En snev av Citroen

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

En snev av Citroen

Post by Prestige1 »

Denne har både Diravi og hydropnevmatisk fjæring. Eneste ankepunktet måtte i så fall være prisen. Men hvis de ringer fra Norsk Tipping med beskjed om 10 mill eller deromkring, så kanskje den blir min.

http://www.carandclassic.co.uk/car/C249603
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: En snev av Citroen

Post by gopp »

Sjelden sak dette!

Den eneste Maserati som noen gang er levert med forhjulstrekk. Teknisk sett er bilen en SM, men siden den er tyngre enn opphavet er ytelsen deretter.
Bilen er designet av mesteren selv, Marcello Gandini, mannen bak Lamborghini Miura, Countach, Jarama, Urraco, Espada, Iso Lele, Maserati Khamsin, Shamal, Lancia Stratos, Fiat X1/9, Citroen BX, BMW 5-serie (E12, den første). I tillegg har han tegnet noen prototyper som er utrolig flotte, slik som Alfa Romeo Carabo. I juni får jeg anledning til å hilse på mesteren selv, noe jeg gleder med stort til.

Citroën hadde fullt eierskap i Maserati da Quattro Porte II ble designet, og totalt 12 eller 13 prototyper ble konstruert. Denne som er til salgs er den eneste som ble helt ferdig til å brukes, men det finnes en til i Tyskland som også har vært kjørt. Det er også interessant at sjefsingeniøren Giulio Alfieri hos Maserati var den som ønsket å bruke den fantastiske hydraulikken fra Citroën i sine konstruksjoner, og ikke som alle onde tunger har hevdet, noe Citroën påtvang Maserati. Alle modellene som ble konstruert fra Citroën overtok i -67 (mener jeg det var) til -74 (året CX ble lansert, og Citroën gikk dukken) hadde LHM bremser. Khamsin fikk også tannstang fra SM med Diravi, og er en fryd å kjøre med denne kombinasjonen av LHM bremser, clutch og styring.

Virkelig synd at forholdet mellom Citroën og Maserati sprakk, for de samarbeidet godt og laget noen fantastiske biler sammen.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Re: En snev av Citroen

Post by Prestige1 »

Takk for flott informasjon om denne fantastiske bilen og dens opphav!!!!
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
Post Reply