Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by jonsto »

For å være helt ærlig er jeg drittlei av å være med og sponse folks bilbruk. ;-)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by ThomasWH »

Min logikk er enkel.. Hvis man vil ha den beste komforten, hvorfor ta til takke med noe dårligere? ;) Les: Citroen or nothing.
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by Helge S »

jonsto wrote:For å være helt ærlig er jeg drittlei av å være med og sponse folks bilbruk. ;-)
Jeg skal ikke starte noen miljødebatt her Jon, men jeg er ikke heeeelt enig med deg i kommentaren. Misforstå meg rett :D jeg synes også bilister betaler mer enn nok (importavgift, veiavgift, drivstoffavgifter, bompenger osv) og da føles det nok ikke godt rundt hjerterota når det man betaler stiger eller hva økningen skyldes.

Når det er sagt synes jeg som bor inne i en by som periodevis har hatt til dels betydelige problemer med luftkvaliteten (men der det nå har vært en bedring) at å vri biltrafikken (i hvert fall i byene) over fra bensin og særlig diesel over på elbil er helt fantastisk. Inne i byen er jeg selv mest syklist og fotgjenger (hver dag til og fra jobb) og setter stor pris på hver elbil (uten eksosrør) som passerer meg i stedet for en kald knatrende dieselmotor som det mildt sagt stinker for jævlig etter. De gangene jeg setter meg i en av mine bensindrevne Citroen'er finner jeg meg da helt uten problemer i at jeg må ta en litt større bit av regningen gjennom bomstasjonene og på parkeringsplassene osv. For meg blir det tull at insentivordningene på elbil bare var akseptable så lenge de som kjørte elbil bare var "noen stakkars miljøhippier" som kjørte noen stygge små farlige blikkbokser som Buddy, "Rævva" og Think (stakkars de må jo få noen almisser) men at insentivorningene på elbil nå skal være FY for nå får de jo kjøre flotte fullt ut anvendelige (for de som ikke er bortskjemt med komfort :wink: ) biler som Tesla model S. Når elbil forhåpentligvis om ikke så alt for mange år klarer å konkurrere med "fossilbiler" uten insentiver bør imidlertid selvsagt insetivordningene (i hvert fall mange av dem) fjernes!
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by RolandM »

Jeg tenker nok som Helge rundt dette med elbil og incentiver. Vil man ha en endring må man legge til rette for den, gjerne økonomisk. I Norge selger Nissan vel ca 500 Leaf per måned, i Sverige har de solgt ca 500 totalt, og av andre elbiler er det enda mindre. Norge er nå oppe i et sted mellom 23 000 og 25 000 elbiler (husker ikke nøyaktig), og det jeg hører av brukserfaringer er at bilene enten erstatter en nr 2-bil eller (som er tilfelle med Tesla) faktisk nr 1-bil. I mindre grad kommer bilene som en "ekstra" bil. På makronivå virker det dermed som om satsingen fungerer, og det gjør det igjen mulig å kommersialisere ny teknologi som ellers ville brukt lenger tid på å nå forbrukerne. Og vil jeg betale mindre for mitt drivstoff, for årsavgift, for parkering og for ferge enn jeg gjør med familiens bensinbiler (det er jo noen), så har jeg et valg og en mulighet. Money talks. :-)

Men den egentlige grunnen til at jeg gadd å logge på for å delta i debatten er at ThomasWH sin kommentar om komforten i Tesla ikke henger på greip hvis det er en vanlig Tesla det er snakk om. Jeg har kjørt en Tesla S85P med 21" dekk og luftfjæring, flere andre i Citroën-miljøet har gjort det samme, og tilbakemeldingene er at komforten er mer enn godkjent, om enn ikke på nivå med hydraulisk fjæring. Dersom man har kjørt en Tesla S85 P med +-pakke så er nok fjæringen vesentlig stivere, og tilsvarende hvis man ikke velger luftfjæring så er den nok også noe fastere. Men med unntak av +-modellen er den mykere å kjøre enn for eksempel husstandens dagligbil, en Volvo V40, eller de andre bilene vi prøvekjørte før denne ble valgt. Citroën sine nyere modeller med stålfjærer har dessverre lite å tilby komfortmessig utover det en hvilken som helst fast oppsatt europeisk bil har - DS5 er et "godt" eksempel.

Likevel: Jeg har i dag kjørt 14 mil i XM, og det er virkelig lite av nyere biler som kan måle seg med den på hovedvei hva angår komfort (utenom C6). Men komforten i en standard Tesla med luftfjæring er som sagt vel så bra som det meste annet som tilbys på markedet i dag av stålfjærede biler.

Og bare for å si at jeg er innenfor tråden, så spottet jeg en sort Tesla på vei av fergen Vestnes-Molde i dag. 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by citro1cx »

jonsto wrote:For å være helt ærlig er jeg drittlei av å være med og sponse folks bilbruk. ;-)
men det varer ikke så lenge Jon:

I 2012 stod dette på trykk:

I klimaforliket på Stortinget torsdag heter det at "Dagens avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode (2017) eller inntil antallet er på 50.000 biler eller mer".
http://www.tu.no/industri/motor/2012/06 ... -subsidier

I 2013 økte salget av både bruktimport og nybilsalg av El bil norge. Statistikken sier at det faktisk ble dobbelt så mange Elbiler på veien i 2013, det vil si ca 20000. Om denne økningen fortsetter i samme tempo (noe jeg tror den gjør) når vi raskt 50000. http://www.gronnbil.no/nyheter/over-20- ... 6-239.html

Spørsmålet da Jon, er om din blåblå regjerning vil gå inn for å videreføre avgiftsfritaket?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by citro1cx »

Helge S wrote:
jonsto wrote:For å være helt ærlig er jeg drittlei av å være med og sponse folks bilbruk. ;-)
Je
Når det er sagt synes jeg som bor inne i en by som periodevis har hatt til dels betydelige problemer med luftkvaliteten (men der det nå har vært en bedring) at å vri biltrafikken (i hvert fall i byene) over fra bensin og særlig diesel over på elbil er helt fantastisk. Inne i byen er jeg selv mest syklist og fotgjenger (hver dag til og fra jobb) og setter stor pris på hver elbil (uten eksosrør) som passerer meg i stedet for en kald knatrende dieselmotor som det mildt sagt stinker for jævlig etter. De gangene jeg setter meg i en av mine bensindrevne Citroen'er finner jeg meg da helt uten problemer i at jeg må ta en litt større bit av regningen gjennom bomstasjonene og på parkeringsplassene osv. !
løsningen for deg da er vel å investere i en Hybrid. Da kan kjøre uten å eksosforgifte i Trondheim sentrum, og samtidig betale fullt ut med bompæng og avgift :P
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by jonsto »

citro1cx wrote:
løsningen for deg da er vel å investere i en Hybrid. Da kan kjøre uten å eksosforgifte i Trondheim sentrum, og samtidig betale fullt ut med bompæng og avgift :P
Ta det helt med ro. den forurensingen jeg foretar i Trondheim sentrum kan du godt leve med. Kjører ikke dit om jeg ikke må. De har jo laget det slik at du helst ikke skal kjøre der. Det som irriterer meg er at det ikke går å kjøre rundt uten å kjøre omkjøringsvegen.
Men når dere har valgt å bo i en by så kan dere ha det så godt. ;-) :-)
Men nå er vi vel "off topic" så det holder. :-) :-)
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by Helge S »

Ja litt langt off topic ja uten at jeg skal minne om hvem som startet det :wink:

Det er imidlertid MULIG å unngå bompengene forbi Trondheim... men en skal være litt glad i "landlige veier" for å følge den ruta :D

http://www.adressa.no/tv/?id=25976&auto ... style=null
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by mads »

Øyj..!! Det stinker LHM og nitro av den turen der :) Route LHM, kanskje et tips ViaMichelin kunne ta med i sin ruteplanlegger.? :mrgreen: Behovet for GPS som kan unngå bommer rykker stadig nærmere.

Ellers er sekundær beskatning, slik f.eks bompenger er, fortsatt et blindspor, men det slår an og jeg vet de som leverer utstyret og systemene er strålende fornøyd. Personlig jeg er inderlig drit lei av enorme veier med midtdeler, kjåk fulle av biler og hastighetskontroller. Nettopp hørte jeg om utbyggingen av firefelt over Hadeland. Jeg synes gamle Rv4 var fin jeg, vel å merke når jeg i hovedsak kjører der i fritid og for moro skyld. Perspektivet til nyttetransport blir annerledes, men jeg tror mer på å begrense behovet for transport enn å asfaltere landet. Så lenge pengene styrer er transport av folk og gods åpenbart alt for billig både over korte og lange avstander, enten det er grendeskolen som legges ned eller matvarer som fraktes kloden rundt. Si "distriktspolitikk" tydelig og høyt og tenk over hva begrepet innebærer ;)

Biler og biltrafikk startet som leketøy for overklassen og jeg er helt sikker på den også ender der i historien, så gjelder det bare å finne sin del av æraen og tviholde på den... Og vips var vi på vei mot emne i tråden igjen.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by citro1cx »

Moderator: tråden er som dere ser blitt splittet, de fleste som skrev var mer opptatt av elbilpolitikk enn Teslaspotting.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by pigland »

Å ta alternative veier er lurt for kropp og sjel. At man unngår bommer er bare en bonus :) F.eks å kjøre indre veier mellom Sande i Vestfold til Sørlandet, ikke noe problem! Tar dessuten ofte kortere tid på ut- og innfartsdager. (Sande - Hof - Siljan - Skien - Drangedal - Gautefall - Hynnekleiv - Herefoss - Birkeland - Lillesand litt avhengig av hvor man skal). Sånn passe humpete, smale og lite trafikerte asfaltveier, perfekt for LHM. Dog ikke sikkert medpassasjerer er like begeistret for svingete veier..

Elbil er kjekt for å dempe lokalforurensning i byer. Grunnen til at folk velger el-bil på vestlandet må vel være rent økonomisk selv om mange sikkert vil hevde at de er miljøbevisste. Å slippe å betale for ferge og bompenger to ganger i døgnet på arbeidsdager må være et kjærkomment bidrag til privatøkonomien. Hadde gjort det samme jeg :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by jonsto »

Synes det er helt greit at du splittet. Da fikk jeg heller en sjanse til å få ut litt mer frustrasjon. ;-) Det er helt i orden at folk kjører el. bil. Det er ikke det som er poenget. Men at vi som må holde oss til biler som går på bensin eller diesel skal betale for veiutbygging, sykkel og gangveier, kollektivtrafikken og nå også folks kjøp og bruk av el.biler som Tesla S. På toppen av det hele skal vi også være med og betale for ladestasjoner (de som bygger bensinstasjoner får ingen støtte) og strømmen også. Jeg har til dags dato ikke fått støtte til så mye som en liter bensin. Derimot må jeg betale store summer i avgifter til staten, og på toppen av avgiften legger de nok en avgift som heter moms. :-( Er det rart at man vil få ut litt frustrasjon en gang i blant.
Konklusjonen er altså at enten må vi andre også få redusert noen avgifter eller så må el. bil eierne betale for kjøretøyene sine selv. Kall det gjerne misunnelse, men jeg synes det er urettferdig!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by citro1cx »

Dette handler vel mest om miljøpolitikk, politiske løfter, Kyotoavtalen, og det å være litt bedre enn de andre på miljøpolitikk. Tror ikke dette handler om rettferdighet på noen måte. jeg er fortsatt spent på hvordan dagens regjering vil takle spørsmålet om fortsatt avgiftsfritak/sponsing etter 2017/50000 El biler. Som vi vet var jo ikke Frp med på diskutere klimaforliket i 2008, men var b.l.a. med Siv Jensen i spissen, de som kritiserte forliket kraftig. men det kan jo ha skjedd forandringer i de poitiske kretser der også..
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by Black Lemon »

Det er mye følelser når man diskuterer el-bil. Etter min mening har el-bilen kun én fordel fremfor konvensjonelle biler og det er fravær av lokalt utslipp. Dette er spesielt en fordel i byer med dårlig luftkvalitet, særlig vinterstid. Når det er sagt, opptar en elbil like mye plass i en by som en konvesjonell bil. Det ønskelig med færre biler i en by, følgelig bør kollektivtrafikken subsidieres i større grad enn el-biler slik at folk velger trikk, buss eller tog i steden for bil. Med dagens avgiftsfrihet for el-bil virker dette stikk i motsatt retning. Som et eksempel; jeg reiste t/r Skøyen-Lillestrøm med tog for å delta på en messe. Dette kostet 100 kroner og billett ble kjøpt via app. Meget enkel og behagelig reise med NSBs nye mellomdistansetog. Med konvensjonell bil ville denne turen kostet kr. 60 i bompenger pluss parkering og drivstoff. Med f.eks. en Tesla S ville denne turen vært nesten gratis, altså adskillig billigere enn å ta toget og det er galt.

Til batteriene i en elbil går det med mye metaller som er svært kraftkrevende å fremstille. Batteriet i en Tesla S veier 700 kg og inneholder dermed over dobbelt så mye slike metaller som f.eks. et batteri i en liten trilling e.l. Det ville være bedre å fremme bruken av hybrid biler enn rene elbiler slik at disse kan kjøre rent elektrisk i byer. En tung bil som Tesla S sliter også mye mer på veidekket enn en trilling. I så måte er det absolutt forskjell på elbilene. Jeg kan ikke forstå at dette kan fortsette frem til 2017.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Elbil eller ikke elbil. Meninger og synsinger om det

Post by Sturla »

Beste kombinasjon er vel å sette en El motor i CX'en når motoren der er utslitt? Ser at Harry Martens har adapterplate til CX gearkasse. Da får man den perfekte el-bil vel, om man da ikke har en DS med el-motor.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply