Forum oppgradering og kræsj...

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Forum oppgradering og kræsj...

Post by Helge S »

He-he... mulig jeg har hatt flaks for jeg har aldri opplevd full kræsj selv om jeg "bestyrer" mange RAID-oppsett. Kjører du i RAID5 eller RAID6?

Har selv privat ikke mindre enn 7 RAID disker (2 er backupdisker og 5 er fordelt på mine to HP Proliant servere). Alle disse 7 er i RAID5 med 4 fysiske disker hver. Joda jeg har erfart havari på enkeltdisker (3 ganger) men heldigvis aldri 2 eller flere disker i samme RAID på en gang med krasj som resultat.

På jobb har jeg ansvar for 2 servere og 2 RAID der det ene er 4 disker i RAID5 slik jeg bruker privat (har hatt 3 enkelthavari på disker på denne over 7 år). Det siste er RAID6 med 8 disker. Der har faktisk 2 disker havarert i løpet av samme helg, men i RAID6 tåler man jo havari på 2 disker :) Etter hvert jeg må endre på RAID eller sette opp nye tror jeg at jeg vil gå for RAID6 for ettertiden, men du hadde kanskje allerede det?
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Forum oppgradering og kræsj...

Post by dagmatti »

Helge S wrote:He-he... mulig jeg har hatt flaks for jeg har aldri opplevd full kræsj selv om jeg "bestyrer" mange RAID-oppsett. Kjører du i RAID5 eller RAID6?

Har selv privat ikke mindre enn 7 RAID disker (2 er backupdisker og 5 er fordelt på mine to HP Proliant servere). Alle disse 7 er i RAID5 med 4 fysiske disker hver. Joda jeg har erfart havari på enkeltdisker (3 ganger) men heldigvis aldri 2 eller flere disker i samme RAID på en gang med krasj som resultat.

På jobb har jeg ansvar for 2 servere og 2 RAID der det ene er 4 disker i RAID5 slik jeg bruker privat (har hatt 3 enkelthavari på disker på denne over 7 år). Det siste er RAID6 med 8 disker. Der har faktisk 2 disker havarert i løpet av samme helg, men i RAID6 tåler man jo havari på 2 disker :) Etter hvert jeg må endre på RAID eller sette opp nye tror jeg at jeg vil gå for RAID6 for ettertiden, men du hadde kanskje allerede det?
heh, ja interessant med litt erfaringer på dette! Jeg har ikke holdt på så mye med akurat disse diskene og oppsettet i det heletatt (jeg flyttet forumet og cxarkivet over fra min private server for en tid tilbake, da min private linje var veldig ustabil en tid), men det var 4 fysiske disker i raid 5. Men obs, dette er vanlige wd sata disker. Skulle vel forsåvidt ikke være noe problem, men det kan virke som det kankje er en "firware bug" i disse, slik at de parkerer og flytter lesehodet voldsomt mange ganger i dette raidet (SMART dataene viste denne parameteren langt over forventet levetid passert med god margin). Skriver bug med "", da det antakeligvis ikke er noe problem hvis man bruker disken slik den er ment, nemlig som en vanlig billig disk i en pc. :)

Og selvsagt, hvis man kjøper 4 like disker, med de samme bug'ene, og setter i et raid, er jo sjansen for at de tar kvelden samtidig absolutt til stedet. 8)

Heldigvis ikke noe data tapt. Nå kjører ikke maskina raid mere, men hyppig rsync mot en annen disk og maskin istedet... :)


-m
Post Reply