Komfortabel dagligbil

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Micsat
Posts: 38
Joined: Sat 16 Jan, 2010 23:46
Location: Snertingdal

Komfortabel dagligbil

Post by Micsat »

Jeg er i tenkeboksen når det gjelder hva som skal bli min neste dagligbil. Kjører pt. en Xantia HDi med komfort kuler som jeg synes gir god kjørekomfort og med en økonomisk motor med gode fartsressurser selv om bilen i seg selv ikke får frem de helt store følelsene. Den har nå behov for litt tilsyn, men ambisjonene er å få den gjennom den forestående EU-kontrollen for å prøve å få den til å vare i 2 år til. Hva som kommer etter dette er noe uklart. Alternativene som vurderes er som følger:

XM Turbo D (2.1, alt. 2,5) - har tidligere hatt en 2.1 som jeg likte veldig godt. Ønsker en personbil, men utvalget er magert og kjørelengdene er gjerne høye. Gir følelse av å gjøre en mere påkosted bil enn Xantia. Erfaringen er at den tåler lange kjørelengder bedre enn Xantia'en.

C6 - et helt annet prissegment, men også en helt annen bil. Mulig å importere en 2,2 HDi med manuell kasse til ca. 250.000,- med kjørelengde under 100.000km. Komfortabel og unik. Nesten i overkant å ha som dagligbil.

Xantia 2,0 HDi - Grei med comfort kuler, men ikke så mye mere. Noe å velge blandt, men gjerne lange kjørelengder.

C5 - aldri kjørt, men synes ikke den er spesielt interessant.

C5 II - tja. Ikke kjørt, men bare prøvesittet. Komfortabel?

CX - 25Tri'en (foreløpig uregistrert) kan brukes om sommeren, men er evt. bare et supplement til noe annet. Ikke direkte billig i drift.

Har egentlig mest lyst på en XM 2.1 TurboD, serie II, men det er ikke lett å få tak på. Import er en mulighet, men det må da bli med alternativ avgiftsberegning. Ellers blir det i dyreste laget. Finnes av og til noe i Sverige og Tyskland med akseptabel kjørelengde og pris.

Annet? Synspunkter?
MVH

Michael

C6 3.0 HDi, CX 25 TRi, GSA X3, 2CV, 2xBX 16V, BX 14E, BX 14TE, BX 16TZi, 2xXM TurboCT, Xantia HDi, 3x NSU Ro80
IngolfC6
Posts: 52
Joined: Thu 02 Jun, 2011 00:34

Re: Komfortabel dagligbil

Post by IngolfC6 »

Hei Michael!

Har du vurdert C4 Grand Picasso, med luftfjæring? Selv kjørte jeg en slik i noen år, og var superfornøyd, både med kjørefølelsen og den praktiske nytten. Selvsagt ikke det samme som en hydractive bil, men god og komfortabel likevel. Og velutstyrt, sammenlignet med mange konkurrenter.

Har også hatt den første C5 utgaven, den var absolutt også meget bra på alle måter.

For min del, tenker jeg at vinningen går opp i spinningen i mange tilfeller, om man velger en eldre modell som bruksbil. Billigere i innkjøp ja, men ofte uforholdsmessig dyr å holde i drift nå det kommer til stykket. En bil som er utviklet på 2000 tallet er nok i mange tilfeller bedre egnet som bruksbil, selv om man mister en del av den særegne opplevelsen som eldre Citroën modeller har. Alt avhenger av hva som er viktig for deg til din bruk.

Lykke til!

Ingolf
2007 C6 2,7HDi Exclusive
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Komfortabel dagligbil

Post by rundgren »

Micsat wrote: Har egentlig mest lyst på en XM 2.1 TurboD, serie II, men det er ikke lett å få tak på. Import er en mulighet, men det må da bli med alternativ avgiftsberegning. Ellers blir det i dyreste laget. Finnes av og til noe i Sverige og Tyskland med akseptabel kjørelengde og pris.

Annet? Synspunkter?
Syns du skal finne deg en fin XM i og importere på alternativ beregning, og kjøre CX om sommeren :-)
Hvis du dropper diesel-kravet, blir det vel en del mer å velge i? Med mindre du kjører veldig langt, ville jeg vurdert drivstoffnøytralitet hvis jeg var deg.
Hvis du liker så myke biler som Xantia med comfortkuler, så tror jeg ikke det finnes noe nytt som matcher (eller?).
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Komfortabel dagligbil

Post by citro1cx »

enig i siste innlegget. Xm går for tiden på billigsalg fordi folk vil bli kvitt bilene sine. Dette er egentlig det mest gunstige innslagspunktet for den som vil ha seg en blivende større Citroenklassiker til gibortpris, og samtidig kjøre på 1. klasse hva komfort og kjøreegenskap angår. En godt vedlikeholdt serie 2 xm til 10-15 lapper er XstreMt mye bil for pengene :D
Litt over middels interessert i Citroën cx!
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Komfortabel dagligbil

Post by mads »

IngolfC6 wrote:Alt avhenger av hva som er viktig for deg til din bruk.
Jeg tror alle med et forhold til bil lurer på dette. Personlig tror jeg en velbrukt Berlingo eller Opel hadde vært tingen til daglig handlebil, men så er det en liten kilometer til butikken og det meste kommer hjem på sykkel.

Med godt vedlikehold kan man sikert ha morsommere bil til tur og lengre bruk også i saltsøla på vinteren, men det blir en vurdering av innsats/utbytte. Biler som er ute i det vi har på veiene på østlandet om vinteren blir borte, nye og gamle, uansett hva du gjør for og med dem.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Komfortabel dagligbil

Post by pål »

Kan med hånden på hjertet anbefale Xantia som dagligbil , du får de som bensin og diesel i flere varianter , som stasjonsvogn og personbil. Kvalitetsmessig tror jeg det er det beste Citroen noensinne har laget. Ett fint vedlikeholdt eksemplar får du kastet etter deg , nesten gratis :)
har masse Citroèn:-)
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Komfortabel dagligbil

Post by Helge S »

pål wrote:..., du får de som bensin og diesel i flere varianter , som stasjonsvogn og personbil.
Det tror jeg nok Micsat allerede vet mye om, men litt repetisjon/oppsummering skader vel ikke :D
pål wrote:Kvalitetsmessig tror jeg det er det beste Citroen noensinne har laget. Ett fint vedlikeholdt eksemplar får du kastet etter deg , nesten gratis :)
Xantia har hatt grei kvalitet ja, men det har vært en del feil på noen av de også. Vi hadde en 96 2,0i 16v i familien noen år og kjenner godt til Xantia. Men jeg for min del synes setene og sittekomfort/sittestilling er mye dårlig i Xantia i forhold til eksempelvis XM. Jeg satt også bedre i min CX enn i Xantia.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Komfortabel dagligbil

Post by rundgren »

Her har du en fin XM 2.1 Exclusive med lav km., som vel er akkurat det du egentlig har lyst på?
http://www.retrogarage.dk/citroen/XM_2_ ... 96.12.html
Siden dette er firma, kan det godt hende du får de til å trekke fra dansk mva. Da blir prisen i så fall rett over 50 tusen NOK før engangsavgift. Med alternativ beregning ender du kanskje opp på 80-90 tusen?
Ja, det er høyt i forhold til det andre XMer går for i Norge. Men denne har gått såvidt over hundre tusen, ser velholdt ut, og du kjøper av en spesialist-forhandler...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Micsat
Posts: 38
Joined: Sat 16 Jan, 2010 23:46
Location: Snertingdal

Re: Komfortabel dagligbil

Post by Micsat »

Stopp og belegg. Man har ikke havnet på Citroen sporet for å kjøre Opel. Bakgrunnen er selvfølgelig at man ønsker å ferdes komfortabelt og det er ikke annet enn hydrauliske Citroen'en som kan tilby (innenfor rimlighetens grenser mht pris).

Bor på landsbygda og kjører 25-30.000km pr. år så diesel er absolutt å foretrekke både mht. driftutgifter og også effekt i mellomregisteret. Bensin alternativet til en XM diesel må bli en Turbo CT får å få nær det samme mellom registret, men da blir forbruket for rundt 1l/mil og da snakker man om en ekstrakostnad for drivstoff på 15.000,-/år.

Synes også det jeg har hatt av XM har taklet de dårlige veiene bedre enn Xantia'en. der alt av foringer og opphengskuler i forstillingen har vært skiftet på de drøyt 100.000 km jeg har hatt bilen (150.000 - 260.000 km). I tillegg har det sveist dørhengsel, byttet rattaksel, byttet reimskive med svingningsdemper på veivakselen, rep. av flere hydr. rør og nå rep. av lekasje på fjæringsylindre bak. En dagligbil må være pålitelig og helst ikke ha behov for større reparasjoner utover normalt vedlikehold.

Denne XM 2.1 Turbo D er til salgs i Hamburg (og har vært det en stund) og kan typisk være et alternativ.

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ci ... res=EXPORT

Er det forresten noen som har foretatt privat import fra Tyskland og kjenne prosedyren? Spesielt dette med å få bilen ut av Tyskland.
MVH

Michael

C6 3.0 HDi, CX 25 TRi, GSA X3, 2CV, 2xBX 16V, BX 14E, BX 14TE, BX 16TZi, 2xXM TurboCT, Xantia HDi, 3x NSU Ro80
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Komfortabel dagligbil

Post by citro1cx »

hvorfor styre med import fra tyskland når man gjør de beste kjøpene her hjemme? alternativ tollbehandling kan man komme godt ut av rent økonomisk, men det forutsetter at "vanlig" toll først er betalt inn, og så søker man om å få refundert. Mye utgifter blir det også med hensyn til transport av bilen hjem. Følg heller med på finn.no og autodb så vil nok drømmebilen dukke opp. sjekket nettopp xm kategorien, og ser det ligger 2 136 hk bensinere der med rundt 160000 km på klokka. Dette kan vel betegnes som lavmiler i xm forstand. :)

miscat: før du går i gang med en importprosess av en ikkeveteran, vil jeg anbefale deg å les dette og sett deg inn i prosessen. viewtopic.php?f=1&t=3832&hilit=import&start=15
Litt over middels interessert i Citroën cx!
IngolfC6
Posts: 52
Joined: Thu 02 Jun, 2011 00:34

Re: Komfortabel dagligbil

Post by IngolfC6 »

Michael, jeg har noe erfaring fra import fra Tyskland. Både min nåværende C6 har jeg tatt inn derfra personlig, samt en tidligere bil og en ny motorsykkel.
Prosessen er absolutt ikke noe å bli skremt over. Det enkleste er i grunnen prosessen i Tyskland, og kjøper man av forhandler, kan disse i noen tilfeller hjelpe til med å skaffe tollskilter osv.

Det mest tungvinte, er prosessen i Norge. Et par besøk hver, til både tollvesenet og biltilsynet må til. Men ikke uoverkommelig. Ved å bruke importkalkulatoren til toll.no, har man full oversikt over økonomien i prosjektet. Transporten løses vel aller enklest ved å bruke fly/tog til kjøpssted, og så kjøre hjem selv.

Ta kontakt om du har behov for tips angående den praktiske biten.

Ingolf
2007 C6 2,7HDi
Post Reply