Hjemmesider.

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Hjemmesider.

Post by jonsto »

Webmaster Trond er i ferd med å lage nye hjemmesider for CX Klubben. Ta en titt her: http://www.citroencx.no/ og kom med innspill.
Jeg synes det så langt ser bra ut. ;-) :-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Hjemmesider.

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Webmaster Trond er i ferd med å lage nye hjemmesider for CX Klubben. Ta en titt her: http://www.citroencx.no/ og kom med innspill.
Jeg synes det så langt ser bra ut. ;-) :-)
endelig en norsk bil på framsida. :D

Jeg spør likevel om hvorfor hjemmesida skal ha så mørke farger?

her er et eksempel på det motsatte. denne siden har også lysbildeserie med medlemmers biler, noe jeg synes hører hjemme på en klubbside. http://citroenvie.com
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Alfred
Posts: 69
Joined: Tue 13 Apr, 2004 09:05
Location: Fredrikstad

Re: Hjemmesider.

Post by Alfred »

Synes det ser bra ut. Bra modernisering. Ser frem til fortsettelsen. Regner med at bilder med CX i ulike stemninger vil variere lysfølelsen.
Alfred
CX25-croisette aut-1989
TRS22 - 1985
Xantia 1999
C5 - 2003
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Hjemmesider.

Post by RolandM »

Flott at dere tar tak i dette! :)

Jeg kan ikke programmere, men jeg driver med en del med å administrere og utvikle hjemmesider til daglig (TinyMCE-basert). Inngangs-siden er uten tvil elegant, men det man kan diskutere er om en del besøkende til siden vil falle av på forsiden når det ikke er noen knapper eller tydelig vei videre. Selv jeg måtte faktisk tenke meg om et øyeblikk før jeg klikket på den grønne teksten.

Dere har sikkert selv klikket rundt på nettet, f.eks i et google-søk, for å finne informasjon om et emne, og så kommer dere til en side hvor det bare er et bilde og en overskrift og ikke noe mer, og så tenker man "ja ja, her hadde noen planlagt å lage et nettsted, men det ble tydeligvis ikke noe av, den ligger brakk, som så mye annet". Og så klikker man seg ut av siden og prøver et annet sted. Den risikoen tror jeg er til stede med en så fullstendig "ren" forside som nå. Det er også slik at dere påfører brukeren et ekstra klikk for å komme dit han vil, og vi nettbrukere liker jo ikke å klikke mer enn vi må. :?

Jeg tror derfor jeg ville vurdere å innføre menyvalg på forsiden. Man kan uansett bruke side nr 2 som en aktuelt-side.

Estetisk sett synes jeg det er flott at dere har valgt å gjøre den litt "classy" og at dere bruker en Prestige for å understreke det. For å ivareta det behovet som Citro1cx peker på (ja, den er litt mørk), kunne man vurdert en sober gråfarge på rammen rundt, i stedet for det sorte. Det ville jeg definitivt gjort på side nr 2 i hvert fall. Kanskje finner man noe spennende nettopp i fargekartet for CX Prestige? Min er i hvert fall lakkert i Gris Espadon og har det gullbeige velourinteriøret. 8)
Ha også i bakhodet behovet for tilstrekkelig kontrast mellom grafiske elementer og klikkbare elementer. De fleste av oss blir eldre (alternativet er verre), og da blir ikke synet bedre. I midtfeltet er dette løst greit med hvit skrift på inngangssiden, men skal man tilføre andre klikkbare elementer på rammen bør det vurderes å lette fargen.

Informasjonsinndelingen på side 2 synes jeg virker logisk og strukturert, og godt prioritert mht innholdselementer. Der teksten "Norsk CX klubb" ligger fadet bortover ville jeg nok ønsket meg en global meny i stedet, hvis dere ikke planlegger en venstremeny.

Lykke til med det videre arbeidet!
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Hjemmesider.

Post by givretto »

Først må jeg si at dette er et bra initiativ, og takker de involverte for arbeidslyst og innsats.
Deretter må jeg få lov til å si at jeg synes den nye siden blir for mørk. De aller fleste (profesjonelle) sider er lyse, og dermed lettere å lese.
Så synes jeg det burde være en oversiktelig meny på venstre side, som det var på den gamle siden. Tror det blir mer effektivt å finne fram på denne måten.

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Hjemmesider.

Post by rundgren »

RolandM wrote:Flott at dere tar tak i dette! :)
Inngangs-siden er uten tvil elegant, men det man kan diskutere er om en del besøkende til siden vil falle av på forsiden når det ikke er noen knapper eller tydelig vei videre. Selv jeg måtte faktisk tenke meg om et øyeblikk før jeg klikket på den grønne teksten.
Først må jeg si takk til Trond og at det er veldig fint med framgang her - de nye sidene ser helt klart myyye bedre ut enn de gamle. Veldig bra!

Jeg tenkte det samme som Roland når jeg kom til forsida, men ser en enkel løsning jeg tro kan funke (og den krever maks en linjes endring i html) og det er å gjøre hele forsidebildet til en link og kanskje få på plass en "klikk her" ved siden av de rød pilene..

Men: Det er alltid sånn at det finnes mange meninger, og det er veldig lett å mene mye om mangt. Det er nesten umulig å ta inn over seg alle innspill og destillere disse til noe fornuftig som man kan implementere. Og prøver man, er folk ofte misfornøyde til slutt likevel (ja, jeg jobber i IT-bransjen....)

Nå har vi fått fine nettsider med ny look og nytt innhold laget på enmannsdugnad. Det synes jeg er prisverdig og imponerende!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Royrogers
Posts: 39
Joined: Sun 13 Oct, 2013 22:13

Re: Hjemmesider.

Post by Royrogers »

Meget bra hr. Webmaster. Punktum. :)
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Hjemmesider.

Post by citro1cx »

ikke glem at veldig mange bruker mobil og nettbrett i våre dager. (4" til 10") En ny side bør vel kunne tilpasses m.h.t. størrelse på skrift og knapper.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hjemmesider.

Post by jonsto »

Trond har vært innom og lest kommentarene. Han syntes det var veldig hyggelig at kommentarene var saklig og konstruktive. Så får vi se hva resultatet blir. Noe er vel allerede forandret tror jeg, noe har han vært inne på selv.
Bare fortsett og kom med innspill. :-)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Hjemmesider.

Post by RolandM »

Var innom og gløttet rundt på sidene nå. I tillegg til at mye mer av innholdet er kommet på plass, synes jeg også webmaster har fanget opp mange av de poengene som flere har kommet med - bra! Uttrykket er betydelig lettet, samtidig som man beholder det elegante preget. Jeg synes også endringene på aktualitets-siden ble smålekre. 8) De nye undersidene ser også fine ut såvidt jeg kan se.

Ser også at det er kommet en "global" meny/hovedmeny, nederst til høyre. Den er relativt mye lenger ned enn hva mange er vant til, men når det totale skjermbildet er holdt såvidt kompakt vil den vel komme fint innenfor ett skjermbilde på de fleste devices, enten man bruker brett eller laptop eller hva det nå er. Global meny gjør også at forsiden ser mer "aktiv" ut enn i det første utkastet, også en fordel.

Jeg vet ikke om dere har tilgang til noe (gratis) verktøy som måler klikkrate, men i så tilfelle får man jo en pekepinn om effektivitet over de første månedene og kan heller gjøre justeringer etter en tid dersom det er behov for det. Så dette ser totalt sett veldig bra ut, og så er det bare å fylle etter der det mangler stoff.

En liten ting angående navigasjon: Kommer menyvalg for forumet også i hovedmenyen eller vil man ha folk inn via Aktuelt for å sikre at de får med seg siste nytt der? Det siste kan godt være et bevisst valg, samtidig som mange sikkert synes det er bekvemt å gå rett inn på forumsidene og derfor bokmerker dette direkte.

Ser at alle modellene har korte og informative introtekster, og så følger det mer inngående tekster for i hvert fall GS og CX (disse er kjent fra de gamle sidene). Dersom det er interesse for det kan man gjerne bruke min kjøpsguide til BX som "lang" tekst for denne modellen inntil noe bedre foreligger. Den står for øvrig også på trykk (i oversatt versjon) i februar-utgaven av svenske Autogenial". Joar har den liggende fordi han fikk den til Citrophile her i fjor høst. Jeg kan sende den, men ikke før om to ukers tid grunnet reise.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Hjemmesider.

Post by RolandM »

rundgren wrote:
Jeg tenkte det samme som Roland når jeg kom til forsida, men ser en enkel løsning jeg tro kan funke (og den krever maks en linjes endring i html) og det er å gjøre hele forsidebildet til en link og kanskje få på plass en "klikk her" ved siden av de rød pilene..
Dette blir muligens litt nerding fra min side, men tror jeg skjønner hvorfor webmaster ikke har gjort forsidebildet til en klikkbar link. Mener nemlig å huske at Google ikke er for happy for det. De likte det ikke mye før i hvert fall. Var det noen i infoavdelingen til SAS Radisson som måtte gå etter at de hadde laget en lekker layout med klikkbare bilder som ble fullstendig blokkert av Google?

Uansett hjelper det ikke mye på indeksering å bruke bildet som lenke. (komme høyt opp i søk). Det som derimot hjelper på indeksering (forbehold om at det er noen år siden jeg leste meg opp på dette) er relevante tags høyt oppe i hierarkiet på forside og undersider, og da fortrinnsvis på selve linkene eller i overskrifter. Det vil for eksempel si at vi blir mer synlig i et Google-søk dersom vi har menyvalg i global meny, hovedoverskrifter etc, som stemmer godt med søkeordene folk bruker. Man kan avhjelpe dette med metadata også (mulig Google har slakket litt på praksis her), men vurder om taggene "CX" eller "Citroën" kan snikes inn i et eller flere av menypunktene i global meny. Tror det ville forsterke søk i tillegg til at begge er med i den klikkbare hovedoverskriften, som nå. På "Actualités" er begrepene brukt flere ganger i overskrifter, kanskje kan de også innføres i selve lenkene et par steder.

NB! Det kan være andre som har mer oppdatert kunnskap på dette (Mads, Trond?), så dobbeltsjekk for all del. :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Elysee
Posts: 2
Joined: Wed 26 Feb, 2014 21:38

Re: Hjemmesider.

Post by Elysee »

Kjære debattanter,
Takk for det store engasjement i anledning av de nye nettsidene! Jeg setter umåtelig stor pris på all ros, men også alle de konstruktive kommentarer som er kommet! Tilpasninger kan gjøres hele tiden, flere er allerede gjort efter råd fra dere. Jeg kan kort kommentere noen av momentene:
- Meta tag er lagt inn til en viss grad.
- Forum er lagt inn som link og inngår ikke i hovedmenyen ut i fra den filosofi, at hovedmenyen kun inneholder sider innenfor http://www.citroencx.no og at linker til andre sider markeres på annen måte. Det er dog mulig å legge link til Forum fra flere steder om ønskelig.
- Elegance: en grunnleggende tanke var å være stilren, enkel og elegant. Derfor ble valgt mørke farver, enkel hovedmeny, diskret plassert nederst, samtidig som alle sider med denne hovedmeny ikke går ut over ett skjermbilde - det er bare artikler og presentasjoner hvor man kan rulle videre nedover, men her er heller ikke hovedmenyen tatt med. Videre pleier mørk bakgrunn oftest å fremheve fotografier bedre. Det var et bevisst valg. Det er rett som en kommenterte, nemlig at bildene "lyser opp".
- Struktur: hovedhensikten for mitt vedkommende var å lage en underliggende struktur som gjør det lettere å holde sidene vedlike. De gamle sidene var svært uoversiktelige i så måte; eksempelvis er adresser etc. kun angitt på ett sted og sikrer således at endringer i dataene ikke må gjøres på en rekke sider, noe som alltid skaper inkonsistens.
- Bakgrunnsbilder: Jeg er enig i at sort bakgrunn blir hard. En enkel, lysere farve blir ikke så elegant, derfor har jeg valgt å legge inn et bakgrunnsbilde her og der. Flere kan komme, men det er vanskelig å finne bilder som egner seg til akkurat dette. Bildet på siden "Aktuelt" synes jeg selv er fint; det er av DS5, som også passer på en aktuelt-side.
- Galerie: Det hadde vært fint med bilder av medlemmers biler, men dette krever at noen sender inn noe...
Mvh
Trond - Webredaktør
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Hjemmesider.

Post by hl »

Kanskje opna lenkene i ny fane, slik at Citroencx.no ikkje blir vekke når ein opnar desse?

( <a href="http://classicparts.org/">Classic Parts</a> endrast til <a href="http://classicparts.org/" target="_blank">Classic Parts</a> )
Elysee
Posts: 2
Joined: Wed 26 Feb, 2014 21:38

Re: Hjemmesider.

Post by Elysee »

Oui Monsieur! Ditt forslag om target="_blank" er implementert umiddelbart! Merci!
Mvh
Webredaktøren
Post Reply