Kjøre GS om vinteren

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Locked
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Kjøre GS om vinteren

Post by pigland »

Nå håper jeg eier av en lys blå(?) GS Break har særdeles gode grunner for å kjøre nordover på E6 ved Alnabru for en halvtime siden, midt i den værste saltsuppa... Visste ikke om jeg skulle le eller gråte.. Det er jo lov å håpe på at dette eksemplaret nettopp kom fra fergekaia og var nykjøpt i Frankrike.. Tør noen stå frem?
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Pollux
Posts: 21
Joined: Sun 16 Oct, 2011 16:10
Location: 1410 Kolbotn

Re: Spott the GS!

Post by Pollux »

Hei,

Det var jeg i lysblå GS break. Gode grunner? Jeg fant allerede tre. Du kan velge mellom:

1 Jeg har hentet i kveld to nye bremserør til bakside, som jeg ikke trenger fordi alle rør er rustfrie.
2 Finnes det en bedre bil under kjøreforhold som finnes i dag?
3 Det er en skikelig drittbil som er helt laget av sure og fylle Franskmenn som kjønner ingenting. Dessuten er det umulig å mekke på en slik bil, så jeg hadde nok og har nettop kjørt denne til nærmeste bilhoggeri på Ulven.

Hilsen,

Pol
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Spott the GS!

Post by rundgren »

pigland wrote:Nå håper jeg eier av en lys blå(?) GS Break har særdeles gode grunner for å kjøre nordover på E6 ved Alnabru for en halvtime siden, midt i den værste saltsuppa... Visste ikke om jeg skulle le eller gråte.. Det er jo lov å håpe på at dette eksemplaret nettopp kom fra fergekaia og var nykjøpt i Frankrike..
Synes vel generelt du og resten av folket kan mene litt mindre om hva andre gjør med bilene sine. Spesielt når de selv har bygget den opp og holder den godt. En ting er å klage på serie-vrakere - har noen "brukt opp" og vraka flere reddbare klenodier er det greit å kritisere, men dette her blir i overkant av hva andre har noe med å mene noe om.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Spott the GS!

Post by pigland »

Hmm... så ikke helt den komme, rundgren. Du ønsker innskrenking av ytringsfrihet? Nord-Korea er den veien ----> :wink:

Og jeg vil gjerne vite hvordan man skal vite hvem sin bil det er før man skal vite om man skal kritisere bruk eller ei :lol:

Det er en kjennsgjerning at det er uenighet mellom dem som gjerne vil ta vare på gamle biler til de som vil bruke de opp og oss midt i mellom et sted. Jeg vet at CX-klubben begynte som en klubb for dem som ville ha gode råd til å holde bruksbilen igang, men nå er det flere som har CX, GS/A m.fl som hobbybil som ikke dras frem i all slags vær og føre (og færre av dem som har det som ren bruksbil). Foreslår at man tar den diskusjonen på en LHM-kaffe eller annet egnet sted, og ikke på forum.

At Pollux velger å ta sin GS ut i den sørpa som er nå får bli på hans kappe uansett hvilken grunn han måtte ha. Jeg kjente det vrengte seg i marg og bein, og min fattige trøst siste biten hjem var at det kanskje fantes en god nok grunn til å gjøre slik selv om jeg ikke klarer å se det enda.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Spott the GS!

Post by rundgren »

pigland wrote:Hmm... så ikke helt den komme, rundgren. Du ønsker innskrenking av ytringsfrihet? Nord-Korea er den veien ----> :wink:
Ønsker innskrenking av drittslenging. Tror ikke du helt skjønner hva dette "ytringsfrihet" er for noe...
pigland wrote: Og jeg vil gjerne vite hvordan man skal vite hvem sin bil det er før man skal vite om man skal kritisere bruk eller ei :lol:
Det var nettopp poenget - vet du ikke noe om omstendighetene bør du kanskje la være å komme med bombastisk kritikk.
pigland wrote: Det er en kjennsgjerning at det er uenighet mellom dem som gjerne vil ta vare på gamle biler til de som vil bruke de opp og oss midt i mellom et sted. Jeg vet at CX-klubben begynte som en klubb for dem som ville ha gode råd til å holde bruksbilen igang, men nå er det flere som har CX, GS/A m.fl som hobbybil som ikke dras frem i all slags vær og føre (og færre av dem som har det som ren bruksbil). Foreslår at man tar den diskusjonen på en LHM-kaffe eller annet egnet sted, og ikke på forum.
Nettopp - og det er nå sånn engang verden funker at folk selv disponerer sine eiendeler. Og det å rakke ned på folk fordi de ikke gjør ting akkurat slik du ville gjort det er rimelig ugreit.
pigland wrote: At Pollux velger å ta sin GS ut i den sørpa som er nå får bli på hans kappe uansett hvilken grunn han måtte ha. Jeg kjente det vrengte seg i marg og bein, og min fattige trøst siste biten hjem var at det kanskje fantes en god nok grunn til å gjøre slik selv om jeg ikke klarer å se det enda.
Heldigvis har du verken mulighet, mandat eller evner til å opptre som etterforsker, påtalemyndighet og dommer over andres bilbruksvalg. Så hva du måtte mene eller føle om GS på vinterstid blir bare å regne for surmaga synsing fra din side.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Spott the GS!

Post by RolandM »

Så så, folkens, pust med magen! 8)

Rundgren, jeg greide i hvert fall ikke å hisse meg opp såpass over de fattige to linjene fra Pigland til at jeg så noen grunn til å sende tilbake formuleringer som "drittslenging", "bombastisk kritikk" og "surmaga synsing". Og jeg har hatt CX Break som (utmerket) vinterbil. Men selvsagt begynner den å ruste (dog forbausende lite), og nå kommer den ikke ut av garasjen igjen før den skal til hellakkering.

Det kan ikke være et sjokk for noen at en GS er mer lettrustet enn det meste og at saltsørpe er egnet til å fremskynde det, uten at jeg har tenkt å kritisere noen som har den ut en enkelt tur og formodentlig vasker av den kjapt etterpå. Men jeg skjønner hvorfor Pigland spør. Er man uenig i at det er lov å spørre kan man selvsagt påpeke det. Men kanskje er det ikke da nødvendig å gjøre det i en språkform som fremstår minst like lite høvisk som det du mener han kommer med.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Spott the GS!

Post by rundgren »

RolandM wrote:Så så, folkens, pust med magen! 8)

Rundgren, jeg greide i hvert fall ikke å hisse meg opp såpass over de fattige to linjene fra Pigland til at jeg så noen grunn til å sende tilbake formuleringer som "drittslenging", "bombastisk kritikk" og "surmaga synsing". Og jeg har hatt CX Break som (utmerket) vinterbil. Men selvsagt begynner den å ruste (dog forbausende lite), og nå kommer den ikke ut av garasjen igjen før den skal til hellakkering.

Det kan ikke være et sjokk for noen at en GS er mer lettrustet enn det meste og at saltsørpe er egnet til å fremskynde det, uten at jeg har tenkt å kritisere noen som har den ut en enkelt tur og formodentlig vasker av den kjapt etterpå. Men jeg skjønner hvorfor Pigland spør. Er man uenig i at det er lov å spørre kan man selvsagt påpeke det. Men kanskje er det ikke da nødvendig å gjøre det i en språkform som fremstår minst like lite høvisk som det du mener han kommer med.
Jeg følte det var nødvendig, så da kjørte jeg på.
Folk bør på generell basis i større grad passe sine egne saker.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Spott the GS!

Post by pigland »

Så om man skal følge rundgrens prinsipper skal man holde seg langt unna et forum som dette hvis man ser en interessant bil i lugubre omgivelser. Hvorfor er man i det hele tatt med på et nettforum hvis man mener det?

Ser heller ikke helt kobling mellom å kritisere bruk av bil under slike forhold for å være det samme som drittslenging. At rundgren ønsker å innskrenke meninger enten det er drittslenging eller kritikk må jo være et ønske om begrenset rett til å ytre seg. Selv om det ikke er i kjernen av ytringsfrihetsbegrepet så er jeg uenig i at det er utenfor begrepet også.
rundgren wrote:
pigland wrote: Og jeg vil gjerne vite hvordan man skal vite hvem sin bil det er før man skal vite om man skal kritisere bruk eller ei :lol:
Det var nettopp poenget - vet du ikke noe om omstendighetene bør du kanskje la være å komme med bombastisk kritikk.
Det var vel nettopp omstendighetene jeg etterlyste i første omgang. Har man en god grunn, så for all del kjør GS uansett vær og føre.
rundgren wrote:
pigland wrote: Det er en kjennsgjerning at det er uenighet mellom dem som gjerne vil ta vare på gamle biler til de som vil bruke de opp og oss midt i mellom et sted. Jeg vet at CX-klubben begynte som en klubb for dem som ville ha gode råd til å holde bruksbilen igang, men nå er det flere som har CX, GS/A m.fl som hobbybil som ikke dras frem i all slags vær og føre (og færre av dem som har det som ren bruksbil). Foreslår at man tar den diskusjonen på en LHM-kaffe eller annet egnet sted, og ikke på forum.
Nettopp - og det er nå sånn engang verden funker at folk selv disponerer sine eiendeler.

Og det å rakke ned på folk fordi de ikke gjør ting akkurat slik du ville gjort det er rimelig ugreit.
Hvis du mener at rakking er å sterkt kritisere (ref. ordbok av rakke), så kommer jeg ikke til å slutte med det så lenge noen tar ut sin GS i saltsørpa uten god grunn.
rundgren wrote:
pigland wrote: At Pollux velger å ta sin GS ut i den sørpa som er nå får bli på hans kappe uansett hvilken grunn han måtte ha. Jeg kjente det vrengte seg i marg og bein, og min fattige trøst siste biten hjem var at det kanskje fantes en god nok grunn til å gjøre slik selv om jeg ikke klarer å se det enda.
Heldigvis har du verken mulighet, mandat eller evner til å opptre som etterforsker, påtalemyndighet og dommer over andres bilbruksvalg. Så hva du måtte mene eller føle om GS på vinterstid blir bare å regne for surmaga synsing fra din side.
Det var da veldig til påstand da. Som sagt kommer jeg ikke hverken muntlig eller skriftlig til å slutte med å kritisere folk som tar ut GSen i saltsørpa uten god grunn. Så får folk enten komme med en god grunn eller akseptere at det finnes kritiske røster i samfunnet.
rundgren wrote:
RolandM wrote:Er man uenig i at det er lov å spørre kan man selvsagt påpeke det. Men kanskje er det ikke da nødvendig å gjøre det i en språkform som fremstår minst like lite høvisk som det du mener han kommer med.
Jeg følte det var nødvendig, så da kjørte jeg på.
Folk bør på generell basis i større grad passe sine egne saker.
Forskjell på å passe egne saker og språkbruk også. Så vidt jeg ser er det du som har kommet med negative bemerkninger her mot meg med de formuleringene som RolandM også har sett. Helt greit at vi er uenige om å skulle kommentere andres bruk av bil, men det kommer vi nok også til å være.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Spott the GS!

Post by jonsto »

Nå er dere såpass "Off topic" at enten må moderator flytte diskusjonen til en annen tråd, eller så får dere sette strek.
Locked