leirdal.info C6

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

leirdal.info C6

Post by hl »

Hev no fått klar ei side på C6-sida: http://leirdal.info/c6/elektrisk/skiftingpaere.html

Skal leggja ut lenker her etter kvart som meir blir ferdig.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: leirdal.info C6

Post by Black Lemon »

Glimrende Helge. Jeg gleder meg til å lese og lære med om C6 på siden din. En ting jeg har lurt på er hvordan man kommer seg inn i C6 dersom batteriet er flatt. Bagasjelokket lar seg vel ikke åpne og dørene får man ikke opp pga. de rammeløse vinduene som sitter klemt bak kromlisten i overkant. Det ser forøvrig ut til å være samme løsning som på Audi A5/A7.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: leirdal.info C6

Post by hl »

Du kann opna ei dør ved å ta i litt, ruta vil sannsynlegvis tola det. Men du må deretter ikkje lata att døri, då ryk ruta. So er det berre å kopla til straum i motorrommet, slik at du får opp bakloket. (Har du baksete som kan fellast ned, kann du ogso opna bakloket frå innsida med ein skrutrekkar.)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: leirdal.info C6

Post by tronde »

Black Lemon wrote:Glimrende Helge. Jeg gleder meg til å lese og lære med om C6 på siden din. En ting jeg har lurt på er hvordan man kommer seg inn i C6 dersom batteriet er flatt. Bagasjelokket lar seg vel ikke åpne og dørene får man ikke opp pga. de rammeløse vinduene som sitter klemt bak kromlisten i overkant. Det ser forøvrig ut til å være samme løsning som på Audi A5/A7.
God grunn til å kjøpe en slik. (Og tilhørende lader).
Plasser kontakten slik at den kan fiskes frem ved krise.
Image

http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Comfo ... r363764000
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: leirdal.info C6

Post by hl »

tronde wrote:God grunn til å kjøpe en slik. (Og tilhørende lader).
Plasser kontakten slik at den kan fiskes frem ved krise.
Ikkje dumt. Denne blir vel enklast å montera i motorrommet.
Har ogso lurt på å setja inn eit Optima-batteri i motorrommet for å få ekstra kapasitet. Men vil kanskje øydelegga eitt av dei på den måten? Hadde dette opplegget i ein gamal bil for mangfoldige år sidan, og der fungerte det fint.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: leirdal.info C6

Post by Black Lemon »

Dette kan være fornuftig. Jeg kjører stort sett rundt med en booster i bagasjerommet. Det er jo praktisk på CX og XM der bagasjerommet kan åpnes uten strøm, men jeg skulle gjerne sett at man kunne lage en nødåping av bagasjerommet på C6 slik at dette kan åpnes selv ved flatt batteri.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: leirdal.info C6

Post by hl »

Ny side: http://leirdal.info/c6/elektrisk/kb2.html

Hev no forøvreg kjøpt inn ladar og forlengelsesleidning.
Då eg pakka opp ladaren var det ogso en leidning der (utan sikring og tilstandsindikator); men det er ikkje noko problem: Den kann eg jo setja på CX-en. So slepp eg rota med batteriklyper. :)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: leirdal.info C6

Post by hl »

Image
Då var det klart; no kann eg berre bøyga meg ned og kika inn i grillen for å sjå om batteriet treng lading. I sofall er det berre å trekka fram kontakten. Takk til tronde for godt tips!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: leirdal.info C6

Post by Black Lemon »

Hvordan koblet du denne i motorrommet Helge?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: leirdal.info C6

Post by hl »

Image
Eg la leidningen inni ein svart plaststrømpe og kopla jordingen til minuskontakten til batteriet (som ikkje er der :wink: ). Skøytte inn ca 30 cm på plussleidningen og kopla til pluss. Sette tape rundt leidningen og festa tapen innunder plastdekselet som vist.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: leirdal.info C6

Post by tronde »

Vil absolutt anbefale sikring på pluss-ledningen helt inne ved batteriet. Billig plastisolasjon og kuldegrader er en dårlig kombinasjon.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: leirdal.info C6

Post by mads »

Noen grunn til ikke å koble til på "utsiden" av en passende stor sikring? Eller har moderne biler ikke permanent strøm rundomkring lengre?
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: leirdal.info C6

Post by hl »

tronde wrote:Vil absolutt anbefale sikring på pluss-ledningen helt inne ved batteriet. Billig plastisolasjon og kuldegrader er en dårlig kombinasjon.
Ja, eg har sikring tett ved plusstilkoplingen (batteriet er i bagasjerommet). Og på leidningane har eg fleire lag med krympestrømper, i tillegg til at den synlege delen (frå kontakten til eit stykke inn under plasten) ligg i plaststrømpe. Leidningane er ogso stripsa godt fast, slik at dei ikkje kann liggja og gneka.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: leirdal.info C6

Post by tronde »

mads wrote:Noen grunn til ikke å koble til på "utsiden" av en passende stor sikring? Eller har moderne biler ikke permanent strøm rundomkring lengre?
Det er ingen ting i veien for å kople slik, men de fleste vil nok velge å kople ladetilkoplingen rett på batteriet. Og da bør man også sette inn en sikring i plusslederen nær batteriet. Et godt ladet startbatteri gir uten problemer flere tusen ampere i kortslutningsstrøm, og det vil du helst unngå å oppleve.

Et annet problem er som du er innepå; er det noe fornuftig sted å kople seg inn på en moderne bil?
Post Reply