Elektromagnetisk stråling i el og hybridbiler

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Elektromagnetisk stråling i el og hybridbiler

Post by Helge S »

Enig med sistnevnte taler/forfatter: "citro1cx" :D

Dette er interessant og relevant i et bilforum. Jeg har også sett sammenligning av målte felt i hybridbilder og helt vanlige fossile biler og i de to linkene jeg kopierte inn tidlig i tråden er det link videre til EN slik undersøkelse. Der er faktisk noen fossilbiler større "verstinger" mht felt i kupeen enn hybridbilen som er målt!
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Elektromagnetisk stråling i el og hybridbiler

Post by Black Lemon »

Jeg husker da jeg var barn og ofte bilsyk, hadde min far en rem under bilen ned til bakken som skulle motvirke statisk elektrisitet. Om dette virket, fikk jeg vel aldri helt følelsen av. Det hjalp kanskje på statisk elektrisitet, men ikke på bilsyken.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Elektromagnetisk stråling i el og hybridbiler

Post by mads »

Black Lemon wrote:Jeg husker da jeg var barn og ofte bilsyk, hadde min far en rem under bilen ned til bakken som skulle motvirke statisk elektrisitet. Om dette virket, fikk jeg vel aldri helt følelsen av. Det hjalp kanskje på statisk elektrisitet, men ikke på bilsyken.
Jeg tror det er helt åpenbart at den har vært montert feil vei... 8)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Tesla S spotting

Post by rundgren »

n10516 wrote:Jeg beklager, Rundgren.

Dette er et bilforum for CX, jeg kom med en bemerkning i forhold til Tesla og magnetfelt.

Å diskutere stråling her, oppfatter jeg som på trynet. Og dine synspunkter skal få lov til å ha i fred for meg. Du provoserer meg kraftig og jeg vil på det sterkeste anbefale deg å tenke gjennom hva du sier og på hvilken måte du tramper på mennesker som beviselig (det er nok doble blindtester til at DET er å betrakte som bevist, du benekter vel ikke det og?) er blitt syke av høy- eller lavfrekvente elektriske felt - eller på hvilken måte du også tramper på det arbeidet jeg gjør og mine kunder for den del. :twisted: :evil:
Det finnes _ikke_ seriøse, vitenskapelige doble blindtester som beviser at noen mennesker noensinne er blitt syke av ikke-ioniserende elektromagnetisk stråling. Hvertfall ikke i nærheten av de mengder som man blir utsatt for i hverdagen.
Det er således umulig å definere deg som annet enn en kvakksalver.

Jeg tramper på det jeg mener fortjener å trampes på - og er det noe jeg mener er skadelig og forkastelig så sier jeg fra. Alternativbransjen og dens kvakksalvere fortjener så absolutt å trampes på, og jeg driter i om jeg blir upopulær - denne saken er for viktig til å la folks følelser komme i veien for fakta.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Elektromagnetisk stråling i el og hybridbiler

Post by rundgren »

For de som er interessert er den en god gjennomgang av forskjellig forskning på feltet i denne bloggposten: http://tjomlid.com/2011/06/11/el-overf% ... -realitet/
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Elektromagnetisk stråling i el og hybridbiler

Post by rundgren »

Black Lemon wrote:Jeg husker da jeg var barn og ofte bilsyk, hadde min far en rem under bilen ned til bakken som skulle motvirke statisk elektrisitet. Om dette virket, fikk jeg vel aldri helt følelsen av. Det hjalp kanskje på statisk elektrisitet, men ikke på bilsyken.
Hehe, husker disse. Var vel like effektive mot bilsyke som de magnetiske armbåndene mot sjøsjuke (og det meste annet) som man fikk fra SELECT-katalogen på 90-tallet.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Elektromagnetisk stråling i el og hybridbiler

Post by jonsto »

Skal ikke uttale meg om bilsyke, for det har jeg aldri vært plaget av, men at disse båndene hjalp mot statisk elektrisitet er helt sikkert. Hadde en bil engang der jeg måtte holde i døra når jeg satte foten på bakken. Gjorde jeg ikke det smalt det en gnist mellom fingeren og dørhåndtaket når jeg skulle lukke døra. Satte på en slik reim, og problemet forsvant.
Mvh
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Elektromagnetisk stråling i el og hybridbiler

Post by Helge S »

.
Ja da er det vel grundig undersøkt og konstatert at det IKKE er farlig høy feltstyrke i elektriske biler!

http://bil.adressa.no/bil/article54478.ece#.Um_52V_KxaR
.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Re: Elektromagnetisk stråling i el og hybridbiler

Post by Prestige1 »

Det vil ikke forundre meg om de strålingsreligiøse velger å tie i hjel denne undersøkelsen. God bedring og god tur tilbake til steinalderen!
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
Post Reply