Elektromagnetisk stråling i el og hybridbiler

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Elektromagnetisk stråling i el og hybridbiler

Post by Black Lemon »

Da har jeg sett Tesla S live, riktignok ikke i trafikk, men utstilt i et stort kjøpesenter her i Houston, Texas hvor jeg er i skrivende hund. En meget tøff bil må jeg innrømme som ikke vil koste mer i Norge enn her i USA hvor biler generelt er svært billige sett med norske øyne.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Tesla S spotting

Post by n10516 »

Er ikke dette det batteridrevede d-skapet? Jeg har målt magnetiske felt i en vanlig Tesla for noen år siden etter at eieren klagde over at "hårene reiste seg på hodet" når han kjørte den bilen. Det tror jeg på. Det magnetiske feltet overskred de norske utredningsgrensene i boliger med mange hundre prosent.

Lynkjapp - ja. Morsom - ja. Sunn? neppe. Bilen ble lagt ut til salg umiddelbart.

Ellers - kan ikke dy meg: Voff voff - I skrivende HUND..... :D (unnskyld min humor.... :shock: )


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Tesla S spotting

Post by Black Lemon »

Nei se det. Det ble til skrivende hund, hvilket er like sjeldent som en Citroën i USA. :D :D :D
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Tesla S spotting

Post by Helge S »

n10516 wrote:Er ikke dette det batteridrevede d-skapet? Jeg har målt magnetiske felt i en vanlig Tesla for noen år siden etter at eieren klagde over at "hårene reiste seg på hodet" når han kjørte den bilen. Det tror jeg på. Det magnetiske feltet overskred de norske utredningsgrensene i boliger med mange hundre prosent.

Lynkjapp - ja. Morsom - ja. Sunn? neppe. Bilen ble lagt ut til salg umiddelbart.
Tja... er nok delte meninger om strålingsfaren:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6546.0.html

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,463.0.html
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Tesla S spotting

Post by rundgren »

Helge S wrote:
n10516 wrote:Er ikke dette det batteridrevede d-skapet? Jeg har målt magnetiske felt i en vanlig Tesla for noen år siden etter at eieren klagde over at "hårene reiste seg på hodet" når han kjørte den bilen. Det tror jeg på. Det magnetiske feltet overskred de norske utredningsgrensene i boliger med mange hundre prosent.

Lynkjapp - ja. Morsom - ja. Sunn? neppe. Bilen ble lagt ut til salg umiddelbart.
Tja... er nok delte meninger om strålingsfaren:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6546.0.html

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,463.0.html
Mildt sagt delte meninger...
Ikke-ioniserende stråling er bevist ufarlig. Folk som er "eloverfølsomme" o.l. har nok plager som først og fremst sitter i hodet..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Tesla S spotting

Post by n10516 »

Rundgren, det du sier nå om el overfølsomhet, er, med repekt å melde, tøv og tyder på at du ikke har fulgt med i timen i det hele tatt. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :evil: :evil: :evil: :evil: :( Dette er en sak som har mange sider!

I mitt arbeid, hvor jeg måler elektromagnetisk stråling (HF/LF) på arbeidsplasser (som brannvesen, oljeselskap, kommuner), hos private, borettslag, på skoler og i barnhager osv, møter jeg daglig mennesker som i større og mindre grad plages av forhold de ikke har kontroll over eller forstår noe av. Svært ofte finner jeg da også mulige kilder, det være seg en enleder varmekabel, en DECT telefon hos nabooen eller en mobil- eller TETRA mast som ingen kan vite noe om. Når disse kildene er eliminert, forsvinner også symptomene. (dobbelt blindtest) Det finnes også et betydelig antall fagfellevurderete vitenskaplige arbeider som dokumenterer at folk plages at de er utrolig at medarbeidere i Statens Strålevern, som kjenner til rapportenes eksistens og har vært på foredrag hvor forskerne har presentert dem (!!!!!!!!), faktisk taler mot bedre vitende og benekter deres eksistens. Men la meg legge til at ikke ALL foskning som er levert her er av akseptabel kvalitet!

Jeg må presiserre at min jobb er å levere måleresultater fra målinger utført med samme nøyaktighet og med de samme metoder som f. eks. Post- og Teletilsynet gjør. Jeg er ikke på noen måte el overføslsom, født og oppvokst under en høyspent som jeg er ... Mine målerapporter inkluderer ikke medisinske råd ,det er jeg som ingeniør ikke kvalifisert for, verdiene vurderes opp mot de grenser som er fastsatt av ICNIRP og danner grunnlaget for det regelsettet som er vedtatt av SS. (Disse grensene er under sterkt press og et betydelig antall land har vedtatt langt strengere grenser). Jeg vurderer også resultatene opp mot andre normer der kunden ønsker dette.

El overfølsomhet er IKKE et tema i dette forumet, min kommentar ble forårsaket av måling (bestil av en som ikke normalt er el overfølsom men følte at Tesla ikke var et bra sted å være for ham) i en Tesla bil. Den levde opp til sitt navn. Det er vanskelig å finne relevante grenser å vurdere resultate opp mot, men om jeg tar utgangspunkt i det som vel er mest relevant, tiltaksgrensen for magnetfelt ved anlegging av nye kraftlinjer eller boliger nær slike blir tallene slik:

Tiltaksgrense: 400 nT (Nano Tesla.... 10E-9) (50 Hz)
Målt i den aktuelle bilen: >2 000 nT (instrumentet som ble benyttet måler ikke høyere) Frekvensområde 5 Hz - 4 KHz, spektrumanalyse ikke utført, ugreit med mye instrumenter i en trang bil. Jeg vet derfor ikke hvor i spekteret dominerende komponent var.

Til sammenligning regner mange miljøer, også foreningen for el overfølsomme (FELO) at grensen bør være 50 nT

Så får man mene hva mam vil om dette. Den aktuelle bil ble lagt ut for salg.

Dette er så off topic som det kan få blitt, så jeg foreslår at diskusjonen strekes her. Men om noen er interessert i emnet eller vil ha informasjon om hvor en kan søke mer informasjon, er det mulig å sende meg en PM. Temaet er meget interessant, men jeg blir provosert av "lettvinte og bastante påstander" uansett fra hvilken side de kommer fra..

(Egentlig er jo en tråd om Tesla off topic i sin helhet.... Men jeg har aldri sittet i noe som har aksellerert noe så inni h.. som denne. Det var GØY!!!)


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Tesla S spotting

Post by rundgren »

Ante meg at jeg kom til å få en reaksjon :-)

Takk for innsatsen - du legger fram din side av saken godt. Men likevel er vi nok fortsatt uenige..
Uansett så er vi i Utenomsnakk-delen av forumet, så en avsporing eller tre er godt innafor..
Skulle gjerne testa en Model S selv, forresten. Vet ikke om den er noe jeg ville levd med til hverdags, men hadde vært moro å prøve.
God helg!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Tesla S spotting

Post by n10516 »

Jeg må preisere:

Jeg legger ikke frem "min sak", la det være helt klart. Min jobb er å være meningsløs. Jeg tar ikke stilling til de helsemessige forhold, jeg leverer en rapport med tall som alltid er vurdert opp mot ICNIRP/SS sine grenser og evt. andre grenser som kunden ønsker skal være med i vurderingen. Der hvor skjerming er nødvendig for å oppnå det kunden ønsker, beregner jeg skjermingsbehovet og finner relevante produkter, det være seg maling, folie eller netting, som kunden kan benytte seg av. Om ønskelig innhenter jeg også pristilbud på produktene.

Inntil for noen år siden, regnet jeg problemet som svært lite, jeg merket intet (som i dag) og var lykkelig i min verden med lyskontrollsystemer (som jeg fortsatt jobber med), lyskastere og store teateroppsetninger. Så ble jeg utfordret på å gå inn på et nytt arbeidsfelt, det jeg nå har som hovedaktivitet.

Med den erfaring jeg har høstet gjennom dette arbeidet, hvor jeg møter alle typer mennesker, gjør at jeg vet at livet ikke er så enkelte som visse personer i SS later til å tro. Jeg møter folk som kan være oppløst i tårer hjemme - og årsaken kan vise seg å være et enleder varmekabelgulv. Når det blir fjernet, er livet i orden. Eller mennesker under intensiv behandling som er så dårlige at jeg er bekymret for om de overlever og som etterpå ikke en gang husker jeg har vært der. Mennesker som ikke kan behandles på sykehus pga feltene der og heller må få sykehuset hjem. Å møte mennesker på et slikt nivå gjør noe med en, det skal jeg love.

Nok en historie fra virkeligheten:

Et relativt ung sivilingeniør kollapser på jobben, og ligger flere uker på intensiven på et sykehus i Oslo uten at noen klar årsak til kollapsen blir funnet. Men vedkommende blir etter hvert så pass bra at å komme tilbake i arbeid er mulig, hvorpå ny kollaps oppstår. Undersøkelse av arbeidsplassen viser at den lå oppå en nettstasjon og at magnetfeltet på skrivebordet var 1600 nT (om jeg ikke husker feil, jeg var ikke involvert i denne saken). Nettstasjonens eksistens var totalt ukjent for vedkommende. Bytte av kontor løste problemet. Vedkommende fungerer i dag bra, så lenge det blir tatt hensyn til spesielt lavfrekvente magnetfelt. For ordens skyld, vedkommende jobbet da i forsvarsindustrien som kybernetiker, med styringssystemer for rakettvåpen som også skal brukes på F35 som spesialområde og er så definitivt ingen hysterisk dame på 85.

Eller hva med at det er dokumentert overhyppighet av barneleukemi nær kraftlinjer (om jeg ikke husker feil fremgår dette også av nrpa.no (SS) nettsidene). Det er vel også noe av grunnen til at det i 2004 (?) ble vedtatt den forvaltningsmessige tiltaks- og utredningsgrensen på 400 nT ved nybygging nær kraftlinjer og ved anlegging og oppgradering av kraftlinjer.

Eller hva med "Kvikk" saken? Det er vanskelig å bortforklare den? Eller kongens vaktmester som ble dårlig av en intern basestasjon på Kongsseteren med antenner plassert så nær hans arbeidsplass at det elektromagnetiske feltet (beregnet ut fra antennedata) så skremmende nær ICNIRP sin grense? Han ante ikke noe om eksistensen før han ble kritisk syk og han er nå uføretrygdet og fortsatt sliter med å fungere i det daglige? Ugrei sak som nå håndteres som en yrkesskade.... Det kryr av eksempler. Jeg vil på det sterkeste anbefale at en setter deg inn i dette sakskomplekset før en uttaler seg så bastant og skråsikkert. Det kryr av forskningsrapporter, de fleste fagfellevurdert, av faglig høy kvalitet og som ikke er finansiert helt eller delvis av kraft- eller mobilindustrien i motsetning til mange andre (stygt? Ja vel, men det er OGSÅ dokumentert....)

Om grensen bør være 50 eller 100 000 nT for lavfrekvente elektromagnetiske felt er ikke noe jeg tar stilling til, ei heller om grenseverdien over 2 GHz bør være 10 W/m2 (ICNIRP/SS) eller 1 uW/m2 (Salzburg innendørs). Det får medisinerne vurdere. Men det jeg ser og opplever hver eneste dag er at folk blir dårlige av magnetiske, elektriske, eller elektromagnetiske felt de ikke en gang vet eksisterer. Det er en lettelse i de tilfellene hvor det eneste tiltaket som er nødvendig er å bytte ut en DECT telefon med en som har en kabel i seg - eller er å koble ut en varmekabel. Det er mye koseligere enn der det ender opp med salg av bolig - eller totalskjerming av kontorer og møterom i en stor virksomhet.

Det som er viktig å huske på er at vi alle sammen er med i verdens første fullskala forsøk. Hele verdens befolkning bestråles i større eller mindre grad. Effekten av denne bestrålingen bør ingen våge å påstå at de kjenner til før forsøket er over. Er det ikke da kanskje smart å benytte føre var prinsippet?

Interessant TV-program som kan sees på nrk.no: Brennpunkt: En Strålende dag - programmet gir et godt bilde av spillet bak grenseverdiene og habiliteten til de som sitter i ICNIRP.

Jeg er "meningsløs" i disse sakene. Men det jeg ser er et kynisk spill hvor økonomien råder fremfor å være aktsom og det bør skremme vannet av de fleste. Å oppnå verdier som de fleste kan akseptere er intet problem. Det krever bare å nærme seg problemet på en annen måte. For ingeniører er det bare en utfordring - og utfordringer liker vi. Det er ikke en gang sikkert at det er så kostnadsdrivende.

Jeg må føye til at målingene i Teslaen ikke er vitenskaplig OK, de er utført med bilen i drift, vi kjørte fra Hjortnes mot Drammen. Målingen burde vært gjort i et skjermet laboratorium med kjente bakgrunnsverdier hvor bilen kunne kjøres på "rullende landevei". Men, i og med at vi ikke kjørte langs en kraftlinje - og magnetfeltet gikk ut over instrumentets måleområde, regner jeg måleresultatene som rimelig akseptable. Jeg vet intet om hvilke felt en måtte finne i en Prius eller en "Buddy" - eller en andre el biler for den del.

Jeg vil igjen oppfordre interesserte til å sende meg en PM, slike saker egner seg ikke for et bilforum.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Tesla S spotting

Post by Göran W »

Precis som Vidar så avstår jag från att ta ställning i sakfrågan! Vill bara inflika ett faktum som kanske har betydelse och som kanske är lättare för oss "biltokar" att ta till sig? Mänskligt blod består till stor del av järn och vad händer med järn när det utsätts för magnetism? Järnets funktion i kroppen är bl.a. att transportera livsviktigt syre till hela kroppen och att föra bort koloxid samt koldioxid.
Var och en drar sina egna slutsatser och förbannar det faktum att ingen vet säkert!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Tesla S spotting

Post by rundgren »

n10516 wrote:Jeg må preisere:

Jeg legger ikke frem "min sak", la det være helt klart. Min jobb er å være meningsløs. Jeg tar ikke stilling til de helsemessige forhold, jeg leverer en rapport med tall som alltid er vurdert opp mot ICNIRP/SS sine grenser og evt. andre grenser som kunden ønsker skal være med i vurderingen. Der hvor skjerming er nødvendig for å oppnå det kunden ønsker, beregner jeg skjermingsbehovet og finner relevante produkter, det være seg maling, folie eller netting, som kunden kan benytte seg av.
Men du tar jo stilling? Det ser hvertfall veldig sånn ut i teksten under...
Uansett så lever du av folks frykt, og når du opptrer slik du beskriver nærer du folks nocebo. Det er fullstendig mulig, og ikke uvanlig, å "tenke seg syk." Det er ingenting galt eller flaut med det - det kan skje den beste, men det er ikke produktivt å konstruere ikke-vitenskapelige årsaksammenhenger og skylde på disse i stedet.
Når du sier om Tesla S at den "neppe er sunn" og har anbefalt en du kjenner å ta en stor økonomisk avgjørelse basert på målingen din, så tar du stilling og du påvirker menneskers liv gjennom å spre frykt.
n10516 wrote: Med den erfaring jeg har høstet gjennom dette arbeidet, hvor jeg møter alle typer mennesker, gjør at jeg vet at livet ikke er så enkelte som visse personer i SS later til å tro. Jeg møter folk som kan være oppløst i tårer hjemme - og årsaken kan vise seg å være et enleder varmekabelgulv. Når det blir fjernet, er livet i orden. Eller mennesker under intensiv behandling som er så dårlige at jeg er bekymret for om de overlever og som etterpå ikke en gang husker jeg har vært der. Mennesker som ikke kan behandles på sykehus pga feltene der og heller må få sykehuset hjem. Å møte mennesker på et slikt nivå gjør noe med en, det skal jeg love.

Nok en historie fra virkeligheten:

Et relativt ung sivilingeniør kollapser på jobben, og ligger flere uker på intensiven på et sykehus i Oslo uten at noen klar årsak til kollapsen blir funnet. Men vedkommende blir etter hvert så pass bra at å komme tilbake i arbeid er mulig, hvorpå ny kollaps oppstår. Undersøkelse av arbeidsplassen viser at den lå oppå en nettstasjon og at magnetfeltet på skrivebordet var 1600 nT (om jeg ikke husker feil, jeg var ikke involvert i denne saken). Nettstasjonens eksistens var totalt ukjent for vedkommende. Bytte av kontor løste problemet. Vedkommende fungerer i dag bra, så lenge det blir tatt hensyn til spesielt lavfrekvente magnetfelt. For ordens skyld, vedkommende jobbet da i forsvarsindustrien som kybernetiker, med styringssystemer for rakettvåpen som også skal brukes på F35 som spesialområde og er så definitivt ingen hysterisk dame på 85.
Anektoder og historier fra hverdagen er ikke vitenskap. Skulle vi lagt ting som dette til grunn for hva vi godtar som sant og virkelig, ville vi fort endt opp med å si at det finnes både en Gud i himmelen, nisser og spøkelser.
n10516 wrote: Eller hva med at det er dokumentert overhyppighet av barneleukemi nær kraftlinjer (om jeg ikke husker feil fremgår dette også av nrpa.no (SS) nettsidene). Det er vel også noe av grunnen til at det i 2004 (?) ble vedtatt den forvaltningsmessige tiltaks- og utredningsgrensen på 400 nT ved nybygging nær kraftlinjer og ved anlegging og oppgradering av kraftlinjer.
Dette er etter det jeg har lest av forskning avvist. Det er ikke funnet noen årsakssammenheng mellom kreft og kraftlinjer.
Den grenseverdien er satt av to årsaker, begge politiske:
* Politisk populisme - det var en sterk myte blant folket om at kraftlinjer var farlige, og politikere må kunne vise at de tar problemet alvorlig. Man blir ikke populær av å si til velgerne at de tar feil - som politiker vinner man valg på å vise at man håndterer noe folket oppfatter som et problem, uavhengig om man faktisk tror på det-
* Føre-var holdning. Man vil være 100% sikker på å ikke kunne bli holdt ansvarlig for skader.

En rimelig føre-var tilnærming kan ofte være riktig. Men man må være oppmerksom på at den har sin pris, f.eks i form av dyrere infrastruktur eller infrastruktur som blir umulig å bygge.
I tillegg mener jeg at føre-var prinsippet bare bør gjelde ny teknologi og i en periode - greier man ikke, som med ikke-ioniserende elektromagnetisk stråling, etter mange års utbredelse og mange og grundige forskningsprosjekter å finne at det er skadelig, må restriksjoner igjen fjernes.
Etter å ha levd med høy elektromagnetisk stråling i miljøet i mange tiår, og etter iherdige forsøk som har kostet milliarder på å finne uheldig påvirkning på helse, har vi enda ikke sett bevis for at dette er skadelig. Da bør vi nå vurdere å lette på restriksjoner og øke eller fjerne grenseverdier. Å gå i motsatt retning vil ihvertfall være helt feil.
n10516 wrote: Eller hva med "Kvikk" saken? Det er vanskelig å bortforklare den?
Den er ikke vanskelig å bortforklare, fordi etter to grundige undersøkelser er det ingenting som tyder på noen sammenheng mellom misdannelsene og utstyret på båten.
Det er b.l.a variasjon i misdannelsene som tyder på at årsaken er forskjellig hos de forskjellige individene.
Tilfeldigheter gjør at det kan klumpe sammen forekomster av sykdom - f.eks i nærheten av en kraftlinje eller blant barn av mannskapet på en spesiell båt. Husk at det bare er snakk om tre av 85 barn - det utgjør en ganske stor andel, men grunnlaget er altså veldig lite. Det betyr det etter all sannsynlighet ikke i disse to sakene.
Det er menneskelig å alltid søke etter sammenhenger - vi er sånn skrudd sammen at vi har vanskelig for å akseptere uhell og tilfeldigheter. Jeg tror det er denne egenskapen hos menneskene som ligger bak alt fra ofringer til sola og regndanser, til mer moderne religion samt tro

Ikke minst: Det er ikke min oppgave å bortforklare andre folks påstander om sykdom. Man kan ikke bare servere en påstånd, og så påstå at den er sann fordi den ikke enkelt kan motbevises. Det er den som påstår en sammenheng eller eksistensen av et fenomen som i utgangspunktet har bevisbyrden. Både Kvikk-saken, mobilstråling og kraftlinje-stråling har vært grundig undersøkt av flere forskjellige grupper i flere omganger uten å kunne fastslå sammenhenger.
n10516 wrote: Eller kongens vaktmester som ble dårlig av en intern basestasjon på Kongsseteren med antenner plassert så nær hans arbeidsplass at det elektromagnetiske feltet (beregnet ut fra antennedata) så skremmende nær ICNIRP sin grense? Han ante ikke noe om eksistensen før han ble kritisk syk og han er nå uføretrygdet og fortsatt sliter med å fungere i det daglige? Ugrei sak som nå håndteres som en yrkesskade.... Det kryr av eksempler. Jeg vil på det sterkeste anbefale at en setter deg inn i dette sakskomplekset før en uttaler seg så bastant og skråsikkert. Det kryr av forskningsrapporter, de fleste fagfellevurdert, av faglig høy kvalitet og som ikke er finansiert helt eller delvis av kraft- eller mobilindustrien i motsetning til mange andre (stygt? Ja vel, men det er OGSÅ dokumentert....)
Jeg har en viss interesse for dette, og har satt meg litt inn i det - selvfølgelig på "amatørnivå." Og min mening er motsatt av din (selv om prøver å påstå at du er nøytral, så er det jo tydelig at du mener at det er helsepåvirkning av dette.)
n10516 wrote: Men det jeg ser og opplever hver eneste dag er at folk blir dårlige av magnetiske, elektriske, eller elektromagnetiske felt de ikke en gang vet eksisterer. Det er en lettelse i de tilfellene hvor det eneste tiltaket som er nødvendig er å bytte ut en DECT telefon med en som har en kabel i seg - eller er å koble ut en varmekabel. Det er mye koseligere enn der det ender opp med salg av bolig - eller totalskjerming av kontorer og møterom i en stor virksomhet.
Her er du igjen med på å påvirke folk til å ta dårlige avgjørelse på tvilsomt vitenskapelig grunnlag. Det er på kanten til umoralsk.
n10516 wrote: Det som er viktig å huske på er at vi alle sammen er med i verdens første fullskala forsøk. Hele verdens befolkning bestråles i større eller mindre grad. Effekten av denne bestrålingen bør ingen våge å påstå at de kjenner til før forsøket er over. Er det ikke da kanskje smart å benytte føre var prinsippet?
Det kan du si om innføring av absolutt all ny teknologi. Hadde vi vært 100% føre-var, hadde vi sittet og tent bål med flint enda (eller kanskje ikke, flintstøv kan jo være skadelig å puste inn - best å holde seg til å hente ild fra trær antent av lynet.)
I tillegg så _er_ man i praksis føre var. Kanskje i litt for stor grad. Det er ikke som om ikke-ioniserende elektromagnetisk stråling er noe som kom med WiFi for ti år siden - vi har omgitt oss med dette lenge, og vi har hatt grenseverdier forankret i føre-var prinsippet lenge. Det har også blitt brukt veldig mye energi og forskningsmidler på å finne ut om dette er skadelig, men ingenting er funnet.
n10516 wrote: Jeg er "meningsløs" i disse sakene. Men det jeg ser er et kynisk spill hvor økonomien råder fremfor å være aktsom og det bør skremme vannet av de fleste. Å oppnå verdier som de fleste kan akseptere er intet problem. Det krever bare å nærme seg problemet på en annen måte. For ingeniører er det bare en utfordring - og utfordringer liker vi. Det er ikke en gang sikkert at det er så kostnadsdrivende.
Bra at du prøver å finne billige løsninger på kundenes ønske om placebo. Men hvis du får folk til å selge hus og bil på grunnlag av frykt for udokumenterte skadevirkninger, mener jeg du balanserer på kanten av det som er moralsk og etisk forsvarlig.
n10516 wrote:
Jeg vil igjen oppfordre interesserte til å sende meg en PM, slike saker egner seg ikke for et bilforum.
Til en viss grad er dette relevant i forhold til elbiler, akkurat som diskusjon om partikkelutslipp og Nox og helseffektene av slikt (de er forresten dokumentert) er relevant i en diskusjon om dieselbiler.
Du syns jo tydeligvis også at dette var relevant, i og med det du skrev i din første melding i tråden.
Göran W wrote:Precis som Vidar så avstår jag från att ta ställning i sakfrågan! Vill bara inflika ett faktum som kanske har betydelse och som kanske är lättare för oss "biltokar" att ta till sig? Mänskligt blod består till stor del av järn och vad händer med järn när det utsätts för magnetism? Järnets funktion i kroppen är bl.a. att transportera livsviktigt syre till hela kroppen och att föra bort koloxid samt koldioxid.
Var och en drar sina egna slutsatser och förbannar det faktum att ingen vet säkert!
Jeg er ikke enig i at den beste meningen er å ikke ha noen mening. Å ikke ta stilling bare fordi en sak er kontroversiell, blir hvertfall for enkelt for meg.
Jeg er heller ikke enig i at hver og en kan trekke sin egen konklusjon, og at disse konklusjonene alle er like gode. Noe er mer sant og sannsynlig enn annet, og den eneste metoden vi har for å vurdere konklusjoner opp mot hverandre er naturvitenskapen.
Forresten så er ikke biologisk jern magnetisk - så den virkningsmekanismen du hypotetiserer rundt her vil jeg påstå at ikke har noe for seg.

PS: Jeg søker ikke å bli uvenner med noen. Jeg har sterke meninger, og lever greit med at mange rundt meg har andre meninger. Det håper jeg du også gjør. Jeg er gjerne typen som diskuterer både politikk og religion, og andre tema som til forveksling ligner religion (som eloverfølsomhet og borreliose).
Jeg har venner som er kristne, som tror de får kreft av cola light og leukemi av strømlinjer. Vi er enige om å være uenige, og har det hyggelig sammen likevel.
Følte bare jeg måtte understreke dette, slik at du ikke føler deg spesielt angrepet - jeg greier bare ikke å la sånt som dette bli stående uimotsagt :-)
God lørdag! Nå skal jeg ta meg en Highland Park 2001 - den er det hvertfall dokumentert at smaker jævlig godt :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Tesla S spotting

Post by Göran W »

rundgren wrote:God lørdag! Nå skal jeg ta meg en Highland Park 2001 - den er det hvertfall dokumentert at smaker jævlig godt :-)
Om du menar att den sortens "dokumentert" är trovärdigt och mindre diskutabelt så faller väl ALLA argument........... :lol: :lol: :lol:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Tesla S spotting

Post by Black Lemon »

Da har jeg også sett Tesla Model S i trafikk, skjønt den var parkert på en parkeringsplass langt ute på landet her i Texas, en til to timers kjøretur utenfor Houston. Det ironiske var at dette var en middelalderfestival der altså minst en besøkende kjørte Tesla Model S. Den var egentlig ganske anonym på den store parkeringsplassen, men nå et det jo slik her i Texas at bilene ser mindre ut enn hjemme. Selv et monster som Mercedes GL ser helt ordinær ut i størrelsen her borte og en BMW 535i ser nesten ut som en småbil til tross for en lengde på 4,90 m.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Tesla S spotting

Post by Göran W »

:shock: Allt under 5 m är väl småbilar? :lol:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Tesla S spotting

Post by n10516 »

Jeg beklager, Rundgren.

Dette er et bilforum for CX, jeg kom med en bemerkning i forhold til Tesla og magnetfelt.

Å diskutere stråling her, oppfatter jeg som på trynet. Og dine synspunkter skal få lov til å ha i fred for meg. Du provoserer meg kraftig og jeg vil på det sterkeste anbefale deg å tenke gjennom hva du sier og på hvilken måte du tramper på mennesker som beviselig (det er nok doble blindtester til at DET er å betrakte som bevist, du benekter vel ikke det og?) er blitt syke av høy- eller lavfrekvente elektriske felt - eller på hvilken måte du også tramper på det arbeidet jeg gjør og mine kunder for den del. :twisted: :evil:

Jeg gidder ikke lese eller skrive mer i denne tråden, jeg kommer uansett ikke til å kjøpe en bil av typen Tesla, ikke fordi den er elektrisk, men rett og slett fordi slike biler aldri har interessert meg.




Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Elektromagnetisk stråling i el og hybridbiler

Post by citro1cx »

temaet dere tar opp rundt ståling i biler er utolig aktuelt og spennende. Tråden fikk meg faktisk til å tenke over dette som før ikke var i nærheten av mine tanker. Jeg tror det finnes mange meninger om dette i fagmiljøet og i skeptikermiljøet, men felles for de er vel at det pr i dag finnes lite forskning rundt tema helsefarlig stråling i biler, og ikke minst finnes det lite om langtidsvirkninger for de som oppholder seg mye i slike biler.

Jeg har googlet litt rundt temaet og funnet ut at b.l.a statens stålevern er lite opptatt av ståling i biler som el og hybridbiler: http://www.nrpa.no/elektromagnetiske-felt det de skriver om temaet er stort sett det generelle om at det ikke finnes forskning som tilsier at det skadelig med høyspent og mobiltelefoner osv. Jeg er vel i samme bås som mange andre når det gjelder temaet, avventene. Jeg tror nok dette temaet blir mer aktuelt i fremtiden, nå som el og hybridbiler er på full fart inn i samfunnet vårt. I det øyeblikket det dukker opp yrkessjåfører som klager over symptomene på stålingskader, vil det sikkert bli satt inn mer ressurser på forskning omkring dette.

Vi får vel bare vente og se...det som overrasket meg og gjorde meg litt forundret etter googlingen rundt tema, var et dokument jeg fant om elektromagnestiske felter i helt vanlige biler http://www.ehsf.dk/upload/4603/dokument ... rs-EMF.pdf dokumentet er lagt ut av http://www.ehsf.dk/ som er en forening for de som er overfølsom for elektrisk ståling. det finnes også en lignende norsk forening. Denne gruppa må sies mer eller mindre å tilhøre skeptikersiden, men de hevder ganske tydelig at vanlige biler innholder mye elektriske komponenter og ledninger som kan skape helsefarlig stråling. Hvis dette er tilfelle vil jeg tro at ganske mange biler er helsefarlig, og kanskje i noen tilfeller like helsefarlig som el og hybrider.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply