Bensindyser og gummislanger.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Bensindyser og gummislanger.

Post by jonsto »

Fikk kniven på strupen av min hulde viv i går. Enten tittet jeg på bilen (89 Croisette) eller hun bestillte Taxi til å kjøre henne til jobben. Uff da her gikk det nok ikke med flere unnskyldninger. :oops: Startet bilen. Den startet greit nok, men den gikk ikke på tomgang. Opp med panseret. Det første som lyser mot meg er en fuktig bensinslange mellom fordelerrør og dyse på cyl. 1. Skifte slangen? Nei, går ikke! Ser ut til å være presset/limt? på i dyseenden. Skifter hele dysa. (Da er det godt å ha deler. :wink: ) Hjalp ikke. Titter nærmere. Dæven, slangen fra luftmengdemåleren til luftreguleringsskruen for tommgang er tvert av! Dette er en tykk slange. Hvordan i huleste har det gått for seg? :shock: Nåja, tilbake til verkstedet og henter en slange fra en delemotor. Kona tok en tur med bilen. Kommentar: Lenge siden den har oppført seg så eksemplarisk! Har nok vært hull på slangen en stund. Dagen var reddet og hjemmets fred gjennopprettet. :wink: :D :lol:
Så et spørsmål til slutt: Har noen prøvd å skifte de slangebitene som står ned på dysene? Ser at slangen er noe morken på de resterende 3 dysene også.
Mvh
cx frälst

Post by cx frälst »

Jag har gjort detta. Väldigt enkelt och snabbt gjort. Skuva av spridarna(dyserna). Klyv de gamla slangarna med en kniv och de lossnar utan större mängd våld. De nya slagnarna pressas på med stor kraft och förseglas lämpligen med en slangklämma men den lilla metallkoppen som finns där ska egentligen räcka. Montera tillbaka. Tog mig ca. 30min på en öde grusväg mitt i natten. Köp en ordentlig slang då de jag fick tag i redan(4månader) ser torra ut. Kan tilläggas att nästan alla cx jag sett har ruttna slangar som lämpligen byts innan de springer läck.

MVH/ Fredrik
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Tenkte nok det gikk greit siden det var slangeklemmer i den andre enden. Men det var greit å få det bekreftet av en som hadde prøvd det. Takk Fredrik.
Mvh
Post Reply