Store el-problemer på Xsara II...

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Store el-problemer på Xsara II...

Post by Alx »

Hei,

Ser det ikke er noen egen del for Xsara og lignende her, men kanskje noen har vært borti dette... (Dvs håper jo egentlig for deres egen skyld at ingen har vært borti dette, men må jo høre...)

Jeg var ute og kjørte med min 2001 Xsara II stasjonsvogn (1,6 bensin, automat) for noen uker siden. Hadde satt vifta på max for å få opp varmen. Radioen stod også på. Så skulle jeg skru ned vifta for å høre hva sønnen min sa i baksetet, og dermed var det gjort. Vifta stoppa og radioen forsvant. Da jeg undersøkte bilen grundigere fant jeg ut at det var flere ting symptomer.
* Radio funker som sagt ikke.
* Vifte funger ikke
* Automatiske kjørelys funger ikke, så jeg må slå på lysene manuelt.
* Hornet fungerer heller ikke.
* Når jeg slår av tenningen brytes strømmen til radio-/klokke-/utetemp.display, så klokke og dato må stilles når tenningen slås på igjen (Det er jo ikke noe poeng å gjøre siden strømmen brytes igjen neste gang man skrur av).
* Når tenningen er av er det heller ikke strøm til sentrallåsen, så jeg får ikke låst med fjernkontroll eller ved å vri om kun på førerdøra. (Batteri i fjernkontroll er byttet i henhold til instr.bok.)
* Når tenningen slås på (uten å vri nøkkel til videre for å starte motor) kommer det en durelyd mens viserene på speedometer og turteller vibrerer.

Har hatt bilen hos Citroën i Moss, og de har "avsluttet jobb pga ikke mulig å beregne kostnad". Dvs de har ikke lykkes i å kople til diagnoseverktøyet sitt fordi det ikke er strøm i den kontakten og de har "målt ut deler av ledningsnettet og avdekket flere manglende forbindelser". De kunne også fortelle at de har hatt en lignende jobb tidligere og da endte regningen på over 20000kr uten at de klatre å utbedre alle feilene. Jeg gav 45' for bilen for halvannet år siden og har ikke lyst til å bruke 50% av verdien på reperasjoner. Bilen er likevel veldig god. Har kun gått 99200km, hatt service hver 10000km og jeg er kun andre eier, så jeg har ikke lyst til å avskrive den fullstendig. Uten el-feilene, trenger den antagelig kun bremseskiver foran for å klare EU-kontroll innen 30.juni...

Om noen har noen tips til hvor jeg kan begynne å søke etter feil eller evnt til noen som driver med slik el-reperasjon på biler til en rimelig penge så er jeg lytter øre!

:?
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Store el-problemer på Xsara II...

Post by Göran W »

Batterikablar, jordpunkter, multikontakter. Demontera - rengör - fetta in - återmonteras!
Oavstt var felet ligger är det säkert inte några stora kostnader för delar men kan vara mycket TID för felsökning.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Store el-problemer på Xsara II...

Post by n10516 »

Jeg kjenner svært lite til Xsara II, for å være helt ærlig.... Og du skriver heller ikke noe om årsmodell. Jeg vet derfor svært lite om hvor mye datastyring det er i den bilen. Men det KAN være en god del...

Jeg er enig i Göran sin vurdering av at å sjekke forbindelser kan være en god start, men forutsatt at bilen har en del datastyringer, kanskje CAN-bus etc, ville jeg mistenke datafeil her. Men jeg synes det er noe merkelig at de ikke klarer å tilkoble Lexia for utlesing av feilkoder etc.

Min start ville være å resette datasystemet ved å ta av en batteripol og la den være av en liten stund. Om det er et dataproblem, burde feilene i det minste endre seg - eller kanskje helst forsvinne...

Ellers ville jeg postet dette under modellen på Akuten ( http://www.citroenakuten.com ) , der bør det finnes noen som vet mer om bilen...

Jeg er fortsatt enig med Göran, dette er neppe en feil med store delekostnader. Det er nok tidsforbruket som er problemet. Men jeg føler vel at det citroën verkstedet du har vært innom ikke har vært optimale, for å si det pent. Å snakke med et annet, kan være lurt....


Vidiar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Store el-problemer på Xsara II...

Post by pål »

Sjekk tenningslåsen , lignende problem er kjent på Xantia
har masse Citroèn:-)
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Re: Store el-problemer på Xsara II...

Post by Alx »

Takk for alle svar.

Jeg har postet på citronik.dk også, og der anbefales jeg å gå over tenningslåsen. Har også funnet en detaljert beskrivelse av hvordan. De nevnte at tenningslåsen hadde vært et problem på Xsara Picasso, da jeg bestilte time til bilen, men vet ikke om de faktisk har sjekket ut tenningslåsen. Tenker jeg tar en liten telefon opp til de i morgen før jeg evnt tar en service på låsen. Det er i hvertfall et greit sted å starte... Har også fått tips om et firma, Triconor, i Oslo som driver med bilelektrisk.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Store el-problemer på Xsara II...

Post by mads »

Mekonomen i Vestby kan være verdt bryet. Nei, jeg får ikke prosenter ;)
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Re: Store el-problemer på Xsara II...

Post by Alx »

Har nå demontert, rengjort og testet tenningslåsen. Problemet lå ikke der, så da blir det nok å finne et bilelektrisk verksted etter å ha spurt litt videre på Citronik... :?
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Re: Store el-problemer på Xsara II...

Post by Alx »

Fikk tips på Citronik om å kople fra ledningene til hengerfestet. Det løste ikke problemet.

Men så gikk det en liten f.. i meg så jeg stakk nesa ned i sikringsboksen i motorrommet. Det er det vanlige flatstiftsikringer, men så er det også noen "maxi-sikringer" som ser ut som forvokste flatstiftsikringer. Der hvor disse maxi-sikringene står tett er de litt vanskelige å få ut, men nå skulle jeg teste alle. Så viser det seg at en av de (MF11, 30A 32V) er brutt. I instruksjonsboken står det: "Inngrep på de ekstra MAXI sikringen* som sitter i sikringsboksen, er forbeholdt CITROËN forhandlernett." Jeg synes nå likevel de kunne skrive hva de brukes til... Jeg har jo ingen maxisikring liggende, så jeg tjuvkoplet med noen ledninger via en 30A flatstift. Plutselig fungerte radioen og kjørelysene. Vifta blåser fortsatt ikke, så jeg tenker at enten er vifta en følgefeil av maxisikringen eller så er maxisikringen en følgefeil av en kortslutning i vifta.

Det er ikke noen her som tilfeldigvis skulle sitte på et koplingsskjema for en 2001 Xsara II Break 1.6i 16V aut...?
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Store el-problemer på Xsara II...

Post by tronde »

Alx wrote:
Det er ikke noen her som tilfeldigvis skulle sitte på et koplingsskjema for en 2001 Xsara II Break 1.6i 16V aut...?
Rammenummer eller skiltnummer?

Jeg kan se om det dukker opp noe som dekker kupevifta. Å finne for hele bilen blir for mye jobb. Det er ikke en komplett samling med ark, men må letes opp spesifikt for hver funksjon i bilen.
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Re: Store el-problemer på Xsara II...

Post by Alx »

tronde wrote: Rammenummer eller skiltnummer?
Jeg kan se om det dukker opp noe som dekker kupevifta. Å finne for hele bilen blir for mye jobb. Det er ikke en komplett samling med ark, men må letes opp spesifikt for hver funksjon i bilen.
Har ikke rammenummeret her og nå, men reg.nr er KF98206... :)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Store el-problemer på Xsara II...

Post by tronde »

Alx wrote:
Har ikke rammenummeret her og nå, men reg.nr er KF98206... :)
Det holder. Rammenummeret er VF7N2NFUN73154620.

Jeg skal se i løpet av sen kveld om det er noe å finne.
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Re: Store el-problemer på Xsara II...

Post by Alx »

Supert!
Jeg sender deg en PM med e-postadressen min så kan du sende dit om du finner noe...

:D
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Store el-problemer på Xsara II...

Post by tronde »

Alx wrote:Supert!
Jeg sender deg en PM med e-postadressen min så kan du sende dit om du finner noe...

:D
Legger en kopi her så andre kan se også.

home.broadpark.no/~xmtct/diverse/VF7N2NFUN73154620.zip
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Re: Store el-problemer på Xsara II...

Post by Alx »

Kjempeflott!
Tusen takk! Dette her er uansett nyttig. :D
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Store el-problemer på Xsara II...

Post by pigland »

Takk, tronde, interessant å ha hvis noe slikt skjer på min bil også om et år eller to :roll:
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Post Reply