Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by mads »

tronde wrote:For å få overført maksimal effekt er det en forutsetning at kildeimpedansen (motstand i batteriet om du vil) er lik belastningsimpedansen. Det er nok det du tenker på? Nå er det ikke slik at man alltid har behov for maks. effektuttak.
Så langt henger jeg med. Men hvordan blir et regnestykke på virkingsgrad ved batteridrift? De som skal selge ting som går på batterier holder seg (antagelig klokelig?) til å fortelle om virkningsgraden på elektrisk drift. Altså hvis de må..
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by tronde »

mads wrote:
tronde wrote:For å få overført maksimal effekt er det en forutsetning at kildeimpedansen (motstand i batteriet om du vil) er lik belastningsimpedansen. Det er nok det du tenker på? Nå er det ikke slik at man alltid har behov for maks. effektuttak.
Så langt henger jeg med. Men hvordan blir et regnestykke på virkingsgrad ved batteridrift? De som skal selge ting som går på batterier holder seg (antagelig klokelig?) til å fortelle om virkningsgraden på elektrisk drift. Altså hvis de må..
Det blir litt for mange ukjente for meg.

Indre motstand i batteriene endrer seg i alle fall med temperatur, ladenivå og strømtrekk. I tillegg kan man jo gjøre noen triks med spennigsnivå siden det er elektronikk som styrer motoren. Da blir jo minst en av impedansene regnet om. Man må ikke ha samme batterispenning som det motoren får.


Det du uansett kan finne ut av, er jo å måle hvor mye energi du fyller på tanken, og så regne ut hvor langt bilen får kjørt på den energimengden. Da kommer elbilen godt ut av det, særlig i forhold til bensinbiler. Så blir jo spørsmålet hva det koster å "lage" den energien du lader med. Å brenne kull eller olje koster mye mer enn å snurre vindmøller eller tappe fossekraft. Noen steder i verden er nok gevinsten mer at de flytter forurensningen over i store anlegg hvor det er enklere å håndtere den, enn det som kommer ut av eksosrøret.
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by pigland »

jonsto wrote:
Black Lemon wrote:Spetalen var ute og advarte om hva dette ville bety for statsfinansene og ble forsøkt latterliggjort av bl.a. Frederic Hauge hvis sønn jobber i Tesla. Se på http://www.bilnorge.no i dag så ser man konsekvensene av dette.
Fant jeg for såvidt ganske naturlig, men så fikk jeg se datoen på innlegget. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Denne gikk jeg også rett på og har irritert meg over det i hele dag. God spøk, sorte sitron og bilnorge :mrgreen:

SUV-skatten kunne forøvrig gjerne kommet den ;)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by RolandM »

mads wrote:Jo galere jo bedre! Kan man overhodet eksistere praktisk med en elektrisk bil er det bare å løpe og kjøpe så lenge betingelsene er som nå. Når de endres -hvilket man kan anta de må på et tidspunkt- er det bare å kaste den. Alt sammen for "miljøet". Legger du i tillegg økologisk varme i innkjørselen, røyker sunne sigaretter og går med papirpose fra butikken har du snart reddet kloden. Eureka! :mrgreen:
Hvis vi skulle hatt en konkurranse med tittelen "forumets mest saklige innlegg" er det ikke ovenstående jeg ville ha tippet som vinner.

1. Det går helt fint å eksistere praktisk med en elektrisk bil. Mange av de familiene som uansett hadde to biler hvorav den ene brukes til kortere turer har byttet ut den ene med en elbil. Veldig mange kjører ikke mer på en uke enn de rekker over på en lading (vi på forumet er nok ikke typisk i målgruppen...). Og på grunn av at Tesla Model S er kommet på markedet har en del også tatt skrittet fullt ut og erstattet hovedbil med elbil, fordi rekkevidden nå gjør det mulig. Så mange mennesker har en reell og realistisk valgmulighet, selv om ikke alle faller i den kategorien.

2. Dersom godene for elbiler endres er det ingen grunn til å "kaste" dem som alt er kjøpt. Den viktigste kostnaden, kapitalkostnaden, er allerede bragt ned på et nivå som gjorde at det var realistisk å anskaffe bilen - ellers ville en Leaf kostet godt over 300 000, slik den gjør i Sverige. Fjerning av bruksavhengige goder endrer ikke på dette, for driftskostnaden er fortsatt lavere med en allerede innkjøpt elbil, i og med at den bruker et rimeligere drivstoff og er mer energieffektiv. Så hvis jeg hadde stått mellom en brukt elbil og en brukt bensinbil i samme (pris)klasse, der ingen av dem kommer frem fort i kollektivfeltet eller slipper bompenger, og begge hadde dekket behovet, hadde jeg tatt elbilen fordi den forurenser mindre og har lavere driftsutgifter. Videre viser batteriet i nyere elbiler seg å holde godt på rekkevidden, hvilket gir dem relativt lang levetid. Batteriet vil deretter kunne gjenbrukes til strømlagring; dette er allerede testet ut i Japan.

3. Innlegget impliserer også at det ikke er noen som helst miljøgevinst med elbil. Jeg har ennå til gode å se et regnestykke på dette som fullt ut tar med f.eks. energiforbruk og miljøutslipp fra oljeproduksjon og produksjon av selve bensin/dieselbilen. De fleste tar bare med fossilbilens co2-utslipp og holder dette opp mot alle utslipp knyttet til produksjon av elbil + co2 fra strømproduksjon. Det blir som å sammenligne epler og pærer. Selv i klimaskeptiske USA har man regnet ut at elbil gir lavere utslipp enn for eksempel en Prius når man tar med alle utslippsfaktorer - gitt at strømmen stammer fra "ren" strømproduksjon. Og all den tid Norge leverer et solid netto overskudd av slik strøm, er det det man må legge til grunn.

Det kan virke på enkelte som om elbilfordeler var greit så lenge elbil var synonymt med automobil masochisme - frysetemperatur i kupéen, pappvegger og 40 km/t i oppoverbakke. Det øyeblikket elbil er like bekvemt og markedsaktuelt som noe annet (hvilket jo flertallet på Stortinget, demokratisk valgt, forsøker å legge til rette for!), så begynner det tydeligvis å "klø" en del. Kritikken mot elbilfordeler hadde vært mer troverdig dersom den også hadde kommet mens man stort sett bare kunne velge mellom Reva, Buddy og Think.

Det er prinsipielt ingen forskjell på at avgiftene med vilje gjøres gunstige for elbiler og mindre gunstige for andre, og det at avgiftene senkes for biler som forurenser lite, og økes for biler som forurenser mye. Det er den samme logikken om at det offentlige Norge ønsker å dreie folks bilbruk i ønsket retning, på samme måte som at man bruker økonomiske incentiver og skattlegging i andre sammenhenger for å oppnå effekter.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by citro1cx »

RolandM wrote:Så det er realistiskat folk flest har økonomiskemotiver for å kjøpe elbil, og det er helt greit, synes jeg. Det er et virkemiddel i en startfase for å få folk til å bli trygge med teknologien, vant til å tenke lading og rekkevidde, og for å gjøre det mer attraktivt for produsenter å kommersialisere teknologien. Når den effekten er oppnådd bør man fjerne eller redusere incentivene.
Ser ut til at virkemiddlet på noen områder blir fjernet lenge før den tid. Her er et eksempel på at det er fylkeskommunal ferjeforbindelse (som ikke er bundet opp imot lovnader i klimaforliket) som ønsker å slutte med sponsing av elbiltrafikk, og da til fordel for å dekke underskuddet på busstrafikken i samme området: http://www.adressa.no/meninger/kommenta ... 437395.ece
Litt over middels interessert i Citroën cx!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by citro1cx »

så gjorde altså fylkestinget i Sør Trøndelag alvor å få slutt på gratis ferjer for Elbiler. http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 553039.ece Det finnes likevel en mikroskopisk mulighet for at staten subsidierer el bilene på ferja... det hadde vel tatt seg ut under den blåblå regjeringa tenker jeg :P
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by jonsto »

Er helt enig i vedtaket. Skulle vært gjort gjeldende for alle bompasseringer og ferge kryssinger. Men, jeg trodde dette med gratis bompasseringer og fergeturer var et statlig vedtak. Har tydeligvis tatt feil da. For fylkestinget kan vel ikke overstyre et statlig vedtak? Går dette igjennom er det vel bare et tidsspørsmål før de må betale alle plasser. Vi har jo samme problematikken når det gjelder Atlanterhavstunellen mellom Kristiansund og Averøy.
Følger spent med.
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by Helge S »

jonsto wrote:Er helt enig i vedtaket.
...og jeg er helt uening i vedtaket. Her må norske politikere være konsekvente - enten så skal vi eller så skal vi ikke prioritere elbil og at flest mulig skal skifte til elbil. Sentrale myndigheter har signalisert at JO vi skal prioritere elbil!. Uten å gå for mye i detaljene mht fordelen med elbil er det i mine øyne hodesaklig 3 :

1. Elbilen bidrar til å redusere verdens sløsing med energi da den er mye mer energieffektiv! Bensin- og dieselbiler klarer bare å nyttegjøre seg 20 - 30 % av energien i drivstoffet til fremdrift - resten går til spille. På landevei bruker vel fossilt drevne bilen ned i grovt regnet 0,5 liter/mil, mens man i kun bykjøring (om vinteren) kan komme opp i mot 2 liter/mil. Da bruker en altså fra ca 5 kWt til 20 kWt pr mil kjørt (ca 10 kWt i hver liter). Elbiler bruker til sammenligning bare ca 1 til 2 kWt per kjørte mil og er altså flere ganger mer energieffektiv.

2. Elbiler har ikke eksosrør med forbrenningsavgasser og bidrar slik ikke til lokal luftforurensning i byene. EFTAs overvåkningsorgan ESA går videre i saken der de anklager Norge for brudd på EUs direktiv om lokal luftkvalitet. Hovedvekten av regelbruddene skyldes for høye årsmiddelkonsentrasjoner av nitrogendioksid (NO2) i de store byene. "Store deler av Østlandet, Vestlandet og Midt-Norge har farlig høye nivåer av lokal luftforurensning, advarer EFTAs overvåkingsorgan, ESA. Konklusjonen kommer etter systematiske målinger hvert år siden 2008. Luftkvaliteten i mange norske byer er for dårlig, og i mange tilfeller mangler handlingsplaner for å møte problemet. ESA har varslet norske myndigheter om at verdiene av nitrogendioksid (NO2), svoveldioksid (SO2) og svevestøv (PM10) er så høye at det innebærer brudd på EØS-reglene om luftkvalitet. Hovedkilden er biltrafikk!"

3. I Norge er vi netto eksportør av elektrisitet og det å kjøre elbil her bidrar til å redusere CO2 utslippene! Ikke bare de siste få årene, men også de siste 12 år har Norge vært netto eksportør av elektrisitet - sjekk selv på statnett.no produksjon og forbruk). Selv om vi i noen perioder importerer elektrisitet (typisk om natten i deler av vinteren) overskygger ikke det sannheten om at vi bruker mindre elektrisitet enn vi produserer i Norge og i snitt eksporterer vår overskytende produksjon.

At noen av en eller annen grunn har lagt elbiler for hat eller av andre grunner synes det er urettferdig at de har en del fordeler/insentiver endrer ikke på de faktum at elbilene ER bedre for miljøet. Da synes jeg for min del det er rett og rimelig at de har fordeler og bryr meg ikke om det er fattig, middelklasse eller rike som har glede av å kjøre elbil og få fordeler. Jeg slutter ikke helt å kjøre mine herlige "hobbier" (Citroen) men finner meg i å betale litt mer for det! Om elbiler tar like mye plass på ferga (fergebillett), sliter på veiene (veiavgift og bompenger), tar like stor plass på parkeringsplassen(e) (parkeringsavgift) er helt irrelevant!!! Skal man eller skal man ikke ha insentiver er spørsmålet og der har norske sentrale myndigheter sagt at JA, det skal vi ha til i hvert fall 2017 eller 50.000 elbiler. Da synes jeg det er smålig og illojalt av "AtB-desperate" fylkespolitikere å sabotere opplegget. Skal vi tippe på at det ikke finnes en eneste elbilsjåfør blant de som sørget for at avstemmingen ble slik den ble? Det er vel kanskje til og med flere der med et horn i siden til elbil, slik som det tydeligvis er i Adressavisens redaksjon.

Jeg synes det er direkte TRAGISK at et desperat fylkesting kaster viktige saker i dass... for fra slike enkeltsaker å hente inn det som er relativt små beløp i forhold til den til sammenligning enorme årlige kostnadene til AtB. Dette er tragedien med dieselbilene på nytt igjen. Det blir NULL forutsigbarhet.

Etter å liret av meg en slik tirade skal jeg likevel strekke meg til å vedgå at jeg ville synes det var rimelig at staten (som har vedtatt insentivene) gikk inn og dekket i hvert fall deler av tapene i enkeltsaker der insentivordningen medfører at tapene begynner å bli prosentvis veldig store.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by Helge S »

Hurra for Møre og Romsdal forresten... og det er nesten så jeg skjemmes av å være trønder: http://www.rbnett.no/nyheter/article9563793.ece
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by Black Lemon »

Når Norge er nettoeksportør av elektrisitet, innebærer jo det at jo mer el vi bruker her i Norge på bl.a. lading av el.biler desto mer el. kraft. må produseres i utlandet og det er gjerne kjernekraft og kullkraft. Det er jo meningsløst at det er billigere å kjøre Tesla enn å ta toget. Hvor mye Co2 går ikke med på å produsere tungmetallene i de 700 kg med batterier i en Tesla? Elon Musk må jo le seg i hjel av norske politikere som trodde de skulle redde arbeidsplasser i Aurskog!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by RolandM »

Black Lemon wrote:Når Norge er nettoeksportør av elektrisitet, innebærer jo det at jo mer el vi bruker her i Norge på bl.a. lading av el.biler desto mer el. kraft. må produseres i utlandet og det er gjerne kjernekraft og kullkraft. Det er jo meningsløst at det er billigere å kjøre Tesla enn å ta toget. Hvor mye Co2 går ikke med på å produsere tungmetallene i de 700 kg med batterier i en Tesla? Elon Musk må jo le seg i hjel av norske politikere som trodde de skulle redde arbeidsplasser i Aurskog!
Her var det mange argumenter sammenblandet:

Du mener altså at vi bør kjøre bensin- og dieselbiler i Norge slik at man skal bruke mindre kullkraft i Europa? Det fremstår ikke veldig logisk med mindre en elbil faktisk totalt sett forurenser like mye som en tilsvarende bensinbil.

Dette er det flere som har forsøkt seg på å hevde, med varierende hell. Her er en av de analysene som plukker det argumentet fra hverandre:

http://www.greencarreports.com/news/108 ... han-an-suv

Konklusjon: Dersom man tar med karbonavtrykket også med produksjon av fossilbilen og dens drivstoff (og tilsvarende for el-bil), så forurenser en Tesla Models S (5 meter og ca to tonn) omtrent like mye som en Scion IQ (selges i Norge som Toyota IQ) på tre meter og ett tonn. Og dette forholdet vil forbedre seg i elbilens favor jo mer miljøvennlig strømmen er som brukes til å lade elbilen. Vel, i Norge har vi vannkraft...

Argumentet om at man bør heller ta toget, det kjøper jeg, og jeg håper staten øker bevilgningene til å gjøre toget til et mer attraktivt alternativ, samtidig som muligheten til å kjøre i kollektivfeltet er det første elbilgodet som bør bort. En elbil tar også like mye plass på veien som en fossilbil.

Men for mange familier handler dette om mer enn pendling til jobb. En Tesla Models S erstatter ikke en liten konebil, eller månedskort på toget. Til det er den for dyr. Den erstatter familiens hovedbil, som også brukes til en rekke reiser der kollektiv transport ikke strekker til for en familie. Så i det tilfellet var sammenligningen med togbilletten aldri realistisk. Derimot er Leaf, i-Miev og andre mindre biler ofte en erstatning for familiens nr 2-bil - og ikke sjelden var den nr 2-bilen allerede en eldre Citroen Saxo Electric eller tilsvarende. I en del tilfeller er nok disse bilene rene pendlerbiler for en person og kunne vært erstattet av toget. Men vi lever i den virkelige verden, og mange familier har ikke mulighet eller vilje for å koordinere henting og levering av barn med togreise til jobb. Velger du da å leve i et fattig håp om at de vil ta toget likevel tross store praktiske utfordringer, eller forsøker du å få dem over i en mindre forurensende bil? Vel, flertallet på Stortinget har tatt et valg, og de har valgt det siste, hvilket er en fornuftig strategi til infrastrukturen i Norge er forbedret slik at tog kan bli normen for flere.

Og bare for å ta det siste punktet, så er utslippet fra produksjonen av elbilbatteriet bare 15-26 % av de samlede utslippene fra elbil, avhengig av hvor "skitten" strøm den lades med.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by Helge S »

Black Lemon wrote:Når Norge er nettoeksportør av elektrisitet, innebærer jo det at jo mer el vi bruker her i Norge på bl.a. lading av el.biler desto mer el. kraft. må produseres i utlandet og det er gjerne kjernekraft og kullkraft.
SÅ enkelt der det definitivt IKKE! Da må først prisnivået og kjøpsvilligheten nede i Europa være deretter.

1. Joda, i noen perioder eksporterer vi det alle våre utenlandsforbindelser tåler. I disse periodene har vi ikke kapasitet til å eksportere mer. Lader en elbilen sin da er det i alle fall ikke elektroner fra et kullkraftverk en lader bilen med. Da kommer elektronene fra våre vannkraftverk.
2. I noen perioder her og der importerer vi elektrisitet (ikke uvanlig om natten på vinteren), men vi har også i perioder der vi importert REN fornybar strøm fra eksempelvis Danmark. Danskene har i perioder så mye vind at strømprisen har vært negativt (du får penger for å ta den i mot :D ) Så lading av elbil er faktisk altså REN noen ganger selv i importperioder.
3. I noen perioder KUNNE vi ha eksportert mer enn vi gjør... men da kan det eksempelvis være slik at ikke pris og betalingsviljen i Europa er god nok slik at norske kraftselskap velger å ikke eksportere mer likevel i disse periodene. Det er ikke elbilenes skyld så når vi da er i en periode med eksport (der vi kunne eksportert mer, men ikke gjør det) må man også kunne si at vi lader med grønn elektrisitet. Slike perioder kan eksempelvis være på natt når man nede i Europa har store start/stopp kostnader på kullkraftverk og helst ikke vil stoppe opp enda et stort kullkraftverk den natten.

Kapasiteten til våre utenlandsforbindelser i MW er nok vesentlig mindre i forhold til vårt produksjonskapasitet i MW enn hva mange går rundt og tror. Dette ser man på at prisvariasjonen over døgnet og over året er mye mindre i Norge enn lenger ned i Europa. Hadde våre utenlandsforbindelser vært veldig kraftige hadde vi hatt mye mer lik pris/prisvariasjon med resten av Europa. Slik det er nå selger vi (eksporterer vi) gjerne på dagtid når elprisene i Europa er høye og så importerer vi (ikke nødvendigvis fordi vi må) om natten når prisene i Europa er lave. Start/stoppkostnadene i norske vannkraftverk er små i forhold til kullkraftverk og vi kan da skru ned vår egen produksjon om natten når Europeisk strøm er billig for så å kjøre på om dagen og selge når vi får mer for strømmen.

Black Lemon wrote:Det er jo meningsløst at det er billigere å kjøre Tesla enn å ta toget.
Ja det kan man kanskje si. Det beste er vel at vi går eller sykler (slik jeg gjør til/fra jobb) og at de som har alt for lang vei tar elektrisk tog eller T-bane. Dieselbusser....? nei heller elbil. Gassbusser....? Tja biogass eller gass fra brønnboring?

Saken er vel den at det er enkelte du ALDRI vil klare å få over på tog eller buss. Argumentene kan være mange. De skal levere barn både i barnehagen og på skolen, de vil ikke sitte eller stå tett på mange andre (jeg vet ikke om de er redd for å bli smittet av influensa eller hva...). Men det er i alle fall en ikke uvesentlig andel av befolkningen det er/blir TUNGT å få bort fra bil og over på tog/bane/trikk/buss. Med mindre man TVINGER DEM. De som har god råd vil bare betale seg fri uansett forurensende diesel eller elbil så lenge man ikke gjør det forbudt å kjøre privatbil. Jeg kjenner flere slike. Er det ikke bedre at de da kjører en Nissan Leaf eller om så være en Tesla S (i hvert fall i byene da begge er uten eksosrør) enn at de kjører en eksosspyende Porche Cayenne eller Mini for den del... eller en dieselbrenner. Som syklist (som oftest) og fotgjenger (noen ganger) foretrekker jeg her i bytrafikken elbilene (uten eksosrør) laaaaaaaaaaaaangt fremfor eksosrørbilene.

...eller er det Tesla S som er problemet? Er det greit med insentiver så lenge man kjører "stakkarslige" Buddy, Reva, iMIEV og til nød Nissan Leaf.... bare ikke med Tesla S? Jeg skiller ikke på Kong Salomon og Jørgen hattemaker, men synes det er flott at også de med fete BMW'er, Porcher etc går over til å kjøre elektrisk med Tesla S. Dette trengs bare som et tidsbegrenset tiltak til elbilene blir konkurransedyktige på pris, mange nok attraktive modeller og mange nok ladestasjoner..... Klarer vi ikke å holde ut fram til da?
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by jonsto »

Og så måtte de begynne å betale på ferga Flakk Rørvik.
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by Helge S »

jonsto wrote:Og så måtte de begynne å betale på ferga Flakk Rørvik.
Ja dessverre kan det bli slik (om ikke staten griper inn).

Men som jeg skrev lenger opp: Hurra for Møre og Romsdal! Der bekrefter de at det ikke kommer på tale å følge Sør-Trøndelags "dårlige" eksempel... http://www.rbnett.no/nyheter/article9563793.ece

...det er nesten så jeg skjemmes av å være trønder (Men jeg er jo 1/2 Sunnmøring i blodet da :D )
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by jonsto »

Jeg synes jo det er helt greit at de må betale. (Men det visste du jo) :-) Men det som jeg ikke skjønner er dette: Jeg trodde dette med fritak var noe som Stortinget hadde bestemt. Hvis det er slik kan jeg ikke skjønne at fylkestinget kan overprøve det vedtaket. Så her må det være noe jeg ikke hadde fått med meg. Men må ærlig innrømme at jeg ikke har gjort noen store anstrengelser på å finne ut av det. ;-)
Post Reply