Rykende turbodiesel

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Jeg trodde den var gjenget inn i toppen men skal ikke påstå noe. Og ja det kommer ut kjølevann om du tar den ut for kontroll.
Du har selvfølgelig helt rett :!: :oops: (Vi får skylde på han derre tyskeren,Alzheim ett eller annet). :wink: :D
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Åja, han kjenner jeg og. Er stadig på besøk her han! :wink: :?

Jeg vet ikke engang hva en seegering er ! :?: :idea:
har masse Citroèn:-)
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Dette fant jeg ut av i går. "The hard way"! Vel, vel, nå funker det i hvert fall og motoren oppfører seg som bare det, starter på slaget og kommer opp i greit tomgangsturtall på noen få sekunder. Ikke ryker det så mye under oppstart lenger heller, kanskje den er glad for å bli stelt litt med igjen??

Sjekket faktura´en for dysejobben som ble gjort i 2003, det er byttet fire dyser, fire kobberringer og fire "flammeskjold", regner med at sistnevnte er de nederste tetningsskivene?

Enad en ting, den ene dysa, nærmest svinghjulet, er litt våt. Dvs. det renner ikke diesel, men den har åpenbart blitt dusjet litt. Jeg byttet returslangen fra dysene, altså fra ovennevnte dyse til fire-veis koblingen, pga. sprekk og lekkasje. Jeg håper at det er herfra "dusjen" har kommet, men om det lekker fra selve dysa (eller holderen, hva er riktig nomenklatur her?) hva kan jeg gjøre med det? Nye tetningsskiver eller må hele spetakkelet opp?

Tron
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

kanskje den er glad for å bli stelt litt med igjen??
Biler/motorer og damer har det på samme måten. De liker å bli stelt med. :wink: :D
"flammeskjold", regner med at sistnevnte er de nederste tetningsskivene?
Helt sikkert.
om det lekker fra selve dysa (eller holderen, hva er riktig nomenklatur her?)
Tja si det. Dysa sitter i enden av dyseholderen som til sammen utgjør brennstoffventilen. Dette på en skipsmotor. :wink:
Hvis ikke lekasjen forsvant ved skifting av returslanger kan du prøve å gløde opp kobberringene på banjoskruen.
Mvh
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

en trenger ikke varme dem til de gløder illrødt vel?
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Regner med at kobberringene skal anløpes, dvs. varmes opp til nesten rødt og så kjøles raskt ned i vann? (Eller er det bare messing? Min erfaring refererer til patronhylser) Og med banjoskruen mener du selvsagt på toppen av "dingsen", dvs. der returen kommer ut av "dysedingsen"??
:D
Tron
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Kobberringer varmes til e er godt rød. Bråkjøles i kaldt vann. :D (Ikke varm så mye at de smelter :? ) Kobberringer blir harde, og ved gløding er de god som ny igjen.
Dine "dingsbetraktninger" er riktige. :wink: :D
Mvh
Post Reply