Greier dere denne?

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Greier dere denne?

Post by RolandM »

En forsinket påskenøtt: Hvilken serieprodusert bil var tilgjengelig på slutten av 80-tallet med:

Hydraulisk hastighetsavhengig servostyring
Høydejusterbar luftfjæring
Ekstremt aerodynamisk karosseri
"Satelitter" på rattet for lys og andre betjeningsfunksjoner
En stor vindusvisker for frontruten (i stedet for to mindre)
...og sekssylindret motor?

8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Greier dere denne?

Post by mads »

Det var bil med masserarti :lol:
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Greier dere denne?

Post by rundgren »

mads wrote:Det var bil med masserarti :lol:
På slutten av 80-tallet og med _luft_fjæring? Ikke SM.
Men du tenker kanskje på en faktisk Maserati? Trodde de droppa Diravien ganske fort etter at Citroën var ute av bildet. Men forsåvidt så kan jo det meste av servosystemer hydraulisk assistert, og hastighetsavhengig kan den vel gjøres på flere måter.b
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Greier dere denne?

Post by gopp »

rundgren wrote:
mads wrote:Det var bil med masserarti :lol:
På slutten av 80-tallet og med _luft_fjæring? Ikke SM.
Men du tenker kanskje på en faktisk Maserati? Trodde de droppa Diravien ganske fort etter at Citroën var ute av bildet. Men forsåvidt så kan jo det meste av servosystemer hydraulisk assistert, og hastighetsavhengig kan den vel gjøres på flere måter.b
Den siste Maserati med DIRAVI ble solgt i -83, ni år etter at Citroën trakk seg ut. Den var ganske aerodynamisk, men hadde hverken sekssylindret motor eller luftfjæring. Quattro Porte II er eneste Maserati med nivåregulering, men den hadde LHM. Dessuten ble den levert på 70-tallet, og mindre enn ti biler ble ferdigstilt for de Tomaso overtok i -75.

Jeg synes dette var en vrien nøtt, og jeg er fristet til å tenke at det kan være noen skikkelig sært fra f.eks. UK.
Gopp
-----------------
Har no' CX
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Greier dere denne?

Post by citro1cx »

gopp wrote:
Jeg synes dette var en vrien nøtt, og jeg er fristet til å tenke at det kan være noen skikkelig sært fra f.eks. UK.
Japsene laget også mye rart i denne tida. Hadde en 80 talls mitsubitchi en gang med satelitter ala citroen visa, men den hadde selvfølgelig ikke noe av det andre Roland lister opp. Isuzu laget forresten er raring på den tiden, tror den heter piazza eller noe i den dur. Husker den hadde ultrasær instrumentering og en visker, men den har vel neppe luftfjæring og diravilignede styring. Ellers vet jeg om kun en annen bil utenom citroen med en visker, mercedes 124 serien.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Greier dere denne?

Post by RolandM »

Jeg kan vel avsløre så mye som at citro1cx er nærmest, selv om ingen har truffet spikeren på hodet ennå. 8) Jaguar og Bentley har for øvrig begge hatt modeller med bare en visker i tillegg til Mercedes, Citroën og det merket det her er snakk om.

Jeg får gi dere noen ekstra ledetråder:

1. Det er ikke snakk om Isuzu Piazza eller noe annet fra Isuzu. Men den bilen det er snakk om, deler to tekniske finesser med nevnte Piazza, og forsåvidt også med Porsche 928.
2. Den aktuelle bilmodellen ble også levert i en utgave med turbo
3. Det finnes også andre tekniske særegenheter ved bilen som jeg har unnlatt å nevne, fordi det kunne bli for lett for dere å gjette hvilket merke det er snakk om. Selv om mange nok ville slitt med modellbetegnelsen fortsatt. :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Greier dere denne?

Post by rundgren »

Subaru XT-6!
Denne (eller strengt tatt vanlig XT) hadde jeg som godt gammelt plastbyggesett i min barndom, og den var min store stolthet siden jeg faktisk gjorde den ferdig :-)
Mulig jeg er påvirket av oppveksten, men jeg liker faktisk disse.
Tviler på det fins noen i Norge...?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Greier dere denne?

Post by RolandM »

Gratulerer! Rundgren var først (og muligens eneste?) med riktig svar. Hva fikk deg på sporet til slutt? :)

Needless to say, de tekniske særegenhetene jeg ikke kunne ta med i beskrivelsen er boksermotor og firehjulsdrift. Det XT-6 har til felles med Isuzu Piazza og Porsche 928 er at instrumentkonsollen følger med når du regulerer rattet i høyde, og sovedukkelyktene (som forsåvidt mange andre biler på 80-tallet også hadde). I tillegg hadde den "flush" dørhåndtak og små kanter på forskjermene som skulle unngå at luftstrømmen traff hjulene under kjøring. Luftmotstandskoeffisient på 0,29 er vel mer enn godkjent for den tiden.

Jeg fikk også med meg XT/XT-6 som barn; den slo meg på noe av den samme måten som GS og DS traff et barnesinn noen år tidligere. Her var noe som var så tydelig anderledes, med en viss mystikk, og (på 80-tallet, vel å merke) svært futuristisk. Men det er ikke før nå i senere år at jeg har skjønt hvor mye den har til felles med flere Citroënmodeller på 80-tallet. XT Turbo hadde også et ekstremt futuristisk dashbord som kunne konkurrere med GSA, med "fancy" digitale visninger, og alle modellene hadde en girspake som ser ut omtrent som en av de litt dyrere spilljoystickene fra 90-tallet. Rattet har to eker, men en av dem står på kl seks og den andre på kl ni... Bøtteseter, rammeløse vinduer - de som liker sære biler vil finne mye å verdsette her.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Greier dere denne?

Post by mads »

Tøøøøft! Men som vanlig: "Overall production of the XT remained low throughout its lifespan. [...] The company has seen much more widespread success in the significantly more mainstream Legacy, Legacy Outback and Impreza WRX models." (wikipedia)

Snodig at kule ting sjelden/aldri selger - eller er det noe med at ukjent og sært appellerer i ettertid? Når man har glemt at viskeren måtte på for å få firehjulstrekk... Høres jo ut som en Citroën 8) Ofte litt for komplisert i forhold til pris og kvalitet?
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Greier dere denne?

Post by RolandM »

mads wrote:
Snodig at kule ting sjelden/aldri selger - eller er det noe med at ukjent og sært appellerer i ettertid? Når man har glemt at viskeren måtte på for å få firehjulstrekk... Høres jo ut som en Citroën 8) Ofte litt for komplisert i forhold til pris og kvalitet?
Det er vel solgt litt for mange DS, CX og GS(A) til at vi kan si at kule ting aldri selger. 8)

Det er vel mer snakk om at Subaru prøvde seg i et marked hvor ingen ventet at de skulle dukke opp. XT var ikke en billig bil som var enkel å vedlikeholde; kjerneverdier for japanske biler på 70- og 80-tallet. Den var vel heller ikke akkurat overmotorisert; turbo- og XT6-utgavene var et forsøk på å bøte på det. Og andre merker kunne vel levere en pakke som for den jevne kjøper fremsto like bra, uten kompleksiteten. Men når man vurderer bil som hobbybil heller enn hverdagsbil endrer kriteriene seg noe. Jeg synes XT er en bemerkelsesverdig liebhaberbil ut fra hvor teknisk avansert den var og hvor fantastisk sterk 80-tallsidentitet den har... Og jeg synes det er morsomt at den ligger så nær samtidige Citroener. Hvis man med litt godvilje setter likhetstrekk mellom hydraulisk fjæring og luftfjæring, kan man si at denne bilen har omtrent alt av dippedutter som var kjennetegnende for Citroen på 80-tallet. Designmessig er den ikke så fjernt fra XM; sterkt skrånende front og generelt utpreget kileform; glassoverbygning med smale stolper og "svevende" tak; kantet design på skjermer, stort overheng foran,hekklysene former sammenhengende stripe over hekken.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Greier dere denne?

Post by RolandM »

Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Greier dere denne?

Post by Black Lemon »

Denne klarte ikke jeg, men jeg kan legge til at også noen modeller av VW Scirocco sent på 1970-tallet kun hadde én vindusvisker.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Greier dere denne?

Post by rundgren »

RolandM wrote:Gratulerer! Rundgren var først (og muligens eneste?) med riktig svar. Hva fikk deg på sporet til slutt? :)
Det var vel japaner-hintet som fikk hjernen til å spinne i riktig retning, forbinder jo XT med japansk, 80-talls teknisk ekstravagans.
Men visste ikke om styringa, ellers hadde jeg kanskje tatt det før.
Noen her som har kjørt en? Ble de solgt i Norge?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply