CX "Coast To Coast" filmen

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

CX "Coast To Coast" filmen

Post by ThomasWH »

Regner med at alle har sett denne "kortfilmen" ? Jeg koste meg med den ja! :)

http://www.youtube.com/watch?v=jgGYHM6zD1I
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX "Coast To Coast" filmen

Post by rundgren »

Favoritt-reklamemateriell for CX, dette! Litt bedre kvalitet enn den linken jeg har sett før også (har kanskje ikke vært innom VHS?)
Denne var nok ikke billig å lage - filmet på ordentlig film på location i USA. Og _ekstremt_ tidsriktig (hvertfall i øynene til en som var 5 år på den tiden.)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: CX "Coast To Coast" filmen

Post by mads »

..hvor ble det av slike damer..? Ikke helt som en vårdag på Lillehammer da BX var ny, men minnene går dit :)

Masse pussige og rare detaljer i filmen som kupelys i taket over døren. Aldri har jeg sett det på en bil, men lys i bakhodet får de når de stikker hodet inn. Reg-skilt kommer og går og fornuftig nok slår de ikke lyset på bilene for å se hvor mange lamper som virker.. Men ute-temp-føleren har de fått vekk fra -40. Intens giring på flat rettstrekke er antagelig så obligatorisk i genren at det ikke bør nevnes. Herlig snutt, meeeere!
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX "Coast To Coast" filmen

Post by radovan »

Var denne filmen ledd i ei kampanje for å lansere modellar i the US of A?
Erling Brendefur
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: CX "Coast To Coast" filmen

Post by mads »

radovan wrote:Var denne filmen ledd i ei kampanje for å lansere modellar i the US of A?
Neppe, siden merket forlot Ameriken da de skulle ha fast høyde på støtfangere(!), bumper-legisletion, eller no' sånt het det. Men et snodig forhold mellom USA og Frankrike har det bestandig vært.
CX mener jeg ble eksportert dit som CXA og med store bokstaver gjort kjent at den ikke hadde noen forbindelse med Citroën. Komplett med sealed beams og merkelige reflekser hist og pist skulle jeg tro. Ta med salt, dette er ikke noe jeg vet stort om..
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX "Coast To Coast" filmen

Post by rundgren »

mads wrote:
radovan wrote:Var denne filmen ledd i ei kampanje for å lansere modellar i the US of A?
Neppe, siden merket forlot Ameriken da de skulle ha fast høyde på støtfangere(!), bumper-legisletion, eller no' sånt het det. Men et snodig forhold mellom USA og Frankrike har det bestandig vært.
CX mener jeg ble eksportert dit som CXA og med store bokstaver gjort kjent at den ikke hadde noen forbindelse med Citroën. Komplett med sealed beams og merkelige reflekser hist og pist skulle jeg tro. Ta med salt, dette er ikke noe jeg vet stort om..
Citroën trakk seg vel ut av det amerikanske markedet i 1974. Dråpen var vel tolkingen av støfangerhøydereglementet slik at det også gjaldt når bilen sto i ro, noe som i praksis vel var en rein handelshindring der NHTSA ble brukt som brekkstang. Siden man ikke åpent kunne stenge utenlandske bilprodusenter ute fra det amerikanske markedet (grunnet handels/WTO-avtaler og frykt for gjengeldelse), gjorde man det med nøye utformede "sikkerhetskrav" i stedet.

CXA ble importert mot Citroëns vilje via Nederland, i form av serie 2 GTI og Prestige (tror det bare var disse to..)
Et minimum av "føderalisering" ble gjort - f.eks ble det montert runde lykter (a la Morette), det ble satt på litt ekstra reflekser og støtfangere ble lakkert, og faktisk også en krets som gjorde at blinklyset slo seg av med rattet. Tror det meste av dette ble gjort i Nederland, av Citroën-Andre (som driver på enda: http://citroen-andre.com)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX "Coast To Coast" filmen

Post by jonsto »

For de som er interessert i emnet er det en side her. http://www.citroen-ca.com/USA.html eller gå direkte hit: http://www.citroen-ca.com/USA.html#anchor115804
Ser faktisk ut som det ble tatt inn flere modeller enn Gti og Prestige.
Post Reply