lilleputtprodusent. De hadde dessuten visstnok tapt 20-30000 svenske kroner på hver eneste bil ut av samlebåndet siden 9000-tida, og PSA gjør det vel en hel del bedre enn som så. Tror og håper dette ikke er særlig sammenlignbart.
Ser kanskje at GM får noe ut av dette (selv om de jo har Opel allerde..), men hva PSA driver med skjønner jeg egentlig ikke.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by Black Lemon »

Hindustan Ambassador blir nok neppe min neste bil, men her lærte jeg noe nytt at denne bilen fortsatt produseres. Alliansen PSA og GM er nok en allianse som nok ikke umiddelbart appellerer til oss Citroënister. Jeg disponerte (jeg skriver disponerte da jeg ikke eide denne bilen selv, og det sier jo noen om mine preferanser) en Opel Kadett de første 10 år av min kjøremessige karriere fra jeg var 18-28 år. På min 28-årsdag ble det overgang fra 1980-modell Opel Kadett til 1986-modell Citroën CX 25 GTi Turbo, min første egenkjøpte bil som jeg heldigvis har ennå og koste meg med senest i dag. Jeg må ile til å innrømme at jeg aldri kunne få det samme forhold til en Opel eller noe annet for den saks skyld. Ikke det at Opel er noen dårlig bil, tvert i mot. Opel er rimelige og greie biler for de som ikke er opptatt av at bilen skal være noe annet enn et trygt og pålitelig transportmiddel og ære være dem for det. Av og til skulle jeg ønske at jeg også kunne være slik. Tenk så enkel tilværelsen hadde vært da.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by fido »

rundgren wrote: men hva PSA driver med skjønner jeg egentlig ikke.
PSA gjør nok dette for å få friske dollar inn i en skrapa kasse. Vet ikke hvor ille det faktisk er, men har inntrykk av at det ikke akkurat har vært munter plystring i gangen til økonomisjefen det siste året.. Men det hadde jo vært litt kult hvis Volt II kom med løve og chevroner i grillen i stedet for runding med lyn på.
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Opel DS5? Citroën Escalade?

Post by mads »

Black Lemon wrote:Opel er rimelige og greie biler for de som ikke er opptatt av at bilen skal være noe annet enn et trygt og pålitelig transportmiddel og ære være dem for det. Av og til skulle jeg ønske at jeg også kunne være slik. Tenk så enkel tilværelsen hadde vært da.
En Opel i drift heller enn 12 Citroën på låven..? ;D Hadde sikkert vært enklere, ja. Du er ikke den eneste som kan bli litt sliten av å skulle være sær :)
Post Reply