Citroen Id/Ds

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Royrogers
Posts: 39
Joined: Sun 13 Oct, 2013 22:13

Citroen Id/Ds

Post by Royrogers »

Noen her som er expert på disse? 8)
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Citroen Id/Ds

Post by jonsto »

Prøv om du kan få kontakt med Arne Lund i DS klubben.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Citroen Id/Ds

Post by pål »

Arne Lund er vel ikke her... :roll:
har masse Citroèn:-)
Royrogers
Posts: 39
Joined: Sun 13 Oct, 2013 22:13

Re: Citroen Id/Ds

Post by Royrogers »

pål wrote:Arne Lund er vel ikke her... :roll:

Nope.. :)

Arne kjenner jeg til, men jeg er ikke fan av DS klubben
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Citroen Id/Ds

Post by citro1cx »

Royrogers wrote:
pål wrote:Arne Lund er vel ikke her... :roll:

Nope.. :)

Arne kjenner jeg til, men jeg er ikke fan av DS klubben
si ka du lure på da vel, alltids noen som kommer med gode forslag her vettu :D er jo en del folk som kombinerer cx/ds/citroen som har peiling på litt av hvert. eksperter på noe annet cx er det vel langt mellom på dette forumet
Litt over middels interessert i Citroën cx!
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Citroen Id/Ds

Post by RolandM »

Royrogers wrote:
pål wrote:Arne Lund er vel ikke her... :roll:

Nope.. :)

Arne kjenner jeg til, men jeg er ikke fan av DS klubben
Nå er vel smaken forskjellig, men i hvert fall undertegnede synes at det går helt greit å forholde seg til både DS/ID-klubben og CX-klubben og XM-klubben og SM-klubben (medlem av samtlige). Dersom man har interesse for en modell er det generelt regnet som en fordel å kunne kontakte den klubben som har nettopp den modellen som sitt spesialfelt.

Dersom du bare søker spesifikk modellkunnskap/historie skal både jeg og flere andre greie å hjelpe deg til rette, bevæpnet med diverse litteratur. Det er også flere her inne som er i stand til å kyndig vurdere et kjøpsobjekt (jeg skal ikke skryte på meg det) eller gi råd om hva du skal se etter.

Dersom du trenger teknisk kompetanse har jeg nr til flere flinke herrer som har det til felles at det de ikke vet om teknikk og rust på en DS, er ikke verd å vite. Og de er alle med i DS-klubben.

Klubben har også et utmerket nettforum som vanligvis har full oversikt over alt som dukker opp på både FINN og AutoDB, og som regel vet de også hvilket år bilen lå ute til salgs forrige gang, hvem som solgte den da og hvorvidt kmstand har endret seg mistenkelig siden forrige annonse (akkurat slik noen her inne vet om CX), og de kan ofte peke ut sannsynlig årsak til at bilen har byttet eier flere ganger etter hverandre. Et søk der inne sparer mange bomturer.

Det var dagens reklame. 8) Spør i vei!
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Royrogers
Posts: 39
Joined: Sun 13 Oct, 2013 22:13

Re: Citroen Id/Ds

Post by Royrogers »

Se så..da er da likevel noen her :D .

Driver og jobber med å få overta en DS, kan ta litt tid å overbevise selgeren :) , som ikke er klar over at han er selger 8).

Min aversjon mot DS klubben ligger flere år tilbake, kanskje er det blitt bedre?, den gang var det litt vel i meste laget med "ovenfra og ned". Kankje er de største klysene vekk. (Jada, det var da noen meget hyggelige også :D :D )
Image
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Citroen Id/Ds

Post by RolandM »

Det er nok fullt mulig at det finnes enkeltpersoner man kan få i halsen, men slik er det vel i mange klubber. Opplever i hvert fall som relativt ungt medlem i DS-klubben at det både er i ferd med å skje et generasjonsskifte, og at nye medlemmer blir tatt i mot på en fin måte og får god tilgang til råd og hjelp. Men gamlekara er viktige også, de sitter inne med mye kompetanse (noen av dem har skrudd DS profesjonelt i flere tiår), og jeg har selv fått erfare hvor dyr forskjellen er på en mekaniker som kan og en som ikke kan DS.

Kan du si litt om bilen som er aktuell å overta? Det er stor forskjell i kompleksiteten på en DS ut fra årgang, utstyrsnivå og type motor og girkasse. En DSpecial er vesentlig mer lettskrudd enn en DS 23 EFI Pallas med halvautomat (men sistnevnte er deilig luksus). Mellom dem er det et hav av varianter.

Og hovedregel for dem alle: Det er alltid mer rust enn det du ser (og ofte mer enn selger vet om). Rusten gjemmer seg bedre på en DS enn på en CX. Du er jo tydeligvis i stand til å håndtere både rust og opplakking, men det er jo greit å vite hvor man står.

Til gjengjeld er det ingen annen bil som kjører som en DS. 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Royrogers
Posts: 39
Joined: Sun 13 Oct, 2013 22:13

Re: Citroen Id/Ds

Post by Royrogers »

Det er en blå/hvit DSpecial -74
"Rustfri"..ja jeg vet om alle gjemselstedene på disse, det vesle som finnes er ikke vært å nevne. :)
Det sitter ett lys brunt skinninnteriør i bilen, det originale i svart skai finnes også, men relativt sprukket som er normalen på disse. Pluss diverse ekstra kuler (delbare) og smådeler. Kulene sender jeg vel til Sverige for overhaling, hvis ikke noen i Norge gjør dette.

Er likevel litt å gjøre rent mekanisk med for og bakstilling så som demontering, kontroll og oppsmøring...kuler selvsagt. Pluss gud vet hva en finner underveis. Først ska'n hit, så skal det regjøres overalt og så får vi se
Image
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Citroen Id/Ds

Post by RolandM »

Høres jo ut som et veldig godt utgangspunkt da! Sen DSpecial er uansett en greit motorisert og utstyrt D-modell, den har vel et sted rundt 100 hester.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Royrogers
Posts: 39
Joined: Sun 13 Oct, 2013 22:13

Re: Citroen Id/Ds

Post by Royrogers »

98 Hk skal den ha.
Har endelig fått start på maskinen, coil og kondensator var avgått ved døden, coil med formotstand fra Biltema og en kondesator av ukjent opprinnelse ordnet resten.
Vanskelig å få til å gå på tomgang, stopper etter kort tid. Ett mindre problem :) . Forgasseren er en Solex 28/36..noen her som "kan" disse?
Fjærkuler bak helt ok, foran er de stumme. Hydraulikken fungerer ellers upåklagelig.

Bilen ble forøvrig registret på foråret 1975 og avskiltet 1982! Grunn ukjent, bremser styring osv fremviser ingen opplagte feil.
Har altså ikke vært kjørt på over 30 år.
Ideen er å ikke renovere bilen så altfor mye, behoide patinaen, betyr å polere opp lakken som ikke er værst, flekklakke nede på en dør, som det gjerne ble gjort på den tiden. Beholde en liten bulk i en anne dør. Taket trenger dessverre hellakkering, det har vært brukt som lagerplass for tildels skarpe gjenstander. Felgene trenger bare vask, de bulkfrie hjulkapslene og de like bulkfrie støtfangerne trenger bare en ordentlig polering.
Skinninteriøret åker ut og bort, det vil jeg ikke ha! Skai skal det være, da dørsidene er de originale svarte i skai.

Dekkene er ferdige,kanskje ikke rart, ser ut til å være originaldekkene :D,Blir å montere litt mer moderne dekk, 205/70x15, passer greit.. Kilometerstand er 48000 km!, ser ut til å sammenfalle godt med tilstand på gumimatter, pedaler og øvrige "slitasjevarslere".
Image
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Citroen Id/Ds

Post by RolandM »

Dette høres jo ut som et veldig spennende prosjekt! Nesten nybil!

Helt enig i at du bør gå tilbake til skai interiør på en bil som ellers er så original og er så lite kjørt. Nå er det jo uansett bare fem siffer på telleren, men 48000 på 7 år er jo mulig - det er forsåvidt 148 000 også, da.

Dersom det er originale brune skinnseter kan de være verd noen kroner!

Har du forresten sjekket at lakk-koden i motorrommet samsvarer med fargen på bilen? Ikke uvanlig at de ble lakket om etter noen års slitasje, om jeg forstår rett.

Forgasser: Hør på DS-forum. Evt. med Kjell Byman forgasserservice. Forgasserne er også beskrevet i boken "Kunsten å vedlikeholde en gudinne", som klubbmedlemmer får gratis.

Har du vurdert å bare bytte taket med et annet brukt? Såvidt jeg husker skal DSpecial ha ulakkert glassfibertak.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Royrogers
Posts: 39
Joined: Sun 13 Oct, 2013 22:13

Re: Citroen Id/Ds

Post by Royrogers »

Lakkoden passer, bilen er ikke lakkert etter utlevering, ingen spor av dette noe sted. Det eneste som er lakkert er taket :shock: , hvorfor er ikke godt å si,må vel helt ned og lakkeres, det er like enkelt som å bytte taket. Å grave opp et pent brukt tak blir sannsynligvis dyrere enn å lakkere.
Har sjekket litt mer rundt omkring idag, ikke engang festene til bakfangeren er angrepet, stort sett blanke skruehoder, men enorme mengder med møkk overalt.

Nå skal T1 gjøres ferdig før jeg fortsetter, må også ha litt mildere vær slik at jeg kan kjøre ut bilen og fyre opp høytrykksvaskeren.

Han forgassertypen har butikken til salgs ser jeg, skal kontakte ham iaf.
Image
FrodeM
Posts: 89
Joined: Fri 18 Aug, 2006 15:51
Location: Bergen

Re: Citroen Id/Ds

Post by FrodeM »

Hei!

Taket på en 74-modell er skrudd OG limt og dermed ikke så morsomt å ta av. Til gjengjeld har du en pyntegummilist som kan fjernes/løftes, slik at taket kan lakkes på plass uten å etterlate seg en synlig kant. Så dersom taket er tett, ville jeg ikke tatt det av for å få på ny lakk.

205-dekk kan vel bli litt brede for bakskjermen (i nederste stilling) har jeg hørt, så sjekk det opp først. Fullt rattutslag foran vil vel også gi gniss mot innerskjermen. Sjekk også hvis du går for 205 at du har den bredeste felgen. Den har firkanthull i midten, mot rundt hull for den smalere felgen.

Kuler som er helt stumme må oftes skiftes membran på, for øvrig. Jeg vet ikke om noen som gjør det i Norge nå, etter at Arne gav seg.

Lykke til!
Frode
Frode
DSuper, 1970
DS 23 IEH Pallas, 1973
XM TCT, 1998
Royrogers
Posts: 39
Joined: Sun 13 Oct, 2013 22:13

Re: Citroen Id/Ds

Post by Royrogers »

Det med taket var jeg ikke klar over, trodde alle kun var skrudd. Kankje derfor at innertaket ser ut som nytt. :) .

Dekkene kan bli litt klundrete det vet jeg, får eventuelt se på 195/70 15, de er dessverre litt i minste laget, (omkrets), ellers så blir det å lete an "smal" utgave av 205.
Da koster 4 dekk 2500 kr, i motsetning til originaldimensjonen som koster nærmere 3000 kr, for ETT dekk. Jeg ser det heller ikke nødvendig å kjøre rundt på en utdatert dekkteknologi.

Kuler og styreservoer til både DS og CX fikser denne mannen her: http://www.gasklocka.n.nu/

Nå er min levert med sveiste gasskuler foran, bak er delte, slett ikke uvanlig. Kan selvsagt bruke sveiste rund baut.

Kan noen identifisere denne kula? Lå løse baki, men tilhører ikke denne bilen.
Image
Image
Post Reply