Utakknemlig møkkajobb ledig.

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Utakknemlig møkkajobb ledig.

Post by rundgren »

Stillingen som redaktør for klubbens sider utlyses herved.

* Stillingen krever masochistiske tendenser og manglende selvrespekt.
* Null engasjement og tilbakemelding fra klubbmedlemmer og publikum forøvrig må påregnes.

Er du typen som alltid ordner og styrer for andre? Som stille går og rydder opp andres skitne sokker uten å forvente et rosende ord eller å bli lagt merke til overhodet?
I så fall er du rett person for stillingen.

Tiltredelse snarest.

Søknad ikke nødvendig - den som føler seg kallet sender stoff til neste utgave til kat.syversen@gmail.com innen 10.november. Jeg gjør det ikke.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Utakknemlig møkkajobb ledig.

Post by RolandM »

Jeg fikk lyst til å kommentere denne, for jeg føler at denne "annonsen" ikke akkurat er et bidrag til å friste andre til å ta jobben, og det ville jo være synd om det var effekten av en slik utblåsning.

Jeg skal være forsiktig med å gå i rette med din opplevelse av å være redaktør for fire CX-sider fem ganger i året, for det har jeg ikke vært. Men jeg kan svare ved å beskrive hvordan det er å lage 12 slike sider for DS-klubben fem ganger i året - altså 60 sider på årsbasis.

Det varierer sterkt hvor lett det er å få folk til å bidra. Enkelte ganger ramler det inn med historier, men det hører til sjeldenhetene. Men det har som regel alltid vært ett eller annet treff, og når man snuser litt rundt går det som regel greit å sjekke hvem som har vært hvor, og om noen har tatt et bilde som kan brukes. Til det nummeret som kommer nå fikk jeg et flott bilde av en nydelig rød DS som var med på LHM-treffet, litt bakgrunnsinfo fra en annen kilde, og vips man har en sak på ca en side. Alt som trengtes var fire SMS'er, to mailer og å sjekke hva som var lagt ut av info om treffet på nett. Og folk er med i flere klubber, så man kan se utenfor egne rekker - denne gangen var det XM-folket som skaffet meg stoff (takker!). I februar fant jeg ut at DS-presidenten var en av dem som hadde vært på Citromobile i Paris, og fikk sendt over det han hadde av (gode) bilder. Han ga meg to linjer på e-post, resten av infoen om de ulike bilene fant jeg ved et kvarters leting på Citromobilesidene. Så var det bare å skrive artikkelen. Voila - det ble en seks siders bildereportasje som flere klubbene hadde felles.

Andre ganger har jeg fått inn en tekst, men den er for lang, eller handler delvis ikke om tema, eller har virkelig dårlige bilder. OK, det blir å bruke en time eller to på å redigere teksten ned til håndterlig størrelse, luke ut noen "darlings" i teksten, foreslå bildetekster og sende tilbake for godkjenning. Kanskje må jeg også lete opp et illustrasjonsbilde og bruke i stedet sammen med et innskudd bilde av dem jeg har fått, evt. mase på vedkommende om å ta et nytt bilde. Men det blir to, kanskje tre fine sider til bladet.

Når det er riktig stofftørke må man koke suppe på spiker. Da hjelper det at det er så mye historisk materiale å dra veksler på om bilene våre, eller at det er så mange som har teknisk peiling og kan fristes til å skrive noe, hvis man vet hvem man skal bearbeide for å få til noe. Eller så får man rote opp noen som har vært på første biltur den våren (det er gjerne i Stavangerområdet), og spe" det ut til en artikkel om vårpuss rundt om i landet. En liten ringe/mailrunde, the usual suspects kommer med noen kommentarer, noen av dem haler fram et bilde de har tatt, det blir to sider glatt.

Uten å ta CX-klubben spesielt, så virker det som om det er noen av redaktørene som tror at redaktørjobben består i å sende ut en mail fem ganger i året, evt. legge ut et par meldinger på et passende forum, og høre om det er noen som har noe stoff, for så å sende det over til hun som lager layout på bladet. Min erfaring er at det er ikke realistisk. En redaktør må alltid regne med å legge ned en viss innsats i innhenting av stoff, skriving og bearbeiding. I et tidligere nummer i år laget jeg samtlige 12 sider selv med unntak av Presidentens spalte, og da var jeg potte sur i noen dager. Men det går over, og som regel er det langt fra så ille. Har jeg flaks, går det med to-tre kvelder samt litt forumchatting og mailing med folk på kvelder man likevel sitter foran pc'en. Det synes jeg ikke er ille for noe som tross alt er en hobby man har interesse for. Og det er med 12 sider - CX-klubben har fire.

Fire sider stoff er i min verden en adresseliste (kopieres fra forrige gang), en kort tekst fra leder for klubben (avkreves leder), noen ord fra redaktøren selv (skrives på en halvtime), et kult bilde som har høy nok oppløsning til å brekkes over to sider (jeg har bygget opp et lite lager, vi har noen flotte fotografer i miljøet, og de deler gjerne), og en artikkel der jeg får to gode og et akseptabelt bilde - det kan være bidrag eller egenskrevet. Ferdig blad.

En ting kan jeg kjenne meg igjen i, og det er at folk gjerne tar innsatsen litt for gitt - i hvert fall hører man ikke så mye om resultatet av bladet. Og det skader ikke om flere melder sin interesse for å bidra med stoff, det ser vi i DS-klubben også. Så der vil jeg oppfordre folk til å ta Joar på alvor, det vil tydeligvis si å ta neste redaktør på alvor. Vil man ha klubb, må man putte noe inn. Something for nothing er ikke et konsept. Men lots for something er et realistisk konsept. Det er mye glede i å være redaktør for et tema man har personlig interesse for. Det er morsomt å se gode bilder løfte en tekst, og det er morsomt (om ikke hver gang) å jobbe noe bra ut av det som i utgangspunktet så ut som nok en stofftørke. Det gir også erfaring man tar med seg videre i andre sammenhenger - selv har jeg hatt med noen eksemplar av Citrophile på jobbintervju, og fått positiv feedback. Så jeg håper noen lar seg friste av en utfordring (som redaktørjobben helt riktig kan være), og tar over som CX-redaktør. Slik Joar faktisk tok jobben da den sto plutselig ledig sist.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply