Jaguar begravelsesbil

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Jaguar begravelsesbil

Post by Black Lemon »

Jeg så en nydelig begravelsesbil i dag basert på Jaguar XF. Glassoverbygget bak var meget lekkert og jeg tenkte straks på om man kunne gjøre noe lignende med C6. Nå er det kanskje slik at begravelsesbiler ikke har samme krav til sikkerhet da de jo som oftest kjører i lave hastigheter. Jeg snakket med vedkommende begravelsesagent som fortalte at de hadde to stykker. Av skiltet kunne jeg se at bilen var splitter ny.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Jaguar begravelsesbil

Post by citro1cx »

Black Lemon wrote:Nå er det kanskje slik at begravelsesbiler ikke har samme krav til sikkerhet da de jo som oftest kjører i lave hastigheter.
skulle forundre meg stort hvis det er slik, særlig med tanke på at når noen dør et stykke fra der de skal begraves, må de hentes i bårebil, og eventuelt fraktes til den siste hvile. Dessuten tror jeg arbeidsmiljøloven gjelder her for de som skal kjøre bårebilen.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Jaguar begravelsesbil

Post by jonsto »

Kravet til sikkerhet mm er nok akkurat det samme som for andre biler. Avgiften derimot er en helt annen. Derfor var det en stund privatpersoner som importerte dyre biler og kjørte rundt i noen år med et kors på taket. Jaja, hver sin lyst. Men det ble selfølgelig satt en stopper for det. Staten liker ikke å bli lurt. :mrgreen: :mrgreen:
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Jaguar begravelsesbil

Post by Black Lemon »

Det som var spesielt elegant med denne løsningen, var de store bakvinduene til det forhøyede taket. Det så ikke ut som om den konstruksjonen ville tåle en velt, men det kan jo være den er sterkere enn den ser ut. Dersom jeg ser den igjen, skal jeg ta en bilde.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply