Her har dere noe å glo på

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Her har dere noe å glo på

Post by tronde »

Dette er plakater brukt i franske klasserom på 1950 - 1960 - 1970 tallet. Naturlig nok har noen av dem biler med vinkler i fronten, så jeg synes de kan passe her. Jeg er nokså sikker på at det skal være minst en vinkelbil i hvert bilde, selv om noen detaljer forvinner i kunstnerisk frihet.
Det ser ut som om det var et hardt liv å være 2CV på den tiden...

Alle er opprinnelig fotografier hentet fra diverse auksjonssider, og kvaliteten var svært varierende med både krøller og kraftig fortegning. Jeg har forsøkt å redde mest mulig. Jeg har lest at de fleste har kraftige farger, men det er umulig å si sikkert ut fra det som ligger på nettet.


Det finnes et stort antall slike plakater som dekker nesten alt fra hverdagslivet, og fra flere tidsepoker. Mange havner på auksjon, og da er de søkbare. "French classroom posters" er et utgangspunkt hvis noen vil prøve. Man kan også ta et bildesøk med disse som ligger her på google, tineye.com eller yandex.com for å finne flere. Man kan også begynne her https://picclick.fr/Affiche-Scolaire-Ec ... 41360.html

Plakatene er stort sett to-sidige, og bak hvert bilde gjemmer det seg ofte mange flere siden de også selges i sett. Det er hundrevis, om ikke tusenvis, av disse plakatene som tydeligvis ble brukt som et viktig hjelpemiddel i skolen. Noen er rene informasjonsplakater, mens andre ble brukt som inspirasjon for å skrive en tekst.


Bildene kan være større enn det som vises i forumet. Prøv å åpne dem i ny fane.
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Dette skal være fra Le Salon de l'Auto 1960. Bildet er litt kuttet på hver side, men det mest viktige er godt synlig.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
Post Reply