Positiv prisutvikling på CX?

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Positiv prisutvikling på CX?

Post by RolandM »

Det kan selvsagt også bare være sammentreff, men nå ligger det altså fire CX'er på FINN som har en snittpris på nesten 30 000 (fratrukket omregistreringsavgift) - forrige uke var det tre med snitt 35 000.

Det ville vært latterlig lavt for de fleste andre merker, men det er altså likevel grunn til å være optimist, fordi prisene har vært så usunt lave på CX. Ære være de få som har kompetanse og innsatsvilje til å få bil ut av objekter til 3-5000 kr. Men det er grenser for hvor mange som evner å legge ned en slik innsats. Hvis vi skal stikke fingeren i jorden, er det slik at tilbud og etterspørsel på det prisnivået som har vært ekskluderer modellen fra å bli en anerkjent entusiastbil slik at flest mulig eksemplarer kan bli tatt vare på for ettertiden.

For å nå det målet må prisene opp, slik at også de som ikke hiver inn og ut motor og clutch på en ettermiddag, ser det som attraktivt, og noenlunde økonomisk forsvarlig, å satse på bilen. Med unntak for superligaen med 60-talls-Ferrari, Aston Martin og tilsvarende, er det få biltyper hvor man kan forvente å tjene noe på å fikse opp en bil. Men for at biler skal settes i stand må kostnaden med arbeidet stå i hvert fall i et visst forhold til salgsprisen på det ferdige resultatet. Det er igjen nødvendig for å gi det kundegrunnlaget som gjør at spesialister tør å satse på modellen, slik at man også sikres kompetanse når ikke-mekanikerkyndige liebhabere trenger service og reparasjon. Hvis dette i større grad kommer på plass vil modellens iboende kvaliteter gjøre sitt til at flere vil få lyst til å eie en CX, når de også ser at det er praktisk og økonomisk gjennomførbart.

De siste årene har det jo kommet flere nye på dette forumet som søker sin første CX, og noen av dem har nok brent seg på at de ikke ventet lenge nok eller kjøpte dyrt nok. 15 til 20 000 kjøper et godt objekt, men for den som ikke skrur er det likevel fort gjort å bruke tilsvarende sum på utbedringer bare det første året. Eller å stå med knekket selvtillit i møtet med hobbymekanikerens hverdag.

Selv slo jeg i 2008 til på en i utgangspunktet kjent Break i miljøet, riktignok med et par eierskifter bak seg på kort tid. Prisforlangende var 40 000, jeg så på bilen og gikk derfra med en klar tilbakemelding om at den prisen var for høy. Det sa jeg også da han ringte tilbake og tilbød en reduksjon. I løpet av de nærmeste 12 timene hadde selger redusert prisen ganske vesentlig gjennom flere runder, helt til jeg til slutt aksepterte. Men jeg skulle svært gjerne funnet bilen i en stand som gjorde at jeg langet over 40 000 på stedet, og kjørte i stedet hjem med en nagende følelse av at jeg egentlig hadde kjøpt dyrere.

Needless to say, det jeg sparte ble mer enn spist opp av de utbedringene jeg mente var nødvendig for å få bilen i god stand. Og selvsagt har det fulgt minst like store beløp i årene etterpå, etter hvert som hjullager, opphengskuler og annet trenger fornying eller feilsøking. Hadde det vært en 70-talls Mercedes hadde ingen reagert; det er det koster å få en bil i stand. Tilsvarende kan jeg se anderledes på det når det gjelder min 76 Prestige, der er verken clutchbytte eller andre utbedringer noe man tenker så veldig mye over. Fordi bilen er fin, og faktisk også verd noen kroner.

Men mange CX'er, og spesielt 80-tallsbilene, vil leve farlig helt til bestanden enten er redusert nok eller prisene er steget nok til at folk betaler 40-60 000 for et greit holdt eksemplar, uten å forskrekkes av det. Selv i hverdags-bruktbilsammenheng er det fortsatt ganske rimelig. Men det vil altså gjøre det mer aktuelt for flere å få sveiset den kanalen, eller bytte den clutchen, eller kanskje til og med koste på den hellakkeringen for å få en virkelig fin klassiker. Og kanskje tør da noen å etablere kompetente verksteder som tar oppdrag til en grei timepris som det likevel går an å leve av.

Det har vært annonsert biler i Norge til rundt 100', selv om de er ytterst få, og de fleste klassikermagasinene i Europa har en "watch this model" på CX og prisutvikling (faktisk også Break!), så det er håp. Men noen må tørre å skape etterspørsel for de dyrere bilene i Norge hvis vi skal få et tilbud som tiltrekker flere. Og klubben må bidra med kompetanse for å legge til rette for modellens ønskede utvikling i klassikermarkedet.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Positiv prisutvikling på CX?

Post by rundgren »

Er vel ikke annet å gjøre enn å si seg enig i analysen.
Ting "må skje" - men hva skal vi gjøre annerledes, hvis noe?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Positiv prisutvikling på CX?

Post by RolandM »

Nå synes jeg jo faktisk klubben gjør noen riktige grep for tiden! Det gjelder blant annet den innsatsen dere gjør for å rydde opp i lageret på Gran slik at det går fra en ukjent delehaug til noe som kan nyttes av medlemmene, og initiativet med den hvite GSA'en er også bra. Jonsto gjør en flott jobb med å sette opp et lager med CX-deler i Midt-Norge. Disse tingene tror jeg er et av flere nødvendige grunnlag for en langsiktig ønsket utvikling, nemlig at det må finnes deler (også utenom CX-basis og Classic Parts).

Hvis man skal gå mer målrettet løs på utfordringen med lave priser og lav etterspørsel, og for å øke interessen hos nye potensielle medlemmer, kan man gjøre følgende grep, som alle bør være relativt overkommelige:

Opprett en liste på klubbens eksterne side over selvstendige mekanikere, verksteder, plastspesialister, felgspesialister, rimelige lakkverksteder med god kvalitet, deleforhandlere etc. Gjerne fordelt på område i landet. Det gjør det lettere for nybegynnere å få troen på at jo, de kan faktisk håndtere drift og vedlikehold av en CX, for det finnes noen man kan kjøpe hjelp av til en akseptabel penge. Og det er disse nybegynnerne som må kapres hvis man skal få mer penger inn i CX-markedet.

Forsøk å få inn historien om CX som klassikerbil inn i ulike medier, for å vekke til live interessen hos slike som meg, som så CX'en som barn, men aldri kom den på nært hold. Artikkelen i Vi Menn var fin, men det er flere muligheter. Neste år er CX'en 40 år! Denne typen tiltak skal ikke undervurderes - man kan nå mange, og man bygger historien om CX som kul klassiker. Og ta bare med strøkne biler i artikkelen (se under).

Sørg for å promovere fine eksemplarer (enten det er serie I eller serie II) på ulike bilsamlinger, evenementer etc. Greit nok at det er lettere for Traction Avant og DS/ID-klubbene å få innpass i ulike settinger, men de stiller i hvert fall med det peneste de har. Finn en nylakkert serie II Turbo, en velholdt serie I Prestige, ta med en PEN Break og fyll den med 50 tomme IKEA-esker for å gjøre et stunt ut av det (evt. lag en konkurranse der folk skal tippe hvor mange esker som går inn). Og målgruppen er ikke primært Citroen-treff, men andre biltreff eller arrangementer. Eller aller helst norsk film - bli kjent med en regissør... :wink:

Lag et enkelt flygeblad alle medlemmer kan ha liggende i bilene, og finner de et naturlig offer, er det bare å åpne hanskerommet og ta ut et eksemplar. Kort om hva som er fascinerende og forførende med modellen, et par lekre bilder, og adresser til klubben/innmeldingsskjema. Jeg kunne brukt et slikt flygeblad ved en rekke anledninger! Kan gjerne være med på å forfatte ett, og det finnes gode fotografer i miljøet.

Kjør et par-tre nybegynnerkurs/workshops i enklere CX-skruing - dere har jo tidligere hatt slike arrangementer hos Autobjørn. De kan med fordel fordeles litt rundt om i landet. Om man så bare får til en eller to slike i løpet av et år, er det bedre enn ingenting.

Slike ting løser ikke alt, men det er en god start. 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply