Herlig gammal oljeskiftsak

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Herlig gammal oljeskiftsak

Post by rundgren »

Kom over denne saken på Shell i Grimstad sentrum.

Image
Image

Aldri sett noe slikt før... Men det virker jo gresselig praktisk, hvorfor gikk disse av moten tro?
Ut fra listen over biler, så er denne saken ca. like gammel som meg - slutten av 70-tallet, begynnelsen av 80-tallet.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Herlig gammal oljeskiftsak

Post by mads »

Herlig! Pre-CX-oljesuger ;) Ble de droppa fordi gørra gjerneligger på bunn i olja og ikke alt kom med opp?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Herlig gammal oljeskiftsak

Post by jonsto »

mads wrote:Herlig! Pre-CX-oljesuger ;) Ble de droppa fordi gørra gjerneligger på bunn i olja og ikke alt kom med opp?
Sannsyneligvis. Samt at det som regel sitter en magnet på oljepluggen som bør rengjøres.
På innenbords båtmotorer er det gjerne opplagt med rør ned i bunnen av sumpa. På noen er det satt inn ei slangekobling med slange der tappepluggen er. I andre enden er det en kobling med plugg. Kunne jo gjøre noe slikt. Fast slangen på innerskjermen og slipp den ned og ta den fram på siden eller forran bilen når du vil tappe. :wink:
Mvh
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Herlig gammal oljeskiftsak

Post by pigland »

Kjenner til eieren av stasjonen, de er familie langt uti. Mercedes har jeg hørt har sluttet med tappeplugger, og bruker dette prinsippet på nye biler. Men jeg antar de er konstruert slik at all olja blir med opp :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Herlig gammal oljeskiftsak

Post by rundgren »

pigland wrote:Kjenner til eieren av stasjonen, de er familie langt uti. Mercedes har jeg hørt har sluttet med tappeplugger, og bruker dette prinsippet på nye biler. Men jeg antar de er konstruert slik at all olja blir med opp :)
Morsomt! Vi måtte inn i byen fra E18 for å finne en skikkelig, betjent bensinstasjon når niesa spydde i baksetet (gledene med unger på tur, glad jeg ikke kjørte CX akkurat da :-)
Godt at ikke alt har blitt selvbetjent eller rein 7/11.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply