SD1 prøvekjøring

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

SD1 prøvekjøring

Post by Black Lemon »

Jeg har alltid likt Rover SD1 fra første stund jeg så den da den kom i 1977 som 78-modell. Den er utseendemessig ikke så ulik CX og de ble jo utviklet samtidig. Likevel er de teknisk svært forskjellige. Rover'n er bakhjulsdreven og teknisk konvensjonell med en "liten" V8 motor på 3,5 liter som opprinnelige kom fra Buick. I dag er det flere i England som har oppgradert til både 4,6 og 5,3 og da røsker det godt. Da det nå ligger en 86-modell til salgs på finn, måtte jeg stikke en tur og se på den. Jeg har kjørt SD1 før. Det var høsten 1990, kun et halvt år etter at jeg kjøpte CXen min. Jeg hadde lyst på den også - en sølgrå Vitesse med 190 hk og rå lyd, men jeg hadde ikke penger nok. Nå kjørte jeg en Vanden Plas med 155 hk forgasser og automatgear. Det er langt tregere en Vitessen som har injection og manuelt gear. I motsetning til CX-turboen, liker disse motorene turtall og hviner til deg ved rundt 5000 omdr. Eieren av den sorte Vanden Plasen hadde sist høst kjøpt en sølvgrå Vitesse som han hadde lett etter i 5 år. Det er vanskelig å finne gode slike med venstreratt.

Det er jo sjelden jeg kjører noe annet enn CX og XM og det som overrasket mest, var hvor hardt jeg måtte bremse. En ting jeg merket meg var at jeg likte godt å kjøre bakhjulstrekk. Det virket som om styringen var langt roligere enn hva som er tilfellet når man kjører en kraftig forhjulsdrevet bil. Jeg må nok holde meg unna BMW etter dette.

Her er den, med CXen min i bakgrunnen:

Image
Last edited by Black Lemon on Fri 13 Jul, 2012 20:36, edited 1 time in total.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: SD1 prøvekjøring

Post by givretto »

Helt enig, flotte å se på, de Roverne. Men en CX Turbo med Diravi drar vel ikke i rattet...? Andre, kraftige forhjulsdrevne biler uten Diravi helt sikkert, men...8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: SD1 prøvekjøring

Post by Black Lemon »

givretto wrote:Helt enig, flotte å se på, de Roverne. Men en CX Turbo med Diravi drar vel ikke i rattet...? Andre, kraftige forhjulsdrevne biler uten Diravi helt sikkert, men...8)
Nei, CXen drar ikke i rattet, men det var likevel en svært anderledes opplevelse å kjøre bakhjulstrekk enn det jeg kunne huske. Det er lenge siden jeg kjørte bakhjulstrekk og opplevde blant annet med en BMW 325i Cabriolet som en venn av meg eide på slutten av 80-tallet at det var nifst glatt på våt vei. Den slang ut hekken for ingenting. Nå var det tørre veier (utrolig nok) da jeg kjørte Roveren inn og ut Sørkedalen, en vei jeg kjører mye med CXen, og med Roveren fikk jeg en følelse av at jeg ble skjøvet inn og ut Sørkedalen og hjulspinn ble det ikke noe av. Støtdemperne bak var dårlige og det knaket i foringer foran, men den var overraskende lett og deilig å kjøre og ikke minst sitte i. Det futuristiske dashbordet er også noe jeg liker godt. I likhet med et velkjent problem på CX, var flere av de elektriske funksjonene i bilen ute av drift, muligens pga. dårlig kontakt i bryterne.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: SD1 prøvekjøring

Post by givretto »

Javel. Men nå vil jeg jo tro at BMWen med manuell var vesentlig mer livlig enn Rovern med automat, da... Har jo prøvd en del eldre amerikanere med store åttere og automat, samt endel 80-talls og nyere BMWer, med og uten automat. Vesentlig vanskeligere å få det til å slippe på amerikanerne, gitt, til tross for store, sterke åttere og en haug med hester - på papiret... Min erfaring er at 250 tyske hester er noe helt annet enn 250 amerikanske, de sistnevnte føles mer som 125, maks... Nå er jeg kanskje helt på jordet når jeg sammenligner Roveren med amerikanske biler, men det er i første rekke motoren jeg tenker på. Og såvidt jeg har skjønt/husker, er det en Buick-motor...? 8)

PS

Når har du tenkt å komme på LHM-kaffe? :wink:
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: SD1 prøvekjøring

Post by Black Lemon »

Ja det er en Buick-motor i Roveren og den har i Vanden Plas utgaven kun 155 hk. Først med Vitesse-utgaven med 190 hk og manuelt gear, ble det skikkelig sprut i sakene med 0-100 km/t på 7,3 sekunder. Roveren er teknisk konvensjonell og det er nok ikke vanskelig å få vesentlig mer futt i motoren, og med bakhjulstrekk og manuelt gear er det vel eventuelt clutchen som må forsterkes. Jeg kunne gjerne tenkt med en fin Vitesse og tatt turen til England og JE Engineering for mer futt.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: SD1 prøvekjøring

Post by givretto »

Hvor er "liker"-knappen? 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: SD1 prøvekjøring

Post by jonsto »

Skulle jeg hatt noe annet enn CX, måtte det bli Engelsk. ;-)
Men da er det kun denne som teller!

Image

Jaguar XJ 12 Saloon :D :D
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: SD1 prøvekjøring

Post by n10516 »

:D :D :mrgreen:


Hilsen Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply