Kan noen reparere Zx'en min?

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Kan noen reparere Zx'en min?

Post by ThomasWH »

Eu kontrollen sier følgende må fikses:

1.1.9 - 2: trommel urund høyre bak
1.1.10 - 2: bremserør svekket pga rustangrep venstre bak og høyre bak
1.1.10: - 2: bremseslange skadet høyre bak
1.1.10 - 2: bremserør svekket pga rusrangrep foran

Er jo bare 2 og 3'er feil som må fikses. 1'er feilene (3 stk) gidder jeg ikke bry meg om.

De skulle ha 25.000 kr for dette. Bilen er verdt maks 5000 kroner. Så jeg vil ikke bruke så mye på den. Men finnes det noen ekte Citroen entusiaster her som vil hjelpe hvis jeg evt kjøper deler er der bare å si ifra!

:)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Kan noen reparere Zx'en min?

Post by pigland »

25000 for en slik bremsejobb høres ut som et ran, delene burde skaffes for en drøy tusenlapp hos Mekonomen/Meca/ebay, og man bruker ikke så mange timer på dette. Det som er litt "skummelt" er at bremsesystemet må luftes i etterkant, og på en så gammel bil som ZX er det ikke sikkert at luftenipplene vil løsne uten at de knekker. Ergo, nye kalippere og pumper også, og da begynner summen å nærme seg det realistiske med tanke på deler og jobb på et verksted. Er det kanskje det verkstedet har tatt høyde for?

Mitt forslag hvis du vil ha dette billigst mulig er å gjøre det selv for da lærer man masse også. Kjøper du deler originalt av Citroen så får du selvfølgelig de riktige delene, men du har også alternativer med å måle opp lengde på bremserør og ta med deg bremsenipplene og gå til f.eks biltema. Nye bremserør fra biltema holder sannsynligvis resten av bilens levetid :)

Trommelen er det ikke sikkert du får tak i raskt annet enn hos Citroen, men hvis prisen der er mer enn du er villig til å betale så er det et alternativ med ebay (tar som regel lang tid, men med bare èn trommel så kommer man kanskje under den berømmelige momsfrie grensa på 200kr). Så delepriser er litt avhengig av hvor raskt du vil ha bilen tilbake på veien.

Ser ikke helt for meg at det står entusiaster i kø for å hjelpe til med slikt på en bruksbil som ZX, men gode (og dårlige..) råd kan man jo få gratis :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Kan noen reparere Zx'en min?

Post by ThomasWH »

Hei pigland,

De 25.000 kronene var for delene jeg har nevnt, pluss arbeid. Ikke det andre du foreslår! :) Dyrt, for å si det mildt. Men sånn er det med merkeverksteder. Og verksteder generelt. Mitt største problem er at jeg ikke har noe sted å ha bilen fordi den ikke har skilter fordi den ikke er EU-godkjent! Så jeg må få fikset den snarlig! Har ingen muligheter til å låne bukk noe sted, så får ikke fikset den selv. Og har nullkompetanse (hehe) hva bilmekking angår, så.. Hadde håpet noen her inne ville melde seg villige! Vet at ZX ikke er en EKTE Citroen sånn sett, men jeg er knyttet til bilen og syntes den fortjener å bli EU-godkjent! Den fungerer jo ellers! Motoren går så det griner (raskeste 1.4 jeg har prøvd, kjørt skikkelig inn av meg over 250.000 km!), og den har helt nytt Varta Blue batter, nytt varmeanlegg (kostet 10.000 husker jeg korrekt), nye bremseklosser og skiver, nye bremseslanger, ny fjæring høyre side foran, reparert elektrisk anlegg (kostet 4000 kroner i 2010), byttet girkasse to (!) ganger (pga. grisekjøring go "burn out" av undertegnede i en alt for ung og dum alder..), byttet bakaksel, og mer! Ganske påkostet bil vil jeg si.. Så det er mange deler i bilen som faktisk er "nye" og fine enda! Da virker småting som de bremsegreine som må byttes nå så lite, og jeg syntes bilen kan være en fin bil nummer to å ha i tilfelle bil nummer en (C5) må på service! :)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Kan noen reparere Zx'en min?

Post by ThomasWH »

Er det noen som har hørt fra brukeren Primajor i det siste?
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kan noen reparere Zx'en min?

Post by jonsto »

Ikke mange dagene siden jeg snakket med ham.
Du har PM.
Post Reply