Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by Helge S »

jonsto wrote: Vi importerer vel allerede strøm fra Sverige. Skal hele verdenssamfunnet basere seg på kraft fra fornybare kilder tror jeg vi har et problem.
Nei verken fra Sverige eller andre land. Vi har kortvarige perioder med import (mest om natten på vinteren) MEN... de siste 14 årene har Norge i snitt vært en netto eksportør av elektrisitet. Dette kan man selv se dokumentert (med både tall og kurver) under "produksjon og forbruk" på Statnett sine hjemmesider (statnett.no).

Fra 1.januar 2005 og fram til i dag har vi eksempelvis produsert til sammen 1 237 278 907 MWh (1 237 TWh - TerraWatt timer)
I disse årene har vi til sammen i Norge selv brukt 1 170 111 051 MWh (1 170 TWh)
Det betyr at vi har produsert 67 167 856 MWh (67,2 TWh) ren fornybar elektrisitet MER enn vi selv trenger som vi da har eksportert.

Til sammenligning ville HELE den norske personbilparken (om alle bilene var elektriske) kun behøvd i området 5 til 8 TWh i året. Bare den grønne sertifikatordningen (Norge Sverige) skal medføre en utbygging av ny fornybar elektrisitetsproduksjon (i Norge og Sverige) på til sammen 26 TWh i året (i tillegg til det Norge og Sverige altså hadde før sertifikatordningen trådte i kraft).

Men elektrifisering av sokkelen.... det blir vesentlig større elektristetsbehov!!!
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by tronde »

Helge:
Ifm. kraftimport:

Jeg vet at det finnes pumpekraftverk i Norge, og at i alle fall den første Skagerrakkabelen var tiltenkt pumpekraft. Er noen av disse kraftverkene i bruk med pumpekraft? Det er lite å finne om emnet, bortsett fra at nye prosjekter ikke er lønnsomme.


Om tilgjengelig effekt:

Hva skjer hvis antallet el-biler øker, og folk plugger dem inn for lading når de kommer på jobb om morgenen vinterstid? Det vel vel flere store byer som sliter litt med tilgjengelig effekt nå, og det vil vel ikke bli bedre med tusenvis av biler som skal ha mat når forbruket allerede er på topp?
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by Helge S »

tronde wrote:Helge:
Ifm. kraftimport:

Jeg vet at det finnes pumpekraftverk i Norge, og at i alle fall den første Skagerrakkabelen var tiltenkt pumpekraft. Er noen av disse kraftverkene i bruk med pumpekraft? Det er lite å finne om emnet, bortsett fra at nye prosjekter ikke er lønnsomme.
Det er etter hvert ganske mange som ønsker at Norge skal være Europas svinghjul (eller batteri om man vil) med all vannkraften vår som er billig å starte og stoppe i forhold til de europeiske varmekraftverkene som har store start/stopp kostnader. Problemet er hvem som skal betale for de nødvendige investeringene. Det er en feilaktig myte blant enkelte at vi har så kraftige utenlandsforbindelser... i forhold til vår samlede produksjonskapasitet er overføringskapasiteten til utlandet liten! Hvem skal betale for en betydelig økning av overføringskapasiteten...? Vi i Norge eller de i Europa som kan tenke seg å kjøpe elektrisitet på dagtid når effektforbruket er høyest? Det kan ta laaang tid å bli enige om dette :lol:

Skal man virkelig utnytte potensialet med Norge som svinghjul/batteri for Europa bør absolutt også pumpekraftkapasiteten i Norge økes. Den er i dag ikke spesielt stor og det må også være en ikke ubetydelig prisforskjell natt vs dag for at pumpekraft skal lønne seg - særlig om en ser på pumpekraft som enda ikke er bygd der avskrivningskostnader blir noe helt annet enn på eksisterende eldre anlegg.

tronde wrote:Om tilgjengelig effekt:

Hva skjer hvis antallet el-biler øker, og folk plugger dem inn for lading når de kommer på jobb om morgenen vinterstid? Det vel vel flere store byer som sliter litt med tilgjengelig effekt nå, og det vil vel ikke bli bedre med tusenvis av biler som skal ha mat når forbruket allerede er på topp?
Når det gjelder elbiler vil de som nevnt ikke være noe særlig stor energi-utfordring, men de kan altså bli en effektutfordring. Dette vil da først gjøre seg utslag i de svakeste delene av den norske fordelingsnettet (aller mest i lavspenningsradialene) på de kaldeste vinterdagene. Så JA... en storskala konvertering av personbilflåten over til elektrisk vil medføre nødvendige investeringer/forsterkninger i fordelingsnettet - kanskje først og fremst lavspenningsnettet. Dette har vi faktisk kjørt et prosjekt på (Ecar) på SINTEF Energi (2009-2013).
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by tronde »

Helge S wrote:
tronde wrote:Helge:
Ifm. kraftimport:

Jeg vet at det finnes pumpekraftverk i Norge, og at i alle fall den første Skagerrakkabelen var tiltenkt pumpekraft. Er noen av disse kraftverkene i bruk med pumpekraft? Det er lite å finne om emnet, bortsett fra at nye prosjekter ikke er lønnsomme.
Det er etter hvert ganske mange som ønsker at Norge skal være Europas svinghjul (eller batteri om man vil) med all vannkraften vår som er billig å starte og stoppe i forhold til de europeiske varmekraftverkene som har store start/stopp kostnader. Problemet er hvem som skal betale for de nødvendige investeringene. Det er en feilaktig myte blant enkelte at vi har så kraftige utenlandsforbindelser... i forhold til vår samlede produksjonskapasitet er overføringskapasiteten til utlandet liten! Hvem skal betale for en betydelig økning av overføringskapasiteten...? Vi i Norge eller de i Europa som kan tenke seg å kjøpe elektrisitet på dagtid når effektforbruket er høyest? Det kan ta laaang tid å bli enige om dette :lol:

Skal man virkelig utnytte potensialet med Norge som svinghjul/batteri for Europa bør absolutt også pumpekraftkapasiteten i Norge økes. Den er i dag ikke spesielt stor og det må også være en ikke ubetydelig prisforskjell natt vs dag for at pumpekraft skal lønne seg - særlig om en ser på pumpekraft som enda ikke er bygd der avskrivningskostnader blir noe helt annet enn på eksisterende eldre anlegg.
Vet du om noen av de eksisterende norske kraftverkene som kan gå som pumpe, faktisk gjør det i dag?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by dagmatti »

Helge S wrote:
citro1cx wrote:
Helge S wrote: - og dessuten mindre støy.
ja er du nå så sikker på det Helge? Jeg legger merke til at nye biler med moderne forbrenningsmotorer er nokså stillegående. Det som stort sett høres av støy, er ofte dekkstøy eller lyden av en bil som er i fart. Støyargumentet er nok best egnet til bruk der det er lave hastigheter, som f.eks bykjerner. Dessuten vil jeg tro problemet med dekkstøv er det samme på el biler som andre biler. Dekkstøv er et stort problem i Trondheim og i Oslo, og sikkert i andre store byer også. Men det er som alle vet to ulemper på biler som i dag ikke er belagt med avgifter, og kanskje ikke så relevant i diskusjonen.

Ble forresten litt svimmel av at de enorme summene i innlegget ditt ble bagatelisert som lommerusk, men nå er vel ikke jeg så vant til å hanskes med såpass store summer heller da :o

Ja nå var det "Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt (TØI)" som skrev dette da, jeg bare siterte :wink:

Men elbiler generelt (ikke bare Tesla) støyer nok ganske likt med "fossile biler" ute på landeveien (i høyere hastigheter). Dekkstøy og vindstøy blir mer og mer domenerende med høyere hastighet. Det er nok primært inne i byene i 30, 40 og 50 soner elbilene støyer mindre.

Hey,

jeg er rimelig sikker på at en tesla i 40 og 50 sone bråker mere enn en liten bensinbil. Ihvertfall på den asfalten (gammel og utslitt :) ) som ligger rundt her. Årsaken er brede dekk, som antakeligvis tåler høye hastigheter, de er da harde, samt tung bil.

Det er jo i og for seg ikke noe nytt, det nye er vel at sportsbiler nå sponses for bruk i byene. :)

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /10036300/

Hadde vært fint å ha tilsvarende tester i lavere hastigheter også egentlig. Men det er jo såpass mange motorveier med 70-80 km/t gjennom byen, at det er veldig relevant også i byene. Utrolig mye bakgrunnsstøy som skyldes store veier, som i noen tilfeller kan ligge ganske langt unna.


-m
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by RolandM »

dagmatti wrote:
Helge S wrote:Dette er IKKE mine ord (har bare kopiert og limt inn)... jeg er sivilingeniør på elkraft og ikke økonom :D

" Elbilene koster oss ingenting

Forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt (TØI) tilbakeviser at elbiler koster det norske samfunnet milliarder hvert år.
De reelle inntektene til staten fra bilhold har falt 3 milliarder, og det er kun sett i forhold til siste budjsett!

http://www.nrk.no/norge/siv-jensen-har- ... 1.11717261

Så kan man godt si at man vinner mye, men dette er altså penger som staten nå ikke har (men som den trodde den hadde, i og for seg en tabbe), og som må dekkes inn fra noe annet. La meg tippe; t-bane, tog, og vei er de store taperene som må ta sin del av el-bil "besparelsen".

Deretter må regnestykke inneholde hva vi taper på redusert utbygging av vei, tog og t-bane. Folk sitter i kø i teslaene sine. Hva skaper de for noen inntekter da? :)

Men igjen, jeg er ikke egentlig imot at folk kjøper elbil fremfor bensin/diesel; jeg synes bare ikke prioriteringene idag er så bra.


-m
Hvis jeg husker dette riktig, så er det vel faktisk ikke andelen elbiler som har gitt Siv Jensen en overraskelse, men andelen miljøvennlige biler totalt sett, jfr NRK sin egen kommentar "Årsak: Salg av elbiler, og andre biler med reduserte avgifter". Men saken selger bedre hvis man vinkler den på elbiler, for det er "in" å være kritisk til elbiler nå.

Altså har også de som har kjøpt konvensjonelle biler kjøpt mer miljøvennlige sådanne enn Finansdepartementet hadde regnet med. Dermed har miljøtilretteleggingene totalt sett ikke har vært så provenynøytrale som man trodde. Men jeg greier ikke helt å være lei meg for at folk velger så miljøvennlig som et flertall på Stortinget har oppmuntret dem til å gjøre.

Poenget med svevestøv og dekkstøy som er nevnt av flere her, er jo relevant. Det burde det vel være mulig å inkorporere i fremtidige avgifter, slik at det blir en komponent som er avhengig av standarddim bilen er satt opp med. Da treffer man ikke bare Tesla, men også den gjennomsnittlige Passat som må ha minst 18" 225/45, helst enda fetere dekk, for å kunne greie å forflytte familiefedrene fra barnehagen til REMA1000 uten å få for dårlig veigrep. :lol: Så får man evt. ta inn noe av de tapte tre milliardene her.

Da vi kjøpte ny Volvo V40 i 2012 var det inkludert 18" på sommer og forventet at vi skulle velge 17" eller 18" på vinter. Vi gikk ned til 17" på sommer, og valgte den smaleste av de to tilgjengelige dekkdimensjonene, og så gikk vi ned til 16" på vinterdekkene.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by dagmatti »

Hei,

Det med andre miljøvennlige biler er en liten del av det hele. Husk at bare i moms, altså før noen bilavgifter, har staten tapt nesten 300 mill på tesla, og det kun i mars måned i år (og det er da ikke regnet moms av avgiftene som mangler)!

Det er jo knapt noen biler som får reduserte avgifter idag. Sett i forhold til hva de betaler i avgifter altså. :)

For svevestøvet sin del må vekten på bilen ned.


-m
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by RolandM »

Det gir ingen mening å regne på den måten!

For det første blir det feil å fokusere på mars måned spesielt - det er pushet ut et ekstraordinært stort antall Tesla den måneden for å nå kvartalsmålene opp mot aksjemarkedet, med tilsvarende lavere leveranse de andre månedene. De første fire månedene i år er det solgt 2229 Tesla, men hele 2709 Leaf, som vel ikke berører svevestøvargumentet ditt på langt nær samme måte. Snitt per måned for solgte Tesla blir 552, mot totalt ca 2300 solgte elbiler per måned.

For det andre har ikke staten tapt penger tilsvarende avgiftene på en Tesla. Staten har tapt avgiftene på den bilen vedkommende ville kjøpt om en Tesla ikke var fritatt for avgifter - dersom de hadde kjøpt en ny bil. På elbilforum er det nå en tråd med en spørreundersøkelse på det. Av så langt 211 stemmer ville nesten 30 prosent beholdt sin gamle bil flere år framover (altså intet avgiftstap), 27,5 % ville kjøpt en brukt bensin/dieselbil (heller ikke noe å hente for staten der, altså intet avgiftstap) og 14 % ville kjøpt en ny bensin/dieselbil som koster mindre enn 500 000 kroner. Her er selvsagt litt å hente for staten, men mange av disse bilene ville kommet gunstig ut i det avgiftssystemet vi har. Bare 10 % av dem som har svart, ville kjøpt en ny bensin/dieselbil til mellom halvmillionen og en million. Det er altså ikke stort sett folk som ellers kjører Porsche og Audi 8 som kjøper disse bilene (noen er det). De kommer fra VW Touran og Passat og Nissan Leaf og BMW 5-serie med diesel. Og de hadde ikke kjøpt en Tesla om den kostet 1,5 mill. kroner.

Hva man kan generalisere av så små tall er selvsagt usikkert, men dersom man hadde lagt undersøkelsen til grunn ville regnestykket blitt som følger:

Snittsalg Tesla de første fire månedene i år: 2209 /4 = 552
Om lag 25 % av disse velger en ny bil = 138
Hvis vi for enkelthets skyld sier at denne koster 600 000 og at halvparten av det er avgifter, er det 41,4 mill. kroner på en måned. Det er alle avgiftene, og ikke bare den momsen som du mener koster 300 mill for en måned.

Drøyt 40 mill i måneden - en halv miliard i løpet av et helt år - gir et litt annet perspektiv på de 21 milliardene Staten forventer å ta inn i bilavgifter. Det er 2,4 % svikt pga Tesla. De andre 1800 solgte elbilene per måned trekker selvsagt dette opp til de beløpene som er skissert av Finansdepartementet - om lag 3-4 milliarder inkludert miljøvennlige andre biler enn elbil. Men de andre elbilene har heller ikke noen større konsekvenser for svevestøv enn en ny konvensjonell småbil. Og jeg må si at dersom noen trodde at en avgiftsomlegging for å få flere til å kjøpe elbil, ikke skulle koste noe i andre enden - vel, da... Som nevnt før, dette er en tverrpolitisk villet utvikling.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by dagmatti »

Hey,

hehe, ja det er ingen overraskelse at man kan vri og vrenge litt på tall. :) Det er vel heller ingen overraskelse at en elbil slipper ut mindre enn en bensin/dieselbil, og det må jo være veldig fornuftig at folk kjøper en liten nissan leaf fremfor en diesel suv for å kjøre til jobb!
På en annen side er altså argumentet mitt at hvis man startet å bygge en ny tbanetunnel her nå, så kunne 300 000 reisende med banen hver dag bli 6-700 000 om 7-8 år. Men igjen og igjen, jeg er ikke imot at biler som slipper ut lite skal betale mindre, men styringen idag er ikke bærekraftig.


-m
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by RolandM »

Vi kan vel være enige om at utbyggingen av banetransport, og spesielt i det sentrale Østlandsområdet, burde økes vesentlig. Det handler ikke bare om miljø, men om verdiskapning, og tid brukt i kø til jobb er bortkastet tid for samfunnet. Jeg menerelbiltiltakene er riktige, men at det bare er en liten by av problemstillingen, og at alt det andre også må gjøre.

Og jeg kan være med på at man burde avgiftsbelegge biler som bidrar ekstra til svevestøv og lokal støyforurensning. Men da uavhengig av drivkilde! Det må ramme BMW X5 også.

Hva angår Tesla så tror jeg den blir ekstra uglesett fordi den får nyte alle fordelene uten at det oppleves som noe offer å kjøre elbil. Den er til og med meget attraktiv! Men det er greit å ha med seg at det er den første elbilen som erstatter en ffamiliebil, og ikke bare bil nr 2. Hvis det er det som skal til for å få nordmenn til å overvinne rekkeviddeangstog endre bruksmønster, så tror jeg man får leve med at naboen har 362 hkav
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by dagmatti »

RolandM wrote:Vi kan vel være enige om at utbyggingen av banetransport, og spesielt i det sentrale Østlandsområdet, burde økes vesentlig. Det handler ikke bare om miljø, men om verdiskapning, og tid brukt i kø til jobb er bortkastet tid for samfunnet. Jeg menerelbiltiltakene er riktige, men at det bare er en liten by av problemstillingen, og at alt det andre også må gjøre.

Og jeg kan være med på at man burde avgiftsbelegge biler som bidrar ekstra til svevestøv og lokal støyforurensning. Men da uavhengig av drivkilde! Det må ramme BMW X5 også.

Hva angår Tesla så tror jeg den blir ekstra uglesett fordi den får nyte alle fordelene uten at det oppleves som noe offer å kjøre elbil. Den er til og med meget attraktiv! Men det er greit å ha med seg at det er den første elbilen som erstatter en ffamiliebil, og ikke bare bil nr 2. Hvis det er det som skal til for å få nordmenn til å overvinne rekkeviddeangstog endre bruksmønster, så tror jeg man får leve med at naboen har 362 hkav

For å svare avsnitt for avsnitt.

Vi er enige i at banetransport (og for min del som sykler til jobb, sykkelvei!) bør økes. Det er for meg en gåte at staten ikke sponser billettpriser på bane f.eks. når den kan sponse avgiftsreduksjon på elbiler; gitt at veiene faktisk ikke tåler økt trafikk. Vi må huske at det faktisk er byer i europa som har gratis kollektivtransport. Vi må nok også huske at mine argumenter er vinklet fra et "by perspektiv". :) I mine øyne er det likegyldig om du kjører med el eller kull på bygda (litt satt på spissen :) ).

Når det gjelder svevestøv er jo det egentlig en avsporing i debatten; det har jo ikke noe med elbiler å gjøre slik sett; en evt. avgift må gjelde uansett drivstoff så klart. Busser som dundrer og smeller døgnet rundt er sikkert verstingene, de bør kanskje også betale ekstra?

Når det gjelder det siste avsnittet så kan nok tesla erstatte bensinbilen for mange familier, men for veldig mange flere kan den fremdeles ikke det (selv i norge). Men det er jo ingen tvil om at den er på rett spor! Blir spennende å se fremover. :)


-m
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by citro1cx »

vekker denne tråden fordi vi nå er i det skiftet (2017) hvor politikerne må velge videre satsning eller ikke på elbilfordeler. Uten at vi helt vet sammensetningen i regjeringen, er del vel få som diskuterer om vi fortsatt skal videreføre elbil incentivene.

Her er det regjerningspartiene høyre/Frp står for i dag:

Frem mot 2030 er det særlig i transportsektoren at utslippene må ned. Regjeringen varsler videreføring av elbilfordelene til 2020, bevilger penger til satsing på biogass, fremmer økt bruk av biodrivstoff og foreslår økninger i drivstoffavgiftene. I 2017 setter regjeringen også av 71,5 millioner kroner til en ny satsing på lavutslippsforskning, særskilt rettet inn mot ikke-kvotepliktig sektorer, som transport.

kilde: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/o ... id2514869/

Frp og Sp ser ut til være mest i mot: https://www.tu.no/artikler/ingen-av-de- ... ler/405224
Litt over middels interessert i Citroën cx!
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by mads »

citro1cx wrote:Frem mot 2030 er det særlig i transportsektoren..
Den (transportsektoren) er ganske stor og begrenser seg absolutt ikke til biltrafikk. Nylig sendte NRK en spansk dokumentar om transport og container-frakt på skip. 20 slike skip har utslipp som kan sidestilles med all biltrafikk, årsaken er i hovedsak at drivstoffet ikke er renset for annet enn stein over en viss størrelse. Uten å påberope meg kunnskap på området virker det som det er større effekt av å se på utslipp fra større enheter som skip. Om en bil går på olje, kull, atom- eller vannkraft tviler jeg på er avgjørende.
Last edited by mads on Thu 16 Nov, 2017 10:21, edited 1 time in total.
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by CarlT »

Jeg har lagt elbilen på hylla.. Etter ett år med pendling til og fra oslo in en Tesla så er det nå stopp. Jeg syntes ikke det er verdt all ventingen på supercharging 1,5 timer i uken (Om det ikke er ladekø..) og ikke minst fjerningen av ladestasjoner og generell parking i Oslo som umuliggjør lading på natten.. Det vil si enda 30min med venting på vei hjem igjen. Selvfølgelig er hyggelig med gratis bompenger og lading, men det er fremdeles ikke praktisk nok for pendlere..

Så nå er det tilbake til Diesel purkene og SAS...

mvh
Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by mads »

Akkurat, det er jo også en erfaring. Oslo-Kr.sand er en tur uansett. Rent økonomisk skulle jeg tro gammel XM kommer best ut. Merk tro. Og så er det mange andre faktorer med, ikke minst hva man syns er gøy. Nylig måtte jeg tilbringe en halv dag på en flyplass. Jeg tror det er tre år siden jeg var innom en sist og jeg håper det blir minst like lenge til neste gang. 4-5 dager i CXM eller lignende derimot. Inga problem als! 8)

Min erfaring med batteribil er veldig begrenset, egentlig er det kostholdet jeg syns lider mest. Ladeburger eller hva man ellers finner bak et kjøpesenter i ingenmannsland mens Kwh'ene tikker inn. Vi har vårt å stri med her oppe i avkroken av verden.... :?
Post Reply